Gå til innhold
Hundesonen.no

agressiv hund?

janne&kenny

Recommended Posts

hei!

jeg har ei veninne som har berner sennen tispe på for..hun har ikke hatt denne hunden lenge og hunden var nesten to år når hun fikk henne. hun er 2 1/2 år nå.

hun har vist tegn til agressivitet siden forvert fikk hunden.

hunden liker ikke kommandoer. hun kan da vise tenner, glefse eller bite. når folk kommer på besøk og hun ikke får oppmerksomhet av besøkende, kan hun glefse/snappe dem i hendene.

hun er verre i løpetider og har hatt problem med inbilt svangerskap, men får som demper dette.

forvert er fortvilet og stoler ikke på hunden. forvert har barn hjemme men hunden har ikke gjort noe særlig mot barna. barna har ikke lov til å gi hunden kommandoer eller være alene med hunden. forvert vurderer å gi hunden tilbake. forvert har mistanke om psykiske lidelser, og hun vet jo ikke hva hunden har opplevd tidligere i livet.

det er oftest at hun reagerer på negative kommandooer. feks. når hun tigger og forvert ber henne gå vekk, flekker hun tenner. hvis noen ringer på døra, og noen holder henne vil hun bite seg løs.

hva kan dette skyles? er det en psykisk skadet hund? hva kan forvert gjøre for å forbedre dette. kan det være usikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kurs her forleden.

Og kursleder fortalte om sånne eksempler.

Det kan være hunden er tatt for tidlig fra moren. Den har ikke lært bitehemming og andre ting!

OG, det kan også være hunden klatrer, vil være alfahund. Når de som er rundt henne ikke "tar" henne, setter henne på plass, men viser de er redde når hun oppfører seg slik, så vinner hunden på det.

Kanskje er hun usikker, ikke helt forstår oss mennesker.

Men treneren vi hadde teoretisk kurs med har "kurert" flere sånne atferdsforstyrrelser.

De burde kontakte en atferdsspesialist, det blir hard og tøff trening. H*n kan avgjøre om dette er noe en kan trene bort, eller, som du var inne på. At hun er psykisk syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som reagerer på denne måten skal IKKE tas "tøft og hardt", men de skal derimot trenes på en måte som gjør dem trygge og tillitsfulle, men som også er bestemt, ja.

En hund som mangler grenser, som lærer seg at den slipper ubehagelige ting gjennom å snappe og liksomtrue, den er ingen tøff hund - den er en utrygg eller usikker (på et eller annet) hund, som prøver seg frem omtrent som et barn for å finne ut hva loven er i det nye hjemmet. Hvis folk da reagerer skarpt eller sint, kan det virke truende - og den svarer. Hunder er flokkdyr, de prøver seg frem, noen er ganske riktig klatrere - men noe har blitt veldig feil i forholdet mellom hund og ny eier når hunden reagerer slik. Hunder som "tas" eller har blitt "tatt" i tilsvarende situasjoner av for eksempel forrige eier, lærer seg å gå i det man kaller forsvar - de sikrer seg sjøl mot "angrep".

Når det har kommet så langt, så kan det faktisk gjøre hunden verre å begynne å "ta" den eller "sette den på plass" eller være "hard og tøff". Da kan hunden begynne å gå mer i forsvar, og faktisk begynne å ta hardere i - og DA blir den virkelig farlig.

Tenk selv: To år hos et menneske. Så nye mennesker, som kanskje behandler den helt annerledes. Den prøver seg frem, den erfarer at dersom den oppfører seg slik eller så, så slipper den unna. Hvis noen "plutselig" nå går inn og begynner å herje med den i disse situasjonene, risikerer man at den blir enda mer usikker - og faktisk biter.

Atferdskonsulent Gry Løberg, www.manimal.no, er vel en av dem som advarer mot nettopp å gjøre dette - at dette kan forverre situasjonen. Hun har mye vettugt å si, og har praksis hos AlternatiVet dyreklinikk nær Oslo. Ja, det koster - men det koster enda mer psykisk og i verste fall økonomisk å ha en hund som biter noen. Hvor er oppdretteren i dette? Hva slags rettledning får disse fôrvertene? Er det en dårlig oppdretter, som planlegger å avle på en slik tispe - eller vet ikke vedkommende om dette? Hvorfor ble hunden omplassert?

Derimot sier jeg IKKE at hunden skal slippe unna med det. Men dersom fôrverten får god hjelp til å skjønne HVORFOR hunden gjør de tingene den gjør, og et konkret treningsprogram, så kan det gå mye greiere - gjennom å skape trygghet, gjennom å bli en trygg leder i andre situasjoner (ikke sant... du lærer hunden å lyde, og lyde positivt, i andre situasjoner enn de mest konfliktfylte, og da vil det ofte ha ringvirkninger), og så videre.

Nå forutsetter jeg at det ikke er noe fysisk galt med hunden, eller at den har hatt noen helt hinsides opplevelser i sine to første år. Berner sennen pleier vel generelt å være en omgjengelig og trivelig rase. Men det er nok eierne som trenger litt trening - i å forstå hunders reaksjonsmønstre. De trenger også å få en evaluering av hunden, og sjekke litt rundt hvordan den har hatt det før og hva oppdretter sier, for å unngå "skjulte bomber".

Men å begynne å "ta" en slik hund... det kan bli regelrett farlig, når det gjøres på feil måte. Derimot kan riktig trening hos dyktige folk gi god bedring, for det høres jo ikke ut som hun direkte har BITT noen?

Det er svært få hunder som er "aggressive" fordi de er så tøffe eller dominante - langt de fleste er ifølge Løberg hunder som er usikre eller utrygge, enten det er generelt eller i gitte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...