Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper solgt til forsøksgård


xxx12345

Recommended Posts

"Flere hundeoppdrettere er rundlurt av forsøksdyrstasjonen Løken gård. Under dekke av å skulle kjøpe familiehunder har representanter for Løken gård reist rundt og kjøpt opp valper fra privatpersoner. Dyrevernalliansen har engasjert seg i saken, og hundende kreves nå tilbakelevert til oppdretterne.

Oppkjøpere fra en avlsstasjon for forsøksdyr har reist rundt og kjøpt opp hundevalper fra private oppdrettere.

Oppkjøperne har presentert seg som et samboerpar som vil ha hyggelige familiehunder. Hundeoppdretterne er blitt rundlurt: Egentlig blir valpene tatt med til en forsøksdyrstasjon, der de blir benyttet som avlsdyr for forsøksdyr."

Les hele HER. Siden inneholder også link til kopi av artikkel i VG papirutgave.

Helt forferdelig! Håper ingen av oppdretterne her inne har blitt lurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig :D

EDIT,fant ut at jeg måtte bare skrive litt mer. Hvordan er det mulig at denne gården bare får fortsette da? Kan ikke politiet ta afære? Kjenner dt nesten koker over da jeg leser om noe sånt :D Skjønner ikke at det er mulig at sånne ting kan få fortsette. Vi lever jo her I Norge I 2006,åsså får sånne ting fortsatt fortsette. Sykt altså :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om den, jeg blir bare mer og mer skuffet over at denne gården får lov til å drives enda. Jeg blir forbannet, og jeg veit det har vært en underskrifts kampanje på det, men ingen gjør jo noe med det. Jeg blir syk og kvalm av det! Tenk på de som ikke vet at de selger hundene sine til denne gården. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at politiet ikke gjør noe og gården fortsatt eksisterer fordi at det ikke er ulovlig å drive oppdrett av hund som skal brukes til forsøk? Bare en tanke, liksom? <_<

ja, men de lurer jo til seg valpene da, later som de er en familie som er ute etter en hyggelig familiehund.. kan da ikke være lov det heller? men man har vel ikke noe bevis kanskje?

fyttikatta blir så sint, fysj fysj! at det går ann?! for en sjebne for disse stakkars hundene som skal lide seg igjennom alle grusomme forsøk :D skjønner ikke at man i norges land kan tillate slik misshandling av dyr, det er jo så åpenbart at disse dyrene lider, nei fysj, de burde ha testa produktene sine på seg selv og sett hvordan det var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men de lurer jo til seg valpene da, later som de er en familie som er ute etter en hyggelig familiehund.. kan da ikke være lov det heller? men man har vel ikke noe bevis kanskje?

Ja, det kunne vært interessant det, å se hvor langt en oppdretter kan komme med å anmelde en valpekjøper som ikke er det h*n utgir seg for å være :D

fyttikatta blir så sint, fysj fysj! at det går ann?! for en sjebne for disse stakkars hundene som skal lide seg igjennom alle grusomme forsøk :D skjønner ikke at man i norges land kan tillate slik misshandling av dyr, det er jo så åpenbart at disse dyrene lider, nei fysj, de burde ha testa produktene sine på seg selv og sett hvordan det var :D

For en som er avhengig av medisiner med ugne bivirkninger som f.eks lungekollaps og nyresvikt, så er jeg vel egentlig bare glad for at de medisinene først er testa ut på dyr.. Da veit jeg ihvertfall hva jeg risikerer, og hva slags kontroller jeg må ta for å ikke plutselig stryke med..

Men for all del, du må gjerne melde deg frivillig til utprøving av medisiner du?

Jeg var forøvrig en del på en forsøkskennel en gang på åttitallet, der de testa ut bl.a. vaksine mot parvovirus.. Etter å ha sett valper dø av parvo, så er det ikke veldig aktuelt for meg å IKKE vaksinere mot denne sykdommen.. Jeg antar du vaksinerer dine hunder og? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lureri foregår vel 'alle veier'? Hvor mange oppdrettere har ikke avslørt valpekjøpere som sier noe annet enn de mener? Hvor mange valpekjøpere sier at de skal drive med lydighet og agility og spor og redningshund og verdensmester og det er ikke måte på alt man skal og så ender bikkjen opp i sofaen resten av livet. Er det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lureri foregår vel 'alle veier'? Hvor mange oppdrettere har ikke avslørt valpekjøpere som sier noe annet enn de mener? Hvor mange valpekjøpere sier at de skal drive med lydighet og agility og spor og redningshund og verdensmester og det er ikke måte på alt man skal og så ender bikkjen opp i sofaen resten av livet. Er det bedre?

Vel, dette er vel heller snakk om organisert svindel? Kommersiell virksomhet med profitt for øyet osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja her veit alle hva de snakker om skjønner jeg.......... :D

La meg først si at jeg nok synes fremgangsmåten er en smule uklok - så jeg er ikke enig i at det er ok for valpekjøpere å lure oppdrettere bare så det er sagt.

På den andre siden - Dyrevernsalliansen har aldri noensinne vært moderate i sin uttalelser, det smøres på og legges til over en lav sko for å få den rette dramatiske touchen.

Løken gård er ingen valpefabrikk, hadde den vært det så hadde det ikke vært overhengende behov for å kjøpe nye hunder hele tiden - da kunne man hatt en 15-20 kull på hver tispe - i dens livsløp, når vi så vet at antall hunder som blir brukt i dyreforsøk i Skandinavia hvert år så sier det seg selv at markedet hadde blitt oversvømt om de avlet så hardt på sine tisper - så det er punkt 1.

Hunder som leveres til dyreforsøk må være håndterbare, sosiale og snille - for å få til dette må man som oppdretter legge ned en anseelig mengde arbeid i sosialsiering osv. av valpene - dvs. valper på Løken gård får mye oppmerksomhet. De har også eget innendørs aktivitetsområde - relativt stort hvor hundene får leke sammen og være med folk. Desverre fordi det finnes ekstreme folk som dyrevernsalliansens medlemmer så har hundenes mulighet til å være mye ute blitt redusert betraktelig av sikkerhetsmessige årsaker - man er redd hundene skal bli sluppet løs og således komme seg ut på veier osv. å bli påkjørt.

For beklageligvis så har ikke dyrevernsalliansen alltid hundenes beste i sinne - de er bare prinsipielt imot en del ting og handler ofte uten å tenke på konsekvensene av det de gjør. (slippe løs mink osv. smartingene - det er bedre for dyra å sulte ihjel i det fri enn å leve ett kort å hektisk liv liksom),.

Dyrevernsalliansen har tidligere klart å stjele hunder fra Løken gård, disse ble levert videre til ett menneske i Sverige - hvor hundene senere ble en del av en tragisk dyrevernssak med nesten ihjelsultede hunder osv. - er DET liksom? Jeg vil påstå at de hundene ville hatt det mye bedre om de fikk leve lykkelig ett år for så å måtte bøte med livet liksom heller enn å bli vanskjøtta og sulta ihjel..........

Nei, jeg synes ikke dyreforsøk er noe bra - men jeg er fryktelig glad for at de finnes - sånn sett i forhold til behandling av mine hunder når de er syke (de fleste hunder som brukes som forsøksdyr brukes for å finne behandlingsmetoder for nettopp hunder faktisk).

Og her på sonen hvor kreti og pleti sliter med hunder med diverse skavanker ad allergier osv. - grunnen til at de kan behandles er fordi andre hunder har ofret livet for at veterinærene skal kunne finne behandlingsmetoder som funker og kan hjelpe andre.

Kan kanskje være greit å tenke på av og til det også.

Jeg synes dere er en smule sneversynte - dere vil ha det beste for deres hunder og dere selv - men vil ikke innse realitetene av hvordan man får det til - for det er ille det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke dyreforsøk.. men vi får noe godt ut av det igjen da.. Men reagerer hovedsaklig på at de lurer til seg hundene på den måten og at de lyver :D Syns det er litt unødvendig å holde på slik, de kunne jo ha fått hundene på andre måter.. eller at de kan holde på med slike dyreforsøk andre steder enn i norge..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller at de kan holde på med slike dyreforsøk andre steder enn i norge..!

Forholdene og reglene for testing på dyr i Norge er vel blandt de strengeste i verden, når det likevel er en nødvendighet er det absolutt best det skjer her under kontrollerte og regulerte forhold? Men såklart - ute av syne ute av sinn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke dyreforsøk.. men vi får noe godt ut av det igjen da.. Men reagerer hovedsaklig på at de lurer til seg hundene på den måten og at de lyver :D Syns det er litt unødvendig å holde på slik, de kunne jo ha fått hundene på andre måter.. eller at de kan holde på med slike dyreforsøk andre steder enn i norge..!

Dette er ganske enkelt konsekvensen av kjøpsloven - når hunden er overlevert og betalt kan selger/oppdretter gjøre null, nix og nada i forhold til hundens levevilkår, ve og vel siden... Er det ikke slik majoriteten av dere valpekjøpere vil ha det da?

Fra mitt ståsted er dette bare det aller beste eksempelet noensinne på oppdretters dilemma mht valpekjøpere - akkurat i dette tilfellet er det også soleklart for de fleste hvorfor oppdretter reagerer og ønsker hunden bort derfra... Kan de gjøre noe, har de noen rettigheter etter at hunden er levert?

No way Josè!

Og unnskyld at jeg spør - hvorfor skulle det være bedre å holde på med dyreforsøk andre steder enn i Norge? Skal vi bare skumme fløten av andres arbeid alltid? (Vi er mot stamcelleforskning men for kurer av genetisk syke barn, erstatningsbabyer og donorer?!) ...

Heia Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreforsøk som er NØDVENDIGE er greit, men det finnes alternativer på en god del områder - se hvordan for eksempel noen kosmetikkmerker blir storselgere uten problemer/klager, selv uten dyreforsøk idag, mens andre insisterer på å fortsette.

Her i Norge er vi strenge, ja. Men nettopp for å bevare sin uangripelighet, er det UFATTELIG dumt av de på Løken gård å handle hunder på denne måten!!

Hadde de hatt noe vett, ville de - med sitt store antall hunder - kunne gjort ting på andre måter, kanskje samarbeidet med andre forsøkskenneler ute om nye avlsdyr, kjørt med åpne kort og solide kontrakter (garantere kun et visst antall valpekull, og at hunden selv ikke skulle gå til forsøk under noen omstendighet), og jobbet på den måten.

Å "lure" folk er utrolig dumt, og skaper bare mer motstand - dette er et følelsesladd område, og da burde de kjørt seriøst - og ikke rotet det så til.

Jeg skjønner oppdretterne som vil ha hundene tilbake, de har kanskje ikke den pragmatiske holdningen til dyreforsøk som folk her inne hevder å ha - men ville DERE solgt hunder av DERES oppdrett til slik bruk? Det blir det store spørsmålet for meg...

Det finnes imidlertid oppdrettere uten slike følelsesmessige og moralske/etiske skrupler, så hvorfor ikke prøve å finne frem til dem - og samarbeide åpent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner oppdretterne som vil ha hundene tilbake, de har kanskje ikke den pragmatiske holdningen til dyreforsøk som folk her inne hevder å ha - men ville DERE solgt hunder av DERES oppdrett til slik bruk? Det blir det store spørsmålet for meg...

Nei, selvsagt ikke... Men jeg mener fortsatt at denne saken på en helt eksepsjonelt god måte viser hvor hjelpeløse oppdrettere er i det øyeblikket hunden er solgt... Dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Belgerpia

Måtte bare......

Nei - igjen, jeg er ikke enig at det er lurt å lure folk - ønsker bare å vise at de kanskje ikke har det så vanvittig grusomt som folk her innbiller seg.......

Ser dette ut som redde, utilpasse hunder som daglig misshandles og lever under groteske forhold før de dør i dyreforsøk?

Hundehold__Du_finn_1058531g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...