Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering

Rabalder

Recommended Posts

Ei venninne har nettopp kastrert hannhunden sin og dyrlegen hadde laget "falske testikler" på hunden. Brukte visst noe vev fra hunden som ble plassert nedi der. Det skulle hjelpe på selvtilitten til hunden og vise andre hunder hvilket kjønn det var. Aldri hørt om dette før og er spent på om det "virker".

Er dette noe nytt?

Vil hunden bli mindre plaget av andre hanner enn en vanlig kastrert hund?

Blir spennende å følge med på denne hannen, om han blir like plaget som min eller ikke plaget i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund får ikke mindre selvtillit for at ballene ikke er der. Og, andre hunder ser ikke etter ballene, de bruker nesa og luktesansen.

Nå kjenner jeg til mange kastrater og ingen av disse har blitt på noen måte plaget av andre hannhunder, de har der i mot blitt godtatt av mange kranglete hannhunder pga. at de mangler det mannlige hormonet.

Der i mot har enkelte tisper vært litt nebbete mot kastrater, men det er i særtilfeller.

Jeg har aldri truffet en førerhund f.eks som har lav selvtillit fordi den ikke har steinene i pungen, så dette er temmelig dumt og jeg hadde fått meg en god latter hadde veterinæren min kommet med noe slikt når jeg fikk hannhunden i huset her kastrert.

Det er ikke noe nytt å sette inn falske testikler. Enkelte gjør det for å kunne fortsette stille ut hunden, andre gjør det fordi de ikke vil vise seg med en hannhund uten baller. Dette skjer som regel i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er kun kosmetiske greier - hvorvidt en hund har bjellene hengende bak der eller ikke er overhodet ikke avgjørende for om en hund blir hakkekylling eller ikke.

Hunder er ikke så innmari nøye på det kosmetiske og jeg tviler på om hannhunder går rundt å ser i rompa på andre hanner for å se om de har baller der eller ikke - jeg antar at du selv hører hvor dumt akkurat det høres ut?

Kanskje vetten ville tjene mer penger eller din venninne har en samboer eller noe som har fått noja for at hunden skal kastreres - at vetten skal ha sagt den vil bli mindre mobba fordi den har baller tror jeg nemlig ikke noe på, for om din venninne bruker en veterinær som ikke vet at det er hormoner som er avgjørende - ja, så ville jeg umiddelbart bytta veterinær - for DET er skikkelig skremmende...

Som Alucinor så har heller ikke jeg erfaring med at kastrater blir mobbeobjekter for andre hannhunder, heller det motsatte - min erfaring er at de stort sett går greit med alt som er av hannhunder nettopp fordi de ikke utgjør noen trussel. Rett nok så har jeg opplevd to hunder som ble "herja" med - men det handla mer om at de hadde ett språk som var i overkant av hva andre hanner tolererte - den ene fordi den var spinnvill, den andre fordi den ble kastrert fem år gammel grunnet prostata og aldri mistet hannhundoppførselen og faktisk trodde han hadde baller.

Du skriver nederst at din blir plaga - skal jeg tippe så handler det antagelig mer om din hunds oppførsel rundt andre hunder enn det faktum at andre hunder ikke har bjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt om veterinærer som fyller opp i pungen for at det ikke skal synes at en hund er kastrert. Men jeg har aldri hørt den forklaringen trådstarter skrev, den virker litt søkt etter min mening.

Kan aldri forestille meg at hunder er så intelligente dyr at de sjekker forholdene der bak med øynene...

Jeg har kastrert min hund også, han har blitt mobbet ved én anledning, og det var kun få uker etter inngrepet, og av to pubertetslus rundt et og et halvt år. Han har vært svært så sosial i ettertid, og mobbing har kun forekommet den ene gangen. Heller ikke tisper har vi hatt noe som helst problemer med. Jeg tror også mobbing har noe med den kastrerte hundens oppførsel og gjøre, min er temmelig trygg selvsikker, og med andre hunder er det kun lek. Er det noen som blir gira og litt voldsomme, så er det min egen i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver nederst at din blir plaga - skal jeg tippe så handler det antagelig mer om din hunds oppførsel rundt andre hunder enn det faktum at andre hunder ikke har bjeller.

Min hund oppfører seg som en valp(ble kastrert før jeg kjøpte han 9 mnd gammel), oppfordrer til lek uten å være innpåsliten. Har aldri sloss eller oppfordret til det. Han har blitt angrepet to ganger av en wheaten terrier og han demper som bare det og kommer til meg for å få hjelp, han svarer ikke tilbake, men legger seg heller ikke ned og blotter buken.

Når jeg sier plager så mener jeg ikke at de knurrer og tøffer seg med han, men de henger i rumpa på han konstant, jukker og styrer, slikker han bak der og nedover bakbeina, sytrer og styrer. Eierne til slike hanner sier de aldri har opplevd hannen sin slik, utenom med løpske tisper som står. Eierne tar gjerne hunden sin i bånd og slipper den igjen når vi er ute av syne og det første hannen gjør er å løpe bort til min igjen og jukke og styre med et glassaktig blikk.

Andre hanner har som regel alltid snuten i baken på min hund, så hadde han hatt baller så hadde de merket det, men om det hadde hjulpet og de hadde tatt han som en han vet jeg ikke.

Til nå har han gått kjempefint sammen med tisper, de vil som regel bare leke med han, de knurrer gjerne til han med det første men finner fort ut at han er ok.

Det skulle ikke tilfeldigvis være en utstillingshund denne venninnen din eier?

Nei, dette er en blandingshund. Har også hørt at de putter inn silikon i amerika, men dette var visst vev fra hunden.

Ikke er det typen hennes som har krevd dette heller som noen foreslo.

Min forklaring av grunnen til dette har jeg ikke hørt direkte fra vetrinær, men gjenfortalt for andre gang, derfor er det nok ikke ordrett hva dyrlegen forklarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...