Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavl?

icebluelagoon

ok med et innavla ledd?  

34 stemmer

1. 1.

• Ja,helt iorden.
      2
    • Tja,spørs på helsa til hunden.
      5
    • Kanskje,kanskje ikke.
      3
    • Nei,trur nok ikke det.
      9
    • Er`u gæren?Overhodet ikke.
      15

Recommended Posts

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Helt enig med Jeampi. Det hjelper ikke å skryte på seg alt man har opplevd. Meg og Jeampi har rett og slett klare meninger om det vi mener er riktig.

Har forresten vært med å hjulpet til kennel Sol`S amazing, og de har aldri trengt å krysse søsken for å få gode hunder :lol: ALDRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Jeampi. Det hjelper ikke å skryte på seg alt man har opplevd. Meg og Jeampi har rett og slett klare meninger om det vi mener er riktig.

Har forresten vært med å hjulpet til kennel Sol`S amazing, og de har aldri trengt å krysse søsken for å få gode hunder :) ALDRI

Det har ingenting med skryting dette her. Skal man diskutere ting får man komme frem med fakta og ikke antakelser, eller hva man tror er riktig.

Parring av søsken er innavl, det er helt korrekt. Parring av søskenbarn er linjeavl. Dette er noe jeg vet, og ikke noe jeg tror. Ikke skryt altså, men erfaringer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med skryting dette her. Skal man diskutere ting får man komme frem med fakta og ikke antakelser, eller hva man tror er riktig.

Parring av søsken er innavl, det er helt korrekt. Parring av søskenbarn er linjeavl. Dette er noe jeg vet, og ikke noe jeg tror. Ikke skryt altså, men erfaringer :lol:

jaja.. men leste du det leserbrevet i Hundesport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da er jeg imot innavl OG linjeavl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da er jeg imot innavl OG linjeavl...

Hvorfor er du imot linjeavl? Det er utrolig mange hunder som er linjeavlet. Hvis man skal linjeavle, må man holde tunga beint i munnen og vite hva man holder på med. Personling linjeavler jeg ikke nærmere enn enn 4. ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du imot linjeavl? Det er utrolig mange hunder som er linjeavlet. Hvis man skal linjeavle, må man holde tunga beint i munnen og vite hva man holder på med. Personling linjeavler jeg ikke nærmere enn enn 4. ledd.

Jeg kan ingenting om linjeavl men INGENTING sier meg at dette er en god måte å få frem gode hunder på.

Hundene er i slekt og man skal da ikke ha avkom med slekten sin!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff nei.... Linje avl er greit noen ganger, men det er sjeldent det!

Vet ikke hvor ofte man linjeavler den rasen som du har, men når det gjelder Shetland Sheepdog er det faktisk ganske vanlig at besteforeldre eller oldeforeldre finnes på begge siden i stamtavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om linjeavl men INGENTING sier meg at dette er en god måte å få frem gode hunder på.

Hundene er i slekt og man skal da ikke ha avkom med slekten sin!?

Hva med vår egen rase, menneskene :) Det er mer søskenbarn som gifter seg og får barn enn du tror. Det blir faktisk ikke regnet som innavl. Studer stamtavlene til kongefamiliene i europa du, der er det mye rart.

:D Når jeg snakker om linjeavl, så snakker jeg om at tispa og hannhunden kan ha den samme oldefaren. Vi vet jo at det ikke er samme oldemor på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vår egen rase, menneskene :D Det er mer søskenbarn som gifter seg og får barn enn du tror. Det blir faktisk ikke regnet som innavl. Studer stamtavlene til kongefamiliene i europa du, der er det mye rart.

:D Når jeg snakker om linjeavl, så snakker jeg om at tispa og hannhunden kan ha den samme oldefaren. Vi vet jo at det ikke er samme oldemor på begge sider.

Kongefamilien er jo ikke helt gode da... sepå kongen stakkar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vår egen rase, menneskene :) Det er mer søskenbarn som gifter seg og får barn enn du tror. Det blir faktisk ikke regnet som innavl. Studer stamtavlene til kongefamiliene i europa du, der er det mye rart.

Selv om mennesker gifter seg og får barn med kusinen sin så er ikke jeg mer for linjeavl. Jeg syns det er ekkelt når folk gifter seg med søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men nå er det en stund siden sist jeg traff henne på utstilling for hunhar vært så mye syk(stakkars).

lurer på om vi treffer de på neste utstilling vi skal på(den i Bryne) ser jo ikke bort i fra det da siden de bor der. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...