Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


mocci

Recommended Posts

Ja, ser dette med valpegård er blitt så populært flere steder, og kommer til å vurdere dette... Men, dette blir jo også på en måte å stenge bikkja inne? Og hva med en vilter valp som flytter hele valpegården? Har aldri sett dette i funksjon noe sted, så jeg spør.. igjen..

Og ikke minst som hjemme hos mg da, der er det tre katter som spinner rundt som noen tullinger.. Sannsynligvis kommer de til å spinne oppi til valpen også. I et bur hadde den vært skjermet for tre gærner tullinger også.

Men, vi får se da vettu. Sannsynligvis, forhåpentligvis osv, så vil bikkja være med meg mer eller mindre hele tida uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Created
  • Siste svar

Bare for å sette ting på spissen for dere "bur-mislikere". Vi har trent opp hunder til å være inne i hus sammen med oss, til å lyde våre kommandoer (forskjellige treningsmetoder), vi lærer dem å GÅ I BÅND!, spiser vår mat eller tørrfòr (fanger ikke selv). Vil ikke ha noen diskusjon på dette, men en gang i tiden var slike ting en diskusjon for folk. Noe å tenke på kanskje?

Jeg har nok litt tungt for det, men hæ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne poengtere at jeg synes det er forskjell på å bruke bur og å bruke bur.... :D

Det jeg er motstander av, er de som bruker det hver natt/hver dag. At det er så normalisert, og at man knapt nok klarer seg uten. Og det er selvfølgelig for valpens skyld man har bur, ikke for egen lettvindt hets skyld.

Å bruke bur som et treningsverktøy er noe helt annet.

At hunden liker burene sine har jeg ikke problemer med å forstå. Min hund legger seg gjerne i en pappeske med arbeidstøy når han er med meg på jobb, eller inne i bokhylla liksom. Men at hunden skjønner at den er tryggere med burdøra igjen enn åpen, er for meg ganske komisk... Hvis hunden elsker buret sitt så høyt og er det eneste stedet den er trygg, vil den vel allikevel velge å ligge der om det er tilgjengelig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp skal ikke trenge bur for å kunne føle seg trygg nok til å sove i sitt eget hjem vel?

Sånn sover min valp:

aCIMG3255.jpg

På rygg, midt på gulvet her.. Ja, jeg har bur stående, begge hundene kan gå og legge seg der om de vil, men stort sett så foretrekker de sofaen, hundesenga eller som dere ser, midt på stuegulvet.

Burtilvenning har vi i bilen vi.. Om jeg absolutt må legge valpen i bur hjemme, putter jeg henne inn, gir henne noe å tygge på og lukker igjen døra.. Det er ingen big deal, det er ikke noe vi øver på, det skal ikke bli en dagligdags greie å ligge i bur inne - OM jeg kan slippe det..

Når valp og mor må være hjemme alene, så går jeg en lengre tur så begge får gjort sitt fornødne før jeg drar, finner frem ting det er lov å herje med og heller forkuler utover gulvet før jeg drar. Til nå så har det gått bra, og da ser ikke jeg noen grunn til å legge valpen i bur selv om jeg ikke er hjemme..

Om natta ligger vesla på soveromsgulvet, og bortsett fra at hun "rydder" i klærne mine (drar de ned fra stolen) og tygger litt på slippersene mine om hun får tak i de, så har hun ikke spist på noe. Ledninger, gulvlister og vegger har fått være i fred..

OM jeg bruker bur til daglig en gang, så er det fordi hundene HAR ødelagt noe, ER syke eller skadd, eller MÅ sperres unna noe jeg ikke kan rydde unna. Inntil da får de gå fritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Så man kan ikke trene på begge deler da Lotta? BÅDE bur og uten bur?

Hva skulle poenget være med å trene hunden i å "ligge i bur" hvis du har klart å lære den å leve UTEN bur? En normalt utrustet, harmonisk og trygg hund med en vettug eier behøver ikke å "trene på å ligge i bur" - DET behersker den helt av seg selv HVIS den må...

2. Hehe, må faktisk le av deg her. Yapp, jeg er en lat valpekjøper og ikke gidder å legge ting til rette. Tydelig at noen trenger å få ting inn med teskje her. Beklager at jeg ikke har hverken ORK, TID eller GIDDER skrive ned til minste detalj hva og hvordan jeg har tenkt å bruke bikkja, ha den da den er hjemme alene eller noe.

Det interesserer meg ikke hvordan du har tenkt å "bruke bikkja" - i denne diskusjonen handler det om "burtrening" - meningsløs og bortkastet trening på noe ingen hund skulle behøve å "kunne" - og som man heller ikke behøver "å trene på" fordi det er så enkelt (som jo alle har funnet ut som ikke gidder å legge jobb i hundeholdet sitt) at man tager et bur og en hund og lukker døra. Så er hunden ferdig "trent" (for hva annet kan den gjøre enn å resignere? Det finnes liksom ikke så mange sprell å ta seg til da, annet enn å pisse og/eller drite på seg, ødelegge tennene i gitteret og ødelegge tepper/liggeunderlag (hvilket er ganske vanlig, alt sammen fordi hunder av natur misliker å ligge innestengt i bur, bortstengt fra flokken sin...) - I tillegg kommer de utallige skadene, av mer eller mindre alvorlig karakter, som bl a Siri har fortalt om her på Sonen...

Men, jeg trodde snart folk hadde fått med seg at JEG for min del er hjemme hele tiden, kommer til å ha bikkja med meg på det som skjer osv, men at det selvsagt er ok at bikkja KAN å være hjemme alene når det trengs. og forresten.. jeg VEIT at ei bikkje får det bra hos meg, selv om andre kan innbille seg at jeg er både lat (jada, jeg veit det) og ikke har rett på å ha hund.

Det er mulig jeg skulle ha fordypet meg i alle detaljer rundt ditt hundehold - for egen del mener jeg at å velge å bruke bur fordi man er redd for parketten, bekymret for sofaen, ikke har lov av husverten å ha hund, ikke tror at hunden blir renslig uten bur, ikke klarer å roe ned valpen uten bur, etc, etc etc, er så graverende at for MEG som oppdretter er det diskvalifiserende i forhold til hundehold.

3. Tror du bikkja plages noe mer av å sove rolig i et bur (selvsagt forutsatt at bikkja SLAPPER av i buret og har det bra der) fremfor å stresse rundt i huset å spise sofa og mobiler? Jeg sperres selvfølgelig IKKE ei hyper bikkje i buret fordi jeg ikke vil at sofaen skal drepes!
.

Kortversjonen: Ja. Hunder har ikke hjernekapasitet til å forstå "logikken" bak innestengningen - og anatomien deres er ikke skapt for å ligge i ro på så små steder uten muligheter for å bevege seg i time ut og time inn. At DU har klart å lure deg selv til å tro noe annet forandrer ikke dette enkle faktum.

4. Forhåndsregler tar man jo, men det er faktisk ikke alle som har et hus man kan dele inn i hodet og rævva for at bikkje skal ha et rom å være på.

Det er faktisk ikke alle som skal ha hund heller.

Og tilslutt, fortsatt så jeg må le her... Du må ha et perfekt hundehold som kan tilegne deg å si slik til andre? God råd, snill husvert, enkel sofa å tildekke med ting som bikkja ikke kan fjerne osv osv... Du er heldig. :D

Jeg har ihvertfall innsett at hunder er levende vesener med basale behov som det er min fordømte plikt som hundeeier å ta hensyn til. Hvis jeg ikke DET kunne så skulle jeg ha kvittet meg med hundene i morgen den dag... Jeg spør igjen - når ble det en menneskeRETT å ha hund?

Men, Yapp, har hatt bikkje som ikke raserte ting jeg også. Det var deilig. Men man vet aldri hva man får. Aldri hvilke situasjoner man kommer ut for.

Nemlig - derfor SKAL man ha overskuddsressurser til å kunne takle "worst case scenarios" også... Får jeg spørre hvordan du tror folk som får f eks handicapede barn skal takle verden når virkeligheten innhenter dem? "Å nei, på svangerskapskurset så sa de at en unge sover om natta, sjelden får kolikk og ikke skal skiftes bleie på mer enn 5 ganger om dagen - er det ikke OK å legge denne problemvarianten i vaskekjelleren når vi må sove? Han er jo helt trygg der nede?!?!)

Men, jeg kan jo bare sperre bikkja i hundegården da jeg er borte? Så kan den stå der å plage naboene med å gneldre, stresse og være helt balling, hvis hu ikke roer seg inne i huset.

Å gå fra hunder i hundegård uten tilsyn er direkte forkastelig spør du meg - men det forundrer meg ikke at det er ditt alternativ til bur, faktisk...

Men du, for å være ærlig.. Jeg gidder ikke ta bekymringene på forskudd jeg. Luna er 6 uker gammel. Jeg har ikke hentet henne enda engang. Jeg ser fort åssen hu oppfører seg i huset da jeg får henne, åssen det blir å trene henne til ditt og datt. Hjemme alene, bur, kjøre bil, hilse på folk, dyr osv.

Så jeg tar feil hvis jeg tipper at hundeburet allerede står klart da?

At du tror at jeg kommer til å plage bikkja mi med å LÆRE henne at bur er ok, så opp til deg. Puss dyrevernet på meg da. ;)

Ikke så dumt tenkt - hadde du bodd i Sverige og brukt bur så ville jeg gjort nettopp det - nå får vi bare håpe at NKK og Mattilsynet her hjemme også kommer på banen snart. DET er på høy tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: Felix hadde gangen og soverommet. Det viste seg at han ikke trivdes med å ha gangen, fordi han da stresset seg opp med døra. Vi lagde et eget hunderom for han innenfor soverommet, og nå har han soverommet og hunderommet. Dvs. De siste gangene har han åpnet døra og spasert ut i stua selv da, så da har han hatt hele leiligheten <_< uten at han ødela noenting. Når han er alene strør vi godbiter rundt i rommet, gjemmer de rundt omkring, legger inn aviser og doruller, og om han kjeder seg så går det somregel ut over det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1022.jpg

Her er et bilde av en lykkelig hund den dagen hun kom hjem fra kennel og var ferdig med bur for lang lang tid! Hun veltet seg rundt i senga mens hun jublet! Helt sant! :D

IMG_1493_4.jpg

Sånn er det aller best å sove!

Det er vel ikke sikkert at alle har den muligheten til å inkludere hunden i familielivet, men en mellomting, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg får vel føye til med mine erfaringer med valp i hus(spesielt siste hund siden det er i frisk minne). Vel har jeg ikke hatt en haug med BC'er, men jeg har da hatt vorsteh, irsk setter og gordon setter i tillegg til at familien min tidligere hadde schäfere og norsk elghund grå. Jeg vil da si at flere av disse regnes som rimelig aktive hunder. Akkurat nå har jeg en irsk setter hann på 9 mnd.

Jeg hadde aldri hørt at folk brukte bur inne(!) til hundene sine før jeg begynte å vanke her, og kunne jo ikke tro det jeg hørte! At folk oppbevarer hundene sine som burhøns mens de sover og er på jobb? Hva var det vitsen med liksom?

Da vi fikk valp i hus sørget vi for å rydde vekk en del ting(men vi tok ikke vekk alle møbler og rev tapeten ned av veggene slik enkelte får det til å høres ut som er nødvendig), og vi valgte å ha valpen på soverommet, ettersom vi er av den oppfatning av at en liten valp har behov for kontakt og nærhet med flokken sin! Tanken var at valpen skulle sove på gulvet i kurven sin ved siden av sengen, men jeg fant fort ut at han faktisk ga beskjed og vekket meg når han skulle på do hvis han sov i sengen min, derfor lot jeg han sove der. Hadde jo ikke noe i mot det heller da :P De gangene han sov i kurven gikk han på do på avisene hvis han måtte(var jo ikke så ille det heller).

Om dagen er og var han på et avgrenset område(bod, gang ++) fordi 1) han ikke skal ødelegge noe og 2) fordi vi har alarm i huset og går han helt løs så vil jo den gå av...

Ja, valpene finner av og til på lure ting når de er alene, men av alle hundene vi har hatt så har det vært lite spising av treverk og annet. De får litt ting å holde på med, og stort sett sover de med mindre de synes det blir litt for kjedelig å være alene hjemme. Noen folk får det virkelig til å høre ut som om valper spiser ledninger som spagetti og river ned tapet i fleng.

Ellers vil jeg bare føye til at jeg tror ikke at folk alltid vet hva som er best for hunden sin, og at folk bruker bur som en lettvint løsning fordi det tar tid før valpen vokser opp og roer seg ned. Dessuten vil jeg bare si at jeg er enig med Lotta som sier at det ikke er en menneskerett å ha hund. Hvis du bor i liten leilighet og er nødt til å holde hunden din i bur for at den ikke skal plage naboene, så kanskje du bør vurdere å ikke ha hund, eller kanskje å skaffe en rase som passer bedre til livssituasjonen din?

Vil dessuten si at vi her hjemme har aldri sett på det som et stort problem å dotrene valpene og å få dem til å slutte å ødelegge. Det er bare en del av det å ha hund, og det er ikke noe poeng i å skaffe seg bur i tilfelle et-eller-annet før du i det hele tatt har fått valpen og gjort et GODT forsøk på å klare seg uten bur...

Ble litt mye rot her, menmen, måtte bare si noen få ord! :D

Hilsen en i et burfritt hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1493_4.jpg

Sånn er det aller best å sove!

Så søte dere er der dere ligger! :D

Der har du en STOR forskjell på hundene. For deco sin del hadde det der vært dyremishandling. <_< Ikke misforstå, han elsker folk (på agilitybanen har vi problemer fordi han vil hilse på dommer), men slik nærkontakt over tid, nei... Det er "død å pine" i hans øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte dere er der dere ligger! :D

Der har du en STOR forskjell på hundene. For deco sin del hadde det der vært dyremishandling. <_< Ikke misforstå, han elsker folk (på agilitybanen har vi problemer fordi han vil hilse på dommer), men slik nærkontakt over tid, nei... Det er "død å pine" i hans øyne.

Det er ikke meg, men minstebarnet mitt! Tihi, jeg er en av tantene her, jeg ;) ! Det har vært en lang og tornefull vei å komme dit at Fibi nyter å ligge i armkroken. Igrunnen en koselig bivirkning av bl.a. rotrening... :P Veldig bra av deg å starte ny tråd, forresten! Bur er som du sikkert har skjønt, ikke bare bare å snakke om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se koselig bilder av hunder - inklusive lille svartevalpen - som føler seg trygge med å sove overalt, slik min erfaring med alle familiens hunder og nå mine egne er. Og stakkars de hunder som er så utrygge, med eiere som ikke gir dem tilstrekkelig trening eller skjønner hva slags hund de har, og som synes det er "festlig" at hunden kryper inn steder for å føle seg trygg mens den ikke orker nærkontakt og hilser manisk på folk.

Jeg synes også det er skremmende å se hva folk som liksom eeeelsker hundene sine over alt på jord, også tillater seg å gjøre med dem. Jeg håper det kommer mer vett etterhvert, for det er trist lesning - særlig når jeg ser hvor utbredt det er, også blant dem som er såpass interessert at de burde vite bedre. Særlig når de ikke engang setter inn noen trening for å BEDRE situasjonen, men bare sier at "nei, han liker seg i bur, han føler seg sååå trygg der". Jeg tror det har MYE med eier å gjøre, og hvordan man behandler og trener hunden sin - og det fra første stund. Har man gjentatte ganger problemer, og forventer det verste, ja, da er det like mye eier som hund som har noe å lære. Sorry, men slik virker det.

Nei, eiere vet ikke alltid best for hundene sine. Det er derfor dyktige atferdseksperter har mer enn nok å gjøre, og det ER stort sett med utrygge og usikre hunder. Dette med at det skal være SÅ fryktelig vanskelig å lære hunder å roe seg, er også nytt for meg - vi har hatt en haug ulike raser, inklusive brukshund, og det har IKKE vært et problem på alle disse årene med alle de ulike individene.

Og folk kan ha hatt hund LENGE, uten at det nødvendigvis borger for noe: De som har hauger av hunder, selv om de kaller seg eksperter og oppdrettere så mye de vil, kan LIKE GJERNE være dem som tar snarveier og velger lettvintløsninger som bur og null trening på viktige egenskaper. Såkalt erfaring og oppdretterstatus behøver ikke bety noe - mens det hos andre, mer seriøse og kunnskapsrike kan gi en utrolig breddeerfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se koselig bilder av hunder - inklusive lille svartevalpen - som føler seg trygge med å sove overalt, slik min erfaring med alle familiens hunder og nå mine egne er. Og stakkars de hunder som er så utrygge, med eiere som ikke gir dem tilstrekkelig trening eller skjønner hva slags hund de har, og som synes det er "festlig" at hunden kryper inn steder for å føle seg trygg mens den ikke orker nærkontakt og hilser manisk på folk.

Må bare, for jeg er stolt av vesla mi ;) Dette bildet tok Loke av henne inne på Vikingskipet, vi satt ved en ring det var litt trafikk ved.. Hun er herlig trygg er hun, selv om hun er litt labrador når hun hilser på folk og dyr :D

20061119_0369.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke engang spørre hva som står på tørkleet rundt halsen... hehe. Veldig søt da! Og flink til å kule den når det trengs, ser det ut som. Sånn var min valp også; bare liten valp på sitt første Vikingskip-besøk, og la seg ned og ventet når det var tingen å gjøre - for så å sprette opp og være HELT klar når det var aktivitet igjen. Og det helt uten bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke engang spørre hva som står på tørkleet rundt halsen... hehe. Veldig søt da! Og flink til å kule den når det trengs, ser det ut som. Sånn var min valp også; bare liten valp på sitt første Vikingskip-besøk, og la seg ned og ventet når det var tingen å gjøre - for så å sprette opp og være HELT klar når det var aktivitet igjen. Og det helt uten bur...

Det står "Er jeg ikke søt" på tørkelet :D

Veldig deilig å ha med seg så lite stressa hunder rundt omkring, ihvertfall! Selv om en belger-oppdretter prøvde å innbille meg at alle var sånn når de var små, de vokste visst på seg dette med å være stressa og redde etterhvert.. Snakk om god reklame for rasen, liksom :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Blir litt sånn "tafatt" her inne.

Folk spør om en enkel ting, så blir det kilovis med negativ kritikk her.

1. kritikk på hunder dere aldri har møtt.

2. kritikk på trenere og instruktører dere aldri har møtt heller ikke hørt om. FØR dere i det hele tatt spør hva slags utdannelse/ erfaring/ måte å lære fra seg på...

SAMTIDIG som en blir rådet til å kurse...

Men hvorfor skal en kurse når dere likevel mener instruktører bruker lettvinne løsninger og ikke kan en dritt om hund likevel?

Virker som noen av dere BARE har snille, enkle, rolige hunder som dere egentlig ikke trenger å jobbe med i det hele tatt. Kanskje en bamse på batteri som ligger når den skal, og er hund når den skal på den måten dere har bestemt?

Og hunder er som mennesker.

PERSONLIGHETER!

Jeg har aldri trengt å bruke bur før.

Men har kanskje en hund med spesielle behov, ikke vet jeg.

Men se på ulven da, den liker også å slappe av i en grop eller hule.

Hva er galt med det?

MÅ hunden være 100 % sosial hele tiden?

Jeg er IKKE det.

jeg har masse behov for alenetid og slappe av i eget selskap.

Og jeg mener å binde hund fast i tau er mer slemt enn å ha den i bur. Da den i tau kan surre seg fast, også vet den heller ikke hvor grensene går. Det må være kjempe frustrerende.

Og utstilling da. Masse stress, masse folk, masse hunder. Men 100 % lydig og rolig forlanger vi at den skal være. Si meg en ting. Er man på utstilling for HUNDEN sin del, eller MENNESKENE sin del?

Før dere (ikke alle her inne) hakker og slår brann for en egentlig bagatell, så på deg selv.

ER DET INGEN TING DERE GJØR GALT MOT DERES EGEN HUND?

Man er mennesker. Man feiler, enten man er nybegynner eller har hatt mange hunder og ulike raser.

Det er fordi hundene er forskjellige, hundene kan ikke trenes helt likt, siden ting når inn forskjellig.

Så vær så snill!

SVAR på spørsmål, og lag sånne diskusjoner i egen tråd!

Er det for mye forlangt?

Dere skremmer bort mange hundeinteresserte, blandt annet meg.

Jeg føler jeg ikke burde ha hund, for uansett hva jeg spør om, sitter jeg igjen med flere spørsmål.

Gjør jeg alt galt?

Gjør jeg i det hele tatt noe riktig?

Men til tema.

BUR!

Bajas fikk buret sitt på fredag.

Jeg luket han ikke inn i buret på fredag. Men han gikk ut iog inn som han lystet.

Jeg er ikke den typen som ØNSKER å stenge han inn i bur.

Men på lørdag, etter 2 timers morgentur lukket jeg han inn i buret, fordi han er stresset og vil leke med katten og alt mulig annet enn å slappe av.

Etter ti minutter fikk han litt mat i buret. Og han slappet av, da var døren åpen.

Samme på kvelden, etter tur, rett i buret, nå lå han en halvtime. Da han var rolig satt jeg stille opp døra, ikke noe mer.

Han gikk ut og inn som han ville. Og han valgte buret.

I går gikk han inn helt selv, etter tur.

Han er ikke blitt lukket inne siden.

Han er MYE roligere, veldig sjeldent han maser, piper, leker inne.

Når han leker sier jeg på plass. Så legger han seg i buret eller sengen sin, den kan han velge. Og når han er rolig inviterer jeg til tur.

Nå er han den hunden jeg savnet.

Han er sosial, han er trygg, han kan roe seg ned.

jeg har aldri bundet han inne.

Jeg har forøkt eget rom, men han misstrives og åpner dører.

Men hva er forskjellen på eget rom eller bur, når de lukkes inne likevel?

Jeg synes ikke dette var en "lettvint" løsning, for jeg har spurt om råd her før, men ikke egentlig fått noe svar på HVORDAN ROE NED EN HUND!

og jeg har jobbet med ham i 5 mnd, uten å se at han er rolig og veltilpasset.

Stress er jo tegn på at han er utrygg. Er han utrygg har han det ikke bra!

men nå ser det endelig ut som han har det bra.

Han stoler veldig på oss nå. Og han er en smart hund som lærer fort, som bare er glad.

Jeg er glad i bajas, og jeg gjør så godt jeg kan og jeg er villig til å lære, til å motta nye tips.

JA, jeg GJØR feil! men det er menneskelig! Og når jeg vet hva jeg gjør feil er jeg mer enn villig til å rette opp feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hvorfor det er værre for hunden å ligge i bånd inne mens eieren er der? Jeg bruker ikke usynlig strømgjerde altså, og hunden min er ikke blind, han er veldig klar over hvor langt båndet er (mye mulig han er smartere enn gjennomsnittet, men tviler igrunn på det). Hvis han får akutt trang til å gå på do (som gjerne valper gjør) og jeg ikke er kjapp nok, så kan han gå litt unna og slipper å ligge i avføringen sin. Hunden min VELGER selv når han vil ha alenetid, og om han har lyst til å ligge i hule, jeg velger IKKE for han (som brubrukere jo gjør). Han elsker å ligge i huler han og, yndlingsplassene hans er under senga, i buret (med åpen dør, selvsagt) og under lenestolen i stua. Dessuten ligger han gjerne strukket ut midt på gulvet. Å sperre et flokkdyr inne på alle kanter, (les: "bur") er ikke mitt til hundens beste mener jeg. Derimot kan det være til menneskets beste. Min forrige hund var et stressvrak da jeg overtok han. Han stresset ca 20 timer i døgnet, og slappet aldri av. Han jagde skygger og halen sin, og sov en brøkdel av det en normal og sunn hund gjør. Jeg stappet han ikke inn i bur for å fjerne MULIGHETENE han hadde til å stresse, jeg prøvde å finne årsakene istedet. Hunden ble avlivd 16 mnd gammel (OT- sorry).

På han jeg har nå har jeg og brukt bur i perioder, han har nemlig hatt en skade som gjorde at han skulle holdes 100% i ro. Jeg droppet buret da og, og brukte bånd istedet- mye hyggeligere synes jeg.

Jeg mener IKKE at det er mishandling å bruke bur, ikke i det hele tatt. Det er et personlig valg en eier tar, i likhet med treningsmetoder. Men argumentene mange burbrukere bruker er altså helt på jordet synes jeg. Man lærer hele livet, og man innser vel ofte at ting man har gjort før har vært feil, og kanskje ikke altfor smarte. Og sånn er det jo. Men jeg skjønner ikke helt at det skal være så naturlig og bra for en hund å bli sperret inn i et bur? :S

EDIT: tips til hvordan man kan roe ned en hund uten å nødvendigvis bruke bur finner du i tråden med samme navn, her på hundeprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Blir litt sånn "tafatt" her inne.

Folk spør om en enkel ting, så blir det kilovis med negativ kritikk her.

1. kritikk på hunder dere aldri har møtt.

2. kritikk på trenere og instruktører dere aldri har møtt heller ikke hørt om. FØR dere i det hele tatt spør hva slags utdannelse/ erfaring/ måte å lære fra seg på...

SAMTIDIG som en blir rådet til å kurse...

Nix - jeg gir en goddag i om du kurser jeg...

Men hvorfor skal en kurse når dere likevel mener instruktører bruker lettvinne løsninger og ikke kan en dritt om hund likevel?

De som har problemhunder av ekstremvarianten (som eier ikke klarer å beherske UTEN bur) blir rådet til å ta kontakt med atferdsSPESIALISTER (ikke en vanlig hundeskole med jentunger som har eid og trent to hunder i sitt liv...) - det blir ikke ganske det samme...

Virker som noen av dere BARE har snille, enkle, rolige hunder som dere egentlig ikke trenger å jobbe med i det hele tatt. Kanskje en bamse på batteri som ligger når den skal, og er hund når den skal på den måten dere har bestemt?

Nei - vi har IKKE bare rolige og "enkle" hunder (leser du ikke innleggene her da?) - snarere tvert imot - men en livlig og krevende valp fortjener bedre enn å bli innestengt i bur fordi eieren ikke har kapasitet og ressurser til å oppdra den. Det er ikke alle som skal ha hund, og det er ikke alle hunder som kan bo hos enhver hundeeier... Veldig enkelt det der, egentlig.

Og hunder er som mennesker.

Hvis du mente det så hadde du antagelig ikke kjøpt bur til hunden din...

Jeg har aldri trengt å bruke bur før.

Men har kanskje en hund med spesielle behov, ikke vet jeg.

Men se på ulven da, den liker også å slappe av i en grop eller hule.

Hva er galt med det?

MÅ hunden være 100 % sosial hele tiden?

Jeg er IKKE det.

jeg har masse behov for alenetid og slappe av i eget selskap.

Du tuller?! Du vet at det er forskjell på en hund og et menneske, egentlig?

Og jeg mener å binde hund fast i tau er mer slemt enn å ha den i bur. Da den i tau kan surre seg fast, også vet den heller ikke hvor grensene går. Det må være kjempe frustrerende.

De som anbefaler binding inne gjør det for korte, korte perioder med eier tilstede - det blir ikke brukt som bur, i time ut og time inn mens eier er borte, sover, har gjester, jobber på pcen, hviler etc etc etc. Det blir brukt som et bevisst redskap, og nettopp fordi det har sine begrensninger krever det en AKTIV eier (altså mer enn et bur gjør...)...

Før dere (ikke alle her inne) hakker og slår brann for en egentlig bagatell, så på deg selv.

ER DET INGEN TING DERE GJØR GALT MOT DERES EGEN HUND?

Burbruk er ingen bagatell. Dessverre - og de eneste som tilsynelatende tror det er dem som velger å bruke det for lettvinthets skyld...

Man er mennesker. Man feiler, enten man er nybegynner eller har hatt mange hunder og ulike raser.

Det er fordi hundene er forskjellige, hundene kan ikke trenes helt likt, siden ting når inn forskjellig.

Igjen - det er ikke alle som kan ha alle hunder - og det er ikke alle som kan ha hund i det hele tatt. Er du redd for parketten og den ikke tåler hundeklør og huseier sier du ikke har lov å ha hund der du bor - vel DA FÅR DU VENTE MED Å SKAFFE DEG HUND TIL DU BOR ET STED HVOR DET ER MULIG Å HA HUND. Du putter den ikke i bur...

Men hva er forskjellen på eget rom eller bur, når de lukkes inne likevel?

Størrelsen, kanskje?

JA, jeg GJØR feil! men det er menneskelig! Og når jeg vet hva jeg gjør feil er jeg mer enn villig til å rette opp feilen.

OK - hvis du lukker burdøra så gjør du en feil og bør slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint :D

Da har du fått den passive, fine, lette hunden du ønsker deg. Den batteridrevne bamsen vettu... Forsøk som har vært kjørt, viser at hunder som sperres inne blir mer passive - innlært passivitet/hjelpesløshet. Og det passer mange bra.

Jeg liker initiativlystne, morsomme hunder med av og på-knapp, som ikke er avhengig av bur for å virke, og det har jeg også. Jeg har lært mye av å gå på kurs med DYKTIGE folk, som ikke presenterer enkle løsninger som skal virke passiviserende eller få hundeeieren til å synes at han eller hun fikk valuta for kurspengene øyeblikkelig. Det finnes gode kurs, og det finnes elendige kurs, og det finnes kursdeltagere og instruktører som kanskje ikke helt er på bølgelengde, og så videre.

Jeg liker sjelden guruer som mener de har det eneste svaret, enten det er ene veien eller andre. Vi har ikke ulver (som forøvrig bare slapper av i huler når de har valpekull... ellers liker de gjerne litt utsiktsposter og sånn annen frihet og oversikt), vi har hunder, og man vet mye om hunder. Flere metoder fører til samme mål, det er bare spørsmål om hvilken pris man vil betale - og hvordan man selv er. Har man ikke overskudd til å trene på ene måten, vil kanskje den "enkle" måten virke bedre - og kanskje det er greit å passivisere hunden mer, hvis alternativet er at eier ellers bare synes hunden "stresser og maser"?

Jeg vil helst være den som styrer hunden selv, uten å måtte binde eller bure inne eller stenge vekk og kalle det time out, men grenser kan settes på trygg og god måte likevel. Og ja... jo mer hundeerfarne folk man vanker med, som har resultater å vise til, jo enklere og greiere er det gjerne - så det ER ofte et spørsmål om kunnskap og erfaring OG evne til å tilegne seg kunnskap (derfor er det også utrolige dyktige tenåringer som kan mye om hund på kort tid). Lik det eller ei...

Og man kan endre seg, visst kan man det - jo mer man er villig til å lære, og mer man er villig til å innse at man roter ting til, jo hyggeligere hundehold blir det. Eller man kan fortsette å gjøre det samme! Virker det, og man er fornøyd, så er det jo greit - men hvis jeg hadde et hundehold der jeg alltid var avhengig av bur, så ville jeg tenkt litt over ting.

Ja, kanskje noen av oss uttrykker oss sterkt. Men så har iallfall jeg valgt ikke å være instruktør på en av de superkommersielle hundeskolene, der mye av opplæringen handler om å stryke EIERNE med hårene så de føler de får valuta for pengene og kommer igjen for stadig nye kurs, og får høre hvor flinke de er. Er nok mest på hundenes side... folk har et valg, det har ikke hundene.

Men som sagt... alltid artig å se hvor hissige og i forsvarsposisjon folk kommer når det er snakk om bur. Dårlig samvittighet bør være en god pådriver for å ta tak i egen situasjon, da kommer man gjerne lengst. Jeg vet alltid mange ting jeg burde gjort enda bedre for hundene, og det får meg til å prøve litt hardere, og til alltid å ta meg sammen når jeg er trøtt og sliten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg vet ikke lenger hva jeg står for (Som det så fint kan kalles...) Til nå så har jeg alltid tenkt på bur som et kjempe fint hjelpemidle osv osv... Men jeg er ikke så sikker lenger, og jeg kommer aldri til å ha hjerte til å stenge lille tuppa 8 timer alenei et bur, da fjerner jeg heller noen ledninger så hun har litt plass å bevege seg på og tørker opp litt avføring når jeg står opp om morgen... Jeg var veldig veldig instilt på å bruke bur, hadde allerede bestilt og greier (Og bestillingen har nå gått tilbake...)

Er det faktisk ikke bedre å bare la vær? Jeg har bestemt at Tuppa kommer til å være en bortskjemt sengehund, og sånn for det bare være, det er det vi trives med... Jeg tror jeg hadde hatt en mareritt nå hvis jeg hadde lagt henne i bur og forventet at hun skulle sove der i 8 timer...Og, jeg hadde nok mest sannsynlig aldri som sagt klart det...

Når jeg tenker tilbake på stakkars monster (Les, Serchaj) som jeg faktisk fikk for meg burde ligge i bur når jeg sov, og når jeg skulle gjøre andre ting... Meeen... Heldigvis fungerte ikke det som jeg ville, siden han sa klart i fra om når han synes han hadde ligget i buret lenge nok og jeg hadde en far med sunn folkevett som ikke skjønte hvorfor jeg skulle absolut ha han skulle ligge i bur... Men bur tilvent ble han, og ja... Sikkert smart til visse anledninger, men aldri om han skal trenge å ligge i bur igjen (unntak av bil og nødvendige ganger på utstilling) Og tuppa... Ja, tror faktisk ikke jeg engang gidder å kjøpe bur til henne, har tenkt endel på å heller kjøpe valpegrinder, kjekt å ha på utstilling... Hun har da god plass å ligge på, samtidig at hun slepper andre masete hunder Så... Jeg kan vel egentlig si at jeg har begynt å bli "omvendt" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg en batterihund som kanskje sover TOPPEN 3 timer i strekk?

Som er på tur ca 6 timer om dagen?

Som en trener med i flere omgangerm ute som inne?

Men som har et bur MED ÅPEN DØR hvor den føler den kan få slappe av?

Jeg har ALDRI gått i fra den i bur, eller stengt han inne mer enn den ene gangen i 30 minutter, mens jeg samtidig fikk lftet uten at han stakk av.

Jeg er glad han er en vimse, som nettop finner på ting, som gjør dagen meningsfull.

Så klart vet jeg det er forskjell på hund og mennesker.

Men hund har på lik linje som mennesker, og alt annet som lever, ulike behov.

Men jeg synes og vil alltid synes at hundens behov skal komme først.

Jeg kjenner folk som har hund som ikke har de i bur.

Men som heller ikke har tid til hunden, som kanskje gir den 30 minutters luftetid, som alltid er innestengt på et rom. Det er heller ikke hundeliv.

For mye eller forlite av hva det måtte være vil alltid bli galt.

Og jeg er ikke tilhenger av å ha hund i bur for å STENGE den inne, natt som dag.

Men binde den inne over lengre tid, eller uten tilsyn er heller ikke bra.

Og jeg kjenner heldigvis ikke hunder som gjør fra seg i bur, eller som har brekt beina i bur.

Bur med åpen dør, en hule, der skulle den heller ikke ha behov for verken å brekke beina eller gjøre fra seg.

I mine øyne er buret et fristed, som også en seng kunne ha vært-

Hadde jeg hatt et bord han kunne ligget under hadde det gjort samme nytten. Men det hadde vi ikke,

Og på sikt skal han ha buret i bilen, når vi får bil som har plass til det.

Jeg snaket ikke om meg her i forrige innlegg.

jeg snakket generelt for flere her inne. Og jeg drar ikke alle over en kam, noen her er hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder har visse grunnleggende behov felles. Leser man seg litt opp hos dyktige folk som for eksempel Anders Hallgren og en rekke av de utenlandske autoritetene, så ser du at hunder likevel er likere hverandre enn de er forskjellige - så at noen hunder "foretrekker" bur, er ikke annet enn resultatet av noe som ikke helt stemmer, eller av innlæring.

Du har jo så mye bra for deg, så hvorfor denne greia med bur bare fordi "alle på kurset" synes det er topp? Tenke selv, men tenke ut fra den kunnskap som de VIRKELIGE autoritetene - ikke bare tilfeldige kursinstruktører her og der - har på dette med dyr og atferd.

Du vil nok klare dette like bra uten bur. Og da vil kanskje også hunden din synes at "bare" hundesengen er trygg, slik hunder i alle år før har hatt det utmerket før bur ble oppfunnet. Mine hunder synes forøvrig hele leiligheten er trygg, og velger hvileplass litt etter behov - noen ganger skal det strekkes fullt ut på hardt underlag, andre ganger krølles sammen på mykt underlag i sofaen deres, noen ganger vil de ligge inntil hverandre og meg, andre ganger trekke seg tilbake alene. Det er det DE har lært... og slik var også hundene da jeg vokste opp, og vi var flere barn/unge i familien der det var flere hunder og andre dyr.

Hilsen den tydeligvis Uhyggelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle poenget være med å trene hunden i å "ligge i bur" hvis du har klart å lære den å leve UTEN bur? En normalt utrustet, harmonisk og trygg hund med en vettug eier behøver ikke å "trene på å ligge i bur" - DET behersker den helt av seg selv HVIS den må...

Ok, da vet jeg det.. Jeg trodde faktisk en hund trengte å læres til å være i bur om den sku det en eller annen gang innimellom. Og jeg tror faktisk ikke jeg er den eneste som tror det heller.

Selvfølgelig håper jeg å ha ei bikkje som ikke MÅ være i bur, "valpesikkerrom" eller hva som helst annet der hu ikke kan ødelegge seg selv eller andre, og jeg kommer til å trene MOT det, men.. man vet aldri... Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å sette Buffy i et bur, siden hu aldri var i noe bur hele livet liksom, OM det sku komme en situasjon der jeg mot all formodning sku trenge det..

Men, bare et eksempel da? Ligger aldri du på hotell med bikkja? Veit at det er mange plasser de der krever bur... Har kun gjort det en gang med Buffy, og da fikk hu heldigvis gå løs, men..

Det interesserer meg ikke hvordan du har tenkt å "bruke bikkja" - i denne diskusjonen handler det om "burtrening" - meningsløs og bortkastet trening på noe ingen hund skulle behøve å "kunne" - og som man heller ikke behøver "å trene på" fordi det er så enkelt (som jo alle har funnet ut som ikke gidder å legge jobb i hundeholdet sitt) at man tager et bur og en hund og lukker døra. Så er hunden ferdig "trent" (for hva annet kan den gjøre enn å resignere? Det finnes liksom ikke så mange sprell å ta seg til da, annet enn å pisse og/eller drite på seg, ødelegge tennene i gitteret og ødelegge tepper/liggeunderlag (hvilket er ganske vanlig, alt sammen fordi hunder av natur misliker å ligge innestengt i bur, bortstengt fra flokken sin...) - I tillegg kommer de utallige skadene, av mer eller mindre alvorlig karakter, som bl a Siri har fortalt om her på Sonen...

Ja, for DEG er det meningsløs og bortkastet trening.. Prøv å innse at folk har forskjellig syn på ting og GODTA det!

Og IGJEN, ser du ikke forskjellen på å ha bur med i trening under oppveksten av valpen, og det å stenge den der hver natt i 8 timer, hver dag mens du er på jobb i 9 timer og i tilegg litt tid på kvelden fordi du bare ikke orker at bikkja tasser rundt???

Og hvis jeg faktisk TRENGER å si at JEG ikke kommer til å STENGE bikkja mi i bur x antall timer om dagen, så har du virkelig gått glipp av noe.. MEN, jeg sier det allikevel, fordi jeg vet hvor vanskelig det er å få med seg ting inne på en slik plass...

JEG kommer til å bruke buret som en åpen løsning, og kanskje stenge døra i 5 min om dagen, bare for å lære bikkja at den ikke skal gå bananas om døra blir stengt en gang... Jeg kommer IKKE til å bruke bur som en enkel løsning for å oppdra ei bikkje, det er ikke derfor jeg skal ha meg ny hund.. Jeg skal ha det for å bruke tid på den, og ha den med meg der jeg er.

Det er mulig jeg skulle ha fordypet meg i alle detaljer rundt ditt hundehold - for egen del mener jeg at å velge å bruke bur fordi man er redd for parketten, bekymret for sofaen, ikke har lov av husverten å ha hund, ikke tror at hunden blir renslig uten bur, ikke klarer å roe ned valpen uten bur, etc, etc etc, er så graverende at for MEG som oppdretter er det diskvalifiserende i forhold til hundehold

Og ja, jeg tror faktisk du skulle satt deg litt mer inn i ting før du halshugger meg for dette. Folk har faktisk frskjellig mening om bruk av bur, til tross for at det mener bur er OK! (igjen, det er forskjell på et åpent bur hele dagen med kanskje 5 min stengt dør, og ei bikkje som ligger der 15-20 timer i døgnet. Det siste synes også jeg er forkastelig)

Kortversjonen: Ja. Hunder har ikke hjernekapasitet til å forstå "logikken" bak innestengningen - og anatomien deres er ikke skapt for å ligge i ro på så små steder uten muligheter for å bevege seg i time ut og time inn. At DU har klart å lure deg selv til å tro noe annet forandrer ikke dette enkle faktum.

Det er faktisk ikke alle som skal ha hund heller.

Nei, det er ikke alle som skal eller bør ha hund, men jeg vet at jeg er en av de som er skikket til å ta meg av en hund. Så enkelt er det. Selv om jeg kanskje kommer til å stenge døra til buret i noen min om dagen. (MINUTTER ikke TIMER)

Jeg har ihvertfall innsett at hunder er levende vesener med basale behov som det er min fordømte plikt som hundeeier å ta hensyn til. Hvis jeg ikke DET kunne så skulle jeg ha kvittet meg med hundene i morgen den dag... Jeg spør igjen - når ble det en menneskeRETT å ha hund?

Det er ingen menneskerett, men prøv å se forskjell på folk du også... :D

Nemlig - derfor SKAL man ha overskuddsressurser til å kunne takle "worst case scenarios" også... Får jeg spørre hvordan du tror folk som får f eks handicapede barn skal takle verden når virkeligheten innhenter dem? "Å nei, på svangerskapskurset så sa de at en unge sover om natta, sjelden får kolikk og ikke skal skiftes bleie på mer enn 5 ganger om dagen - er det ikke OK å legge denne problemvarianten i vaskekjelleren når vi må sove? Han er jo helt trygg der nede?!?!)

hehe, snakker om å ta av! Du burde sett forskjellen nå, burde du ikke?

Å gå fra hunder i hundegård uten tilsyn er direkte forkastelig spør du meg - men det forundrer meg ikke at det er ditt alternativ til bur, faktisk...

Du så ikke ironien her heller? Hvorfor tar du ikke dette ut på alle jakthund eiere der ute som KUN bruker bikkja si i jakta og resten av året står den fast i hundegård?

Ja, jeg har hundegård, jeg kommer kanskje til å sette den opp igjen, jeg vet ikke enda.. Foreløpig står den sammenpakket i garasjen min. Men jeg ser ikke helt forskjellen på å la bikkja stå 30 min i hundegård mens du er på butikken, kontra å bli stengt inne i huset de 30 minuttene. Eller i buret i bilen, for den del. (for i bil er det vel ok med bur?? eller bruker du ikke det der heller?)

men, går du aldri fra hundene dine du? Har du dem med deg 24 t i døgnet? Alltid ser hva dem driver med? Går de rundt beina dine hele tiden mens du er hjemme? Da du har besøk? Når du er borte på besøk? På jobb? i dusjen? alt?

Så jeg tar feil hvis jeg tipper at hundeburet allerede står klart da?

Yapp, da tar du faktisk feil. ;)

Ikke så dumt tenkt - hadde du bodd i Sverige og brukt bur så ville jeg gjort nettopp det - nå får vi bare håpe at NKK og Mattilsynet her hjemme også kommer på banen snart. DET er på høy tid...

Yapp, jeg håper det, så får du pusse dem på meg, så skal vi se de får seg en god latter.

Du får ta deg en tur hjem til meg da jeg får Luna da vettu, så får vi se hva du sier da. For fortsatt så har tydeligvis ikke du sett forskjellen på bur med åpen dør, frivillig tilgang og evnt stengt dør i non minutter mens bikkja sover, kontra 2/3 av døgnet i buret.

Men, det er mulig det er så enkelt som du skal ha det til, at hvis man kommer i en situasjon der bikkja bør være stengt vekk fra situasjonen rundt (være seg hvilken som helst situasjon), så kan den bare stenges i buret selv om det ikke er lært inn på forhånd... Er det så enkelt, så er det jo kjempebra. Jeg trodde at en hund som kanskje MÅ oppleve visse situasjoner i løpet av sitt liv, burde vært utsatt for disse situasjonene på forhånd for å takle dem ok.. Men meget mulig jeg tar feil her. Som sagt brukte jeg aldri bur på Buffy annet enn i bilen. EN gang måtte jeg sette henne i buret borte fra bilen... Da jeg kom tilbake hadde hu drept hele skum madrassen som lå der. Etter det slapp hu buret og jeg unngikk situasjoner der hu måtte stenges noe sted.

Denne situasjonen var kun at jeg flytta bilburet fra bilen som stod midt i sola i 30 g og inn i forteltet på campingvogna der det var mye lunere og lot henne stå der en liten time mens vi spilte minigolf. Jeg trodde hu sku takle det bra, men tydeligvis ikke.. Tipper hu hadde gjort det om jeg noen ganger tidligere hadde satt buret hennes litt her og der, og stengt døra mens jeg gikk fra henne i 10 min om gangen. Men, selvfølgelig vanskelig å si. Det er ikke lett å forutsi hvordan en hund vil reagere i situasjoner før det er prøvd.

Men, hey! Skyt meg, meld meg, gjør hva du vil... Men først kanskje du skal prøve å kjenne meg og mine tanker om bur, burhunder, livet med hund osv osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er buret et fristed, som også en seng kunne ha vært-

Jeg lurer - virkelig LURER - hvordan har dere det hjemme folkens? Jeg mener, siden hver eneste "burbikkje" i landet behøver et "fristed" - hva er det den behøver "fri" fra? Steinkasting? Illsinte katter? Uoppdragne og ondsinna unger? Maset deres? Hvilke farer er det som lurer i de tusen hjem nå for tiden som gjør at bikkjene på død og liv må ha et "fristed" med tak og vegger og så liten åpning at de kan forsvare seg selv i døra? Slanger, muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: Felix hadde gangen og soverommet. Det viste seg at han ikke trivdes med å ha gangen, fordi han da stresset seg opp med døra. Vi lagde et eget hunderom for han innenfor soverommet, og nå har han soverommet og hunderommet. Dvs. De siste gangene har han åpnet døra og spasert ut i stua selv da, så da har han hatt hele leiligheten <_< uten at han ødela noenting. Når han er alene strør vi godbiter rundt i rommet, gjemmer de rundt omkring, legger inn aviser og doruller, og om han kjeder seg så går det somregel ut over det;)

Jeg håper at Luna kan takle å være i hele huset da jeg er borte.... Jeg håper jeg slipper å tenke så mye på det, rett og slett. Hjemme i mi leilighet har jeg barnegrind mellom kjøkken og stue slik at hunden kan være på kjøkken og gang da jeg er borte. Dette er ypperlig, hvis man ikke gjør som Buffy da, hopper over barnegrinda, driter fullt teppet av dårlig 2kg stjelt forlic mage, for så å hoppe inn igjen på kjøkkenet til jeg kommer hjem. Det var en av de gangene jeg prøvde å stenge hu ute fra stua.

Jeg har ingen planer om å stenge Luna i bur, reise på CC i 3 timer, så hjem, lufte bikkja, stenge henne i bur på nytt for å reise på besøk til venner noen timer, hjem å lufte, stenge henne i bur for å sove i 8-10 timer... En slik dag hadde sannsynligvis foregått ca sånn: Ta med bikkja og la hu sitte i bilen mens jeg er å CC, så reise til venner, ha med bikkja inn for jeg har faktiks svært få steder jeg reiser der bikkja ikke kan være med, så hjem, legge oss til å sove. Bikkja enten på gulvet, inni buret MED ÅPEN DØR eller der hu vil ligge, bortsett fra i senga, for det er visst en av de tingene jeg må ofre for å ha hund igjen akkurat nå...

Bur med stengt dør kommer i værste fall i situasjoner der andre løsninger ikke funker så bra.. som hotell, besøk hos folk som ikke tåler hund, eller i andre situasjoner... Gidder ikke ramse opp 1000 stk her... Men, feks som i den situasjonen med at det er umulig å ha bikkja i bilen pga varme, kan ikke ha henne o forteltet på c.vogna, for det sier seg selv at der blir hu ikke lenge da og det ikke finnes alternative løsninger. (sku jeg ikke dratt på ferie med bikkja da kanskje? Eller ja ok, kunne latt være å spille minigolf. Latt være å handle. Eller spise ute en kveld siden bikkja ikke kunne være md på resturanten. Men, hvem her inne går ALDRI fra bikkja si?)

IMG_1022.jpg

Her er et bilde av en lykkelig hund den dagen hun kom hjem fra kennel og var ferdig med bur for lang lang tid! Hun veltet seg rundt i senga mens hun jublet! Helt sant! :D

IMG_1493_4.jpg

Sånn er det aller best å sove!

Det er vel ikke sikkert at alle har den muligheten til å inkludere hunden i familielivet, men en mellomting, kanskje...

Buffy hadde det sånn... Ved siden av meg i senga, med meg overalt hvor jeg var osv osv. Det finnes ikke noe bedre, og slik håper jeg det blir med Luna også. Men, så var det de enkle små situasjonene som man kan komme i, der det beste for alle parter (ja inkl bikkja) kanskje er å la den være i bur noe minutter. ¨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...