Gå til innhold
Hundesonen.no

mp3-spilleren min er pensjonert


Gjest

Recommended Posts

Hei!

Har tenkt å kjøpe meg en apple ipod nano, men jeg lurte litt på hvordan er den egentlig?

Kan jeg legge innpå vanlige mp3 filer? Og hva er egentlig itunes?

Som dere kanskje skjønner så er jeg veldig grønn på akkurat dette området :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dinside.no/php/art.php?id=344117

Her er en test av en Ipod nano. Itunes er en musikkavspiller på samme måte som Windows Media Player og Winamp. Der kan du kjøpe musikk via Itunes Stores, laste ned podcaster, spille musikk og overføre til Ipoden din.

Ipod er ganske overhypet som Svedge sier, men det er stadig en veldig god og ikke minst pen (gratis gravering også) mp3 spiller. Koster litt ekstra også. Men liker du utseende og har råd så kjør på :wub:

Og ja, du kan bruke vanlig Mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Har selv Creative Zen V, og den har mye bedre lyd enn Ipod'en (kjent for å være det merket som satser best på lyd), den er utrolig kjekk å ha med selv, lett å finne frem på osv. Lett å legge in sanger også, bare man leser bruksanvisningen først. Anbefales:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med iPod - antagelig fordi den er så vanlig - er at det finnes utrolig mye stasj og tilleggsutstyr til dem. Også mange "uoffisielle" programmer som retter opp mye av det som ikke er så bra med spilleren.

Jeg har for eksempel lastet ned et program som lar meg kopiere sangene også FRA iPod TIL harddisken (opprinnelig er det bare ene veien), noe som er uvurderlig dersom du f.eks får et datakrasj eller legger inn sanger fra flere maskiner og ønsker én av dem som backupmaskin.

Mulig dette gjelder for Creative også altså, men inntrykket mitt er at det er en hel skog av "greier" til iPod.

iPOd er vel ikke de aller beste på lyd, men kjøper du noen andre hodetelefoner enn de som er vedlagt (de er bare møkk), for eksempel Koss Porta Pro, er lyden mer enn bra nok for alle andre enn hi-fi freaks.

Og nå er jo DVD-Jon i gang med å lage en hack som bryter "låsen" mellom ipod, itunes og konkurrerende tjenester også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for eksempel lastet ned et program som lar meg kopiere sangene også FRA iPod TIL harddisken (opprinnelig er det bare ene veien), noe som er uvurderlig dersom du f.eks får et datakrasj eller legger inn sanger fra flere maskiner og ønsker én av dem som backupmaskin.

Hm? Og dette går ikke ann i utgangspunktet?

Herrejessumann så tungvindt ipod høres ut. Har selv en iAudio 5XL 30 gig pluss en liten flashspiller på 1 gig fra dunlop (billigsak) - og på begge disse kan jeg selvsagt kopiere fritt til eller fra harddisk - uten noe ekstra program. Trodde det var en selvfølge på en mp3-spiller, men jeg er vel naiv da ;)

På iAudio'en er det mini-usb-port, slik at jeg også kan koble digitalkameraet til den eller andre mp3-spillere, lagringsenheter eller lignende, og bruke den som usb host. Veldig kjekt på ferie feks, hvis kameraet er fullt, kan man bare laste alle bildene over på iAudioen. Feks i syden gidder ikke jeg drasse på en bærbar pc, men iAudioen sine 30 giga er alltid med - så om jeg får for lite plass på kortet i kameraet så laster jeg alt over i iAudioen og sletter på kamera. Slipper å kjøpe ekstra minnekort til kamera, ergo sparer jeg noen kroner der.

- HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Og dette går ikke ann i utgangspunktet?

Herrejessumann så tungvindt ipod høres ut. Har selv en iAudio 5XL 30 gig pluss en liten flashspiller på 1 gig fra dunlop (billigsak) - og på begge disse kan jeg selvsagt kopiere fritt til eller fra harddisk - uten noe ekstra program. Trodde det var en selvfølge på en mp3-spiller, men jeg er vel naiv da ;)

Jeg hadde mistanke om at det var standard andre veien jeg, etter pålegg fra musikkbransjen?

Altså; at det ikke kan kopieres fra iPod til harddisk forklares jo med at man ikke vil at folk skal låne hverandres spillere "en masse" og kopiere hverandres innhold. At jeg for eksempel ikke kan låne spilleren til kompisen min som har 20 gig musikk jeg ikke har, plugge den inn og plutselig ha 5000 låter jeg aldri har betalt for...

Debatten blir jo den samme som for kopisperrer for cd-plater (som nå omtrent ikke finnes) i grunnen: Skal man fritt kunne ta backup av musikk man har kjøpt? Bortsett fra at det med mp3-spillere åpner seg en ganske annen verden når det gjelder mengde osv.

Når det er sagt burde det selvsagt eksistert en annen type "sperre" i stedet - for eksempel et "tak" på hvor mange nedlastninger fra spiller til harddisk man kunne gjennomføre (selv om man da kan få et problem igjen dersom man skifter maskin ofte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mistanke om at det var standard andre veien jeg, etter pålegg fra musikkbransjen?

Altså; at det ikke kan kopieres fra iPod til harddisk forklares jo med at man ikke vil at folk skal låne hverandres spillere "en masse" og kopiere hverandres innhold. At jeg for eksempel ikke kan låne spilleren til kompisen min som har 20 gig musikk jeg ikke har, plugge den inn og plutselig ha 5000 låter jeg aldri har betalt for...

Debatten blir jo den samme som for kopisperrer for cd-plater (som nå omtrent ikke finnes) i grunnen: Skal man fritt kunne ta backup av musikk man har kjøpt? Bortsett fra at det med mp3-spillere åpner seg en ganske annen verden når det gjelder mengde osv.

Når det er sagt burde det selvsagt eksistert en annen type "sperre" i stedet - for eksempel et "tak" på hvor mange nedlastninger fra spiller til harddisk man kunne gjennomføre (selv om man da kan få et problem igjen dersom man skifter maskin ofte...)

Vel - ingen sånne sperrer på noen av mp3-spillerene mine. Ikke skjønner jeg helt hvorfor det skulle være sånn heller, da kopiering av musikk egentlig er lov. Det som ikke er lov, er å laste ned "ulovlige kopier" fra vilt fremmede på nett, eller legge ut musikk til alle og enhver. Om jeg låner 5 cd'er hos en kompis, kopierer disse, og legger dem på mp3spilleren min, er det vanskelig å ta meg for noe - såfremt jeg ikke bryter en kopisperre. Tono uttalte selv i radioen at man "var i grenseland i det man kopierte hele cd-samlingen til en venn" - det tolker jeg ihvertfall som at man kan kopiere endel før de kan ta deg for noe på det.

En annen sak er at jeg, med over 1000 cd'er, og med to mp3-spillere selv, og dama har i tillegg en som jeg "ordner" i filene for henne på, gjerne vil ha frihet til å gjøre som jeg vil med min musikk. Da velger jeg ikke en mp3spiller som forhindrer meg i dette - uansett hva apple måtte mene om den saken. Apple var firmaet som hardest kritiserte microsoft for nettopp begrensninger i valgmuligheter for brukere, i dag er apple mp3-spillernes microsoft, med flest mulig sperrer og begrensninger. Bare det at ipoden "tvinger deg" til å bruke itunes, synes jeg er betenkelig. Med min spiller fulgte det med programvare som forøvrig fungerer ganske ypperlig, men jeg kan også bruke programvare av eget valg - tilogmed utforskeren er nok hvis målet bare er å flytte filer hit og dit, opprette mapper osv. Skal jeg lage spillelister, kan jeg bruke medfølgende programvare, eller jeg kan velge å bruke mediaplayer, winamp, itunes, musicmatch, osv osv

Edit: En annen ting er at argumentet med at begrensninger i brukermuligheter på mp3-spilleren skulle forhindre deg i å kopiere mp3'ene til kompisen din, er også ganske tynt. Han har jo disse mp3-filene på en eller annen pc som han brukte for å fylle ipoden sin. Denne pcen trenger han bare en flyttbar harddisk - en på 200 giga koster ikke mange hundrelappene - og man får dem vel ihvertfall opp til 1 terrabyte - alt etter hvor mye penger man vil legge i det. Uansett, 200 giga kan så flyttes over fra hans pc, til flyttbar disk, han tar så med denne til deg istedet for ipoden sin, og du får hele samlinga hans - forutsatt at du har en usb-port på pcen din....... værre er det jo ikke? Så hvorfor legge begrensningen på ipod'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...