Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kan fortelle litt om disse rasene?!

meg123

Recommended Posts

Jeg driver å leser å sjekker ulike raser,bare for å lære litt mer rett og slett,og disse rasene ble jeg litt nysgjerrig på :P

Rasene jeg lurer på er altså:

*Basenji

*Shiba

*lundehund

*Norwich terrier

Vil gjerne ha rene fakta om rasene fra folk som har eller har hatt dem. Ikke så mye synsing :P Bare reint fakta

Det jeg lurer på gjelder alle rasene, å er:

-Litt generelt om rasen

-Positive/negative sider

-Hvordan er di å trene hundesporter med

-Er rasen vanlig i Norge(lett å få tak i,mange oppdrettere osv)

-Hvordan er rasen med barn

-Spesielle sykdommer

-Hvordan er rasen mot andre hunder

-Aktivitetsnivå

(i tlfeldig rekkefølge :P )

Kunne sikkert spurt om masse mer,men får holde for nå :P

Går instruktørutdannelse så suger til meg alt av info jeg kan få her nå :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å leser å sjekker ulike raser,bare for å lære litt mer rett og slett,og disse rasene ble jeg litt nysgjerrig på :P

Rasene jeg lurer på er altså:

*Basenji

*Shiba

*lundehund

*Norwich terrier

Vil gjerne ha rene fakta om rasene fra folk som har eller har hatt dem. Ikke så mye synsing :P Bare reint fakta

Det blir vel neppe så mye mer enn synsing så sant det ikke er flust av folk som har hatt ti-talls av disse rasene over flere år? :P

Jeg har bodd sammen med en shiba det siste året ihvertfall, og kan fortelle litt om henne :P

-Litt generelt om rasen

Japansk spisshund-rase, opprinnelig brukt til småviltjakt og som vakthund. Mye av urhund i seg, selvstendig men lojal.

-Positive/negative sider

De er selvstendige og tilsynelatende små-sære. Litt utilgjengelige for ukjente (usosiale, ikke nervøse). Mye hund i liten pakke :P

-Hvordan er di å trene hundesporter med

Problemet med selvstendige raser som dette, er å finne noe som motiverer så bra at hunden VIL, for vil den ikke, så gjør den det ikke.. :P Men jeg har hørt om ihvertfall en shiba som har gått lydighet i klasse3, et par viltsporchampioner, at de brukes i agility osv.. Jeg antar at hvis du har tenkt å bli verdensmester i en av disse grenene, så finner du antageligvis enkeler raser enn alle de du har nevnt her?

-Er rasen vanlig i Norge(lett å få tak i,mange oppdrettere osv)

Shibaen er en liten rase i Norge, og ikke spesielt lett å få tak i. Det er som regel ventelister hos de fleste kenneler, etter hva jeg har fått med meg :P Men miljøet i rasen er visst forholdsvis bra da..

-Hvordan er rasen med barn

Som alle andre raser som er tilvent barn på en normal måte :P

-Spesielle sykdommer

Shibaen er en forholdsvis sunn rase, etter hva jeg har fått med meg..

-Hvordan er rasen mot andre hunder

De har vel en tendens til å være hundeaggressive, så bra sosialisering er nok lurt..

-Aktivitetsnivå

De er vel så aktive som man gjør de til? Normalt aktivitetsnivå, heter det kanskje :D

Jeg anbefaler deg å gå inn på disse sidene her

Kennel Enerhaugen

Solvors hjemmeside

Disse to sidene har flere artikler om rasen som kanskje er mer opplysende? :P

For bilder av omtrent alt som er av shibaer i Norge i dag, kan du se på denne siden..

Norsk Shibaregister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...