Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase er dette?


Aya

Recommended Posts

Middels størrelse, ikke fullt så krevende som BC/Aussie/Belger, men allikevel kunne hevde seg i en konkurransesport (bruks/lp). Førerorientert, fysisk godt bygget, frisk rase. Hvilke raser passer til de kriteriene? Og samtidig- noen som kan fortelle litt om springer spanielen, working type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler at det blir gjentakelser til det kjedsommelige herfra men.. :

Korthåret Collie

Lapsk vallhund

Molly: har lest en del tråder der A.Kelpie har vært nevnt etterhvert, har ikke fått inntrykk at den er mindre krevende enn aussie og belgere? Eller? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde engang sammen med ei som hadde en Welsh Springer Spaniel. Den er mindre enn den engelske men samtidig veldig robust. Veldig førerorientert og arbeidsvillig. Tror ikke det er så mange av dem her i Norge?..

Skal prøve og svare hvis det er noe du lurer på angående denne. Finner også info om rasen på canis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var SÅ nære å prakke på deg en liten w.s etter å ha pratet med deg på msn (venninen min har akkurat kommet hjem etter å ha sett på valpene og de er visst sååå skjønne.. det er bare en som er solgt og den er solgt til forsvaret :D ). Men så skreiv du MINDRE krevende enn en belger i startinnlegget og da må jeg melde pass. Ja, Birkebass kan visst være i ro uten å bli trent i flere uker i strekk og det fungerer dårlig på Loke(dvs, det går jo..men han blir en smule utrivelig), men der er det nok mer individ og alder enn rase innbiller jeg meg... Trooor jeg.. Uansett. Mitt inntrykk av w.s er at de er generellt krevende i valpe/unghund tiden og at de ikke står tilbake for de fleste gjeterhundraser. MEN liker du en arbeidshund med hengeører og en hale som logrer konstant så er w.s et godt valg. Makan til herlig gutt som lille Birk skal du lete lenge etter. Typisk springer, venner med alt og alle! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudi selvfølgelig, den vet du jo litt om fra før av.

Synes den er mindre krevende enn en BC. Men den krever ganske mye som valp/unghund, men ikke noe som man ikke takler om man er vant til hunder av den typen fra før, og er instillt på å jobbe med hunden.

Har alle forutsetninger til å bli en bra konk.hund i flere grener, som fek bruks, LP og AG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly: har lest en del tråder der A.Kelpie har vært nevnt etterhvert, har ikke fått inntrykk at den er mindre krevende enn aussie og belgere? Eller? :unsure:

Det har du vel kanskje rett i... :D Jeg kjenner egentlig ikke så veldig mye til rasen, men det var en av rasene som kom inn i hodet mitt når jeg leste spørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens! Ja, egentlig vet jeg ikke helt hva jeg mener når jeg sier mindre krevende, for jeg går jo rundt og tusler med tanken om en BC til. Men det er litt med måten de er krevende på, føler jeg. Gamle fuglisen vår var en krevende hund, forsåvidt, hun krevde mye fysisk mosjon hver dag for å holde seg fit og i godt humør. Felix Border Collie er krevende på en annen måte, han går på veggen om han ikke blir brukt nok psykisk. Det blir liksom et sjansespill om jeg holder Felix i ro (hvordan vil det påvirke han?), mens med gamlejenta var det mer at hun ble masete og tykk. Så, joda, en krevende hund med masse motor- viktig. Men liksom ikke på helt samme måten som BC? knis. Jeg er skikkelig flink til å forklare meg.. Tusen takk for tips, det blir jammen meg ikke enklere etterhvert som jeg får øynene opp for flere raser:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å vite en døyt om rasen, bortsett fra at den har hevdet seg bare her og der:

Howawart?

stri med god sies det om..:

schnauser? (den såkalte mellomscnauzeren altså, med mindre du vil ha stor hund)

andre:

briard

bearded collie

vortsher

vet ikke særlig mye om noen av disse jeg da. så infoen får andre ta seg av :D Men vet dette er nokså allsidige raser som kan brukes til det du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...