Gå til innhold
Hundesonen.no

Selger hundekosedyr - Chihuahua

SD

Recommended Posts

Jeg mener ikke at det gjelder alle barn, heller fåtallet. Men jeg tror dette kanskje er med på til at det til slutt blir til at det gjelder levende dyr. Lager ei heller noen stor sak ut av det, jeg ytret min mening og spurte dere om deres mening :D

Ser bare på enkelte barn i en alder av 9,10,11,12 osv som sminker seg, går med klær jeg mener barn absolutt ikke skal gå med og som oppfører seg litt mer voksent, jålete osv enn hva et barn skal gjøre. Og igjen, jeg sier ikke at dette gjelder alle. Men som noen sa tidligere, det er jo her foreldrene kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes det mye bedre at de kler opp og stæsjer med kosebamser enn levende hunder. Det jeg synes er mer provoserende er å linke hundene opp mot en kjendis som har 0-vett i hodet, det er ikke riktig å sette barneleker oppmot en 10-åring fanget i en voksen kropp... Dessuten er det feil å gi barne en "hund" som skal sitte i veske og dolle opp. Selv om dette er en leke-hund så kan det utvikle seg senere.?

Jeg var selv 16 da jeg kjøpte Tia for nesten 20 000, helt uten problemer og med mine egne, inntjente penger. Dessuten er det mange "drittunger" der ute som får alt de peker på av mor og far :rolleyes: Det er ikke alle voksne som er like fornuftige... Eller ansvarsfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mye bedre at de kler opp og stæsjer med kosebamser enn levende hunder. Det jeg synes er mer provoserende er å linke hundene opp mot en kjendis som har 0-vett i hodet, det er ikke riktig å sette barneleker oppmot en 10-åring fanget i en voksen kropp... Dessuten er det feil å gi barne en "hund" som skal sitte i veske og dolle opp. Selv om dette er en leke-hund så kan det utvikle seg senere.?

Jeg var selv 16 da jeg kjøpte Tia for nesten 20 000, helt uten problemer og med mine egne, inntjente penger. Dessuten er det mange "drittunger" der ute som får alt de peker på av mor og far :rolleyes: Det er ikke alle voksne som er like fornuftige... Eller ansvarsfulle.

Igjen - det er ikke Brio, Aylar, Britany Spears eller Paris Hilton sitt ansvar å se til at barn vokser opp og ser hunder som hunder, ikke motetilbehør. Det er det foreldrene som har ansvar for - først og fremst..

- Så kan man kanskje se på alle de oppdretterene som selger til småjenter (og ja, en 16åring er fortsatt en småjente for gamle damer som meg) som tror at hund er tilbehør?

Det er så lett å skylde på kjendiser og media, men hva galt har Paris Hilton egentlig gjort? Bortsett fra å ha chihuahua som hun tar med seg rundt omkring? Er det hennes feil at verden er full av jenter som vil være som henne? (også kan man jo lure på hvorfor noen vil være Paris - dama havner jo i media for den minste lille filleting, stakkar)

Jeg HAR en datter i Brios målgruppe jeg, og ser ikke helt problemet.. Hun ønsker seg en egen hund, hun sparer til sin egen hund, og hun kommer til å få en egen hund - etterhvert.. Hvis jeg ikke har klart å lære henne innen den tid at en hund er en hund (vel, det vet hun faktisk nå) så er ikke det Brio sin feil, eller Paris Hilton?

EDIT: SD - jeg sminka meg når jeg var 12 år jeg og, når jeg mimrer litt :P Ser ikke at det har hatt noen innvirkning på hundeinteresse og hundehold, hverken da eller nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: SD - jeg sminka meg når jeg var 12 år jeg og, når jeg mimrer litt :P Ser ikke at det har hatt noen innvirkning på hundeinteresse og hundehold, hverken da eller nå :D

Joda, men som sagt tidligere, jeg mener ikke at det gjelder alle barn eller alle de som sminket seg som liten. Men man må se på helheten og alt det andre rundt også. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg hvor jeg står i denne saken.

På den ende siden: Det er jo bare et kosedyr - jeg har alltid lekt med bamser (hunder eller andre dyr) heller enn dokker og de ble kledd ut og kjørt rundt med i lekevogner uten påvirking av veskehundmoten en har nå.

Men, jeg liker ikke helt det signalet dette produktet gir - en hund hvor det følger med veske. Jeg tror dette indirekte kan være med på fremelske veskehundmoten som jeg ser som svært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg hvor jeg står i denne saken.

På den ende siden: Det er jo bare et kosedyr - jeg har alltid lekt med bamser (hunder eller andre dyr) heller enn dokker og de ble kledd ut og kjørt rundt med i lekevogner uten påvirking av veskehundmoten en har nå.

Men, jeg liker ikke helt det signalet dette produktet gir - en hund hvor det følger med veske. Jeg tror dette indirekte kan være med på fremelske veskehundmoten som jeg ser som svært uheldig.

Enig, kunne ikke ha sagt det bedre selv (har jo prøvd :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at bamsen forbindes med Paris Hilton eller at bamsen heter Chihuahua Hilton. Det går mer i at det følger med klær og veske til hunden, og at det kan støtte opp mot utviklingen med å kle opp små hunder, dulle med dem og putte dem i vesker. Og det er ingen god utvikling!

Men kan også skjønne at det ikke blir sett på som helt alvorlig heller.. De fleste barn er sikkert såpass oppegående og smarte at de vet at sånt gjør man ikke med virkelige hunder..

Men så tror jeg også at det finnes den delen av folk som ikke skjønner det, og da kan jo alt av signaler om at det er greit å kle opp hundene og putte dem i vesker, som f.eks disse bamsene, si at det er greit. Jeg mener, det er jo allerede vist at det finnes den delen av lettpåvirkelige folk som kjøper chihuahua for 20.000 kr, uten stamtavle for å ha en liten Hilton hund som de kan dulle med..

Håper noen skjønte meg her :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, har ikke kosedyr sett ut som bjørner og tigre og katter og valper osv osv siden tidenes morgen omtrent da? Målgruppen til bamser er neppe barn i tolvtrettenårsalderen og selv da skifter man mening om hva som er kult og ikke oftere enn andre skifter sokker. Ser ikke helt bekymringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at bamsen forbindes med Paris Hilton eller at bamsen heter Chihuahua Hilton. Det går mer i at det følger med klær og veske til hunden, og at det kan støtte opp mot utviklingen med å kle opp små hunder, dulle med dem og putte dem i vesker. Og det er ingen god utvikling!

Men kan også skjønne at det ikke blir sett på som helt alvorlig heller.. De fleste barn er sikkert såpass oppegående og smarte at de vet at sånt gjør man ikke med virkelige hunder..

Men så tror jeg også at det finnes den delen av folk som ikke skjønner det, og da kan jo alt av signaler om at det er greit å kle opp hundene og putte dem i vesker, som f.eks disse bamsene, si at det er greit. Jeg mener, det er jo allerede vist at det finnes den delen av lettpåvirkelige folk som kjøper chihuahua for 20.000 kr, uten stamtavle for å ha en liten Hilton hund som de kan dulle med..

Håper noen skjønte meg her :rolleyes:

Enig, de aller fleste barn har oppegående foreldre som kan gi klarhet i ting, men så finnes det mange andre udugelige foreldre. Jeg skjønner også at bamser er rimlig "ut" fra en viss alder, men det jeg reagerer på er utviklingen.

Vi har alltid hatt bamser i ulike dyreformer, størrelser og farger. Mange gutter har "toturert" sine bamser, mens jenter har brukt morsinnstinktet og kledd dem ut, matet dem og gått tur.Uansett er unger er lett påvirkelige og når de i tillegg blir "oppfordret" til å ha en leke-hund i veske synes det har gått forlangt.

2ne: Det kan godt hende du ser på 16'åringer som småunger, men den mentale utviklingen varierer sterkt. Ang useriøse oppdrettere kan jeg forsikre deg om at min Tia kommer ifra en flott, seriøs oppdretter med flotte linjer. Og jeg kom fint igjennom nåløyet, selv om jeg "bare" var 16.

-Og når Paris først ble nevnt etter å sitere mitt 1. innlegg... Er det Paris sin skyld i trenden eller de som fotograferer henne? Jeg ville blitt svært skuffet hvis mitt barn fortalte meg at hun vil bli som Paris. Og for å snu litt på spm. ditt, hva "stort" har hun klart å oppnå her i verden..? Men nå er det (heldigvis) ikke Paris eller andre kjendiser som er temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, de aller fleste barn har oppegående foreldre som kan gi klarhet i ting, men så finnes det mange andre udugelige foreldre. Jeg skjønner også at bamser er rimlig "ut" fra en viss alder, men det jeg reagerer på er utviklingen.

Vi har alltid hatt bamser i ulike dyreformer, størrelser og farger. Mange gutter har "toturert" sine bamser, mens jenter har brukt morsinnstinktet og kledd dem ut, matet dem og gått tur.Uansett er unger er lett påvirkelige og når de i tillegg blir "oppfordret" til å ha en leke-hund i veske synes det har gått forlangt.

2ne: Det kan godt hende du ser på 16'åringer som småunger, men den mentale utviklingen varierer sterkt. Ang useriøse oppdrettere kan jeg forsikre deg om at min Tia kommer ifra en flott, seriøs oppdretter med flotte linjer. Og jeg kom fint igjennom nåløyet, selv om jeg "bare" var 16.

-Og når Paris først ble nevnt etter å sitere mitt 1. innlegg... Er det Paris sin skyld i trenden eller de som fotograferer henne? Jeg ville blitt svært skuffet hvis mitt barn fortalte meg at hun vil bli som Paris. Og for å snu litt på spm. ditt, hva "stort" har hun klart å oppnå her i verden..? Men nå er det (heldigvis) ikke Paris eller andre kjendiser som er temaet her.

Veit du, jeg har vært 16 år sjøl en gang jeg, og jeg hang hos en oppdretter fra før jeg kom i puberteten omtrent, så jeg er klar over at det både finnes modne 16åringer OG seriøse oppdrettere som selger til unge jenter som har kommet gjennom nåløyet :D

Vi kan godt diskutere hva som påvirker småjenter som f.eks min datter mest - er det Paris Hilton, eller er det dere 16-17 åringene som har deres små hunder påkledd i vesker? Jeg tør vedde ganske mye penger på at det er det siste - noen som vil vedde imot? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan godt diskutere hva som påvirker småjenter som f.eks min datter mest - er det Paris Hilton, eller er det dere 16-17 åringene som har deres små hunder påkledd i vesker? Jeg tør vedde ganske mye penger på at det er det siste - noen som vil vedde imot? :D

Joda, 16-17 åringene er vel de som er med på å påvirke småjenter mest kanskje. Men hva hvis man da ser mennesker da gå rundt med en liten hund med klær og veske for så etterpå også se at dette selges som bamse i lekebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 16-17 åringene er vel de som er med på å påvirke småjenter mest kanskje. Men hva hvis man da ser mennesker da gå rundt med en liten hund med klær og veske for så etterpå også se at dette selges som bamse i lekebutikken.

Enig, men skal vi gå enda lenger tilbake så er det vel noen som påvirker denne aldersgruppen også..? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ikke sant. Og det er jo blant annet Paris Hilton. Hvis jeg forsto deg riktig

Eller kanskje Pet Shop Girls o.l som markedsfører og selger alt mulig av vesker og utstyr til små hunder... Uansett har verken Paris, Brio, Petshop girls eller noen andre enn foreldre oppdrageransvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje Pet Shop Girls o.l som markedsfører og selger alt mulig av vesker og utstyr til små hunder... Uansett har verken Paris, Brio, Petshop girls eller noen andre enn foreldre oppdrageransvar.

Ja, men er ikke det kommet mye mer av klær og vesker og alt sånn som f.eks Pet Shop Girls selger og markedsfører etter at kjendisene begynte med det og det ble mote?

Og aldri har jeg sagt noe annet enn at det er selvfølgelig foreldrene sitt ansvar. Men alt det andre er med på å bygge opp denne trenden som er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. håper dette "motehund"hysteriet roer seg snart.. er så møkk ei av alle fjortisene som kommer bort å spør hvor jeg har kjøpt Emil, hvor mye jeg måtte gi for han blablabla... og jeg er lei av å bli puttet i bås fordi jeg har en "motehund". Dere aner ikke hvor mye "dritt" jeg får høre, folk roper "paris hilton" etter oss på gata...

synes ikke det hjelper at brio sender ut slike signaler til barn, at en chihuahua skal gå med klær og sitte i vesken. chihuahua miljøet i oslo er blitt stort, og jeg kan påstå at 90% av de har chihuahua av "de rette grunnene". er som alle andre hundeeiere, går på kurs, er på nett, leser, trener osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. håper dette "motehund"hysteriet roer seg snart.. er så møkk ei av alle fjortisene som kommer bort å spør hvor jeg har kjøpt Emil, hvor mye jeg måtte gi for han blablabla... og jeg er lei av å bli puttet i bås fordi jeg har en "motehund". Dere aner ikke hvor mye "dritt" jeg får høre, folk roper "paris hilton" etter oss på gata...

synes ikke det hjelper at brio sender ut slike signaler til barn, at en chihuahua skal gå med klær og sitte i vesken. chihuahua miljøet i oslo er blitt stort, og jeg kan påstå at 90% av de har chihuahua av "de rette grunnene". er som alle andre hundeeiere, går på kurs, er på nett, leser, trener osv.

Åhhh, jeg kan ikke si meg mer enig! :D Det er så FRUSTRERENDE! Kanskje er det derfor jeg tar så på vei fordi jeg er så fed-up av alle kjendisene som ikke aner hva sunt hundehold er. Og i tillegg bli sammenlignet med dem! Arrrrgh..

SD-helt riktig, det er bla. Paris som påvirker oss" også.

Ang. Pet Shop Girls så er de veldig "amerikanisert". Tror ikke det er så veldig mange fornuftige norske, mini-hund eiere som kjøper halloween-kostyme og bling-sko til hunden sin :rolleyes: Små hunder må ofte ha et dekken eller en strikkegenser om vinteren og det er klart at visse folk vil prøve å utnytte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes synd på sånne hunder som blir kledd ut osv... Det er også veldig synd at disse hundene blir bært i en dum veske... Det som også er synnsikt dumt er at de bærer opp hundene som kommer i møte med andre hunder er ikke rart at de blir gneldrette! De fleste menneskene som eier disse hundene sender jo på en måte ut signaler at det skal være sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...