Gå til innhold
Hundesonen.no

Doberman

mapu

Recommended Posts

Heisan! ;)

Jeg er litt nysgjerrig på den rasen.

vi er på leting etter ett nytt hund, har hatt en hund tidligere og savnet etter en hund i huset er stort, så vi lurte på om denne rasen røyter mye og om den er familievennlig hund?

Håper der ute kan svare raskt for vi har funnet en som vi er så interessert i men vil gjerne vite av dere. ;)

Takker mye for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har vel kanskje ikke så veldig mye å bidra med her, men jeg har en dobbermannblandig iallefall!

Angående røyting så røyter min MYE, men det er mest sansynelig pga at det er labrador i han, men ellers så er vel dette litt fra hund til hund og. Dobermann er vel ikke kjent for å røyte lite iallefall? Om noen skjønner hva jeg mener... Når en har hund må en regne med litt hår har jeg funnet ut.

Om dobermann er familievennelig.. Dette avhenger mye av hva du gjør det til sjøl! Om hunden blir aktivt sosialisert med barn (og barn blir sosialisert med hunden er vel viktigest av alt), så får du som regel en hund som er familievennlig/barnevennlig. Tok vel egentlig utgangspunkt i at du mente barnevennlig når det sto familievennlig jeg ;) , bare å korrigere meg om jeg er på bærtur. Men råder deg til å lesemye rundt omkring i bøker og på nett på dette området, for her har dere egentlig ikke "råd" til å gjøre så mange feil, om du skjønner hva jeg mener. Om en har barn, er det viktig at dette kommer til å fungere! Så sett av noen kvelder, og sluk og fordøy alt du kan komme over angående dette emnet!

Hilsen moi og Zorro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Arti at du vurderer rasen! Veldig flott hund! ;) Jeg syns ikke rasen røyter mye. De røyter vår og vinter, som de fleste andre raser, men hårene er små og vises ikke på samme måte som andre som slipper dotter og lange hår som setter seg fast overalt. Jeg har ikke vært plaget med røyting, og det er en grunn for at jeg ville ha rasen.

Det er en fin familiehund som knytter seg godt til familien. Er det barn i familien når du skaffer deg rasen, vil de nok bli bestevenner. Men det er en stor og klumsete hund til tider, så de må passes på og ikke la dem være uten oppsyn, siden dobermann kan være voldsom i lek. Har selv fått noen springskaller og det gjør vondt. ;) Halen er også veldig hard og med hard logring kan man få blåflekker. Samt labber som hunden kaver og slår med i lek. Så små barn må man passe på sånn sett.

Eller er det masse man kan si om rasen. Så bare spør om det er noe mer du lurer på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...