Gå til innhold
Hundesonen.no

Doberman


mapu

Recommended Posts

Heisan! ;)

Jeg er litt nysgjerrig på den rasen.

vi er på leting etter ett nytt hund, har hatt en hund tidligere og savnet etter en hund i huset er stort, så vi lurte på om denne rasen røyter mye og om den er familievennlig hund?

Håper der ute kan svare raskt for vi har funnet en som vi er så interessert i men vil gjerne vite av dere. ;)

Takker mye for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har vel kanskje ikke så veldig mye å bidra med her, men jeg har en dobbermannblandig iallefall!

Angående røyting så røyter min MYE, men det er mest sansynelig pga at det er labrador i han, men ellers så er vel dette litt fra hund til hund og. Dobermann er vel ikke kjent for å røyte lite iallefall? Om noen skjønner hva jeg mener... Når en har hund må en regne med litt hår har jeg funnet ut.

Om dobermann er familievennelig.. Dette avhenger mye av hva du gjør det til sjøl! Om hunden blir aktivt sosialisert med barn (og barn blir sosialisert med hunden er vel viktigest av alt), så får du som regel en hund som er familievennlig/barnevennlig. Tok vel egentlig utgangspunkt i at du mente barnevennlig når det sto familievennlig jeg ;) , bare å korrigere meg om jeg er på bærtur. Men råder deg til å lesemye rundt omkring i bøker og på nett på dette området, for her har dere egentlig ikke "råd" til å gjøre så mange feil, om du skjønner hva jeg mener. Om en har barn, er det viktig at dette kommer til å fungere! Så sett av noen kvelder, og sluk og fordøy alt du kan komme over angående dette emnet!

Hilsen moi og Zorro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Arti at du vurderer rasen! Veldig flott hund! ;) Jeg syns ikke rasen røyter mye. De røyter vår og vinter, som de fleste andre raser, men hårene er små og vises ikke på samme måte som andre som slipper dotter og lange hår som setter seg fast overalt. Jeg har ikke vært plaget med røyting, og det er en grunn for at jeg ville ha rasen.

Det er en fin familiehund som knytter seg godt til familien. Er det barn i familien når du skaffer deg rasen, vil de nok bli bestevenner. Men det er en stor og klumsete hund til tider, så de må passes på og ikke la dem være uten oppsyn, siden dobermann kan være voldsom i lek. Har selv fått noen springskaller og det gjør vondt. ;) Halen er også veldig hard og med hard logring kan man få blåflekker. Samt labber som hunden kaver og slår med i lek. Så små barn må man passe på sånn sett.

Eller er det masse man kan si om rasen. Så bare spør om det er noe mer du lurer på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...