Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell


cockerella

Recommended Posts

Er ute etter litt info på vegne av ei venninne med bolonka. Den rasen er jo ganske fåtallig, men hun mener pelsen ligner på bichon eller coton de tulear sin pels. Det hun lurer på, er pelsstellet. Er det noe spesielt hun bør være oppmerksom på? Skal /bør de bades ofte eller skjeldent, skal det brukes balsam? Må hun belage seg på å børste gjennom pelsen hver dag?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Nå kjenner jeg ikke til bolonka, men hvis pelsen er som du beskriver vil den nok kreve mye pelsstell. Den bør bades ofte, dette fordi pelsen da blir lettere å holde flokefri, og man bør bruke balsam. I forhold til børsting så bør man gre gjennom pelsen daglig med en kam. Dersom man får gode rutiner på kammingen så tar det bare ca. 10 min hver dag.

Det er viktig at man begynner tidlig med pelsstell, selv om valpepelsen er rimelig grei å holde og ikke krever like mye. I tillegg er det greit å vite at overgangen fra valpepels til voksenpels ofte er en vanskelig periode da pelsen floker seg ekstremt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun mener pelsen ligner mye på bichon frice må hun nok belage seg på å trimme pelsen litt hver dag. Viss hun ikke da vil ha en litt flokete pels på den, som ikke bare gjør vondt for hunden, men også gjør det vanskelig for eieren når hun skal få opp disse flokene etterpå. Når man vasker en slik pels er det alltid lurt å bruke balsam, for å lette arbeidet etterpå med børsting. jeg bader min hver 14 dag, men det er alt etter hvor mye den skitner seg ut og hvor vidt den holdes inne!

Men et tips som jeg fikk var alltid å børste før man gikk i dusjen, ellers floker flokene seg enda mer inn under shamponeringen!

hilsen Dina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart deg på Canis, men jeg kan jo bare lime inn svaret her også for ordens skyld ;)

Både bolonka og coton de tulear er bichonraser :-) Det er visse forskjeller på pelsen til de forskjellige bichonrasene, men de stelles vel mer eller mindre likt. Har ikke møtt en bolonka i levende live, men de har jo en del til felles med min rase, bichon havanais.

- Jeg syns faktisk at det kan slite litt mye på pelsen når man børster hver dag. Noen ganger i uka holder som regel. Men man kan jo ta litt av hunden en dag og litt den neste, så blir det ikke så mye arbeid hver gang.

- Det er viktig å finne en børste som ikke sliter så mye på hårene. Karde sliter veldig og det bruker jeg ytterst skjelden. Børster av denne typen egner seg veldig godt for lang og myk pels: http://www.jemarpet.com/images/Brush%20PSI25359.jpg

- Balsamspray er greit å bruke når man børster. Da blir ikke pelsen så statisk. Hvis man ikke kjøper ferdig blandet spray, kan man bruke vanlig hundebalsam og blande ut med vann. Men man skal ikke spraye på mer enn at pelsen såvidt blir litt fuktig og tørker med en gang. Pelsen må IKKE være fuktig etter børstingen.

- Bading er greit med 2-3 ukers mellomrom. Men det er ingenting i veien for å bade en gang i uka hvis det er behov for det. (Mine kortklipte havanaiser bader jeg ca. en gang i mnd.)

- Det er verdt å investere i en god sjampo. Billighundesjampoene i matbutikkene er dårlig egnet for den type pels. De gode sjampoene skal gjerne vannes ut og er ofte drøyere i bruk uansett.

- Ikke bruk for varmt vann når du bader hunden. Litt kjøligere enn du selv pleier å ha det er som regel greit.

- Det er også verdt å investere i en skikkelig føner (men det holder med en kvalitetsføner til mennesker). Igjen skal man ikke bruke for intens varme under føningen. Kaldknapp på føneren er kjekt å ha, så kan man veksle litt. Som nevnt over er det viktig å føne pelsen helt tørr etter bading.

- Hvor gammel er hunden? Når de er rundt året (+/-), skifter de fra valpepels til voksenpels, og da må man være forberedt på en periode med ekstremt mye floker.

- Husk selvfølgelig å børste ut hunden før den bades.

- Etter badet er det lurt å klemme ut så mye vann som mulig, og så håndkletørre hunden før den fønes. Husk å ikke gni så mye, men heller dra og klem. Jo mindre du føner, jo mindre slites pelsen.

Her er en link (dette er havanais, men det er kanksje det nærmeste du kommer bolonka?):

http://www.mts.net/~mckay55/grooming.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...