Gå til innhold
Hundesonen.no

hundespråket


Anettex

Recommended Posts

-Hyppige bjeff: «Gjengen må samles! Fienden har tatt seg inn på området vårt.»

-Tre-fire korte bjeff: «Det er noe her vi bør sjekke nærmere.»

-Høy uling som toner bort: «Kom igjen, nå stikker vi.»

-Knurring i bølger: «Hvis du kommer nærmere innpå meg nå, så kommer jeg til å fly på deg, eller muligens flykte.»

-Knurring fulgt av bjeff: «Kom igjen gutter/jenter, jeg trenger hjelp!»

-Kort glefs: «Au, eller kort banneord!»

-Klynking: «Jeg hører hva du sier, men dette er mitt område.»

-Ørene peker fremover: «Pass deg! Jeg er klar for å slåss.»

-Ørene peker bakover: «Jeg er litt redd, men kommer til å forsvare meg dersom du skader meg.»

-Direkte øyekontakt over lengre tid: «Kom igjen og slåss hvis du tror du har noen sjanse.»

-Slikker i luften: «Jeg aksepterer at det er du som bestemmer, men jeg håper du ikke skader meg»

-Gjesp: «Jeg føler meg litt truet,kan du vennligst stoppe?»

Fant en sånn hundsk ordbok på nettet,vet ikke helt om alt som er her er rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddellover: Må si det var mye der som var nytt for meg.. :)kan ikke si jeg går god for alt heller, men men.. ;)

Kroppspråk på hund varierer også fra rase til rase. Ørene bakover er også et gledessignal, og som viser at hunden ikke vil deg vondt. Det man må tenke på er at raser har så forskjellig mimikk. Feks ørene..noen har rett ståører, andre har hengende ører..enkelte raser har halen mellom bena, uten å være redde, men blir mistolket av andre hunder.

annbefaler boken "på talefot med hunden" av turid rugaas!

Det med gjesping må jeg bare ta opp..det er et dempende signal (som mesteparten av de andre signalene hos hund) og behøver absloutt ikke å bety at hunden føler seg truet. Det er så mye annet. Den demper stress, både positivt og negativt stress, og den demper forventning, til feks. tur. ( regner med det ikke bare er jeg som har en hund som gjesper av seg hengslene mens jeg summler med skoene før en tur?)

vanskelig å forklare alt dette, men er du interesert, kjøp/lån "på talefot med hunden". da forstår du alt, og kan plutselig se hva det er hunden din vil si ;) og ikke minst, vi kan kommunisere med hunden, på et språk de forstår! ;)

Hundeholdet ble faktisk litt lettere etter at jeg leste og forstod boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...