Gå til innhold
Hundesonen.no

hundespråket

Anettex

Recommended Posts

-Hyppige bjeff: «Gjengen må samles! Fienden har tatt seg inn på området vårt.»

-Tre-fire korte bjeff: «Det er noe her vi bør sjekke nærmere.»

-Høy uling som toner bort: «Kom igjen, nå stikker vi.»

-Knurring i bølger: «Hvis du kommer nærmere innpå meg nå, så kommer jeg til å fly på deg, eller muligens flykte.»

-Knurring fulgt av bjeff: «Kom igjen gutter/jenter, jeg trenger hjelp!»

-Kort glefs: «Au, eller kort banneord!»

-Klynking: «Jeg hører hva du sier, men dette er mitt område.»

-Ørene peker fremover: «Pass deg! Jeg er klar for å slåss.»

-Ørene peker bakover: «Jeg er litt redd, men kommer til å forsvare meg dersom du skader meg.»

-Direkte øyekontakt over lengre tid: «Kom igjen og slåss hvis du tror du har noen sjanse.»

-Slikker i luften: «Jeg aksepterer at det er du som bestemmer, men jeg håper du ikke skader meg»

-Gjesp: «Jeg føler meg litt truet,kan du vennligst stoppe?»

Fant en sånn hundsk ordbok på nettet,vet ikke helt om alt som er her er rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddellover: Må si det var mye der som var nytt for meg.. :)kan ikke si jeg går god for alt heller, men men.. ;)

Kroppspråk på hund varierer også fra rase til rase. Ørene bakover er også et gledessignal, og som viser at hunden ikke vil deg vondt. Det man må tenke på er at raser har så forskjellig mimikk. Feks ørene..noen har rett ståører, andre har hengende ører..enkelte raser har halen mellom bena, uten å være redde, men blir mistolket av andre hunder.

annbefaler boken "på talefot med hunden" av turid rugaas!

Det med gjesping må jeg bare ta opp..det er et dempende signal (som mesteparten av de andre signalene hos hund) og behøver absloutt ikke å bety at hunden føler seg truet. Det er så mye annet. Den demper stress, både positivt og negativt stress, og den demper forventning, til feks. tur. ( regner med det ikke bare er jeg som har en hund som gjesper av seg hengslene mens jeg summler med skoene før en tur?)

vanskelig å forklare alt dette, men er du interesert, kjøp/lån "på talefot med hunden". da forstår du alt, og kan plutselig se hva det er hunden din vil si ;) og ikke minst, vi kan kommunisere med hunden, på et språk de forstår! ;)

Hundeholdet ble faktisk litt lettere etter at jeg leste og forstod boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...