Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er ikke gull alt som glittrer!


Muffins

Recommended Posts

"Det er ikke gull alt som glittrer" = at man skal være veldig forsiktig når man kjøper smykker... :)

Det betyr vel egentlig bare at ting som ser/høres veldig fantastisk ut ved første øyekast, ikke behøver å være det? Ordtaket tilsier at man skal være litt forsiktig, at man må forsikre seg om at ting virkelig er så bra som det ser/høres ut som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette kan vi vinkle til å handle om hunder! :)

I sommer gikk jeg i skauen med mor og datter av rasen toller og de er (mer var!) ekstremt flinke til å skru hverandre opp i møte med det meste. Derfor avledet jeg også i møte med det meste, så også på denne turen her. Det vil si at da et eldre ektepar med staver ( <_< ) kom oppover stien, dekket jeg de små damene og de lå der som to engler i det disse noe eldre menneskene passerte oss. De passerte selvfølgelig ikke, men ble stående og beundre bikkjene og lurte igrunnen på om de ikke skulle skaffe seg en slik selv, for de var da så yndige og så så rolige ut! :D Jeg var i det gode lune og bikkjene var slitne og syns det var helt greit å bli liggende litt, så jeg forklarte så pent jeg kunne at det nok kanskje var lurt å satse på en litt mindre krevende hund og at tolleren slett ikke er en minigolden, men en krevende hund som må få bruke både kropp og hjerne mye for å ha et bra liv. (Jada, det må jo alle hunder, men dere som kjenner til rasen skjønner hva jeg mener.) De så litt skeptiske ut, men gikk nå videre, mens jeg tror at de tenkte at jeg ville ha alle tollere for meg selv og bare tulla med dem! :D

Hadde ikke bikkjene vært så slitne og hadde jeg ikke sett disse stavfolka i tide og hadde de allerede vært gira av et eller annet vilt, eller noe tidligere på turen, så kunne scenarioet sett slik ut: To halsende bikkjer som først hiver seg etter det som går forbi for så i samme hivet flyr på hverandre for å markere hvem som har førsteretten på "byttet" som i mellomtiden har strenet forbi med et skrekkslagent uttrykk i ansiktet mens de slenger ut en kommentar om å: "Se til å få litt kustus på de bikkjene dine", eller andre velvalgte ord! :D

Jada, det er så sant som det er sagt. Det er ikke gull alt som glimrer, selvom det ligner fært noen ganger.

Værsågod, der har du historien din. Historisk opphav til ordtaket som du bør innlede med, må du finne selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttrykket/ordtaket passer utrolig godt til hverdagen vår hvor vi daglig blir bombardert med uendelige reklamefremstøt fra yberkomersielle krefter. De forteller oss hvor flott alt er, men de færreste produkter lever opp til det som reklamen prøver å overbevise oss om.

Her er den Latinske versionen; Non omne quod nitet aurum est!

Jaa! God idè! ;) Takk ;) Flere som har slike supre idèer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttrykket/ordtaket passer utrolig godt til hverdagen vår hvor vi daglig blir bombardert med uendelige reklamefremstøt fra yberkomersielle krefter. De forteller oss hvor flott alt er, men de færreste produkter lever opp til det som reklamen prøver å overbevise oss om.

Fikk meg til å tenke på eiendomsmeglernes daglige forsøk på å få rønner til å høres ut som fantastiske slott i boligannonsene sine... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har fått i oppgave å skrive en tekst basert på ordtaket "Det er ikke gull alt som glittrer". Hva mener du er visdommen bak dette? Hva betyr det? SVAR uansett hva du tror! Jeg trenger virkelig noen tips! ;)

Eller du kan snu det og si at det er ikke alt gull som glitrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...