Gå til innhold
Hundesonen.no

Idiothundeeier uten kontroll!


Havana

Recommended Posts

Noen ganger klaffer alt perfekt. Og noen ganger gjør det absolutt ikke det. Hadde en liten (og egentlig ubetydelig) opplevelse her om dagen, men det var ganske pinlig. Og etter sånne pinlige episoder føler man jo et behov for å forklare seg. Her er 10 forklaringer/unnskyldinger for det som skjedde:

1. Den ene hunden min har vondt i beinet og har i den forbindelse begynt å bjeffe mer mot andre hunder enn han gjorde før. Og da syns jo den andre at han må bjeffe litt, han også.

2. Jeg pleier å forhindre denne bjeffingen ved å lede hundenes oppmerksomhet over på meg, og belønne når de oppfører seg pent. Hundene oppførte seg eksemplarisk :) overfor de andre hundene vi passerte/hilste på på denne turen.

3. Jeg så ikke at dama med hunden kom forbi oss fordi jeg skulle til å plukke opp og prøvde å ikke miste lorten av syne innimellom høstløvet. Jeg fikk heller ikke fulgt med så godt fordi

4. jeg holdt på å plundre med å få åpnet den mest ubrukelige hundeposen som noensinne er produsert. Du får bare ikke åpnet den uten å slite for det, og

5. jeg holdt på å fryse fingrene av meg fordi jeg måtte ta av meg vantene for å få opp den %#¤% posen.

6. Hundene begynte å herje i båndene akkurat mens jeg holdt på å ta av meg vantene, så jeg fikk liksom ikke stoppet dem umiddelbart.

7. At de bjeffende hundene mine kom veldig nær den passerende hunden, på tross av at dama så ut som om hun ikke likte det, var det fordi jeg sto på hålkeisen i en bratt bakke og holdt på å ramle, og det var derfor ikke så lett å få trukket hundene til seg med en gang. (Dessuten hadde de hilst på denne hunden en gang tidligere uten problemer.)

8. Da jeg sa at hundene er snille, så er det helt sant! De blir bare litt overivrige banana, særlig nå som den ene hunden min ikke kan gå så lange turer som vi har pleid å gå. Men jeg skjønner godt at dama så skeptisk ut.

9. Jeg har alltid vært nøye på at hundene skal oppføre seg ordentlig selv om de er små, men det er litt unntakstilstand for tiden (Jfr punkt 1 og 8).

10. Det var ingen som ble utsatt for noen fare (bortsett fra meg, da jeg holdt på å tryne på isen). Selv om dama så ut som om hun var bekymret for at hundene mine skulle spise hunden hennes, så var det ingen reell fare på ferde.

egentlig pleier det ikke å være sånn, altså! Vi er egentlig greie, både hundene og jeg. Og hvis jeg hadde vært vitne til episoden, ville jeg selv ha tenkt "Herregud-det-må-da-gå-an-å-ha-LITT-kontroll!". Det bare ble litt klønete akkurat der og da, liksom...

:D

Noen andre som har hatt noen pinlige episoder med gode (og ikke fullt så gode) unnskyldninger i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hi hi :D ! Vi har sånne episoder hele tiden, vi, men det gjør litt godt å høre om noen andre også! Har ingen sånn på sparket, men kommer sterkere igjen etter dagens to siste turer, tenker jeg :D !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, om ikke akkurat dette har jeg ofte mitt svare strev med å fortelle folk at Ask egnetlig er snill, selv om han bråker fælt mot andre hunder, og ser skummel ut..

Vi møtte en annen buhund på trening, og Ask buster seg opp, og har en heller utagerende holdning mot den lille tispa. Eieren var av en slik type jeg egentlig ikke liker, uten at jeg skal utdype det noe særlig. Så da jeg skulle forklare damen, etter at Ask bustet seg opp mot en hannhund tispa hennes løp for å hilse på etter at alt var ok mellom henne og ask (det er det jeg sier, han er snill, når han bare for hilst, selv om han liker å vise seg frem som tøff gutt både før og etterpå) Damen lurte rett og slett på om Ask hadde flydd på den andre hannhunden om jeg hadde mistet båndet. :) Det ser jo ut som om han vil drepe når han er sånn, men eeegentlig er han snill.

Jeg begynte da min stotrende forklaring på ask sin oppførsel, som jeg på det tidspunktet hadde meget liten kunnskap og forståelse for selv.

svaret jeg fikk var "ja jeg ser jo at han er sååå snill, slik som han oppfører seg.."

takk og farvell til de to :D

Som sagt, egentlig er han snill, tøff i trynet, frembusende og meget uhøfflig og frekk med andre hunder, men når noen først kan gi han litt motstand, føyer han seg lett. Den som gir han motstand må da altså være en annen hund, om noen ikke forstod det.

Hvordan forklarer man omverdenen at den "livsfarlige, ustyrlige, knurrende hannhunden" egentlig er snill? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer man omverdenen at den "livsfarlige, ustyrlige, knurrende hannhunden" egentlig er snill? :rolleyes:

Aner ikke ;) Har ikke så lang erfaring med dette. Jeg pleier heller å være den personen på "den andre" siden av situasjonen, som ikke tror på deg når du sier at "han er snill asså". Noe som gjør at jeg føler meg desto teitere når jeg står der selv og sier akkurat det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk akkurat hatt en lignende opplevelse... ;)

Var på tur med min egen hund, en valp jeg passer, samt nabohunden, en stor blodhund gutt... Vi møter en dame med en Golden gutt og alle leker i fred og fordragelighet. Vi står å snakker om hvor fint det er å ha så snille hunder som går overens med alt av andre hunder osv...

Litt borti gata ser vi det står to stk med hver sin hund som ikke tør fortsette pga våre løse hunder. Vi kaller inn og setter alle i bånd mens vi fortsetter å skravle.

De to andre hundene kommer i mot, en bc og en liten hund av ett eller annet slag. Bc'n er som bc'er flest, den stirrer, noe min hund ikke aksepterer (at andre gjør altså... ;) ) når han er i bånd... Han tar helt av, ser ut som en illsint tiger, kaster seg frem i båndet og er skikkelig ufordragelig.. Og det rett etter at jeg hadde fortalt om hvor omgjengelig han er... ;)

Jeg kom med noen flaue kommentarer om at han ikke likte sin egen rase og ruslet videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok oftest i den situasjonen at når andre sier at sin hund bare er snill, så svarer jeg at det er jo fint, men det er ikke min! ;) Jeg kan ha henne i sitt, sette seg, eller andre avledningsmanøvre til et visst punkt og da ser hun jo ut som verdens lydigste og greieste hund. Men dette gjør jeg jo nettopp for at hun ikke skal ruse bort til andre bikkjer og være uartig. Jeg vil også nødig ha vimsehunder fjollende bort til oss ubedt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok oftest i den situasjonen at når andre sier at sin hund bare er snill, så svarer jeg at det er jo fint, men det er ikke min! ;) Jeg kan ha henne i sitt, sette seg, eller andre avledningsmanøvre til et visst punkt og da ser hun jo ut som verdens lydigste og greieste hund. Men dette gjør jeg jo nettopp for at hun ikke skal ruse bort til andre bikkjer og være uartig. Jeg vil også nødig ha vimsehunder fjollende bort til oss ubedt! :P

Jeg har i flere år holdt på med lignende avledningsmanøvre. Men da har det vært for at vimsefjollehundene mine (et veldig dekkende begrep ;) ) skal lære seg å ikke storme bort til alt mulig. Før Isak ble dårlig var mottoet "alt er hyggelig inntil det motsatte er bevist". Problemet med den type avledningsmanøvre er bare at hvis vi møter noen som bruker samme metode, så blir vi stående der med hver våre hunder i sitt, dekk eller søk. ;) Men nå er ikke hundene mine gærnere enn at vi kan passere andre, så det løser seg jo. (Som sagt, de er veldig greie! Bare litt overivrige noen ganger... :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt en forstuet fot etter en slik pinlig opplevelse ja ;) og faktisk en nærkontakt med asfalten, og en ganske så paff Boerboel(naboens hund) som jeg lånte... :rolleyes: så ja.. er ikke bare,bare altid med disse overivrige hundene på tur.. spes ikke når hunden er like tung som enn selv :rolleyes:;) Og hun er meget omgjenglig faktisk mot andre hunder, bare det blir en sånn anspent situasjon når man går på en trang gang og sykkelisti og skal passere møtene hunder som man ikke får lov og hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange sånne pinlige historier ;)

En som jeg synst er veldig pinlig er...:

Jeg og Sverami var på sykkeltur innover en vei (boligstrøk) Dette er ett veldig rolig strøk med veldig lite hunder. Er generelt lite hunder der jeg bor så hun kjenner dem som er her!

Men...ser at en mann og en hund som jeg aldri har sett før komme gående. Sverami bruker ikke å reagere på folk eller dyr når vi sykler så tenkte at dette skal gå bra. MEN...

Akkuratt i det vi skal til å passere dem går denne tanken gjennom hodet hennes "Å herregud!! DENNE hunden har jeg IKKE sett før!! SNUSE!!! HILSE!!"

Noe som resultere i at hun drar i båndet, jeg omtrent tryner fremover og må bråbremse for ikke å fyke inn i mannen.

Alt gikk bra og fikk bare en kommentar fra han andre eieren om at jeg kanskje ikke burde sykle med hunden min vist hun er aggresiv mot andre hunder ;)

Jeg virker sikkert som DEN uerfarne og dumme hundeeieren :P

Gikk bra ivertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn selv. Drev å knøt igjen bæsjeposen, og hunden sto bare der og så seg rundt. Jeg holdt den ene hansken min samtidig som jeg knøt og holdt derfor båndet slakt, siden jeg ikke har 3 armer og sånn... :D

Plutselig kom det en hannhund rundt hjørnet på busken vi stod ved og endte en meter foran min. Den begynte og knurre og bjeffe (den andre hunden altså...) og dermed begynte min også, og kastet seg frem i båndet og oppå ryggen til denne hunden (en engelsk springer spaniel), og jeg sto der med hendene fulle og fikk ingen tid til å reagere. Så jeg hev fra meg bæsjeposen og hansken min og fikk dratt inn dyret, som da da var oppå den andre hunden og prøvde å dominere den. Det tok ca. 3-4 sekunder før jeg reagerte, siden det kom så brått på... Damen med hunden ble dritsur og sa at jeg måtte da for f**n ha kontroll på beistet mitt! <_<

Pinlige greier... :) Er ikke så lett å være på vakt med hendene fulle, og siden hun kom brått på rundt busken... Nå er jeg vel den teite jenta som har en hund hun ikke har kontroll på... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er heldigvis som oftest veldig lydige når det gjelder sånt, og jeg trenger ikke en gang bånd for at de skal la andre hunder være ifred :]

MEn noen ganger når vi har de i bånd kan de jo finne på å dra, og det er jo sånn ca. veldig kjipt, for det viser ikke akkurat "Se så snille de er", sånn egentlig, selvom jeg, som hundeeier, om noen kommer bort med en hund som tydelig vil hilse på, så lar jeg de som oftest gjøre det, og tenker (nesten) aldri at de ikke har kontroll på hunden sin. Det er viktig for hunder å sosialisere seg :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er heldigvis som oftest veldig lydige når det gjelder sånt, og jeg trenger ikke en gang bånd for at de skal la andre hunder være ifred :]

MEn noen ganger når vi har de i bånd kan de jo finne på å dra, og det er jo sånn ca. veldig kjipt, for det viser ikke akkurat "Se så snille de er", sånn egentlig, selvom jeg, som hundeeier, om noen kommer bort med en hund som tydelig vil hilse på, så lar jeg de som oftest gjøre det, og tenker (nesten) aldri at de ikke har kontroll på hunden sin. Det er viktig for hunder å sosialisere seg :]

Her i huset er det forskjell på sosialisere og dominere... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er heldigvis som oftest veldig lydige når det gjelder sånt, og jeg trenger ikke en gang bånd for at de skal la andre hunder være ifred :]

MEn noen ganger når vi har de i bånd kan de jo finne på å dra, og det er jo sånn ca. veldig kjipt, for det viser ikke akkurat "Se så snille de er", sånn egentlig, selvom jeg, som hundeeier, om noen kommer bort med en hund som tydelig vil hilse på, så lar jeg de som oftest gjøre det, og tenker (nesten) aldri at de ikke har kontroll på hunden sin. Det er viktig for hunder å sosialisere seg :]

Sosialisering blir det ikke noe særlig av etter 16 uker..

Jeg personlig er imot det at hundene skal få hilse på alle andre hunder de møter, men jepp, jeg har hatt noen sånne episoder også. F.eks min forrige hund, supersnill, og hadde aldri reagert på et menneske så lenge jeg hadde hatt han. MEN en dag møtte vi en gammel dame med krykker, og hun var dritskummel. Så han bjeffet, knurret og var lettere vettskremt. Med Fix har vi og hatt en episode. Han elsker bilen til Silje her på sonen, er helt gal etter den bilen. En dag trodde han at han så bilen på andre siden av veien, utenfor en butikk, og raste avgårde før jeg visste ordet av det. Sirklet rundt og rundt bilen, og stengte en gammel dame inne:S Ikke akkurat prototypen på "lydig, snill hund". Bikkjekreket mente ikke noe vondt med det, men den stakkars dama ble jo redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...