Gå til innhold
Hundesonen.no

urinveis infekson


Recommended Posts

Bajas har fått urinveis innfeksjon IGJEN! off... :) liker det ikke... stakkar.. i går hadde han tisset i senga til mor og far.. jeg skal til dyrlegen på fredag. men hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? jeg har hørt om et annet for som kan hjelpe, men jeg har nettopp kjøpt en stor sekk med eukanuba. er det noe som gjør at de lettere får dette? han må nok få noen tabeletter nå, så går det over en stund, men tenk om det kommer igjen?

hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er nok neppe fôret som gir dette. Men en tablettkur order det i alle fall på null komma niks.

Likevel synd på lillegutt, da - det er jo vondt for han.

Hvis det er et tilbakevendende problem ville jeg kanskje tenkt litt på å kanskje gi han noen naturmedisiner som kan motvirke dette. (Jeg er ikke så glad i å gi medisiner i tide og utide)

Er det ikke noen bær (blåbær?) som skal virke mot dette - som man kan kjøpe i pille-form..? Mener å ha hørt om dette, men hør på en helsekostforretning. Det skader i alle fall ikke.

Ellers ville jeg passet ekstra godt på at han fort blir tørr etter å ha vært på tur (ikke så lett i dette været, men..), tørke han godt "oppunder" etter alle turer. Generelt passe på at han ikke går rundt og er kald og våt. (Det sies jo skal funke på mennesker i alle fall)

Vanligvis er dette også et typisk valpeproblem - og noe de vokser av seg. (Ikke sikker på hvor gammel Bajas er).

Lykke til med den lille!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen?? Har han hatt det så mange ganger da? At tisper får det er ikke uvanlig, de har et kort urinrør og bakterier kommer lett opp. Men med hanner, og menneskehanner også, er ikke u.infeksjon helt vanlig. Får de det mange ganger, bør man finne ut hva som er årsaken og ikke bare gi tablettkur på nytt og på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er nok neppe fôret som gir dette. Men en tablettkur order det i alle fall på null komma niks.

Likevel synd på lillegutt, da - det er jo vondt for han.

Hvis det er et tilbakevendende problem ville jeg kanskje tenkt litt på å kanskje gi han noen naturmedisiner som kan motvirke dette. (Jeg er ikke så glad i å gi medisiner i tide og utide)

Er det ikke noen bær (blåbær?) som skal virke mot dette - som man kan kjøpe i pille-form..? Mener å ha hørt om dette, men hør på en helsekostforretning. Det skader i alle fall ikke.

Ellers ville jeg passet ekstra godt på at han fort blir tørr etter å ha vært på tur (ikke så lett i dette været, men..), tørke han godt "oppunder" etter alle turer. Generelt passe på at han ikke går rundt og er kald og våt. (Det sies jo skal funke på mennesker i alle fall)

Vanligvis er dette også et typisk valpeproblem - og noe de vokser av seg. (Ikke sikker på hvor gammel Bajas er).

Lykke til med den lille!

Susanne

takk for svar! jeg tørker han somregel alltid når han kommer inn (det blir så fine merker på guvet hvis ikke :) )

Bajas er 3 år gammel.jeg tror ikke han har hatt noe tidligere. kan det ha noe med at han har flyttet?

Igjen?? Har han hatt det så mange ganger da? At tisper får det er ikke uvanlig, de har et kort urinrør og bakterier kommer lett opp. Men med hanner, og menneskehanner også, er ikke u.infeksjon helt vanlig. Får de det mange ganger, bør man finne ut hva som er årsaken og ikke bare gi tablettkur på nytt og på nytt.

jeg fikk også beskjed om at det helt sikkert ikke var urinveis infeksjon. "han hunder får ikke det" så jeg ble sendt til hunde psykolog.. og han mente at det måtte være noe galt siden han tisset steder der han selv oppholdt seg. det var i små dammer.. noen ganger lå det små dammer bortover gulvet.. jeg fant plutselig krystaller i tisset hans.. og vi fant ut at det var infeksjon. han har nå tisset inne 2 ganger, og jeg er ganske sikker på at det er infeksjon siden det er veldig vanlig at de kan få det igjen. det var ikke mye han tisset, så det ser ut som han rett og slett ikke klarer å holde seg.. stakkars.. synest så synd i han! og jeg er lei av å vaske og tørke opp tiss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig mente, er at det ofte er en bakenforliggende årsak om hanner får det. De får infeksjoner, men om de får det gang på gang må man lure på hva som er årsaken. Det kan godt være urinstein, og da hender det man ser krystaller, småsten eller blod. Har det vært tatt mikroskopi av urinen hans? Har den vært dyrket i tilfelle det ikke har vært brukt`rett antibiotika? Er ikke alle typer stener som synes på røntgen, og da kan man prøve ultralyd istedet.

Noen anbefaler c-vitamin, men har hunden stener bør man være forsiktig med tilskudd før man vet hvilken type det er. Enkelte stentyper blir det bare mer av om man gir c-vit. Kostholdet er viktig, dvs en type fòr som ikke gjør det verre.

Lykke til! Skjønner godt at det er frustrerende. Har en hanne som lekker, men det skyldes feil på lukkemuskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinveisinnfeksjon er meget vanlig på hunder,tisper bruker å få det lettere men hanner er like utsatt.

Bakterier som kommer fra urinrøret går opp i blæren og gir betennelse.

Ved urinstein som oftest blokkerer urinrøret får ikke hunden tisset.

Hvis man titter litt rundt seg om vinteren å ser på tisseflekkene rundt omkring kan man på fargen se de hunder som har blærekatarr,fargen blir mørkere og mørkere.Noen ganger med litt blod i,da har som regel hunden hatt det en stund.Mine hunder får alltid Ester C vitamin hele vinteren.Dette er ufarlig for hunden det lagres ikke i kroppen og det hunden ikke har bruk får skylles ut med urinen.Grunnen til at man skal bruke Ester C er at denne er syrenøytral også C-Flex er syrenøytral.C vitaminer gjør urinen sur som den skal være når den er i blæra.Når den ikke er sur lenger kommer infeksjonen.Mine får en C vitamin pr dag hele vinteren har ikke hatt problemer men infeksjon på mine tisper eller hanner på mange år.Mange dyrleger anbefaler i dag C vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig mente, er at det ofte er en bakenforliggende årsak om hanner får det. De får infeksjoner, men om de får det gang på gang må man lure på hva som er årsaken. Det kan godt være urinstein, og da hender det man ser krystaller, småsten eller blod. Har det vært tatt mikroskopi av urinen hans? Har den vært dyrket i tilfelle det ikke har vært brukt`rett antibiotika? Er ikke alle typer stener som synes på røntgen, og da kan man prøve ultralyd istedet.

Noen anbefaler c-vitamin, men har hunden stener bør man være forsiktig med tilskudd før man vet hvilken type det er. Enkelte stentyper blir det bare mer av om man gir c-vit. Kostholdet er viktig, dvs en type fòr som ikke gjør det verre.

Lykke til! Skjønner godt at det er frustrerende. Har en hanne som lekker, men det skyldes feil på lukkemuskelen.

jeg vet ikke så mye om dette, men sist gang tok dyrlegen å så gjennom mikroskop. det var også blod i. han hadde da gått med dette lenge, stakkars! jeg har levert inn mytt urin, men får ikke resultatet før mandag...(lang historie..)

Urinveisinnfeksjon er meget vanlig på hunder,tisper bruker å få det lettere men hanner er like utsatt.

Bakterier som kommer fra urinrøret går opp i blæren og gir betennelse.

Ved urinstein som oftest blokkerer urinrøret får ikke hunden tisset.

Hvis man titter litt rundt seg om vinteren å ser på tisseflekkene rundt omkring kan man på fargen se de hunder som har blærekatarr,fargen blir mørkere og mørkere.Noen ganger med litt blod i,da har som regel hunden hatt det en stund.Mine hunder får alltid Ester C vitamin hele vinteren.Dette er ufarlig for hunden det lagres ikke i kroppen og det hunden ikke har bruk får skylles ut med urinen.Grunnen til at man skal bruke Ester C er at denne er syrenøytral også C-Flex er syrenøytral.C vitaminer gjør urinen sur som den skal være når den er i blæra.Når den ikke er sur lenger kommer infeksjonen.Mine får en C vitamin pr dag hele vinteren har ikke hatt problemer men infeksjon på mine tisper eller hanner på mange år.Mange dyrleger anbefaler i dag C vitaminer.

det høres jo bra ut! jeg skal snakke med dyrlegen på mandag. takk:)

andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg merket det med at han tisste inne. ikke oppover veggen, men små flekker i senga. (han hopper opp i senga når jeg ikke er hjemme. han har egentlig ikke lov å være i senga.) han tisset inne rette etter tur.. det kom ikke alltid noe ut når han prøvde å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg merket det med at han tisste inne. ikke oppover veggen, men små flekker i senga. (han hopper opp i senga når jeg ikke er hjemme. han har egentlig ikke lov å være i senga.) han tisset inne rette etter tur.. det kom ikke alltid noe ut når han prøvde å tisse.

Ok, men det kommer ikke betennelse eller noe da? Bare merker det på tissinga og hundens oppførsel da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffen fikk dette, grunnen til jeg merka det var at han var da blitt husrein, men plutseli var det STORE tisseflekker på golvet innimellom.

Grunnen til at de var så store var at han gikk på kortison da, men vi gikk bare til dyrlegen og leverte en urinprøve, tok henne 5 min å finne ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok dere noen blodprøve da dere var hos vetten?

Noen hunder drikker vann fordi de er sultne eller fordi de kjeder seg. Vet ikke helt hvorfor hunder skulle drikke mye for å få oppmerksomhet. Tror ikke de klarer å trekke konklusjonen at da må de tisse, og DA får de oppmerksomhet. Tror nok heller at de da bare hadde tisset, uten å drikke først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok dere noen blodprøve da dere var hos vetten?

Noen hunder drikker vann fordi de er sultne eller fordi de kjeder seg. Vet ikke helt hvorfor hunder skulle drikke mye for å få oppmerksomhet. Tror ikke de klarer å trekke konklusjonen at da må de tisse, og DA får de oppmerksomhet. Tror nok heller at de da bare hadde tisset, uten å drikke først :D

nei, du missforsto. jeg mente at han kanskje tisser for å få oppmerksomhet. (har ingenting med drikkinga å gjøre)

vi tok ikke blodprøve av han. bare av urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...