Gå til innhold
Hundesonen.no

jack russel vs. ds Gårdshund


Wanderlust

Recommended Posts

Disse rasene minner mye om hverandre utseendes messig, og vet at den ene er en terrier og den andre er en picher.

Men hvordan er forskjellen å jobbe med de?

Hvem er mest kontaktsøkende?

Hvem av de tror dere er "lettest" å kunne ha løs? (vet det krever trening :D )

Noe mer som kan være nyttig å vite? F.eks om man liker disse to rasene, og vil velge en av dem. Brukes til LP. (kanskje AG).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlig erfaring med DSG, men har hørt mye fra andre eiere.. De skal visst være veldig OK å ha løse, være mye "mykere" enn JRT, sannsynligvis lettere å trene i en hundesport.. Men dette er ikke facts, bare erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlig erfaring med DSG, men har hørt mye fra andre eiere.. De skal visst være veldig OK å ha løse, være mye "mykere" enn JRT, sannsynligvis lettere å trene i en hundesport.. Men dette er ikke facts, bare erfaringer.

oki, ja det er vel det jeg har fått inntrykket av også. Men vil høre mer enn inntrykkene mine :D:(

Men takk for tilbakemelding.

De DSG jeg har møtt virker skikkelig "PÅ" eierne. Er ikke så mange jeg har møtt da, men 2-4 stk ;)

Også hadde vi en parson ¨på kurset (kan kanskje ikke sammenlignes med Jacken?!) men den virket litt mer selvstendig kanskje. Og det at en gårdshund er en gårdshund som opprinnelig gikk løse på gårder og holdt seg i nærheten gjør vel at denne rasen vil gå ved deg(?!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke JRT en av rasene DSG er "laget" av da?

Nei, DSG er eldre enn Jack Russell. DSG stammer fra Sverige og Danmark, mens Jacker og Parsons stammer fra Storbritannia. Jackene i GB ble avlet frem fra Foxterrier, mens DSG ikke har konkret kjent bakgrunn. Men de er veldig like i utseendet.

Mitt inntrykk (jeg kjenner Parsons og Jacker best), er at DSG er en jakthund, men med mindre trang til å følge langt etter et bytte. De er avlet på smådyr som rotter og mus, og da er det mer naturlig at de holder seg på gården fremfor Jackene som er avlet for kortdrivende jakt på rev. Jackene er selvstendige, og det samme er DSG selv om jeg syns at DSG er bedre til å fokusere og konsentrere seg mot eier. Jackene kan ofte være heitere i hodet, og lar seg lett distrahere - dette stemmer overens med rasenes bruksområdet da terrierne skal være heite, modige, selvstendige og halse når de er på jakt. DSG er roligere fordi jaktområdet er av en annen art og utspiller seg annerledes. Men begge rasene er sterke hunder med generelt god psyke, de krever mye av sin eier, og det er selvfølgelig individuelle forskjeller. Jeg vil tro at innlæring av øvelser varierer; begge rasene har positive og negative sider. Finner man den rette balansen og bruker rett treningsform vil eg tro de kan nå like langt. Allikevel tror jeg utgangspunktet er "lettere" med en DSG - en terrier kan man gruble seg grønn over og lete lenge etter harmonien i treningen.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, DSG er eldre enn Jack Russell. DSG stammer fra Sverige og Danmark, mens Jacker og Parsons stammer fra Storbritannia. Jackene i GB ble avlet frem fra Foxterrier, mens DSG ikke har konkret kjent bakgrunn. Men de er veldig like i utseendet.

Mitt inntrykk (jeg kjenner Parsons og Jacker best), er at DSG er en jakthund, men med mindre trang til å følge langt etter et bytte. De er avlet på smådyr som rotter og mus, og da er det mer naturlig at de holder seg på gården fremfor Jackene som er avlet for kortdrivende jakt på rev. Jackene er selvstendige, og det samme er DSG selv om jeg syns at DSG er bedre til å fokusere og konsentrere seg mot eier. Jackene kan ofte være heitere i hodet, og lar seg lett distrahere - dette stemmer overens med rasenes bruksområdet da terrierne skal være heite, modige, selvstendige og halse når de er på jakt. DSG er roligere fordi jaktområdet er av en annen art og utspiller seg annerledes. Men begge rasene er sterke hunder med generelt god psyke, de krever mye av sin eier, og det er selvfølgelig individuelle forskjeller. Jeg vil tro at innlæring av øvelser varierer; begge rasene har positive og negative sider. Finner man den rette balansen og bruker rett treningsform vil eg tro de kan nå like langt. Allikevel tror jeg utgangspunktet er "lettere" med en DSG - en terrier kan man gruble seg grønn over og lete lenge etter harmonien i treningen.

:P

takk for utfyllende svar :P er vel en DSG som har kommet seg til elite klassen i klubben (om jeg ikke husker helt feil).

bare å legge til noe om dere føler for det folkens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min subjektive mening er at skal man ha en liten hund, burde det være en tøffing. Synes ikke det er stilig med en nervøs liten krabat som gjemmer seg bak eieren når de møter andre hunder, slik som DSG'en jeg og Nero (JRT) møtte gjorde.

Det er jo neppe slik DSG er generelt sett, men at JRT er hunden i klasse Liten som er tøffest, det er det ingen tvil om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...