Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye NKK


PsychoLynx

Recommended Posts

OK - så si at jeg pr 1.1.07 er medlem av schæferhundklubben, rottweilerklubben, stovner hundeklubb, norsk terrierklubb, norsk japansk spisshundklubb og norsk ulvehundklubb. I løpet av 2007 melder jeg meg ut av 3 av klubbene (en i februar, en i juni og en i august) - hvor mye folk skal sitte hos NKK og administrere dette - og hvordan har de tenkt å kreve inn grunnavgiften sin - den må jo nødvendigvis være knyttet til et medlemsskap i en hundeklubb?

Det er knyttet til at du er medlem i en hundeklubb, ikke direkte mot en av klubbene.

Klubben selv går inn i sitt medlemsregister (via websidene til NKK) og setter stoppdato for medlemskapet ditt i sin klubb. Når du sier opp siste medlemskapet som gjenstår, så vil du miste tilgang til NKK, hundesport, dogweb, og ikke få noen krav lenger.

Enlighten me - og for all del - fortell meg hvorfor jeg skal måtte betale 140 kroner i året for medlemsskap i en organisasjon jeg ikke ønsker å være medlem i. Takk.

Meld deg ut av klubbene da vel. Eller ta ibruk din rett som medlem av klubbene og foreslå at klubben melder seg ut av NKK. Som sagt tidligere så er det medlemmene i klubben som bestemmer dette i form av årsmøte/generalforsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Meld deg ut av klubbene da vel. Eller ta ibruk din rett som medlem av klubbene og foreslå at klubben melder seg ut av NKK. Som sagt tidligere så er det medlemmene i klubben som bestemmer dette i form av årsmøte/generalforsamling.

Dette er med respekt å melde det reneste vås. Alle spesialklubber må være en del av NKK-systemet for å kunne fungere - arrangere utstillinger, utdanne dommere, påvirke rasestandarder etc via NKK til FCI - men at JEG skal måtte betale en så mye større del av min kontingent til NKK og få minimal påvirkningsmulighet fordi jeg driver med en liten rase - DET irriterer meg grenseløst, og er omtrent like logisk som at Norge skal bli med i EU for å påvirke utviklingen i Europa. Og hvorfor skal jeg melde meg ut av raseklubben min for å unngå å betale NKK - det blir som å gi fra seg statsborgerskapet for å slippe å bli medlem av EU. Tror du særlig mange svensker har gjort det, eller?

Så - hvorfor skal NKK nå ha 140 kroner av kontingenten klubbene inndriver - når de tidligere klarte seg med langt mindre. NKK er ikke akkurat noe underskuddsprosjekt, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj da, her har det skjedd litt siden sist jeg så..

Jeg kan ikke "quote" så jeg gjør slik istedenfor:

Svein Tore -

ang. antall medlemmer: i en transparent vi fikk fra NKK tidl i år nevnes trykking av Hundesport som da skal øke sitt opplag fra 45.000 til 60.000, så jeg vil tro at de da forventer i underkant av 60.000 personer i den nye organisasjonsoppbyggingen.

Lotta -

Ja, det er jo en kjennsgjerning at de aller fleste valper fødes på forsommer/sommer, og ja, dette tjener da NKK godt på. Hvis man ikke (som oppdr.) informerer om dette, og ber de vente til vinteren/nyttår med å melde seg inn.. Og DET kan jo ikke være noen gode forsetter for en ny orgaisasjon, synes jeg.. "Jo, bli gjerne medlem - men vent et halvår..."

Om det er "lovlig" for dem å ta betalt hel pris for halve året? Tja.. De har jo et "monopol" så de får vel eg. gjøre som de vil.. Men de har vel snakket noe om at det er halv grunnavgift etter 1. september (men hvor mange Hundesport man DA rekker å få, vites ikke..).

Men jeg kan fortsatt ikke FATTE hvorfor ikke disse medl.skapene skal/kan fungere akkurat på samme måte som NKKs direktemedl. i år.

Det spiller da ingen verdens rolle om man er medlem fra 15.mars til 15.mars for data'n liksom..?

Og da det ikke lenger er et poeng å vite akkurat hvor mange medl. klubben har pr. 1/1 (i forhold til samarbeidsavg.) så skjønner jeg virkelig ikke vitsen (annet enn vinning rent økonomisk for NKK)..

Ang. hvor mye penger klubbene får av NKK, så er det selvsagt medl.avgiften sin pr person. Klubbene har nå (skal ha) lagt inn sine summer for dette, og da får vi håpe det fungerer som det skal.

Ang. demokratiet i NKK - Jeg HÅPER at dette faktisk kan bli forbedret med den nye oppbyggingen av organisasjonen. Men hvis samme "gubbeklubb" nå posisjonerer seg inn i avdelinger og sånt - så vil det jo bli akkurat de samme folka' der uansett, så det hjelper kanskje ikke stort likevel...

Forsåvidt enig med deg ang. dette med kontroll på egen økonomi, utsending av giroer etc. Som "selling point" funker det ikke helt for oss småklubber med et par hundre medlemmer. Det er liksom ikke SÅ stor jobb å gjøre dette selv. Men for de riktig store klubbene er dette kanskje et godt poeng?

Ang. korrigering av egne opplysninger, adr. og slikt - greit nok at man kan endre dette på sitt eget medl.skap - men på alle andres?? Synes det høres skummelt ut, jeg - når man vet hvor mye gærninger som finnes der ute...

Og nei Lotta, jeg kommer ikke til å hilse dem det... Jeg skal bare være søt og snill, engasjert og interessert, selvsagt. :lol:

Dora01 -

Hva med å melde deg inn i Norsk Miniatyrhundklubb, da? Raseklubben "din"- så slipper du i alle fall å lete etter noen annen klubb sånn med en gang.

Det er selvsagt ikke noen god løsning å melde verken seg selv eller hundeklubben ut av NKK. Vi jobber jo alle for å fremme den registrerte rasehunden - så det blir jo bare som å hogge av seg foten for å se hvor mange som synes synd på seg..

Men har du ikke kennelnavn da, Lotta? I så fall har du jo måttet ha et direkte medl.skap i NKK pga dette opp til nå - da må det jo være bedre å bare betale 140,- til dem for dette?

Hvorfor NKK nå må ha 140,- når de tidligere greide seg med i underkant av 90,- er jo selvsagt et godt spørsmål. De regner nok ikke med at disse regningene skal "spise opp" en 50-lapp pr person. Men det koster jo sikkert endel å utvikle dette systemet, de må kanskje ansette flere folk for å holde orden på det - hva vet jeg??

Ellers er de kanskje bare som alle andre som driver business her i verden - de vil vel ha mere penger? Og med vettig styring der så er det jo mye som kunne vært forbedret, endret og "rustet opp", eller?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan må man gå frem om man ønsker å melde seg inn i en klubb nå da? Før ringte man til klubben, skal man ringe til NKK for å melde seg inn i en klubb nå da?

Syns det virker ganske tungvindt sånn det blir. Og er jo ikke alltid gøy å få ALT på samme regning om man ikke kan betale alt der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan må man gå frem om man ønsker å melde seg inn i en klubb nå da? Før ringte man til klubben, skal man ringe til NKK for å melde seg inn i en klubb nå da?

Syns det virker ganske tungvindt sånn det blir. Og er jo ikke alltid gøy å få ALT på samme regning om man ikke kan betale alt der og da...

Er ikke glad i sånne regninger jeg heller, men innmelding kan vel skje via www.nkk.no/medlem/ eller ved at klubben registrerer deg som ny medlem, og så får du tilsendt faktura fra NKK. Forskjellen blir vel at du ikke kan få en faktura i hånda fra klubben. (tror jeg)

Edit: Du kan vel kanskje få en faktura, men du kan _ikke_ betale til klubben, da pengene skal inn til NKK først.

(var det jeg mente med dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke glad i sånne regninger jeg heller, men innmelding kan vel skje via www.nkk.no/medlem/ eller ved at klubben registrerer deg som ny medlem, og så får du tilsendt faktura fra NKK. Forskjellen blir vel at du ikke kan få en faktura i hånda fra klubben. (tror jeg)

så alt jeg vil få fra klubben min er medlemsblad og giro om evt kurs? Ellers åssen blir detta? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så alt jeg vil få fra klubben min er medlemsblad og giro om evt kurs? Ellers åssen blir detta? :lol:

Stemmer noenlunde det. Meldte meg inn i en ny klubb for noen uker siden på klubbens hjemmeside og fikk beskjed om at jeg ikke kunne betale før NKK sendte meg regning før jul en gang. Om den også inkluderer de to andre jeg er medlem av fra før i vites ei, den som venter får se. Klubblader og kursavgifter/arrangementer går vel som før gjennom klubbene, om ikke må NKK ha ansatte som en middels stor norsk bedrift for å få dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten vil alle medlemmer nå få login på NKK og kan derfra melde seg inn og ut av klubber, og gjøre adresseendringer.

På nkk.no/medlem skal du kunne registrere deg som ny medlem, vet du ikke hvilken klubb du vil bli medlem av, så vil det komme opp forslag i forhold til hvilken rase du har og hvor du bor (lokale hundeklubber og raseklubber), så vil du få tilsendt giro. Betales ikke den innen fire uker, så blir du strøket igjen.

Grunnen til at du ikke kan betale medlemskapet direkte til klubben er at de ikke kan vite om du har betalt grunnkontingent fra før, og da vet de jo ikke hvor mye du skal betale.

NKK vil ta halv kontingent fra 1. september (NKKs nye lover, §5), klubbene kan på årsmøte/generalforsamling velge å ha samme rabatt etter denne datoen (ikke andre datoer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er like interessant å vite hvor MYE penger klubbene skal få - blir det opptil NKKs goodwill og skjønn, f eks? Neei, dere med så få raser, liten klubb bla bla bla trenger mindre?

Klubbene får akkurat så mye som de ber NKK kreve inn! Klubbene skal melde inn til NKK hva klubbkontingenten er, også krever NKK inn disse pengene sammen med grunnkontingenten. All klubbkontingent går uavkortet til klubbene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker dette litt diktator aktig ut. Vil du ikke være medlem av NKK, så skal du gjennom denne grunnavgifta. NKK vil jo tjene mer penger på dette, siden mange som ikke har vært direktemedlem, nå blir tvunget til å betale denne grunnkontigenten. Og mitt inntrykk av NKK er at de er mer opptatt av penger og atter penger, enn andre ting i hundenorge.

Men hvordan blir det med utmeldelser av hundeklubber nå? Skal man melde inn til NKK om det, eller den klubben man melder seg ut av? Eller begge? Når sendes oppdaterte lister inn til NKK for medlemskap for neste år?

Sendt utmeldelse i dag fra to hundeklubber, og har ikke noe ønske om å bli "tvunget" til å være medlem der ett år til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker dette litt diktator aktig ut. Vil du ikke være medlem av NKK, så skal du gjennom denne grunnavgifta. NKK vil jo tjene mer penger på dette, siden mange som ikke har vært direktemedlem, nå blir tvunget til å betale denne grunnkontigenten. Og mitt inntrykk av NKK er at de er mer opptatt av penger og atter penger, enn andre ting i hundenorge.

Men hvordan blir det med utmeldelser av hundeklubber nå? Skal man melde inn til NKK om det, eller den klubben man melder seg ut av? Eller begge? Når sendes oppdaterte lister inn til NKK for medlemskap for neste år?

Sendt utmeldelse i dag fra to hundeklubber, og har ikke noe ønske om å bli "tvunget" til å være medlem der ett år til...

Utmelding kan du også gjøre når Hundesport med faktura kommer, da får du medlemsnummer og pinkode sånn at du kan gå på web og velge hvilke klubber du vil være medlem av. Da vil du vel få ny faktura (evt opplysninger på web) for å betale rett beløp.

Synes enkelte her svartmaler situasjonen ekstremt nå, men endelig en diskusjon jeg liker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan fortsatt ikke FATTE hvorfor ikke disse medl.skapene skal/kan fungere akkurat på samme måte som NKKs direktemedl. i år.

Jeg kan fortsatt ikke fatte hvorfor alle må være direktemedlemmer av NKK...

Ang. hvor mye penger klubbene får av NKK, så er det selvsagt medl.avgiften sin pr person. Klubbene har nå (skal ha) lagt inn sine summer for dette, og da får vi håpe det fungerer som det skal.

Ang. demokratiet i NKK - Jeg HÅPER at dette faktisk kan bli forbedret med den nye oppbyggingen av organisasjonen. Men hvis samme "gubbeklubb" nå posisjonerer seg inn i avdelinger og sånt - så vil det jo bli akkurat de samme folka' der uansett, så det hjelper kanskje ikke stort likevel...

Selvsagt blir det minst like ugjennomtrengelig som tidligere - har du noensinne sett et kritisk leserinnlegg publisert i Hundesport, f eks? Skal vi vedde på hvor lang tid det tar før du får se ett etter 1.1.07?

Forsåvidt enig med deg ang. dette med kontroll på egen økonomi, utsending av giroer etc. Som "selling point" funker det ikke helt for oss småklubber med et par hundre medlemmer. Det er liksom ikke SÅ stor jobb å gjøre dette selv. Men for de riktig store klubbene er dette kanskje et godt poeng?

Neppe - tipper dataalderen har nådd schæferhundklubben for en god stund siden jeg...

Ang. korrigering av egne opplysninger, adr. og slikt - greit nok at man kan endre dette på sitt eget medl.skap - men på alle andres?? Synes det høres skummelt ut, jeg - når man vet hvor mye gærninger som finnes der ute...

Du tuller - skal hvem som helst ha tilgang til medlemsdatabasen? Ha, ha, ha! Jeg ler meg ihjel! I så fall er det nok et bevis på at NKK ikke akkurat styres av åndseliten! Ha, ha ha!

Og nei Lotta, jeg kommer ikke til å hilse dem det... Jeg skal bare være søt og snill, engasjert og interessert, selvsagt. :lol:

Selvsagt ;)

Men har du ikke kennelnavn da, Lotta? I så fall har du jo måttet ha et direkte medl.skap i NKK pga dette opp til nå - da må det jo være bedre å bare betale 140,- til dem for dette?

Yepp - har og har hatt i over 20 år (men det var først i 2003 NKK fant ut at jeg måtte være direktemedlem for å bruke det. Sinnsykt irriterende, faktisk...)

Hvorfor NKK nå må ha 140,- når de tidligere greide seg med i underkant av 90,- er jo selvsagt et godt spørsmål. De regner nok ikke med at disse regningene skal "spise opp" en 50-lapp pr person. Men det koster jo sikkert endel å utvikle dette systemet, de må kanskje ansette flere folk for å holde orden på det - hva vet jeg??

Ja, det skulle ikke forundre meg om NKK krever grunnavgift av ufrivillige medlemmer for å betale omorganiseringen hvis ene mål i verden er å bli "omorganisert". Er det noen som har fått med seg hvordan de tror hundenorge vil få fordeler av dette tøvet?

Ellers er de kanskje bare som alle andre som driver business her i verden - de vil vel ha mere penger? Og med vettig styring der så er det jo mye som kunne vært forbedret, endret og "rustet opp", eller?

Susanne

Selvsagt er målet utelukkende å tjene mer penger som de skal bruke på å ha mer penger som de skal vise i Hundesport at de er flinke til å spare på - og gud forby at de skal bruke det til profesjonell mediarådgivning eller juridisk bistand i forbindelse med hundepolitiske spørsmål, til å jobbe for opplæring av hundeoppdrettere og spesialklubber, bæsjeposestativer i storbyene eller egne haller til hunderelaterte aktiviteter....

Neida, vi må omorganisere oss og kreve mer penger slik at vi får kneblet spesialklubbene, får bukta og begge endene og bestemme enda mer av hvordan ting skal foregå i vår lille verden...

Utrolig merkelig at ikke flere har stilt spørsmål ved NKKs motiver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller - skal hvem som helst ha tilgang til medlemsdatabasen? Ha, ha, ha! Jeg ler meg ihjel! I så fall er det nok et bevis på at NKK ikke akkurat styres av åndseliten! Ha, ha ha!

Tja, ledelsen i klubbene du er medlem i nå har vel allerede tilgang til din adresse og kan endre den som det er nå. Flere vil ikke ha tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine -

det er ikke så vanskelig hvis du tenker på det slik:

NKK sender ut regning til ALLE medlemmer av ALLE hundeklubber, de sender også ut Hundesport til disse + gir de tilgang til DogWeb.

For dette tar de 140,- pr person, som medlemmet betaler. I tillegg skal du betale den klubbkontingenten som din hundeklubb har bestemt, som også står på samme regning. Om NESK tar 360,- i kontingent, så blir regningen din på 500,- ja.

Men du MÅ være medlem av minst 1 annen klubb (bare NKK går ikke lenger), men det er ingen grense oppad på hvor mange klubber du ønsker å melde deg inn i.

Lotta -

Ja, jeg håper virkelig du har helt feil i dine antakelser og mistanker. Men jeg ser på det hele som litt sleipt, men samtidig kan det godt hende at det er konsekvenser som jeg ikke har tenkt på (positive OG negative).

Kennelnavn - jøss, var det SÅ sent (2003) dette kravet om direkte medl.skap kom?? Trodde det var mye tidligere, men, men..

Jeg synes du har mange gode ideer til hva man kan bruke de ekstra pengene de får inn på! Du får smiske deg inn i en ledende posisjon der nå, da - DET skal i alle fall bli enklere...

Svein Tore -

Ang. dette med tilgang til databasen - så er det selvsagt helt riktig som du sier at det er ikke alle de 60.000 personene - men alle klubber som får det.

Vi i klubben har ikke pr i dag mulighet til å endre adresser til medlemmer sånn helt uten videre - det skal sendes skriftlig inn til NKK og de foretar endringene for oss. ("Vi" er en klubb med koll.abonnement - derfor har vi allerede medlemsbasen vår der).

Og det synes jeg er MER enn skremmende nok å tenke på at denne skal åpnes for korrigering av adresser, te.nummer, inn/ut-melding, etc, selv om det bare er 4-500 mennesker, jeg..

Mener å ha hørt tall på at det er drøyt 200 klubber, og i hver klubb kommer det sikkert å være mer enn en som vil få denne tilgangen... (Pr i dag er det vel bare rundt 50 klubber som er tilknyttet på tilsvarende måte)

Og DET blir fort mange rotehuer som skal inn der og "bare fikse litt"... MEN - jeg tar absolutt forbehold om at jeg kan ta feil på dette punktet!

Det kan godt hende at man bare sender inn en elektronisk melding om adr.endring, også blir den foretatt på NKK ved anledning.

(Selvsagt en av tingene jeg skal spørre om neste tirsdag..)

Ha en fortsatt fin dag!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg ser at jeg har (som vanlig ;) ) en motsatt problemstilling av det de fleste andre her har.. Haha;

Jeg har nemlig vært direkte medlem av NKK i mange år, nettopp for å få fordelene som hundesport, dogweb og deltagelse ved arrangementer i regi av NKK evt samarbeidende klubb. En løsning jeg har vært meget fornøyd med. Nå jeg melde meg inn i en klubb, enten jeg vil eller ikke. Det er jeg alt annet enn fornøyd med... :lol:

Men som noen påpekte her inne,kanskje man kan bruke medlemsskapet til noe fornuftig, når det nå engang blir særdeles ufrivillig pådyttet en enten det er i NKK eller hunde/ rase klubb.

Jeg tror det blir mye bra utav omorganiseringen, men som et lite apropos; Nkk har aldri vært den raskeste/ mest servicemindede/ hjelpsomme eller effektive bedriften / organisasjonen, hvis det blir bedre nå, så er det absolutt verd det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alle svarene jeg, men skjønner poenget. hehe.

Men, ser at det er mange som klager over at det blir dyrere osv osv osv.. Er det bare meg som egentlig kommer billig ut av dette?

Jeg har valgt meg ut Lapphundklubben som klubb jeg skal bli medlem i... De tar 200 kr i medlemsavgift. Da får jeg lapphundstikka 4 g i året. I tilegg betaler jeg altså 140 kr til NKK, totalt 340 kr... 340 kr for hundesport, lapphunstikka, dogweb osv osv? Mot 330 eller 360 eller hva det nå var sist, for kun NKK?

Ok for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alle svarene jeg, men skjønner poenget. hehe.

Men, ser at det er mange som klager over at det blir dyrere osv osv osv.. Er det bare meg som egentlig kommer billig ut av dette?

Jeg har valgt meg ut Lapphundklubben som klubb jeg skal bli medlem i... De tar 200 kr i medlemsavgift. Da får jeg lapphundstikka 4 g i året. I tilegg betaler jeg altså 140 kr til NKK, totalt 340 kr... 340 kr for hundesport, lapphunstikka, dogweb osv osv? Mot 330 eller 360 eller hva det nå var sist, for kun NKK?

Ok for meg. :)

Blir noe av det samme her faktisk, så jeg synes ikke det er så ille. Direktemedlem i NKK vil jeg uansett være pga. Dogweb og kennelnavn, så jeg ser ikke problemet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får smiske deg inn i en ledende posisjon der nå, da - DET skal i alle fall bli enklere...

Tja - det forutsetter 2 ting:

a: At jeg lærer meg å smiske (er redd det toget har gått for noen tiår siden :) )

b: At det blir noen å smiske for i min region... - og DET toget er ihvertfall kjørt for leeenge siden! Hvordan skal vi i "dalstroka innanforr" og kysten rundt få valgt noen til NKKs regionsstyrer i det hele tatt? 99% av alle spesialklubber har hovedsete i Oslo... Så nå må jeg også bli ufrivillig medlem av en eller annen brukshundklubb for å påvirke NKK i mitt distrikt. (Som sagt - skjønner ikke at så få har reagert på dette tidligere, jeg...) :wallbash:

Alle som driver med tallmessig små raser her i landet blir effektivt bragt til taushet - men det er kanskje like greit - så lite penger som vi tross alt genererer til det store NKK-systemet?

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1156403136825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

PsychoLynx -

ja, for meg blir det også billigere på denne måten. Og hvis man skal følge Lottas tankerekke så er det i alle fall greiere å være påtvunget et medl.skap i NKK via disse 140,- - fremfor å måtte betale et fullt medlemskap til 360,- (eller no...). Men likevel beholde de fordeler man har (Hundesport og DogWeb).

Caroline -

Du KAN ikke lenger være direktemedlem av NKK, det er det som er hele poenget med denne omorganiseringen. Du MÅ være medlem av en eller annen hundeklubb for å få drive med en eller annen offisiell hundeaktivitet, få Hundesport + DogWeb. (OK - Hundesport kan kjøpes på Narvesen, men..)

Lotta -

Hvis du finner et "smiske-kurs" på nettet - si ifra, det tregs sårt her også. Skal gjengjelde det hvis jeg finner det...

Som JEG har forstått det, så vil raseklubber som ikke har egne selvstyrte avdelinger ikke ha noe som helst å si i forhold til NKKs regioner.

Jeg, som formann av NBCK (vi har ikke avdelinger) kan ikke velges inn til NKK Oslo/Akershus.

Men f.eks. formann/styremedlemm eller annen utvalgt i Norsk Schäferhund Klubb avd. Oslo kan bli valgt inn (pga at N SchK har egne avdelinger).

Men, ved atter en gjennomlesing av ditt innlegg skjønner jeg jo at du også hadde fått med deg dette (men lar det stå likevel).

Så JA - hvis jeg skulle ha ambisjoner å stige i gradene innenfor det organiserte hundeNorge, så må det gå på meg som medlem av Stovner Hundeklubb (som er en Oslo-klubb)..

Men vi får alle se på det som en utfordring! Kanskje det blir kjempebra - kanskje ikke.

Det som i alle fall er sikkert er jo at vi ikke får endret på dette i den nærmeste fremtid i hverfall (om noensinne...).

Så det er nok bare å akseptere sin sjebne - og hvis man blir heeelt krakilsk for dette, så kan man alltids melde seg ut av alle klubber i Norge, og tegne et medl.skap i f.eks. SKK (eller raseklubb i Sverige) istedenfor. Da vil man i alle fall få beholde retten og mulighet til å konkurrere også her i Norge.

Evt kennelnavn må ofres, også må man kanskje betale mere for reg.av valper og slikt, men..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet nå, men....

Har ikke klubber tidligere betalt en viss sum til NKK pr medlem? Uavhengig om andre klubber også har betalt for dette medlemmet?

Jeg fikk i hvert fall 2 hundesport tidligere, når jeg var medlem i 2 forskjellige klubber.... Det vil vel egentlig si at NKK ikke nødvendigvis tjener noe mer penger på dette, ettersom veldig mange ofte er medlem av flere klubber....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, om jeg ikke foratt er helt på jordet vil jeg spare penger på den nye ordningen ettersom jeg har hvert direktemedlem i NKK og medlem i en hundeklubb. Dvs. 3hundre-og-ett-eller-annet(til NKK) + de 275 kr( fra klubben.)

Og nå vil det bli 140 (?) + klubbpengene?

også kan vi håpe at klubben setter ned medlemskontigentet pga denne ordningen!

Er jeg på rett spor til å forstå nå, eller er jeg like grønn ennå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for meg blir det også billigere på denne måten. Og hvis man skal følge Lottas tankerekke så er det i alle fall greiere å være påtvunget et medl.skap i NKK via disse 140,- - fremfor å måtte betale et fullt medlemskap til 360,- (eller no...). Men likevel beholde de fordeler man har (Hundesport og DogWeb).

Mitt resonnement er ganske enkelt at jeg som direktemedlem bl a hadde muligheter til å møte opp på mitt lokale NKK-årsmøte og fortelle dem hva jeg syns.

Hvis du finner et "smiske-kurs" på nettet - si ifra, det tregs sårt her også. Skal gjengjelde det hvis jeg finner det...

Avtale!

Som JEG har forstått det, så vil raseklubber som ikke har egne selvstyrte avdelinger ikke ha noe som helst å si i forhold til NKKs regioner.

Jeg, som formann av NBCK (vi har ikke avdelinger) kan ikke velges inn til NKK Oslo/Akershus.

Det tror jeg blir feil, sjekk paragraf 14 i NKKs nye lover:

KAPITTEL 5 § 14 NKKs RASEKLUBBER OG FORBUND 1 Raseklubber og forbund er direkte tilsluttet NKK med egen tilslutningsavtale. Disse benevnes direkte tilsluttede (DT). 2 DT møter med egne oppnevnte representanter i NKKs RS og har der stemmerett lik sitt medlemstall pr 31/12 foregående år.

(Du er forhåpentligvis formann i en litt større raseklubb enn jeg er medlem i...?)

Men vi får alle se på det som en utfordring! Kanskje det blir kjempebra - kanskje ikke.

Det som i alle fall er sikkert er jo at vi ikke får endret på dette i den nærmeste fremtid i hverfall (om noensinne...).

Nei, Hundenorge har som vanlig sovet i timen - nå får vi ta konsekvensene av dette visvaset. Familiebedriften NKK og forslagene deres, det er til å s*y av...

Så det er nok bare å akseptere sin sjebne - og hvis man blir heeelt krakilsk for dette, så kan man alltids melde seg ut av alle klubber i Norge, og tegne et medl.skap i f.eks. SKK (eller raseklubb i Sverige) istedenfor. Da vil man i alle fall få beholde retten og mulighet til å konkurrere også her i Norge.

Evt kennelnavn må ofres, også må man kanskje betale mere for reg.av valper og slikt, men..

Ikke i stedet for - i tillegg til... Å flytte til EU vil neppe hjelpe på humøret, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, om jeg ikke foratt er helt på jordet vil jeg spare penger på den nye ordningen ettersom jeg har hvert direktemedlem i NKK og medlem i en hundeklubb. Dvs. 3hundre-og-ett-eller-annet(til NKK) + de 275 kr( fra klubben.)

Og nå vil det bli 140 (?) + klubbpengene?

også kan vi håpe at klubben setter ned medlemskontigentet pga denne ordningen!

Er jeg på rett spor til å forstå nå, eller er jeg like grønn ennå? :)

Du er på rett spor! Og dersom klubben din har hatt kollektivt abonnement på Hundesport, sparer de nå ca 100.-, noe som burde komme medlemmene til glede gjennom minket klubbkontingent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...