Gå til innhold
Hundesonen.no

Studier i utlandet?


Artemis

Recommended Posts

Bruker vel mye energi på å tenke på hva jeg skal bli for tiden, og har funnet ut at jeg skal en av følgende:

1. Studere biologi(3 årig bachelor + 2 årig master) på NTNU

2. Studere på NVH. Men må altså komme inn på veterinærstudiet på ordinærkvoten for jeg har ikke gode nok karakterer til å komme inn på primær... :D

3. Studere til å bli veterinær i utlandet(Hvor det forhåpentligvis er lettere å komme inn?)

Så da lurte jeg altså på om noen har noen erfaringer de vil dele? Om det å studere i utlandet? Eller om noen har noe som helst informasjon eller linker om temaet?

Hilsen en som er litt småstresset allerede :D (Og som burde forlate PCen for å lese litt på religionsprøven sin i stedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenkte kanskje jeg kunne hjelpe deg litt med det der siden jeg studerer til å bli veterinär i Budapest!

Om du går inn på www.ansa.no så finner du masse opplysninger om utenlandsstudier generelt, og om du går inn på www.univet.hu så er det hjemmesiden til Szent Istvan University i Budapest hvor jeg går. Der står all den informasjonen du trenger for å söke, eller bare fordi du lurer hvordan det er her nede.

Noen få ord om skolen her:

Ja, det er lett og komme inn, MEN desto vanskeligere å "komme ut"... om du skjönner.. Skolesystemet her nede er ikke som i hjemme i Norge, det er like greit å forberede seg på först som sist.

Det er ca 50% frafall fra 1. til 3. klasse i den klassen jeg går i, det er mange grunner til dette (at folk ikke er motivert nok, de trives ikke, de klarer ikke eksamener), men om du virkelig VIL bli veterinär så blir du det.

Jeg har desverre litt dårlig tid nå, men om det er noe du lurer på så er det bare å ta kontakt! Jeg hjelper mer enn gjerne til med det du måtte lure på!

Hilsen moi og Zorro :lol:

PS: det er ikke noe som helst problem med å ha hund her nede, men det lönner seg kanskje å vente ett år eller no med å ta den med seg ned. Det er mye å sette seg inn i her, og ofte lange dager på skolen, så det lönner seg vel kanskje å finne ut at en klarer "hverdagen" her nede med mye skole, lesing, og selvfölgelig også mye sosialt för en drar inn en hund midt oppe i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenkte kanskje jeg kunne hjelpe deg litt med det der siden jeg studerer til å bli veterinär i Budapest!

Om du går inn på www.ansa.no så finner du masse opplysninger om utenlandsstudier generelt, og om du går inn på www.univet.hu så er det hjemmesiden til Szent Istvan University i Budapest hvor jeg går. Der står all den informasjonen du trenger for å söke, eller bare fordi du lurer hvordan det er her nede.

Noen få ord om skolen her:

Ja, det er lett og komme inn, MEN desto vanskeligere å "komme ut"... om du skjönner.. Skolesystemet her nede er ikke som i hjemme i Norge, det er like greit å forberede seg på först som sist.

Det er ca 50% frafall fra 1. til 3. klasse i den klassen jeg går i, det er mange grunner til dette (at folk ikke er motivert nok, de trives ikke, de klarer ikke eksamener), men om du virkelig VIL bli veterinär så blir du det.

Jeg har desverre litt dårlig tid nå, men om det er noe du lurer på så er det bare å ta kontakt! Jeg hjelper mer enn gjerne til med det du måtte lure på!

Hilsen moi og Zorro :lol:

PS: det er ikke noe som helst problem med å ha hund her nede, men det lönner seg kanskje å vente ett år eller no med å ta den med seg ned. Det er mye å sette seg inn i her, og ofte lange dager på skolen, så det lönner seg vel kanskje å finne ut at en klarer "hverdagen" her nede med mye skole, lesing, og selvfölgelig også mye sosialt för en drar inn en hund midt oppe i det hele.

Hei!

Tenkte jeg bare skulle stille et litt OT spm. Har alltid lurt på hordan det er å studere slike "vansklige" studier i et land der du ikke kan språket. Er undervisningen vanskleig p.g.a språkprolemer o. l ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg glemte kanskje å nevne noe vesentlig...... All undervisning foregår på engelsk B)

Jeg har aldri hatt noe problem med engelsk, så dette var helt greit for meg. Problemet er vel kanskje alle fagutrykk, men de er som regel det samme på norsk uansett, og de må en sette seg inn i på hvert nye fag.

Et problem til var at i de to förste årene så var det meget variabel standard på engelsken til lärerene, mange forsto til og med ikke spörsmål som ble stillt til de. Men det var i fag som senere ikke vil bety så veldig mye (slik som fysikk, botanikk for eksempel). Nå går jeg på tredje året, og nå har standarden på engelsk blitt hevet betraktelig jemt over i alle fag.

Når det gjelder ungarsk så er jeg ingen racer akkurat... Jeg skjönner fint lite av det de sier for å väre helt ärlig. Synes det er temmelig flaut, og en skulle jo selvfölgelig lärt seg nok til å klare seg i hverdagen, men jeg föler rett og slett at tiden ikke strekker til. Synd! Nå skal det jo nevnes at ungarsk ikke er det letteste språket å läre seg heller...... Men noen gloser kan jeg selvsagt brilljere med, slik som å få tomater i butikken og slik ;)

Hilsen moi og Zorro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv studert i utlandet, i Wales for å være eksakt, og utenlandsstudier anbefales av meg fordi man lærer så mye utenom studiene også som man ikke ville lært hjemme. Dersom du velger biologi ved NTNU (hvor jeg studerer nå, og som jeg også anbefaler :) ) kan du også ta et år utveksling i utlandet.

På mange måter er det lettere å bli i Norge fordi vi kjenner systemene her, men i Storbritannia har alle universiteter kontaktpersoner for utenlandske studenter. Via ansa kan du få vite mer om de forskjellige universitetene, hvilke du bør styre unna osv. Merk at søknadsfristen i UK er 15. desember (var i alle fall det, mulig det er endret).

Første året jeg bodde der bodde jeg på Halls of Residence, eller internat om man vil. Dette var også en opplevelse jeg er glad for å ha, men aldri om jeg vil gjøre det igjen :D Dersom man ikke bor på Halls bor man i kollektiv.

Jeg kan ikke svare på noe angående veterinærstudier, men har du andre spørsmål ang å studere i Storbritannia så skal jeg svare så godt jeg kan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...