Gå til innhold
Hundesonen.no

Strihåret dachs - Yatzy


Mocca-mor

Recommended Posts

Så var det "lillesøster" Yatzy. Hun er svensk og har god stamtavle med i bagasjen. Yatzy har brukt sommeren til å vokse seg stor og sterk, bli kjent med firbente og tobente og å utforske naturens finurligheter. Å løpe der dyr har passert, er virkelig gøy! Hun lager lyder, som en ekte los. Tenk at de er født med disse instinktene. Hun nærmer seg seks måneder, og lekfaktoren er høy. Hun har gått handlerkurs og vært litt på utstilling, og akkurat prøvd seg på blodspor. Det er mye å lære her i livet, men mye har også gått av seg selv siden hun har Mocca å lære av. Å gå i bånd gikk av seg selv, det samme med å bli renslig. Jeg tror vi kan telle på fingrene antall ganger det ble en dam på terrassen eller gulvet. Disse dammene mislikte Mocca sterkt og så helt fortvilet ut. "Tisser du inne Yatzy, også rett ved sengen min, Yatzy??" De sover sammen, gjerne oppå hverandre, de leker, lekeslåss og går turer sammen. De har stor glede av hverandre ser det ut som. Vi trener også på at Yatzy skal kunne være alene. Jeg og Mocca flytter jo snart, og da må hun være selvstendig, stor dachsejente. Men vi flytter ikke så langt da, så turer sammen blir det mange av. Yatzy er en sprudlende liten krabat.

Her er noen bilder av henne:

tiltirsdag4-2.jpg

gjesp.jpg

tiltirsdag4.jpg

sommerbilderframtil21.jpg

lreroppYatzy.jpg

yatzy21.jpg

Flere bilder kommer etter hvert!

Yatzys far er Hissmovallens Zezar. www.hissmovallens.com. Der ligger også bilder av valpene i kullet hennes! Moren er Ellensborgs Kayo. Yatzyz stamtavlenavn er Boel, så ser du etter det finner du henne under valpene til Zezar. På bildet var hun nesten leveringsklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi møtt en katt. At det kunne være skummelt da den skjøt rygg, fattet ikke lille Yatzy. Vi gikk bortover veien, og rundt et hjørne ved en innkjørsel spratt Mocca inn til denne pusen. Pusen reagerte med ett hats blikk og å skyte rygg. Men Yatzy ville også hilse på! To logrende hunder måtte jeg trekke med meg hele veien hjem. De ville så gjerne leke med den! Men alt er ikke trygt i denne verden, Yatzy, ikke når pusen er redd/småsint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpedagene går og livet byr på stadig morsomme opplevelser. I dag har vi vært i skogen på blodspor igjen, og i dag tok Yatzy poenget med en gang og forstod virkelig hva det dreide seg om. Beinet er fortsatt ikke noe stas, men å leke litt med det mens matmor holder det i ett tau er gøy. Hun ser ut som en liten pusekatt som leker med et garnnøste. I enden av sporet fikk hun ros og annen godbit da hun kom til enden og fant benet. Det var en svart hund i hagen! Det hadde Yatzy noen meninger om. Så gikk turen til tante og onkel i Nittedal, så til en liten tur på Akershus festning. Og vet du hva som skjedde der? Jo, lille Yatzy ble fotografert en av ung dame/jente med speilreflekskamera. Hun var kjempeblid og veldig ivrig med kameraet. Hun tok mange bilder. Men denne fotomodellen stod ikke så veldig stille da :P "Storesøster" Mocca var litt enklere å samarbeide med for fotografen, men lette fotoobjekter er dem ikke. Men ivrigheten viser livsgleden de har. De strutter av livsglede. Yatzy ble litt bilsyk på veien hjem. Fikk hilst på broren til Moccas eier og kjæresten også. Kjæresten er ikke så glad i slikk i ansiktet, men Yatzy vasker henne litt med stor glede. Yatzy ble litt bilsyk på veien hjem. Litt av en dag, nå er det godt å hvile litt - Yatzy har lagt seg på ryggen under varmepumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...