Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryktelig lyst på akvarium


Nirm

Recommended Posts

Etter mange års ønske om å skaffe meg akvarium igjen, så har jeg funnet ut at nå er det på tide med et snart. Hadde 3 stykker for mange år tilbake (har ikke karene lengre), med guppyer og sverddragere for det meste, så de overlevde vel mer pga hardførheta si og ikke pga mine kunnskaper.

Kunne tenke meg et nå med litt størrelse på, så jeg kan litt annen type fisk i. Har ikke bestemt meg for hva slags fisk jeg vil ha enda. Har lyst til å sette meg inn i en del før jeg anskaffer meg et (i tillegg så sier ikke lommeboka "løp og kjøp" akkurat nå....). Vil ha ferskvannsakvarium, pga kunnskaper og økonomi akkurat nå (selv om saltvannsakvarium er noe for seg selv...).

Er det noe betenkligheter med å kjøpe brukt utstyr? Jeg tenkte på dette med sykdommer og slikt. Evt hva bør jeg gjøre med brukt utstyr for å forhindre at det drar med seg sykdommer? Kunne jo hende man kom over et til en fin pris.

Vil et akvarium på ca 250 liter gi gode muligheter for forskjellige fisketyper? Er det noe spesielt merke man bør kjøpe, eller er det hips om haps? Synes mange har Juwel kar eks.

Finnes det noen gode "raseleksikon" av fisk på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.nettakvariet.no og www.akvaforum.com er jo fine fiskebaser blant annet. :)

Ellers så er det kanskje lurt å koke brukte ting med tanke på at man ikke vet om det har vært sykdom o.l der.

merke og sånt vet jeg desverre lite om.

Lykke til, det er en kjempemorom hobby. Jeg har nettopp startet opp igjen etter noen års pause selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker ting lengre enn det. Spes hvis det er skjell ol som har ligget i saltvann.. Jeg koker og bytter vann ihvertfall 4-5 ganger, mulig jeg er litt hysterisk men! :)

Litt morsomt med steiner og skjell fra Den Franske Riviera, en stein fra Sokna vatnet og steiner fra Nord Norge oppi karet mitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake! He he.

250 liter er helt toppers størrelse som gir deg mange muligheter mtp fisketyper og sammensetninger.

Har selv et Juwel Rio 240 l som jeg absolutt vil anbefale, et Eheim 58 l som også er et veldig ålreit merke men litt dyrere enn Juwel og et kar til på 83 l som jeg også er meget godt fornøyd med men aner desverre ikke hvilket merke det er.

Ellers har jo Aquastabil begynt så vidt å produsere kar med svarte kanter i tillegg til aluminiumskarene. Dette er veldig solide og gode kar, men jeg synes personlig at de ikke er direkte pene...

Eneste minuset jeg ser ved å kjøpe brukt er garanti på utstyr og ved en eventuell lekkasje på karet. Har karet stått tørt noen uker (altså helt nedtappet) i noen uker er faren for eventuelle sykdommer så og si lik null. Følger det med grus/sand holder det lenge med å skylle selve karet i varmt vann 3-4 ganger og skylle eller evetnuelt koke sanda/grusen ca. 5 min. før det settes opp igjen.

Å koke ting i 15 min. er vanligvis ikke nødvendig så sant det ikke gjelder gjenstander som er hentet fra strender, bekker og andre vassdrag - noe som heller ikke er å anbefale.

Uansett så må jo et brukt kar kjøres inn på lik linje som et nytt ett (dvs. at det må stå med planter i og filteret i gang 3-4 uker) siden bakteriefloraen i filtermaterialet ødelegges av tørke.

Steiner fra skogen kan man trygt bruke og det holder med å skrubbe de med en ren potetskrubbe under varmt vann.

Ikke bruk røtter og andre ting du finner i skog og fjære som naturlig brytes ned - da får du trøbbel med vannverdiene før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :D

Trur jeg skal kjøpe nytt egentlig... Lønner seg sikkert om man er uheldig og det starter å lekke.

Noen som kjenner til Aquael karene? Jeg falt for de (siden de mangler den kanten rundt). Er de like tette og sterke som de med karm rundt?

Er det billigere å kjøpe i Sverige forresten? Noen som har peil? Tenkte på utstyr da. Fisk er vel litt vanskelig å få over grensa på lovlig måte?

Edit: Slenger på noen fiskespørsmål og jeg.

Sakset fra Colliegirls side:

"Finn ut hvilke fisker du vil ha og sjekk på f.eks. Akvaforum.no og Akvarieforum.no om de passer i karet ditt og de andre fiskene du har på ønskelisten. Sett sammen fisker som skal ha de samme vannverdiene, men foretrekker forskjellige sjikt i vannet. Da slipper du stress, sykdom, kranling m.m."

Kan man ha flere arter i hvert sjikt? Så lenge det er plass til de tenkte jeg, og at de passer med hverandre og karet. Eller er det slik at en art må være alene i toppsjiktet, en alene i bunnen?

Regner man ca 1 cm fisk per liter vann forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt smart å kjøpe nytt når man først skal kjøpe akvarium. :D

Helglasskarene er solide, lettstelte og pene. Har et selv som står på tørk i boden..

Selve karmen rundt karene er jo mest for dekorens skyld, er ikke mange kilo som støttes opp av tynne plastlister eller aluminium. :D

Det er ingen vesentlig prisforskjell på kar i Norge og Sverige, det som lønner seg er å følge litt med på tilbuder som kjøres i zookjeder (spesielt Dyrego og Tropehagen har fine kampanjer) eller sjekke litt rundt på div. nettbutikker.

Hvordan prisene er på øvrig utstyr i Sverige aner jeg ikke.

Jo du kan selvfølgelig ha flere arter som foretrekker samme sjikt, men det kommer jo da igjen ann på hvilke arter du ønsker å sette sammen (adferden til fisken er avgjørende), hvordan karet er innredet (en del fisk er terriorielle..) og ikke minst størrelsen på karet.

Også kan det fort bli litt "rotete" i karet om du f.eks. har 3-4 arter som foretrekker bunnen og ingen i toppsjiktet, eller vice versa.

I mine kar har jeg gjort følgende:

58 liter'n: 2 arter i bunnsjiktet (malle og goby) og 1 art i toppsjiktet (gurami) + snegler

83 liter'n: 2 arter i bunnsjiktet (malle og ciklide) og 1 art i midt- og toppsjiktet (tetra) + reker

240 liter'n: 5 arter i bunnsjiktet (3 mallearter, ciklider og ål) og 1 art i midt- og toppsjiktet (scalare) + snegler.

1 cm fisk pr. liter vann er en god tommelfingerregel, men ingen regel uten unntak: det finnes småfisk som krever mer plass enn størrelsen tilsier og store fisker som krever mindre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får følge med på tilbud ja. :D

Og jeg som var sikker på at dette var en solid ramme, og ikke bare pyntelister... :D

Synes egentlig litt synd i mine gamle fisker, som var offer for manglende kunnskap. Men nå trivdes de og ble pene (og mange), særlig etter jeg leverte tilbake to stykker som spiste opp halene til alle guppyene mine...

Så derfor jeg vil planlegge litt mer denne gangen, enn å kaste bare en haug oppi. Ikke sikkert jeg er like heldig denne gangen. :D

Hvor mange fisker har du tilsammen i 240 literen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that... :D

I 240 liter'n har jeg i dag 17 stk.:

2 øreåler, men de skal legges ut til salgs snart...

5 Corrydoras Rabauti, får 7 stk. til om ei drøy uke (stimfisk)

2 Ancistruser

2 Sewellia maller

2 Palettciklider (med ca. 15 små bebiser som skal flyttes over i yngelkar)

4 Scalarer

2 Eplesnegler

Noen mener sikkert at jeg har plass til flere, men jeg synes det er penest med få arter i hvert kar. Også kommer hver enkelt arts karakteristiske adferd mer frem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde med rare spørsmål...

Er alle ciklider like hard mot planter? Mente å lese et sted at de var litt voldsomme mot de...

Scalarer. Hvor stor må fiskene være for å ikke bli spist av de? Kan jeg eks ha svart fantomtetra med de?

Kan jeg ha to mallearter sammen, eller bør jeg ha kun en?

Har falt veldig for Ancistrus L144. Er hannene veldig territorielle? Kan jeg eks ha to hanner av de og to hunner, eller vil det bli bråk?

Er det veldig uvanlig med eplesnegler i forskjellige farger? Så noen solgte bl.a. blå og rosa slike...

Reker... Ehm. Har de noen nytteverdi som eks snegler? Eller brukes de som mat til andre fisker? Alle har jo forskjellig smak, men jeg syntes det var litt rart å ha masse reker i et kar da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ciklider som ikke røre planter, f.eks. sommerfuglciklide, palettciklide og scalare. Faktisk er de fleste dvergciklider ganske ålreite når det kommer til planter. Ancistrusen kan faktisk være like så illle mot planter som ciklider dersom den ikke har ei rot å tygge på samt at den får litt grøntfor i form av malletabletter, agurk, rosenkål eller erter.

Så lenge fisken får plass i munnen til scalaren er det fare for at den spiser den. Men nå har jo heldigvis scalarer relativt liten munn da... :D Svart Fantomtetra kan gå sammen med scalarer enn stund hvis de er voksne, dvs. 3-3,6 cm og scalarene er unge (små), de klarer svært sjeldent å ta voksne Kardianaltetraer som blir ca. 6 cm. men Neontetra som blir ca. 4 kan fort bli nam nam...

Viltfanget scalare er håpløs sammen med småfisk, men en del av oppdrettsscalarene har mistet jaktinstinktet og kan derfor la småfisk få gå i fred.

Du kan ha to mallearter sammen ja, men skal du ha L-maller så bør du holde deg til kun en type av den og heller kombinere med andre arter som f.eks. Corrydoras.

Jeg har aldri hatt problemer med krangling på L-maller, men så holder jeg som regel ikke mer enn 2 stk. selv i 240 literen.

Min forhenværende hadde 4 stk i en 375 liter og det var heller ikke noe problem, men han hadde bare hunner.

Hannene kan være teritorielle hvis de finner ei hule/grotte de virkelig elsker, men de kan være like rass mot hunner som andre hanner, så jeg vil anbefale deg å ha en hann og to hunner.

Det hender hanner tar livet av andre L-maller, men det er heldigvis ikke daglig kost.

Det er blitt mer og mer populært med Eplesnegler i forskjellige farger, men for å være helt korrekt heter slike oppdrettsvarianter Mysterie snegle, men hører til i samme familie.

Jeg har 2 hvite og 2 rosa. :(

En annen kuul og artig snegle er Tigersnegle. Den har et flott og dekorativt skall og er myyye tregere enn Eplesneglene.

Reker har man faktisk god nytte av i et kar; de spiser matrester, hjelper til med å redusere mikropartikler i vannet og pusser plantene for bøss. Merker stor forskjell på det karet jeg har reker i i forhold til de uten - slamsuging er halvert siden rekene støvsuger sandbunnen. Har du grus blir ikke effekten så tydelig siden en del matrester og bøss detter ned mellom steinene og rekene ikke er vektløftere.

Også er de jo ganske kuule da!

Men det finnes en del forskjellige type reker, noen er bitte-bitte små med liten nytte/effekt i karet mens andre er relativt store og gjør en god jobb (f.eks. viftereker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen. :D

Har titta på denne tigersnegla og zebrasnegla. Morsomme og dekorative.

Prøvd å søke etter Corrydoras i fiskebasen på akvaforumet, men får ingen treff. Så trenger litt hjelp på hvilke arter det er. :(

Edit: Skjørtetetra. De blir vel for store for scalarene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempe lekre snegler, mye mer dekorative enn Eplesnegle.

Søk på pansermalle så kommer de på rekke og rad! I den basen ligger det kun inne 14 typer, men det finnes mange fler.

Det er mange forskjellige og flotte Corydoraser, spesielt metae og panda.

Skjørtetetra er ypperlig sammen med scalare! Men husk at det er en stimfisk så du bør ha minst 6-8 stk for at de skal trives og ikke mobbe hverandre - også blir de relativt store til tetra å være. Det er en ganske lett fisk å holde som tåler ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man setter sammen en hann og en hunn av en art. Danner de automatisk et par da, eller kan det hende de ikke vil yngle? Guppyene og sverddragene mine yngla i et sett, så det var jo aldri noe problem slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy, platy og sverddragere er enkle sjeler - man tager det man haver og vips! så blir det barn. :P

Enkelte ciklider er sære på hvem de vil danne par med, så det anbefales å sette sammen et par hanner med mange lekre damer, krysse fingra og håpe du får et par og så fjerne resten av gruppen. Spesielt vanskelig kan det være å få scalarer til å danne par og derfor koster et lekspar fort kr. 300,- på det private markedet. Men de er så spesielle at to hunner kan også danne par og legge egg, og det er ikke sikkert at de tar til "fornuften" selv om det settes inne en han.

Palettciklider er også en fisk som lett danner par uten å måtte gå gjennom gruppedating, og de yngler veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speeddating er ikke helt det store for fisken nei. :P

Ja sett inn en art av gangen, det er best det. Hvertfall for filteret ditt.

Om du bør sette inn større grupper for pardannelse kommer helt ann på hva slags fisk du skal ha det. Er ikke alle man må det med heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør jeg gjøre det med ciklider? Kan man ha to ciklidearter i samme kar, uten at de danner par på kryss av arten? Kan jeg eks ha sommerfuglciklider sammen med kakadueciklider?

Bør jeg kjøpe fler av hvert kjønn og se hvem som blir et par, eller risikerer jeg noen partnerskap av samme kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ciklider som foretrekker forskjellige vannsjikter og som er fredelige av seg kan du fint holde sammen., og artene krysser seg ikke med hverandre.

Har selv scalarer sammen med paletter og det er fin match.

Malawiciklider er fredelige og fine arter som kan blandes, men de krever et biotopkar for å trives.

Sommerfuglciklide og kakadueciklide kan du også ha sammen, men siden begge kan være teritorielle ved lek/yngling bør du innrede karet med "soner".

Sommerfugler påstås kan være vanskelig å danne par av ved å bare kjøpe en av hvert kjønn, men min erfaring er at det kan gå bra det også.

Kakaduer lever i harem og bør være minst 2 hunner pr. hann.

Så vidt jeg vet er det bare scalarer som er så sære at 2 hunner kan danne et etablert "par".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...