Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


Papillon

Recommended Posts

Kan ikke alle raser gå AG da?

Er vel mest hvordan du trenerr og om hunden har nok tillit til deg, som "teller" mest når man skal få en god AG-hund?

En hund kan ha så mye "tillit" til deg som det er mulig å oppdrive, det er uansett ikke lett å få en rase som er avlet til å arbeide helt selvstendig i sitt eget tempo til å oppføre seg som en rase som i flere hundre år har blitt avlet for å utføre førers minste lille vink i et lynkjapt tempo. Forskjellige raser har forskjellige egenskaper og ikke alle har egenskaper som passer inn i en sport som krever så mye fart og førerfokus :P

Ikke for det: har sett malamutter gå agility jeg..men fort gikk det ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alle raser gå AG da?

Er vel mest hvordan du trenerr og om hunden har nok tillit til deg, som "teller" mest når man skal få en god AG-hund?

Nei, det er jo igrunn ikke helt riktig.. Alle hunder KAN gå AG, men hvis du har lyst til at det skal være mer morro enn slit, og hvis du kanskje har lyst til å satse littegrann lønner det seg å velge en rase som i utgansgpunktet har mer sprett og spenst, er mer førerorientert, har mer fart og gjerne en rase som ofte synes sånt er festlig; som f.eks sheltie. Du driver jo med kaninhopping, jeg lurer på om det ikke er du som overtok min gamle dvergvedder Blomst fra Hedvig? Du kan jo sammenligne det med kaninhopping; selv om fransk vedder KAN komme langt i kaninhopping, så er ikke den rasen det naturlige førstevalget. Andre raser, som dvergvedder og rex kanskje, har gjerne litt lettere for det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lite kriterier, og personlige synspunkter på hva man ønsker vil nok mange av oss tenke at MIN rase er selvsagt best til dette. VI liker jo vår egen rase best (håper jeg).

Min rase (bearded collie) ville selvsagt også kunne passe perfekt til dine kriterier - men det var ikke DET jeg skulle komme fram til.

Fra det du skisserer -

Alle størrelser - alle raser passer jo godt inn her..

Kjapp, samarbeidsvillig, kont.søkende og leken - her faller en god del raser ifra, som enten er roligere (f.eks. gigantrasene), mindre førerorienterte (f.eks. mynder, tildels terriere, aktivt brukte jakthundraser),

Kunne brukes til LP/AG - dette er noe som alle raser funker til på hobbybasis, men hvis dere skal ha en konkurransehund som skal nå langt er det visse raser som er bedre egnet (og flere som bruker - så da også lettere å få hjelp med trening og tips tilpasset akkurat DEN hundetypen)

Pelsstell - at den kan ha lang pels er jo positivt - men igjen, da passer jo alle raser inn her også..

Mosjon og mental stimulans - dette er jo også noe som ALLE hunder setter stor pris på.

Ting som også er viktig er jo deres egen erfaring.

Har dere hatt større og krevende brukshundraser tidligere, og trivdes med dette? Enkelte raser har større "tabbekvote" når det gjelder læring og oppdragelse enn andre. Dvs man kan gjøre "dumme ting" med dem uten at det sitter der for livet..

Er barnevennlighet en faktor (alle kan vennes til barn, men noen er naturlig mykere så det kan være enklere med noen raser)?

Vil dere ha en hund som er kontaktsøkende og glad i ALLE den møter eller mere en enmannshund? Hvis dere f.eks. er endel ute og reiser og vil sette bort hunden til venner og kjente kan dette være et viktig tema.

Hvis dere VET (tror) at hundehobbyen kanskje kan utvikle seg vil man ofte ende opp med mer enn den ene hunden - STORE hunder vil trenge mye plass, f.eks. i bilen..

Mitt råd er å sette ned så mange kriterier som mulig - og selv om det er som å "banne i kirka" så synes jeg faktisk også det er lov til å sette eksteriøre krav. Størrelse og pelsstell ER et tema i det hverdagslige livet for folk flest - selv om man ofte gjerne sier at temperament og sunnhet er ALT.

Og så behøver man ikke her å tenke - syk eller vakker, slem eller søt, krevende eller pen..

Hundevalper er utrolig påvirkningsbare, og man KAN greie å få en valp av den mest hyperaktive rasen til å bli en sofa-potet, eller en stor/treg og sløv hunderase til å bli en relativt kvikk agilityhund.. Men det er da snakk om flaks - og ikke noe man bør regne med eller planlegge for.

Lykke til i deres søken etter det perfekte utgangspunktet!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier ja.. Ser ikke akkurat for meg en Eurasier på en agilitybane.. Min søster har nemlig Eurasier, og de er hærlige dyr, men litt sære! Ikke særlig kontaktsøkende, og gidder de ikke så gidder de ikke.. Hun trener litt hverdagslydighet, og det går veldig fint helt til hunden ikke gidder mer.. Roper du på en eurasier kommer den visst det passer seg slik.. Den ville nok ikke stikke av, men gjør som den føler for.. Så all trening gjøres på hundens premisser! Slik er rasen.. Hærlig rase, ja! Men agility? jeg tror nok ikke de egner seg, dessverre..

Selvfølgelig kan alle raser trenes med, men hvorfor ikke velge en rase som i utgangspunktet passer alle dine kriterier? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo igrunn ikke helt riktig.. Alle hunder KAN gå AG, men hvis du har lyst til at det skal være mer morro enn slit, og hvis du kanskje har lyst til å satse littegrann lønner det seg å velge en rase som i utgansgpunktet har mer sprett og spenst, er mer førerorientert, har mer fart og gjerne en rase som ofte synes sånt er festlig; som f.eks sheltie. Du driver jo med kaninhopping, jeg lurer på om det ikke er du som overtok min gamle dvergvedder Blomst fra Hedvig? Du kan jo sammenligne det med kaninhopping; selv om fransk vedder KAN komme langt i kaninhopping, så er ikke den rasen det naturlige førstevalget. Andre raser, som dvergvedder og rex kanskje, har gjerne litt lettere for det i utgangspunktet.

Ja, skjønner hva du mener :P Ja, det er jeg som eier Blomst ja! ;) Gamle jenta mi..:lol: Utrolig feit og tjukk jente med mange dobbelhakeposer :rolleyes: Hun var i elite, men er satt ned i Veteran nå da :P Hun fikk faktisk en 3 pl. i NM kroket Veteran :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner hva du mener :P Ja, det er jeg som eier Blomst ja! :P Gamle jenta mi..:) Utrolig feit og tjukk jente med mange dobbelhakeposer :rolleyes: Hun var i elite, men er satt ned i Veteran nå da :P Hun fikk faktisk en 3 pl. i NM kroket Veteran :P

Veldig OT: Jepp, hun var en veldig dyktig hoppekanin, vant masse med henne før Hedvig kjøpte henne.. Lykke til videre i letingen etter hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...