Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?

Papillon

Recommended Posts

Skrevet

Kan ikke alle raser gå AG da?

Er vel mest hvordan du trenerr og om hunden har nok tillit til deg, som "teller" mest når man skal få en god AG-hund?

Skrevet

Er vel mest hvordan du trenerr og om hunden har nok tillit til deg, som "teller" mest når man skal få en god AG-hund?

En hund kan ha så mye "tillit" til deg som det er mulig å oppdrive, det er uansett ikke lett å få en rase som er avlet til å arbeide helt selvstendig i sitt eget tempo til å oppføre seg som en rase som i flere hundre år har blitt avlet for å utføre førers minste lille vink i et lynkjapt tempo. Forskjellige raser har forskjellige egenskaper og ikke alle har egenskaper som passer inn i en sport som krever så mye fart og førerfokus :P

Ikke for det: har sett malamutter gå agility jeg..men fort gikk det ikke :P

Skrevet

Nei, det er jo igrunn ikke helt riktig.. Alle hunder KAN gå AG, men hvis du har lyst til at det skal være mer morro enn slit, og hvis du kanskje har lyst til å satse littegrann lønner det seg å velge en rase som i utgansgpunktet har mer sprett og spenst, er mer førerorientert, har mer fart og gjerne en rase som ofte synes sånt er festlig; som f.eks sheltie. Du driver jo med kaninhopping, jeg lurer på om det ikke er du som overtok min gamle dvergvedder Blomst fra Hedvig? Du kan jo sammenligne det med kaninhopping; selv om fransk vedder KAN komme langt i kaninhopping, så er ikke den rasen det naturlige førstevalget. Andre raser, som dvergvedder og rex kanskje, har gjerne litt lettere for det i utgangspunktet.

Skrevet

Med så lite kriterier, og personlige synspunkter på hva man ønsker vil nok mange av oss tenke at MIN rase er selvsagt best til dette. VI liker jo vår egen rase best (håper jeg).

Min rase (bearded collie) ville selvsagt også kunne passe perfekt til dine kriterier - men det var ikke DET jeg skulle komme fram til.

Fra det du skisserer -

Alle størrelser - alle raser passer jo godt inn her..

Kjapp, samarbeidsvillig, kont.søkende og leken - her faller en god del raser ifra, som enten er roligere (f.eks. gigantrasene), mindre førerorienterte (f.eks. mynder, tildels terriere, aktivt brukte jakthundraser),

Kunne brukes til LP/AG - dette er noe som alle raser funker til på hobbybasis, men hvis dere skal ha en konkurransehund som skal nå langt er det visse raser som er bedre egnet (og flere som bruker - så da også lettere å få hjelp med trening og tips tilpasset akkurat DEN hundetypen)

Pelsstell - at den kan ha lang pels er jo positivt - men igjen, da passer jo alle raser inn her også..

Mosjon og mental stimulans - dette er jo også noe som ALLE hunder setter stor pris på.

Ting som også er viktig er jo deres egen erfaring.

Har dere hatt større og krevende brukshundraser tidligere, og trivdes med dette? Enkelte raser har større "tabbekvote" når det gjelder læring og oppdragelse enn andre. Dvs man kan gjøre "dumme ting" med dem uten at det sitter der for livet..

Er barnevennlighet en faktor (alle kan vennes til barn, men noen er naturlig mykere så det kan være enklere med noen raser)?

Vil dere ha en hund som er kontaktsøkende og glad i ALLE den møter eller mere en enmannshund? Hvis dere f.eks. er endel ute og reiser og vil sette bort hunden til venner og kjente kan dette være et viktig tema.

Hvis dere VET (tror) at hundehobbyen kanskje kan utvikle seg vil man ofte ende opp med mer enn den ene hunden - STORE hunder vil trenge mye plass, f.eks. i bilen..

Mitt råd er å sette ned så mange kriterier som mulig - og selv om det er som å "banne i kirka" så synes jeg faktisk også det er lov til å sette eksteriøre krav. Størrelse og pelsstell ER et tema i det hverdagslige livet for folk flest - selv om man ofte gjerne sier at temperament og sunnhet er ALT.

Og så behøver man ikke her å tenke - syk eller vakker, slem eller søt, krevende eller pen..

Hundevalper er utrolig påvirkningsbare, og man KAN greie å få en valp av den mest hyperaktive rasen til å bli en sofa-potet, eller en stor/treg og sløv hunderase til å bli en relativt kvikk agilityhund.. Men det er da snakk om flaks - og ikke noe man bør regne med eller planlegge for.

Lykke til i deres søken etter det perfekte utgangspunktet!

Susanne

Skrevet

Eurasier ja.. Ser ikke akkurat for meg en Eurasier på en agilitybane.. Min søster har nemlig Eurasier, og de er hærlige dyr, men litt sære! Ikke særlig kontaktsøkende, og gidder de ikke så gidder de ikke.. Hun trener litt hverdagslydighet, og det går veldig fint helt til hunden ikke gidder mer.. Roper du på en eurasier kommer den visst det passer seg slik.. Den ville nok ikke stikke av, men gjør som den føler for.. Så all trening gjøres på hundens premisser! Slik er rasen.. Hærlig rase, ja! Men agility? jeg tror nok ikke de egner seg, dessverre..

Selvfølgelig kan alle raser trenes med, men hvorfor ikke velge en rase som i utgangspunktet passer alle dine kriterier? :P

Skrevet

Sheltie, schapendoes, mellompuddel og er sjelden jeg anbefaler min egen rase, men tror en japansk spisshund kan passe deg.

Skrevet

Nei, det er jo igrunn ikke helt riktig.. Alle hunder KAN gå AG, men hvis du har lyst til at det skal være mer morro enn slit, og hvis du kanskje har lyst til å satse littegrann lønner det seg å velge en rase som i utgansgpunktet har mer sprett og spenst, er mer førerorientert, har mer fart og gjerne en rase som ofte synes sånt er festlig; som f.eks sheltie. Du driver jo med kaninhopping, jeg lurer på om det ikke er du som overtok min gamle dvergvedder Blomst fra Hedvig? Du kan jo sammenligne det med kaninhopping; selv om fransk vedder KAN komme langt i kaninhopping, så er ikke den rasen det naturlige førstevalget. Andre raser, som dvergvedder og rex kanskje, har gjerne litt lettere for det i utgangspunktet.

Ja, skjønner hva du mener :P Ja, det er jeg som eier Blomst ja! ;) Gamle jenta mi..:lol: Utrolig feit og tjukk jente med mange dobbelhakeposer :rolleyes: Hun var i elite, men er satt ned i Veteran nå da :P Hun fikk faktisk en 3 pl. i NM kroket Veteran :P

Skrevet

Ja, skjønner hva du mener :P Ja, det er jeg som eier Blomst ja! :P Gamle jenta mi..:) Utrolig feit og tjukk jente med mange dobbelhakeposer :rolleyes: Hun var i elite, men er satt ned i Veteran nå da :P Hun fikk faktisk en 3 pl. i NM kroket Veteran :P

Veldig OT: Jepp, hun var en veldig dyktig hoppekanin, vant masse med henne før Hedvig kjøpte henne.. Lykke til videre i letingen etter hund

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...