Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkninger i ryggen-oppdatert 31.10

Aya

Recommended Posts

*trøsteklemme masse* dersom dere skal til vet.høyskolen kan dere bo hos oss hvis dere vil!

Så snill du er.. Er det da vi skal se skrekkfilmer? Knis. Har mamma i Asker jeg, så tror hun hadde blitt litt fornermet om jeg ikke bodde der..:) Men tusen takk for tilbudet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grr. Det er jo det som er problemet. En ser prolaps og forkalkninger i ryggen, en ser sterk HD. Hva GJØR man da? Kan NKK lese av før fylte tolv mnd? Eller andre?

Veterinæren din kan sende røntgenbildene til spesialister på Vet.høyskolen. Kanskje en god ide å få tatt nye bilder?

(Har sendt deg en PM.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Grr. Det er jo det som er problemet. En ser prolaps og forkalkninger i ryggen, en ser sterk HD. Hva GJØR man da? Kan NKK lese av før fylte tolv mnd? Eller andre?

Ring til NKK å hør - jeg mener at det er mulig faktisk - så det kan nok være en løsning - en annen er å gjøre som Lotta sier å komme seg til vet.høyskolen for en skikkelig utredning. Koster litt - men kan nok kanskje være verdt det.

(((((((((((((((((((klem)))))))))))))))))))))))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til NKK å hør - jeg mener at det er mulig faktisk - så det kan nok være en løsning - en annen er å gjøre som Lotta sier å komme seg til vet.høyskolen for en skikkelig utredning. Koster litt - men kan nok kanskje være verdt det.

(((((((((((((((((((klem)))))))))))))))))))))))))

Vet at veterinæren Aya har vært hos nå sist tidligere har sendt "tvils"bilder til spesialister på veterinærhøyskolen, det kostet ikke allverden faktisk, og uttalelsen kom skriftlig i løpet av ca 10 dager.

Tror ikke det er noe i veien for å be NKKs HD-avleser vurdere bildene - men de blir vel ikke "offisielle" om de ikke er tatt etter en gitt alder, og påført id-merking, etc...

Ønsker dem alt godt!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia og Lotta: Takk. Nå er mail sendt til veterinær med forespørsel om å sende inn bildene. Har både mail og tlf. kontakt med han- luksus i forhold til alle andre dyrleger jeg har vært hos. Bildene ble veldig gode, i følge begge veterinærene, men vi får se om det blir aktuelt med nye. Eventuelt finnes det jo andre typer bilder også? MR o.l.? Ja, nå får vi iallefall se om det kan bli en mer "offisiell" avlesning (selv om de ikke blir offisielle før han er gammel nok), og hva som kommer ut av den.. Fryktelig slitsomt og vanskelig det her. Og hunden er lite happy med å bli holdt i fullstendig ro i enda to uker:S

Tusen takk for tips og råd, og støtte.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff... stakkars lille fix...

Jeg har ikke noe mer å komme med enn det belgerpia og Lotta sier... og den siste vetten du var hos har jeg hørt er svært dyktig i det han driver med...

flott at han også gir så god oppfølging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt finnes det jo andre typer bilder også? MR o.l.?

Når Ebbe fikk prolaps tok vi CT (med kontrast væske) av ryggen hans. Da fikk vi bilder fra alle vinkler og veterinæren kunne finne ordentlig ut hva det var. Men om de kan finne ut av det med bare vanlig røntgen så er jo det bra. Jeg er ikke sikker på hvor mye CT koster, vi hadde CT av hodet også (pga epilepsi) og det kom totalt på 12.000,- Men alt ble dekket av forsikringen. (Bortsett fra turen da, 40mil hver vei, men det var det verdt :D )

Lykke til! håper de finner ut noe på vet. høyskolen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ringte vet.høyskolen. De kunne ikke se hverken forkalkninger eller prolaps (og der forsvant siste rest av tillit til Sandnes smådyrklinikk:S), men derimot så de at han hadde ganske grunne hofter (=HD). Noen grad ville de ikke si, siden han fremdeles er så ung og ting kan forandre seg, men nå skal han brukes etter skjønn, så mye han orker, og så lenge han ikke halter altfor mye. Han ble mye dårligere den uka han ble holdt i ro nå, og jeg ser også noen tegn på at psyken hans ikke takler noe særlig mer ro nå. Så nå skal vi ut og nyte høstværet, og ta det med ro, lille halteper og jeg. Nye bilder tar vi om fire mnd, da blir det offisielt. Noen konk. hund på høyt nivå blir han nok dessverre aldri, ei heller gjeterhund, men han skal få leve så aktivt som han orker, så lenge hoftene ikke blir for vonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...