Gå til innhold
Hundesonen.no

Økologisk kjøtt

Wheaten terrier

Recommended Posts

Det betyr at:

o Dyra har gått ute om sommeren.

o De er ikke proppa med kjemikalier og spesialfor for å vokse, eller melke mer.

o Fòret deres er selvfølgelig økologisk

Det er strenge regler og kontroller for å kunne kalle driften økologisk, så du kan sikkert ringe en økologisk bonde (agronom) og spørre om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er økologisk landbruk. . Sånn litt på siden så syns jeg det er synd at så få driver økologisk. Jeg skulle egentlig gå økologisk landbruk på vk1, men den ble lagt ned pga for få (rettighetssøkere). Jeg ble ganske skuffet over det, og på vanlig landbruksundervisning så fikk vi knapt høre om det. Jeg ble forresten litt "mobbet" av andre på landbrukskolen jeg gikk på, fordi jeg søkte meg inn på økologisk landbruklinjen, det sier litt om statusen til det å drive økologisk.

I økologisk så er båsfjøs forbudt fra 2011, mens i det konvensjonelle så er det lovlig fram til 2024, og så har det økologiske krav om jevnlig lufting ved båsdrift i motsetning til det konvensjonelle. Bare et eksempel, du finner skjema med flere eksempler på linken jeg har lagt ved :)

Så i økologisk landbruk er det jo litt forskjeller til det bedre ved husdyrvelferden, i tillegg til at man slipper unna f.eks hormoner (i konvensjonellt så hormonbehandles dyr for å styre brunsten), og at foret dyrene får ikke er kunstgjødslet, og husdyrgjødselen som blir brukt kommer fra økologiske dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er økologisk landbruk. . Sånn litt på siden så syns jeg det er synd at så få driver økologisk.

Sikkert fordi det økologiske kraftforet er svindyrt! <_<

Den økologiske maten i butikken også, det er synd at det skal koste så mye mer å spise økologisk. Ikke mange som gidder kjøpe det da, om de ikke er virkelig inne for å gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi det økologiske kraftforet er svindyrt! <_<

Den økologiske maten i butikken også, det er synd at det skal koste så mye mer å spise økologisk. Ikke mange som gidder kjøpe det da, om de ikke er virkelig inne for å gjøre det. :)

Ja ikke sant, men prisen står jo til at så få faktisk bruker det. Hadde flere drevet økologisk ville prisen også falt vil jeg tro. Det at få driver økologisk er vel at det er mye å sette seg inn i, og skal man ta utdanning innen økologisk landbruk så er det vel bare en eller to linjer her i Norge. Mære landbruksskole har enda ikke tatt opp den økologiske linjen såvidt jeg vet, og utenom det har de vel bare en eller to sørpå hvis det ikke har kommet noe nytt i det siste. Det er veldig synd det skal være sånn, lite utdanning, og at det i tillegg er dyrere. Men er det ikke noen form for statsstøtte til de som driver økologisk? *banne atter en gang over nedlagt økologisk linje* <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en veterinær på et annet forum fikk jeg vite at økologisk kjøtt kan inneholde mer bakterier, av den skumle typen, pga et eller annet som bøndene ikke hadde lov til å bruke hvis de skulle drive økologisk. Husker ikke helt hva det var i farta og fant det ikke igjen heller. Hun var iallefall skeptisk til å spise økologisk kjøtt pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en veterinær på et annet forum fikk jeg vite at økologisk kjøtt kan inneholde mer bakterier, av den skumle typen, pga et eller annet som bøndene ikke hadde lov til å bruke hvis de skulle drive økologisk. Husker ikke helt hva det var i farta og fant det ikke igjen heller. Hun var iallefall skeptisk til å spise økologisk kjøtt pga dette.

Er det denne? http://matportalen.no/Saker/1108725507.69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...