Gå til innhold
Hundesonen.no

Økologisk kjøtt


Wheaten terrier

Recommended Posts

Det betyr at:

o Dyra har gått ute om sommeren.

o De er ikke proppa med kjemikalier og spesialfor for å vokse, eller melke mer.

o Fòret deres er selvfølgelig økologisk

Det er strenge regler og kontroller for å kunne kalle driften økologisk, så du kan sikkert ringe en økologisk bonde (agronom) og spørre om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er økologisk landbruk. . Sånn litt på siden så syns jeg det er synd at så få driver økologisk. Jeg skulle egentlig gå økologisk landbruk på vk1, men den ble lagt ned pga for få (rettighetssøkere). Jeg ble ganske skuffet over det, og på vanlig landbruksundervisning så fikk vi knapt høre om det. Jeg ble forresten litt "mobbet" av andre på landbrukskolen jeg gikk på, fordi jeg søkte meg inn på økologisk landbruklinjen, det sier litt om statusen til det å drive økologisk.

I økologisk så er båsfjøs forbudt fra 2011, mens i det konvensjonelle så er det lovlig fram til 2024, og så har det økologiske krav om jevnlig lufting ved båsdrift i motsetning til det konvensjonelle. Bare et eksempel, du finner skjema med flere eksempler på linken jeg har lagt ved :)

Så i økologisk landbruk er det jo litt forskjeller til det bedre ved husdyrvelferden, i tillegg til at man slipper unna f.eks hormoner (i konvensjonellt så hormonbehandles dyr for å styre brunsten), og at foret dyrene får ikke er kunstgjødslet, og husdyrgjødselen som blir brukt kommer fra økologiske dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er økologisk landbruk. . Sånn litt på siden så syns jeg det er synd at så få driver økologisk.

Sikkert fordi det økologiske kraftforet er svindyrt! <_<

Den økologiske maten i butikken også, det er synd at det skal koste så mye mer å spise økologisk. Ikke mange som gidder kjøpe det da, om de ikke er virkelig inne for å gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi det økologiske kraftforet er svindyrt! <_<

Den økologiske maten i butikken også, det er synd at det skal koste så mye mer å spise økologisk. Ikke mange som gidder kjøpe det da, om de ikke er virkelig inne for å gjøre det. :)

Ja ikke sant, men prisen står jo til at så få faktisk bruker det. Hadde flere drevet økologisk ville prisen også falt vil jeg tro. Det at få driver økologisk er vel at det er mye å sette seg inn i, og skal man ta utdanning innen økologisk landbruk så er det vel bare en eller to linjer her i Norge. Mære landbruksskole har enda ikke tatt opp den økologiske linjen såvidt jeg vet, og utenom det har de vel bare en eller to sørpå hvis det ikke har kommet noe nytt i det siste. Det er veldig synd det skal være sånn, lite utdanning, og at det i tillegg er dyrere. Men er det ikke noen form for statsstøtte til de som driver økologisk? *banne atter en gang over nedlagt økologisk linje* <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en veterinær på et annet forum fikk jeg vite at økologisk kjøtt kan inneholde mer bakterier, av den skumle typen, pga et eller annet som bøndene ikke hadde lov til å bruke hvis de skulle drive økologisk. Husker ikke helt hva det var i farta og fant det ikke igjen heller. Hun var iallefall skeptisk til å spise økologisk kjøtt pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en veterinær på et annet forum fikk jeg vite at økologisk kjøtt kan inneholde mer bakterier, av den skumle typen, pga et eller annet som bøndene ikke hadde lov til å bruke hvis de skulle drive økologisk. Husker ikke helt hva det var i farta og fant det ikke igjen heller. Hun var iallefall skeptisk til å spise økologisk kjøtt pga dette.

Er det denne? http://matportalen.no/Saker/1108725507.69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...