Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte ut med dyr på lasset?

Artemis

Recommended Posts

Nå er det jo fortsatt en stund til jeg evt. flytter ut. Det blir enten neste sommer eller sommeren etter, men det skader da ikke å forberede seg? :)

Er det noen her som har flyttet ut med dyr i bagasjen? Hvor da? Hybel? Leilighet? Kollektiv?

Det har seg slik at jeg per dags dato er den heldige eier av 7 kaniner og 2 marsvin i tillegg til hunden. Hunden blir altså igjen her hjemme, men hva med de andre dyrene? Jeg tror det blir vanskelig å passe (alle) dyrene som student, men er det i det hele tatt mulig å finne steder hvor det er lov å ha dyr? Hvordan er reglene for dette egentlig? Burdyr tenker jeg da?

Antar at noen må finne seg nye hjem, noen må bli igjen hjemme og kanskje noen blir med meg? De eldste får i alle fall ikke lov til å flytte! Sukk. Stress, men vil heller tenke på det nå i stedet for å få panikk rett før jeg evt. flytter.

Noen som vil dele sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide flere steder da jeg var student og lærling (hybler og leiligheter). Det var vanskelig å finne steder der jeg kunne ha med meg dyr, men jeg fant alltid noe til slutt :)

På det meste da jeg leide hadde jeg 3katter og 2kaniner. Hvis vi noen gang skal leie ut huset vårt så kommer vi til å leie ut til folk med dyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet ut i år. Har 2 hunder og 1 kanin, men kaninen ble igjen hjemme hos mamma og pappa. Det er fordi at der har hun et stort og fint bur på 9 kvadrat meter, og jeg hadde ikke lyst å sette henne inn i et lite bur nå som hun er så gammel (9 år). Det er vanskelig å ha så mange dyr med seg når man flytter ut. Da har man 100% ansvar for dyrene. Man tenker ikke på det så mye når man bor hjemme, for da kan jo bare mamma og pappa hjelpe til, men når det er slutt på det er det ikke så enkelt lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet ut ifjor sommer.. Mine erfaringer er at folk er nokså skeptiske. fikk ofte spørsmål som: "Bjeffer hunden, tisser den inne, riper opp gulv, vegger og dører? " osv..

Og når jeg i tilegg ikke skal bo i ei rønne blir det enda vanskeligere. Men er man ute i god tid ordner det seg til slutt.. :)

Men kan tenkte meg at det kanskje er litt letter med dyr som er i bur liksom, det har jeg ingen erfaringer med..

Er og enig i det Crizpo sier, hadde så og si 100% ansvar for Amy da jeg bodde hjemme. Men når man plutelig er helt alene og ikke har mulighet for litt hjelp av og til kan var tøffere enn jeg hadde trodd. men er absolutt verdt det da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Blir nok vanskelig kan jeg tenke meg. Heldigvis er det ikke like mye arbeid og utgifter med en kanin som med en hund og jeg vet jeg vil få støtte hjemmefra om det f.eks. blir snakk om utgifter til veterinær, men det vil jo bli mer ansvar med dyr naturligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet ut ifjor sommer.. Mine erfaringer er at folk er nokså skeptiske. fikk ofte spørsmål som: "Bjeffer hunden, tisser den inne, riper opp gulv, vegger og dører? " osv..

Og når jeg i tilegg ikke skal bo i ei rønne blir det enda vanskeligere.

Jeg er så enig.. Forunderlig hvaslags steder folk tror at hundefolk kan bo i, bare fordi vi har firbeinte med på lasset.. En ting som er viktig å tenke på er også hvordan man formulerer seg i annonsen eller i telefonen når man leter etter et sted å bo. Jeg flyttet fra den leiligheten jeg leide i krsand i fjor, og lette etter ny i tønsberg. Jeg skrev først en annonse der det ikke stod noe om hundeantall eller at jeg i det hele tatt hadde hund, bare "aktiv hundejente". På den annonsen fikk jeg ca. 25-30 telefoner, hvorav svært få egentlig hadde noe problem med at jeg hadde 3 hunder - antagelig fordi de snakket med meg før de fikk vite det. Likevel fant jeg ikke noe jeg kunne tenke meg å bo i (enten rønner, for dyrt eller for lang avstand fra studiested), og satte inn en ny annonse. Der la jeg kortene på bordet med en gang og skrev "rolig jente med 3 rolige hunder". Den fikk jeg 2 svar på - den ene var hybelen jeg bor i nå (med verdens beste husvert, som bla. lufter hundene for meg når jeg er på høyskolen) og den andre var en sånn idiot av en person som mente at siden jeg hadde 3 hunder kunne jeg sikkert tenke meg å leie hytta de eide, som var uten strøm, ikke innlagt vann og lå langt uti gokk... <_<

Folk som ikke har hund selv har et rart forhold til det å leie ut til hundeeiere, men leter man lenge nok så finner man antagelig det man vil ha med tiden. Jeg tror vel i bunn og grunn at det ville bli lettere for deg å finne et sted med hunden enn med x antall kaniner og marsvin, men lykke til uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Min situasjon er nok litt annerledes, fordi jeg ikke har helse til å ha hund. Mannen mumler litt om hund igjen, men da blir det et helt annet hundehold enn vi hadde, siden jeg ikke har kapasitet til lange turer, kurs, treninger og konkurranser. Det blir å bare "ha" hund, for tur og kos. Jeg lurer på om jeg kan det... Og så er vi såklart to. Samtidig har vi/jeg definitivt kjent på friheten med å ikke ha hund. Ikke organisere pass når vi skal bort begge to. Ikke tre uker alene med hund for gubben når jeg er i syden om vinteren. Fleksibilitet til å reise, besøke og være med på ting uten å ta hensyn til hund alene eller det praktiske med å ta med. Men det er jo noe som mangler i hverdagen, helt klart. Om jeg hadde vært friskere hadde jeg ikke vært i tvil. Da hadde ny hund vært i hus allerede, selv om jeg nok hadde gitt det et år. Det er jo forskjellig for folk, men jeg merker at for noen jeg har vært glad i, så slipper den verste sorgen taket etter det. Ikke minst har du så mye mer erfaring og kunnskap nå. Og du har vel et nettverk som hjelper? Selv om det selvfølgelig ikke er helt det samme som å kunne dra rett ut et sted etter jobb og sånt. Vi passer en del hund, og det hjelper. Nesten månedlig har vi hund i et par-tre dager minimum. Jeg har også tenkt på å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen eller krisesenteret, men det er litt for krevende og uforutsigbart for helsen min. Men om det dukker opp en hund som trenger et hjem for et halvår eller noe sånt tenker jeg det hadde vært en god mulighet til å "dyppe tærne uti" igjen.
    • I dag er det fire måneder siden jeg mistet min kjære Ariel, og det er nå jeg virkelig begynner å kjenne på livet uten hund. Å være uten hund i svarteste mørketida når vinterstormen kommer inn sidelengs fra alle kanter er nå en ting, men nå når våren kommer og det begynner bli fint å være ute er savnet helt ubeskrivelig grusomt. Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle ha ny hund i det hele tatt, mest på grunn av den økonomiske belastningen, men også for å få "leve litt". Jeg var alene med hund i nesten 14 år, så det begrenset jo en del. Og som mamma sier; "nå kan du gjøre akkurat det du vil". Men etter fire måneder uten hund viser det seg at det eneste jeg vil er relatert til nettopp det å ha hund. Turer, kurs, konkurranser... Det var det livet jeg ville leve. Jeg vet ikke hvem jeg er engang uten hund. Dere som har vært gjennom dette, hvordan tok dere den endelige avgjørelsen om ny hund? Noen tips og tanker til en fortapt sjel?
    • Her ser det ca slik ut. Chrome eller Duckduckgo på Android.
    • Samtlige linker til prøv/bestill går til samme side, som ser slik ut: 
    • Først. Aldri la barnet klemme hunden hunden har vist usikkerhet rundt barnet og da kan en klem fort føre til bitt!  Har selv 3 barn, to bhg barn.  Når valpen bjeffer på barna, prøver jeg med avledning.  Men.. Hunder gir fra seg mikro signaler, for å vise redsel, uro, aggresjon ect. Mye tror vi er søt relasjon mellom barn og hund, men det er d sjeldent. Barn beveger seg og oppfører seg uforutsigbar for hunden dar av ofte litt skummelt for hunden.  Jeg hadde fått inn en skikkelig hundetrener, noen som kan hund. For å se på forholdet, hjelpe deg å lese hunden.  Min valp/unghund er i valpebingen når det er bråk i hjemmet. Hunden trenger ikke å engasjere seg i leken og barna fortjener å leke fritt uten småbiting/bjeffing.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...