Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte ut med dyr på lasset?

Artemis

Recommended Posts

Skrevet

Nå er det jo fortsatt en stund til jeg evt. flytter ut. Det blir enten neste sommer eller sommeren etter, men det skader da ikke å forberede seg? :)

Er det noen her som har flyttet ut med dyr i bagasjen? Hvor da? Hybel? Leilighet? Kollektiv?

Det har seg slik at jeg per dags dato er den heldige eier av 7 kaniner og 2 marsvin i tillegg til hunden. Hunden blir altså igjen her hjemme, men hva med de andre dyrene? Jeg tror det blir vanskelig å passe (alle) dyrene som student, men er det i det hele tatt mulig å finne steder hvor det er lov å ha dyr? Hvordan er reglene for dette egentlig? Burdyr tenker jeg da?

Antar at noen må finne seg nye hjem, noen må bli igjen hjemme og kanskje noen blir med meg? De eldste får i alle fall ikke lov til å flytte! Sukk. Stress, men vil heller tenke på det nå i stedet for å få panikk rett før jeg evt. flytter.

Noen som vil dele sine erfaringer?

Skrevet

Jeg leide flere steder da jeg var student og lærling (hybler og leiligheter). Det var vanskelig å finne steder der jeg kunne ha med meg dyr, men jeg fant alltid noe til slutt :)

På det meste da jeg leide hadde jeg 3katter og 2kaniner. Hvis vi noen gang skal leie ut huset vårt så kommer vi til å leie ut til folk med dyr ;)

Skrevet

Jeg flyttet ut i år. Har 2 hunder og 1 kanin, men kaninen ble igjen hjemme hos mamma og pappa. Det er fordi at der har hun et stort og fint bur på 9 kvadrat meter, og jeg hadde ikke lyst å sette henne inn i et lite bur nå som hun er så gammel (9 år). Det er vanskelig å ha så mange dyr med seg når man flytter ut. Da har man 100% ansvar for dyrene. Man tenker ikke på det så mye når man bor hjemme, for da kan jo bare mamma og pappa hjelpe til, men når det er slutt på det er det ikke så enkelt lengre :)

Skrevet

Jeg flyttet ut ifjor sommer.. Mine erfaringer er at folk er nokså skeptiske. fikk ofte spørsmål som: "Bjeffer hunden, tisser den inne, riper opp gulv, vegger og dører? " osv..

Og når jeg i tilegg ikke skal bo i ei rønne blir det enda vanskeligere. Men er man ute i god tid ordner det seg til slutt.. :)

Men kan tenkte meg at det kanskje er litt letter med dyr som er i bur liksom, det har jeg ingen erfaringer med..

Er og enig i det Crizpo sier, hadde så og si 100% ansvar for Amy da jeg bodde hjemme. Men når man plutelig er helt alene og ikke har mulighet for litt hjelp av og til kan var tøffere enn jeg hadde trodd. men er absolutt verdt det da.. ;)

Skrevet

Hmmm. Blir nok vanskelig kan jeg tenke meg. Heldigvis er det ikke like mye arbeid og utgifter med en kanin som med en hund og jeg vet jeg vil få støtte hjemmefra om det f.eks. blir snakk om utgifter til veterinær, men det vil jo bli mer ansvar med dyr naturligvis...

Skrevet

Jeg flyttet ut ifjor sommer.. Mine erfaringer er at folk er nokså skeptiske. fikk ofte spørsmål som: "Bjeffer hunden, tisser den inne, riper opp gulv, vegger og dører? " osv..

Og når jeg i tilegg ikke skal bo i ei rønne blir det enda vanskeligere.

Jeg er så enig.. Forunderlig hvaslags steder folk tror at hundefolk kan bo i, bare fordi vi har firbeinte med på lasset.. En ting som er viktig å tenke på er også hvordan man formulerer seg i annonsen eller i telefonen når man leter etter et sted å bo. Jeg flyttet fra den leiligheten jeg leide i krsand i fjor, og lette etter ny i tønsberg. Jeg skrev først en annonse der det ikke stod noe om hundeantall eller at jeg i det hele tatt hadde hund, bare "aktiv hundejente". På den annonsen fikk jeg ca. 25-30 telefoner, hvorav svært få egentlig hadde noe problem med at jeg hadde 3 hunder - antagelig fordi de snakket med meg før de fikk vite det. Likevel fant jeg ikke noe jeg kunne tenke meg å bo i (enten rønner, for dyrt eller for lang avstand fra studiested), og satte inn en ny annonse. Der la jeg kortene på bordet med en gang og skrev "rolig jente med 3 rolige hunder". Den fikk jeg 2 svar på - den ene var hybelen jeg bor i nå (med verdens beste husvert, som bla. lufter hundene for meg når jeg er på høyskolen) og den andre var en sånn idiot av en person som mente at siden jeg hadde 3 hunder kunne jeg sikkert tenke meg å leie hytta de eide, som var uten strøm, ikke innlagt vann og lå langt uti gokk... <_<

Folk som ikke har hund selv har et rart forhold til det å leie ut til hundeeiere, men leter man lenge nok så finner man antagelig det man vil ha med tiden. Jeg tror vel i bunn og grunn at det ville bli lettere for deg å finne et sted med hunden enn med x antall kaniner og marsvin, men lykke til uansett ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...