Gå til innhold
Hundesonen.no

regnbukse


Fillerya

Recommended Posts

Trenger en regnbuske som er vanntett, vindtett og pustende. Den skal være tynn sånn at jeg kan kle meg etter temperaturen. Jeg har finkjemma alle sportsbutikkene (føles iallefall sånn) og ingen har det jeg leter etter. Dersom de har det så er jentemodellene lysegrå. Lysegrå er en utrolig upraktisk farge når buksa skal brukes til skogsturer med bikkja i regn og sølevær. Den skal heler ikke være i sånn knitrestoff som jeg blir gal av å høre "svusje" når jeg går.

Noen som har en ide om hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det høres ut som om det er gore-tex du er ute etter. Det er ikke 100% vanntett, dvs. setter du deg i en vannpytt blir du våt. Men det holder på alle måter ute regn. Det er vindtett og puster. Anternaivet er oljehyre eller noe i den retningen. Det er så godt som 100 % vandtett, men det puster ikke i det hele tatt, så du blir allikevel kliss våt hvis du beveger seg med enn dassegange to minutter. Det finnes også diverse ytterplagg i bommull osv. som er impregnert. Det er ikke vanntett, men vannavstøtende og ofte vindtett.

Jeg ville gått for gore-tex hvis jeg var deg. Det finnes vanvittig dyr goretex og det finnes ikke fullt så dyr goretex, men direkte billig får du det nok ikke. Og det er ikke det mest holdbare heller hvis det brukes hardere enn normalt. Så være bevist på hva du kjøper og hva du trenger. Buksene er helt tynne og brukes bare som ett vindtett, vandtett og pustende ytterskall og så må man ha isolerende ullbukse e.l. under hvis det er kaldt (er flere lag som isolerer best også). Gå å hør i sportsbutikken. De skal kunne hjelpe deg hvis de kan jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om det er gore-tex du er ute etter. Det er ikke 100% vanntett, dvs. setter du deg i en vannpytt blir du våt.

Der tar du feil, gore - tex er 100% vanntett og har to års garanti. DVS blir du våt innen to år får du nytt plagg eller pengene tilbake (jeg jobber i en skobutikk med uhyre mange gore tex sko, så er det én ting jeg kan så er det hva gore tex er for noe :) )

Jeg har en bukse og anbefale deg: Bergans!

Jeg har en slik og den er 100% vanntett (jeg har lagt meg i vannpytter uten å bli våt), den puster, den er slik at du enten kan ha bukse under hvis det er kaldt ute eller du kan gå med bare den hvis det er varmt ute, og den er laget i et stoff som ikke sier "knirk knirk knirk" når du går :)

En slik har jeg og jeg er kjempefornøyd: http://www.smartstep.se/shopimages/159459/e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gore tex regnbukse, eller stormberg men på en måte goretex. Uansett veldig god bukse. Bruker den hver dag i barnehagen, med longs og joggebukse på de kaldeste dagene og når man ikke skal røre seg så mye, og bare joggebukse ellers, sikkert nok med en longs og. Har ikke blitt våt iallefall.Men kan hende den lager litt lyd da. Ellers vil jeg og anbefale bergans buksa som Jeampi viste, kjempegod den og! Men litt dyrere enn stormberg buksa jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans bukse som heter Breheimen II Lady, den ligner mistenkelig på den Jeampi viste på bildet. Den er vanntett, vindtett og tynn slik at en selv kan velge hvor varmt en vil ha det. Også sitter den pent på og er veldig behagelig å ha på selv uten noe under. Er utrolig fornøyd med buksen, den koster rundt 1300,- tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Der tar du feil, gore - tex er 100% vanntett og har to års garanti. DVS blir du våt innen to år får du nytt plagg eller pengene tilbake (jeg jobber i en skobutikk med uhyre mange gore tex sko, så er det én ting jeg kan så er det hva gore tex er for noe :D )

Jeg har en bukse og anbefale deg: Bergans!

Jeg har en slik og den er 100% vanntett (jeg har lagt meg i vannpytter uten å bli våt), den puster, den er slik at du enten kan ha bukse under hvis det er kaldt ute eller du kan gå med bare den hvis det er varmt ute, og den er laget i et stoff som ikke sier "knirk knirk knirk" når du går :)

Hehe, joda, de skal vel være 100 % vanntette, men etter en del hard bruk er de ikke vanntette uansett hvor mye de lover og garanterer. Og ulempen med de fancy garantiene er at da må man jo sende inn klærne, og hva skal man da bruke i mellomtiden? <_< Men Goretex er ofte veldig bra, jeg sier ikke noe annet, men de lover mer enn de kan holde (eh, som det meste annet). Ihvertfall på slitestyrke. De jeg har prøvd er arxteryx (dritdyrt) og Bergans. Og av gore-tex sko har jeg nå Meinel. De er veldig gode, men igjen holder de ikke i lengden. Jeg har hatt dem i ett år nå og de begynner å sprekke opp (ja, jeg er flink til å sette dem inn). Så min konklusjon er at gore-tex er bra (beste jeg har prøvd til mitt bruk), men det er ikke så holdbart, så jeg vil ikke gidde å kjøpe så dyrt som arxteryx igjen for det er ikke noe mer holdbart enn andre merker til halve prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er sant det, at bruker man dem mye så blir det slitt. Men de har faktisk garanti på 2 år, så tar du vare på kvitteringen så leverer du buksa inn så tar de vanntest på den, lekker den så SKAL du få noe tilbake. Du sier at du ikke har noe å bruke i mellomtiden: Hvis jeg kunne fått en ny bukse til 1300 kr ved å levere inn den gamle i to dager så hadde ikke jeg vært i tvil iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei er sant det, at bruker man dem mye så blir det slitt. Men de har faktisk garanti på 2 år, så tar du vare på kvitteringen så leverer du buksa inn så tar de vanntest på den, lekker den så SKAL du få noe tilbake. Du sier at du ikke har noe å bruke i mellomtiden: Hvis jeg kunne fått en ny bukse til 1300 kr ved å levere inn den gamle i to dager så hadde ikke jeg vært i tvil iallefall ;)

Nja, det er vel egentlig skoa som er problemet der. Skoa er ødelagt etter ett år og jeg har ingen andre fjellsko å bruke i mellomtiden. Trenger dem til skolen for å si det sånn. Men nå begynner jeg vel å skli litt ut av hva som var tema for tråden her :)

Men når det gjelder granti. Holder det at jeg kommer med buksa og sier at den er så slitt at den ikke er vanntett lenger? Gjelder ikke garantien i første rekke produksjonsfeil?

Jeg ville ihvertfall ha kjøpt gore-tex bukse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil, gore - tex er 100% vanntett og har to års garanti. DVS blir du våt innen to år får du nytt plagg eller pengene tilbake (jeg jobber i en skobutikk med uhyre mange gore tex sko, så er det én ting jeg kan så er det hva gore tex er for noe :P )

Jeg har en bukse og anbefale deg: Bergans!

Jeg har en slik og den er 100% vanntett (jeg har lagt meg i vannpytter uten å bli våt), den puster, den er slik at du enten kan ha bukse under hvis det er kaldt ute eller du kan gå med bare den hvis det er varmt ute, og den er laget i et stoff som ikke sier "knirk knirk knirk" når du går ;)

En slik har jeg og jeg er kjempefornøyd: http://www.smartstep.se/shopimages/159459/e.jpg

Den var kjempefin! Da gjenstår bare å finne den i butikken da..

Jeg mener i gore tex stoff, ja. Tror sånn oljestoff blir alt for klamt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, de skal vel være 100 % vanntette, men etter en del hard bruk er de ikke vanntette uansett hvor mye de lover og garanterer. Og ulempen med de fancy garantiene er at da må man jo sende inn klærne, og hva skal man da bruke i mellomtiden? <_< Men Goretex er ofte veldig bra, jeg sier ikke noe annet, men de lover mer enn de kan holde (eh, som det meste annet). Ihvertfall på slitestyrke. De jeg har prøvd er arxteryx (dritdyrt) og Bergans. Og av gore-tex sko har jeg nå Meinel. De er veldig gode, men igjen holder de ikke i lengden. Jeg har hatt dem i ett år nå og de begynner å sprekke opp (ja, jeg er flink til å sette dem inn). Så min konklusjon er at gore-tex er bra (beste jeg har prøvd til mitt bruk), men det er ikke så holdbart, så jeg vil ikke gidde å kjøpe så dyrt som arxteryx igjen for det er ikke noe mer holdbart enn andre merker til halve prisen.

Hvis vanntette klær vaskes med tøymykner er de ikke vanntette lenger.

Det gjelder alle vanntette klær forresten.

Vasket min gore-tex jakke med tøymykner, og fikk høre etterpå at det skulle jeg ikke gjøre, og nå lekker den litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder granti. Holder det at jeg kommer med buksa og sier at den er så slitt at den ikke er vanntett lenger? Gjelder ikke garantien i første rekke produksjonsfeil?

Som noen sa over her så er det VIKTIG å ikke vaske den med tøymykner eller ha den i tørketrommelen. ;)

Men gore tex skal jo være såpass slite sterkt at det holder i to år, så hvis det er slitt etter ett år så er det jo en produksjonsfeil siden det ikke var sterkt nok til å holde i minst to år ;) Men hvis du går inn dit du har kjøpt den så får du forhåpentligvis hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...