Gå til innhold
Hundesonen.no

Graving

TineSimbaNana

Recommended Posts

Hm...det er jo forskjell på hunder, hvor dypt ulike adferder stikker og sånn. Min hund graver litt her og litt der i hagen av og til, men det er stort sett en årsak til det. Vi har gjerde, men hun graver aldri for å komme seg ut.

Men med min har jeg gitt null oppmerksomhet på det. Om hun graver litt i det små-tufsete blomsterbedet mitt.. -hva så, liksom?Hun graver mest for å gjemme ben, eller under verandaen for å gjemme seg ned i en kald grop på varme sommerdager. Hun er ingen hobby-graver, som graver og graver og graver uten mål og mening...

Kan det være stress hos din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...det er jo forkjell på hunder, hvor dypt ulike adferder stikker og sånn. Min hund graver litt her og litt der i hagen, men det er stort sett en årsak til det. Vi har gjerde, men hun graver aldri for å komme seg ut.

Men med min har jeg gitt null oppmerksomhet på det. Om hun graver litt i det små-tufsete blomsterbedet mitt.. -hva så, liksom?Hun graver mest for å gjemme ben, eller under verandaen for å gjemme seg ned i en kald grop på varme sommerdager. Hun er ingen hobby-graver, som graver og graver og graver uten mål og mening...

Kan det være stress hos din hund?

Ok..

jeg har prøvd å overse det, det er bare Simba som graver.. han har egentlig aldri gravd før, bare som valp nå er han over 2år.. Men etter at vi flyttet hit og jeg har bint han litt ute sammen med nana før vi skal ut på tur eller slipper han litt ut (løs) så begynner han å grave nesten med engang.. Nå er hele hagen full av hull.. :P Siden vi leier så er ikke det like populært hos huseier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv gjerne!

Du har Border Collies? Ofte mye engasjement der i gården :P

Det er jo noe som heter å "kanalisere overskuddsenergi"... Energi samler seg lett opp, og gir et enormt trykk/arbeidsbehov. Da er det om å gjøre å få samlet all denne energien over på noe givende... F.eks kan entusiastisk (men uønsket) grave-energi fort svitsjes over på (ønsket) søke-energi, om man gir hunden en tjangs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv gjerne!

Du har Border Collies? Ofte mye engasjement der i gården :P

Det er jo noe som heter å "kanalisere overskuddsenergi"... Energi samler seg lett opp, og gir et enormt trykk/arbeidsbehov. Da er det om å gjøre å få samlet all denne energien over på noe givende... F.eks kan entusiastisk (men uønsket) grave-energi fort svitsjes over på (ønsket) søke-energi, om man gir hunden en tjangs :P

jepp, jeg har border.. Simba er blanding da mellom bc og labrador.

Og Simba har utrolig mye energi!

Men skal prøve å gi han noe å tygge på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Portugisiske vannhunder graver mye i plenen, og i det hele tatt. Men sånn sett er jeg heldig. Chessea graver aldri i hagen, så sant hun ikke har funnet noe svært interessant, som for eks. et bein eller dyr. Det hender at hun graver i blomsterbeddet når hun er ute alene, men det har vel egentlig bare skjedd to ganger.

De gangene hun har gravd i blomsterbeddet har jeg fersket henne 1 gang, og en annen gang fant jeg det ut i ettertid. Da jeg fersket henne hoppet hun ut av beddet når hun så meg. Siden hun tydeligvis kjedet seg hentet jeg en leke, og lot henne drive på med den i stedenfor. Funket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka graver aldri i hagen, men hun graver derimot som en galning på singelen i oppkjørselen..:P

Selvom det ikke er noe under.. Det ser ut som om hun graver bare for å grave..

Rar er hun det :o Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...