Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg hadde ikke lurt en gang jeg..jeg hadde valgt lappsk var jeg deg :)

Min ringe erfaring begrenser seg til gjentatt nussing på Likka (hun er av typen man bare MÅ nusse på), men allikevel..hadde jeg vært ute etter en hund etter de kriteriene så hadde det blitt en liten sånn en. Helt klart. Når det kommer til bjeffing så vet jeg ikke om Hilde bare har vært heldig med sin, men mitt inntrykk er at de fleste schäfere jeg har møtt har langt mer lyd i stressede situasjoner enn den lille frøkna har.

Nå er jeg fullstendig subjektiv og inkompentent , jeg uttaler meg freidig etter å ha blitt kjent med -og forelsket meg i - ett eneste eksemplar av rasen så du står fritt til å ignorere mine synspunkt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en blanding? Er jo hauger av blandinger, voksne/unghunder/valper, som trenger et hjem.. Bare et forslag. ;)

Blanding har jeg absolutt også vurdert, og eller vurderer enda... Men så var det å finne RETT blanding da? :huh: hehe. Har litt kontakt med ei nå som har schæfer/BC blandinger.. Men hun er usikker på hvem som er far. Muligheten for at det er huskey i faren er stor, og da er det totalt uaktuelt. Huskey og BC ser jeg på som ikke en særlig bra kombinasjon.

Ellers holder jeg øyne åpne her, men er litt for skeptisk på mye av blandingshunder ang sykdom osv. Føler at det er veldig mye uhell ute og går eller at det er "jeg har ei fin tispe, jeg vil ha valper. la meg finne en fin gutt" åsså er kanskje ingen av foreldrene særlig friske.

Ja, jeg vet at de ofte er friskere enn renraset uansett, men... Får se. Dessuten vet man jo lite om hva man får egentlig.

Men, det er alltid med i tankene og kommer jeg plutselig over rett hund så ... ;)

Driver og vrir hodet litt nå...

Virker som at det du egentlig vil ha er en frisk schäfer, og det er vel lettere sagt enn gjort å få tak i det i våre dager. Fant følgende link:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...1482&page=2

Hvordan disse svkommene er helsemessig vites ikke, men annonsen så iallefall lovende ut.

Ellers tenkte jeg på en Norsk Buhund. Ulempen her er vel stor bjeffetendens, og jaktinstinkt.

Så har vi også Kooikeren.. Kan den være noe?

Du kan lese om den her

Jeg leste den annonsen der, og da jeg ser oppdrettere som skryter slik i en annonse, og som legger opp annonsen sin sånn, så trekker jeg meg langt langt vekk. Joda, fri for HD, bra i utstilling, men resten da?

jeg vil heller ha en hund med middels hd enn alt annet som feks Buffy hadde...

Og resten om hva jeg mener om forskjellige schæferoppdrettere (ingen nevnt, ingen uthengt) så skal jeg bare hold kjeft. ;)

Buhund blir for bjeffete.

Kooiker trodde jeg var mer jakthund? Har hilst på et par, men har liksom aldri vurdert den noe mer? Vet egentlig ikke hvorfor.. Fine hunder. Passe størrelse osv. hmmmm...

Hva med golden retriever fra rette linjer? Golden passer kriteriene du har satt opp :)

Bare pass på at HD er ganske utbredt.

...og allergi... og PRA (er ikke det på øynene da?). Nei, ikke en hund til som sliter såpass med allergi som Schæfern. Nå har to venninner av meg skaffet golden, og begge har vist antydninger til våteksem osv. Så nei...

For å foreslå noen raser som ikke er nevnt her, vil jeg foreslå

- Korthårscollie på førsteplass... Etter de kriteriene du har virker den som en rase som kunne passet deg veldig godt, kanskje bortsett fra at den er ganske så korthåert. Men tror ikke den er like korthåret som en rottweiler...

- Shiba

- Jaktgolden

- Hovawart

Kunne en av de vært aktuelle?

Korthårscollie - nei. Jeg tråkker helt sikkert en haug på tærne nå, men av forskjellige grunner (dårlig erfaring i oppvelkst) så takler jeg ikke de lange snutene på Collien. De som vil vite mer får kontakte meg på msn :P

Shiba - ja, absolutt med i vurderinger. Har kjent to stk veldig godt, men ingen av dem kan egentlig si meg åssen shiba'n er. De var så to vidt forskjellige dyr at du aner ikke. Eneste jeg er skeptisk på her er innkallings innlæring. Men, shiba er med videre som aktuell rase.

Jaktgolden - jakthund - neitakk. Men flotte hunder!!

Hoffe - Også vært vurdert, men i grenseland for store. Hørt de kan være noe ustabile. men de er flotte!

Hva med shiba eller mellom schanuzer?

Shiba - se over

Schnauzer - skal ikke ha klippe/nappe hund, og ikke terrier. De er for stae! ;)

Yapp, veit jeg er sær da det gjelder dette, og ganske mange som er blitt oppgitt over meg. Men jeg vet liksom hva jeg vil ha i en hund og hva jeg ikke vil ha. Trenger bare en brainstormin jeg, så kjempe glad for alle som svarer her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg mynde kom opp ved et par anledninger her og kan jo vel ikke gjøre annet enn og anbefale deg og lese litt om whippet :rolleyes: Har jo selv Whippet i hus , du kjenner jo til han fra div andre forumer da hehe.. men lettere hund vet jeg ikke om! så her er litt om vår hverdag med whippet i hus :)

og her kan jeg ha dørene åpne uten at han løper avgårde, selvsagt kan fristelsene bli for store hvis jeg er veldig uoppmerksom da eller han hører noe spennde.men han stikker ikke av lengre..

Han er en skikkelig godgutt, som liker og ligge i sofan/sengen hvis han får lov og kose hele dagen han.. han er den mest roligste og bedagligste hunden vi har vært borti, merkes ikke at vi har hund i hus.

Han maser ikke om tur på dager med dårlig vær, da ser han dumt på meg og rusler inn igjen :rolleyes:

Han liker og leke i snøen og herje i vannkanten.. så noe pyse er han ikke. Men er jo begrenset hvor lenge han vil være våt og kald da.. ikke mye ekstra fett eller pels på kroppen.

mannen min elsker doffen! han sitter gjerne med han i armkroken og babysnakker til han,Er noe med hele vesnet hans som gjør at man blir bare godt humør og glad.

Trening :når jeg har en spennde porsjon med utvalgte godbiter som jeg vet han liker, og en smule tålmodighet, er det jammen meg MYE vi kan oppnå sammen :D

Ellers kan han finne på og jage nabokatten ja, men mest pga det er jo spennde! hvem ville ikke jaget nabokatten?hehe.. men det finnes whippeter som er intense ang kattejakt da,men det er vel litt hva man gjør det til og hva de er vant med også? Ser doffen har vokst opp her sammen med både katt,kanin,rotter og andre gnagere og inne i huset er han "snill" med dem alle..

noen eks:

051120041330323Gb76p4c45Th.jpg

200820041835469xj49kOkC937.jpg

17042004154042N6PWa1X35V27.jpg

Ellers er det en meget sund og frisk rase.. man må forvente litt sår og skrap da.. de er tynnpelset og når dem løper i full fart gjennom noen busker kan det fort bli litt rifter, men enda ikke noe her i gården som har skjedd som er verre enn man kan ordne det selv.

Doffen går løs med oss på tur og etter og ha strukket ut og undersøkt terenget og tisset fra seg her og der, havner han ved siden av oss og rusler gjerne ved siden av.

Han går også sammen med de fleste andre hunder uten noe som helst prob. demper dem mer enn sikkert hva han trenger.. er vel noe som er til felles med mange whippeter dette.

Ellers er han meget rimlig i kosthold, hehe en whippet er ikke en stor spiser, syntes jo dette bare har sine fordeler jeg.. kjøper jeg en stor sekk med hundemat varer den ganske lenge.

Doffen er veldig imøtekommene for fremmede og elsker besøk, han har overaskket mange som tror mynder er så tilbaketrukkene og redde ja.. ved og hoppe opp og gi dem et vått suss på nesen.

Ellers vil jeg si at liker du ikke utseende nå, så bør man uansett bli kjent med hva som bor inni ;) kan love deg du vil etterhvert bli meget fasinert av den elegansen og spenstigheten dem utståler.

Har mange venner som har forandret syn på whippet etter og bli kjent med doffen..

Noen minues sider med en whippet i hus er det jo også da.. hehe

De er litt frekke :rolleyes: kan gjerne finne på og snuse i søppla og ta den med ut i stua og sånn .. og knabbe litt mat av bordene og ellers som mine ofte gjør.. er når solen står på gjennom vinduet, da skal man sole seg.. og det spiller ingen rolle om det betyr man legger seg midt på stuebordet :huh:

Men av en eller annen grunn syntes jeg disse merkelige tingene mine hunder gjør spiller ingen rolle.. Selvsagt enkelte ting er og rive seg i håret for, men jeg kaller Doffen for husets klovn.. han bringer inn mye latter og glede og det er aldri kjedelig med en mynde i hus vil jeg tro.. både i positiv og negativ forstand. Men mest positivt ;)

Jeg vet iallefall at jeg vil ALTID ha en whippet i hus, selv om jeg drømmer om andre raser også.. så blir dagene våre ikke de samme uten det. Dem er og blir en "vane" og væremåten og alt dem gjør er liksom noe eget syntes jeg, som skiller dem fra mange andre raser.

Men jeg ville anbefalle hannhund da, liker hannene til whippetene best, de er ikke så "pystete" som tispene og har en MYE bedre gjevnt humør ;)

oi dette ble et langt innlegg.. men må jo bare si hva jeg mener om whippeten.. så kanskje du finner det int. nok til og undersøke mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, det er ikke lett å finne rett rase.

Hva med Eurasier da? Kanskje litt mye pels. Jeg kan ikke så mye om dem, kommer bare med forslag så får du finne ut selv.

Samojed, like mye pels som eurasiern og er en polarhund, men på mange måter en mild som sådann. Brukes mest som familie og turhund. Kjempeherlige hunder, men de har vel litt jaktinstingt.

Tenkte også litt på islands fårehund, men dem er det mye bjeffing på, ellers tror jeg de ville passa veldig bra.

Tollern har vel blitt nevnt...

Västgøtaspets? Har ikke peiling på dem. Kommer bare med forslag mer eller mindre tatt ut av lufta :huh:

Hvit schäfer eller hvit gjeterhund heter det vel. Jeg kjenner ikke noe serlig til helsetilstanden deres, men de har ihvertfall en sunnere fysikk enn scäferen. Men siden de stammer fra schäferen har de vel mye av de samme problemene? Det kan du jo sjekke ut hvis du er interessert. Virkelig flotte hunder!

Nei, jeg vet ikke jeg, men syns lapsk vallhund er fantastisk herlig hunder uten at jeg kjenner noe mer til dem enn ett par tilfeldige møter og nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig til å tenke på en rase som kanskje kan passe, i allefall størrelses - og utseendemessig; Entlebucher Sennenhund. Nå vet jeg lite om rasen og helse, men det går jo an å lese om. Det var bare en rase som "datt" ned i hodet på meg :P

Lykke til med videre planer!

Edit: Link http://www.entlebucher.dk/dindex.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kom plutselig til å tenke på en rase som kanskje kan passe, i allefall størrelses - og utseendemessig; Entlebucher Sennenhund. Nå vet jeg lite om rasen og helse, men det går jo an å lese om. Det var bare en rase som "datt" ned i hodet på meg :P

Lykke til med videre planer!

Edit: Link http://www.entlebucher.dk/dindex.htm

Den tenkte jeg også på. Apenzeller og, men det er veldlig sjeldene raser i norge, så da er det stor sansynlighet for å du må importere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å foreslå noen raser som ikke er nevnt her, vil jeg foreslå

- Korthårscollie på førsteplass... Etter de kriteriene du har virker den som en rase som kunne passet deg veldig godt, kanskje bortsett fra at den er ganske så korthåert. Men tror ikke den er like korthåret som en rottweiler...

- Shiba

- Jaktgolden

- Hovawart

Kunne en av de vært aktuelle?

Jeg tenkte også Korthårscollie med en gang(Smooth Collie) jeg leste innlegget!

De er kjempe vakre, passe store, sunne og friske, krever passe mengde tur, ligge rgjerne og sløver på sofaen, de er gjeterhunder så de er ganske eierfikserte, elsker å jobbe m.m...

En fantastisk flott rase som ihvertfall jeg har blitt helt forelsket i! :P

Edit: Så nå at du totalt utelukket Korthår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere tror jeg ikke en BC/sch. blanding kanskje blir vel i det aktive laget for deg? Du vet at du da får en hund som KREVER både hodetrim og fysisk mosjon, generelt hver dag.. Trodde ikke det var det du helst ville ha?

Kooikeren er ikke en SÅNN jakthund, ikke som f.eks setterne og deres jaktinnstinkt.. Burde være ganske ypperlige for deg, tror jeg, men sjeldne. Og igjen, Lapsk Valhund;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må jo slå et slag for whippeten her jeg også! Jeg har tidligere hatt schäfer, og Irsk ulvehund, men nå lever jeg sammen med to whippet gutter, og tror ikke jeg kommer til å vurdere en annen rase på lenge, lenge! Min grunn for ikke å ha schäfer igjen var nok litt av de samme grunnene som du har nevnt, jeg hadde to stk som slet mye med sykdom. Irske ulvehunden også...så en rase med få sykdommer var viktig for meg, samt at jeg hadde en del av de samme kriteriene som deg..

Jeg synes ikke whippeten har verre jaktlyst enn de fleste andre raser, men selvfløgelig, instinkter har de, og kommer de løse og jager, så går det fort! Det er allikevel ikke noe jeg synes er spesielt med myndene, mange raser vil nok ha minst like lyst til å jage som en mynde. Whippeten er nok også den av mynderasene som er tettest til eier, hvis man tenker på utgangspunkt, alle går an å trene. Whippeten vil gjerne være nær deg hele tiden, og elsker flokken sin! Mine to er lydhøre, de drar ikke langt fra meg, og kommer på innkalling, det har vi trent på siden de var valper, selvsagt.

Det med at de vil løpe hele tiden, er også overdrevet. whippeten liker å strekke på beina, og ta noen runder i full fart, men de trenger ikke det hver dag! mine løper en til to ganger per uke, og ellers går vi korte og lengre turer i bånd, samt sykler litt. og får de den treningen de har behov for, merker man nesten ikke at de er i huset. De ligger oppi en sofa eller seng, og synes livet er helt fortreffelig!

En annen ting jeg liker med de, er at de er stille! Mine to bjeffer utrolig sjelden, og det er deilig! de har heller ikke behov for å hoppe opp på alle de møter, selv om de gjerne vil hilse, og kose...

i forhold til det å være "myndemenneske" så tror jeg det farges litt av i hvilken setting man ser mynden. Mange hører whippet, og det eneste man har å se for seg, er en tynn, skjelvende hund man ser i et bånd et eller annet sted. De fleste som ser en whippet, eller en annen mynde, løpe fritt eller på lure coursing-banen, får et helt annet bilde av hunden, så det kan være et tips til deg hvis du vil vise mynden til din samboer...ta han med så dere ser på mynder i sitt rette element!

Jeg elsker mine mynder det kommer vel godt frem her...men jeg er også opptatt av å si at whippet, eller andre mynder ikke passer for alle..sett deg godt inn i rasen, uansett hva du bestemmer deg for! det virker som om du er veldig seriøs i forarbeidet, og ser på mye forskjellig.

PS. ser Sissi har skrevet her også, og jeg kan henge meg på mye av det hun beskriver om sin whippet! Sånn er mine også, med mat-tyveri og alt! klovner, er dekkende ja! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør knapt å skrive det her, men du beskriver jo faktisk Bira! Men får folk høre jeg anbefaler BC her, blir jeg vel kastet ut av forumet... :P

Jeg tenkte, som Akela var det vel, på aussien. Av de jeg har møtt, har dette vært flotte hunder, lærevillige uten å bli stressa. Som Bira....!

Men egentlig konkluderer jeg i hodet at du bør skaffe deg en halvvoksen Schæfer. En som er HD testet og som, i sitt første leveår, ikke har slitt med kløe eller annen "gift". Du kjenner jo rasen, og vet nå hvor svakhetene og styrken ligger. Det er virkelig noe helt annet om du skifter rase!

Eller du får vente til Bira en dag får valper.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå for en spisshund? Ikke alle spisshunder er bjeffete av seg. Shiba er en herlig hund i passe str, men inni er det like mye stor som en Schâfer :P Hadde du ikke ønsket en mindre hund ville jeg kommet med American Akita som forslag. Mange sier de er dårlige på innkalling, vel, det blir hva du gjør det til. Våre har ingen problemer med å komme på den første kommandoen, selv om de har fått øye på en katt. Generellt mye frisk til stor hund og være også -og ikke minst veldig vakre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøsh, du som har hatt schæfer bør da vite bedre enn å høre på det alle andre sier om rasen? :P Sikker på at buhund ville passet deg perfekt jeg! :P

Manchester terrier? Utrolig fine hunder, har sett noen i LP ringen, men har ikke mer kunnskap om dem en det..

ellers har du jo et hav av nydelige spisshunder! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at det er så mange myndefolk her inne!

Kan bare stille meg i rekken og varmt anbefale mynde, whippet eller greyhound- litt etter smak og behag hva størrelse angår.

Min grey er løs hver eneste dag han, aldri opplevd at han stikker av.

Verdens deiligste kosehunder.

Verdige og elegante, og med personligheter som får deg til å utelukke alle andre raser for evig tid! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe annet enn at Whippeten er en fantastisk rase. Jeg skulle ha bare en og nå har jeg 6 stk. og får de turene sine så er de ikke merkbare inne i hus.. Husk whippeten stjler ikke den bare forsyner seg er d noe som heter ;)

En helt utrolig rase som jeg må bare annbefale fra hjertet.

Lykke til med ditt valg.

Vil du vite mere om whippeten må du gjærne ta kontakt privat. Jeg har mye å fortelle om rasen. Både hun som eier Doffen og hun med Elro og Faramiir vet jeg er veldig fornøyde. Og da må jeg sefølgeli skryte over at de kommer fra mitt oppdrette.

Ha en super flott dag.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer jeg med disse lange oppsamlingssvarene mine igjen da. Lite på nett om dagen serru! hehe

Men, sånn først og fremst... Mynde blir nok ikke aktuelt.. Jeg vil nok ha en hund som rett og slett både SER litt mer robust ut, og som faktisk kan base i snø osv uten å fryse "kattunger" på seg... Samt at typen bare ristet på hodet da jeg pekte på dem på utstilling i helga da. :rolleyes: hehe

Hva med Eurasier da? Kanskje litt mye pels. Jeg kan ikke så mye om dem, kommer bare med forslag så får du finne ut selv.

Samojed, like mye pels som eurasiern og er en polarhund, men på mange måter en mild som sådann. Brukes mest som familie og turhund. Kjempeherlige hunder, men de har vel litt jaktinstingt.

Tenkte også litt på islands fårehund, men dem er det mye bjeffing på, ellers tror jeg de ville passa veldig bra.

Tollern har vel blitt nevnt...

Västgøtaspets? Har ikke peiling på dem. Kommer bare med forslag mer eller mindre tatt ut av lufta

Hvit schäfer eller hvit gjeterhund heter det vel. Jeg kjenner ikke noe serlig til helsetilstanden deres, men de har ihvertfall en sunnere fysikk enn scäferen. Men siden de stammer fra schäferen har de vel mye av de samme problemene? Det kan du jo sjekke ut hvis du er interessert. Virkelig flotte hunder!

Nei, jeg vet ikke jeg, men syns lapsk vallhund er fantastisk herlig hunder uten at jeg kjenner noe mer til dem enn ett par tilfeldige møter og nettet...

Eurasier og Samojed. For mye pels. Ellers hadde det nok blitt en Finsk Lapphund rett og slett.

Islandsk Fårehund. Jeg skal avgårde å hilse på en gutt snart håper jeg, han kan blli min om jeg vil, men får se... Kommer litt ann på lydnivå osv.

Toller har jeg vel svart på før, husker ikke. Ellers er jeg skeptisk på gemytt der. Dårlig erfaring, og redd de er for hypre for meg.

Spets tingen.. neeeh ;)

Hvit Gjeterhund er også absolutt et alternativ, om jeg skal ha så stor hund... Har sett en del på linjer i Sverige osv, så det er en rase som absoltt er med videre.

Kom plutselig til å tenke på en rase som kanskje kan passe, i allefall størrelses - og utseendemessig; Entlebucher Sennenhund. Nå vet jeg lite om rasen og helse, men det går jo an å lese om. Det var bare en rase som "datt" ned i hodet på meg

Lykke til med videre planer!

Edit: Link http://www.entlebucher.dk/dindex.htm

Takk for lykkeønskinger! Entlebutchler har jeg ikke sett så mye på, men føler vel ikke at noen av Sennen hundene er aktuelle om jeg ikke engang skal ha Berner.

Den tenkte jeg også på. Apenzeller og, men det er veldlig sjeldene raser i norge, så da er det stor sansynlighet for å du må importere.

Se over. :P hehe.

Tør knapt å skrive det her, men du beskriver jo faktisk Bira! Men får folk høre jeg anbefaler BC her, blir jeg vel kastet ut av forumet...

Jeg tenkte, som Akela var det vel, på aussien. Av de jeg har møtt, har dette vært flotte hunder, lærevillige uten å bli stressa. Som Bira....!

Men egentlig konkluderer jeg i hodet at du bør skaffe deg en halvvoksen Schæfer. En som er HD testet og som, i sitt første leveår, ikke har slitt med kløe eller annen "gift". Du kjenner jo rasen, og vet nå hvor svakhetene og styrken ligger. Det er virkelig noe helt annet om du skifter rase!

Eller du får vente til Bira en dag får valper....

Ja, en rolig BC hadde vært en drøm, men det er en liten liten andel som er av den typen da. Ellers er de jo både nydelige, passe i størrelse osv osv. Og med bestemor og bestefars gamle voff "fresh in mind" er det liksom sånn ønsketenking det da. Men, ikke alle blir som hverken Bira eller Troja for den del, så...

Aussien vurderes fortsatt

Og ja, omplasserings schæfer frister også, men det frister enda mer med valp som jeg kan oppdra selv.

Oi oi, lykke til Marit!

Jo takk du! :P hehe

Hva med å gå for en spisshund? Ikke alle spisshunder er bjeffete av seg. Shiba er en herlig hund i passe str, men inni er det like mye stor som en Schâfer Hadde du ikke ønsket en mindre hund ville jeg kommet med American Akita som forslag. Mange sier de er dårlige på innkalling, vel, det blir hva du gjør det til. Våre har ingen problemer med å komme på den første kommandoen, selv om de har fått øye på en katt. Generellt mye frisk til stor hund og være også -og ikke minst veldig vakre

Shiba vurderes, ellers er jeg skeptisk til egenrådighet osv til spisshunder.... Akita er også vurdert, men har hørt litt av hvert om gemytt der også, så nei... Da heller Shiba...

Pøsh, du som har hatt schæfer bør da vite bedre enn å høre på det alle andre sier om rasen? :P Sikker på at buhund ville passet deg perfekt jeg!

Manchester terrier? Utrolig fine hunder, har sett noen i LP ringen, men har ikke mer kunnskap om dem en det..

ellers har du jo et hav av nydelige spisshunder!

Schæfer ja... drøm. hehe. Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å høre på folk her da, men er artig med litt meninger og en liten diskusjon. hehe.

Buhund? Skeptisk for lydnivå igjen... :P

Nei, ingen Terriere til meg. :P

Og j, spisshunder er nydelige, men de er kanskje litt for stae?

hva med en staffordshire da?

lite pelsstell, passe stor...

Jeg ville ihvertfall ha gått for det

lykke til!

Yapp, vurdert. Men pelsen er i korteste laget desverre...

Så... hmmm.. nå må jeg lese igjenom her tror jeg, men tar jeg ikke helt feil nå så er det vel

Hvit Gjeterhund

Shiba

Lapsk Vallhund

Aussie

som er de som er mest aktuelle. Dette er også de hundene jeg generelt liker best utseende på.

Det negative med dem må være at man bør til sverige for å få tak i både Hvit Gjeterhund og Lapsk. Shibaen er jeg redd er litt for "spiss", og Aussien er jeg usikker på "stressnivå"....

Men, nå skal jeg sende mail til Lapphundklubben iallefall! :P hehe

Og atter engang! Sorry folkens, måtte fjerne smileyene deres! Dette er rett og slett den mest plagsomme regelen som finnes, i tilegg til dette med x antall bilder i et innlegg... BAH!!! :P tragisk tragisk. Takk for at man skriver et langt innlegg med litt liv i liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt på SKK avlsdata om hvit gjeterhund. (jeg elsker å undersøke raser ;) )

Fikk opp litt helse statestikker, legger dem inn så kan du bedømme selv:

Diagnos 2000 2001 2002 2003 2004 2005

HD grad A 7 (25,9 %) 7 (36,8 %) 7 (33,3 %) 5 (21,7 %) 16 (45,7 %) 7 (41,2 %)

HD grad B 5 (18,5 %) 6 (31,6 %) 4 (19,0 %) 14 (60,9 %) 12 (34,3 %) 4 (23,5 %)

HD grad C 8 (29,6 %) 4 (21,1 %) 8 (38,1 %) 3 (13,0 %) 5 (14,3 %) 6 (35,3 %)

HD grad D 6 (22,2 %) 1 (5,3 %) 2 (9,5 %) 1 (4,3 %) 2 (5,7 %)

HD grad E 1 (3,7 %) 1 (5,3 %)

Totalt antal undersökta 27 19 21 23 35 17

Snittålder för undersökning (månader) 20 19 21 17 19 14

Antal födda 59 34 46 43 97 109

* Se även gamla avläsningssystemet

Diagnos 2000 2001 2002 2003 2004 2005

artros ua (0) 23 (95,8 %) 18 (94,7 %) 17 (89,5 %) 15 (78,9 %) 29 (90,6 %) 16 (100,0 %)

artros, lindrig utbredning (1) 1 (4,2 %) 1 (5,3 %) 2 (10,5 %) 3 (15,8 %) 3 (9,4 %)

artros, måttlig utbredning (2) 1 (5,3 %)

artros, kraftig utbredning (3)

Totalt antal undersökta 24 19 19 19 32 16

Snittålder för undersökning (månader) 21 20 22 17 18 14

Antal födda 59 34 46 43 97 109

Antal reg/år 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

Tikar (varav importer) 139 24 35 18 18 40 ( 2) 19 ( 2)

Hanar (varav importer) 137 12 24 19 29 23 ( 1) 33 ( 4)

Totalt 276 36 59 37 47 63 ( 3) 52 ( 6)

Link til Vit Herdehundklubb Sverige

Tok en runde på Lappen også når jeg først var igang.

Diagnos 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

HD grad A 10 (71,4 %) 7 (36,8 %) 14 (60,9 %) 13 (61,9 %) 26 (54,2 %) 4 (40,0 %) 2 (40,0 %)

HD grad B 4 (28,6 %) 12 (63,2 %) 7 (30,4 %) 5 (23,8 %) 13 (27,1 %) 3 (30,0 %) 2 (40,0 %)

HD grad C 3 (14,3 %) 7 (14,6 %) 3 (30,0 %) 1 (20,0 %)

HD grad D 2 (8,7 %) 2 (4,2 %)

HD grad E

Totalt antal undersökta 14 19 23 21 48 10 5

Snittålder för undersökning (månader) 19 21 21 23 21 18 13

Antal födda 25 34 41 38 83 40 69

* Se även gamla avläsningssystemet

Diagnos 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

artros ua (0) 5 (100,0 %) 10 (90,9 %) 9 (100,0 %) 9 (100,0 %) 21 (95,5 %) 3 (100,0 %) 2 (100,0 %)

artros, lindrig utbredning (1) 1 (9,1 %) 1 (4,5 %)

artros, måttlig utbredning (2)

artros, kraftig utbredning (3)

Totalt antal undersökta 5 11 9 9 22 3 2

Snittålder för undersökning (månader) 15 23 18 19 19 19 12

Antal födda 25 34 41 38 83 40 69

Diagnos 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

UA 7 (100,0 %) 12 (92,3 %) 17 (94,4 %) 15 (93,8 %) 31 (100,0 %) 6 (85,7 %) 2 (100,0 %)

Diagnos 2 (15,4 %) 3 (16,7 %) 1 (6,3 %) 1 (14,3 %)

Totalt antal undersökta 7 13 18 16 31 7 2

Antal födda 25 34 41 38 83 40 69

Antal reg/år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

Tikar (varav importer) 12 10 8 21 25 19 26 33 ( 4) 28 ( 1) 25 ( 2)

Hanar (varav importer) 17 9 18 15 19 27 35 36 ( 3) 34 38

Totalt 29 19 26 36 44 46 61 69 ( 7) 62 ( 1) 63 ( 2)

Importer kan visas fr.o.m. 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...