Gå til innhold
Hundesonen.no

hjernetrim

WheatenMali

Recommended Posts

Skrevet

Har så lite å finne på for hundene mine om dagen nå som vi ikke får gått mye på tur på grunn av varmen, har drevet en stund med å gjemme godbiter rundt om i et rom men syns det blir ganske kjedelig etter en stund, hundene har også fått åpne lokk for å få tak i godbiter..kjedelig!

Noen med noen andre gode forslag som kan skje innendørs?

Skrevet

Du kan prøve å dytte f.eks. leverpostei godt inn i en kong/bein e.l. da må han i alle fall vri tunga si godt og langt for å få tak i det.

Noen tips om aktivering som kan utføres både inne og ute

Plastboksen

Legg en godbit på gulvet og sett en plastboks eller lignende over. Hunden skal velte rundt boksen for å få tak i godbiten som finnes under. Man kan også variere dette med å legge godbiten i en kasserolle med lokk . Hunden skal kunne fjerne lokket og få tak i "premien". Dette kan spesielt være en fin øvelse for hunder som er følsom for lyder.

Lete etter godbiter

Denne øvelsen er enklest å trene på innendørs. La noen holde hunden mens du går og gjemmer godbiten (eller leken). Oppfordre deretter hunden til å lete etter godbit. Hvis den ikke forstår hva den skal gjøre kan du følge med den for å vise, men la i alle fall hunden få muligheten til å jobbe så selvstendig som mulig. De fleste hunder elsker denne leken, og du kan ganske raskt øke vanskelighetsgraden både ved å gjemme flere biter og på vanskeligere plasser. Det er også viktig å bruke ros på riktige plassene her.

Toalettruller

Pappkjernen i toalettruller er fint å ta varte på når man er hundeeier. De blir til kjempefine godteripakker når man klemmer sammen endene og eventuelt teiper sammen. Hunden skal jobbe seg inn til godteriet. Etter hvert kan du jo også her øke vanskelighetsgraden ved å gjemme den og la hunden få søke etter den.

Hoppe gjennom armene

Her skal du forme armene til en stor ring som hunden skal hoppe gjennom. Sitt på gulvet og form den ene armen som undersiden på en ring. Med den andre armen lokker du hunden til å hoppe over. Når hunden har fattet poenget så legger du andre armen over og former oversiden på ringen.

Rist deg

Dette er en øvelse som du kan ha god nytte av . Har du vært på tur i regnvær er det selvfølgelig bedre at hunden rister av seg på utenfor, enn at den gjør det etter å ha kommet inn. Inntreningen av dette kan gjøres ved at man gjentar f.eks. kommando "rist deg" hver gang at hunden er skikkelig bløt etter bading o.l. Skal denne kommandoen ha noen effekt må ros og belønning komme umiddelbart i forbindelse med at den rister seg. Etter hvert vil den da kunne forbinde disse ordene med handlingen og vil riste seg på kommando.

Hoppe over benet

Stå mot en vegg og løft foten i passende høyde slik at det blir et hinder. Lokk hunden til å hoppe over ved å bruke en godbit. Etter hvert kan du faktisk få den til å hoppe over foten bare ved å løfte benet uten å ha en vegg som sperre.

Sikksakk

I denne øvelsen skal hunden gå mellom dine ben når du går. Du starter ved at hunden sitter på din venstre side. Sett deretter frem høyre fot og lokk hunden til å gå mellom bena for å nå tak i godbiten. Ta så et steg frem og lokk hunden tilbake med venstre hand. Det vil si at høyre hand lokker til høyre og venstre hand lokker til venstre.

Åttetallet

Dette er en variant av forrige øvelse, men litt enklere. Still deg med føttene bredt adskilt. Før godbiten mellom bena og lokk med deg hunden slik at den går rundt føttene i et åttetall.

Gå bak

Dette er en bra kommando når man f.eks. skal gå ut gjennom dører og lignende. Denne treningen bør du starte på en smal sti der det ikke er plass for hunden til å gå på siden. La den gå bak samtidig som du forhindrer den å komme forbi. Gjenta kommandoen "gå bak" og gi hunden ros når den gjør dette.

Noe jeg kom over på et annet forum for en stund siden...

Guest Vicky
Skrevet

gjem leker, ta gjerne et gammelt laken og gjem godbit inni: lag knuter og masse sånn at hunden må tenke skikkelig for å få det opp :D

Skrevet

:D

Vi har et hult bein som vi smører levepostei inni. Dere skulle hørt smatte og slurpelydene som kommer når Aro ligger å slikker det ut :D Vi hadde besøk av broren min, han satt på datarommet. Aro fikk leverpostei i beinet å lå og koste seg. Broren min kom inn i stuen og luret på hva det var for en merkelig lyd :wink:

Vi har også smørt på en skive med leverpostei som vi har puttet inn i gamle sokker. Funker bra det og men det blir mye graps når han river sokken i fillebiter. :mrgreen:

Skrevet

hjernetrim for hundene mine er bare å gi dem en tom dorull hylse... så har jeg masse papp biter i hele huset etterpå 8)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...