Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsopplegg

Maria

Recommended Posts

Ja, det har seg sånn at jeg har hatt lang treningspause med Chessea nå, og føler på ntt vi er klare for å trene litt lydighet igjen, for å en gang kunne klare bronsjemerket så vi kan starte med agility-kurs i stovner neste sommer. Men saken er den at jeg er ganske dårlig når det kommer til å legge opp treningsøkter og å vite hva jeg skal trene på når. Struktur i treningen med andre ord.

Per i dag er det sånn at jeg går ut i hagen, trener i 10 minutter på ett eller annet (med relativt dårlig intensivitet), neste dag på noe helt annet igjen. Deretter trener jeg kanskje ikke på en uke. Av slik rote-trening kommer ikke noe godt. Vi får ikke lært inn noe som helst. Jeg skal nå prøve å trene hver dag til en fast tid.

Kan noen hjelpe meg og fortelle litt om hva jeg burde lære inn (lærer inn alt med shaping/target hvis det har noe å si), og i hvilken rekefølge, og hjelpe meg litt med å legge opp en treningsøkt? Hvor mange momenter skal vi trene på hver økt? Hvor lenge?

Alt dette målrettet mot bronsjemerket.

Setter veldig stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet du er ustrukturert, ville jeg meldt meg inn i en hundeklubb eller treningsgruppe. Å trene alene er ikke så positivt for verken deg eller hunden over lengre tid. :)

Hadde løsningen ennå vært så enkel..

Jeg har rett og slett ikke tid eller midler til å dra til hundeklubben flere ganger i uken. Det er uaktuelt å trene i den lokale klubben (dårlige erfaringer med den), og den nærmeste da er jeg avhengig av transport for å komme meg til. Har ikke bil.

Ikke meningen å virke negativ, men det blir rett og slett for vanskelig for meg nå i høst, å dra på hundeklubb flere ganger i uka. Og kurs, ja det skulle jeg gjerne gått uendelig av, men jeg har ikke råd. Derfor trenger jeg tips til hva jeg kan gjøre hjemme. Etter hvert blir det nok hundeklubb på oss også, men ikke ennå. Vi er ute og treffer andre hunder stadig vekk ellers.

Igjen.. ikke meningen å virke negativ.. Takk for tipset allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg opp en plan over hva du kan tenke deg å lære hunden. Vi har jo en hel haug med grunnferdigheter ( bla en liste over dem på martines side..) som du trenger om du skal ha et grunnlag for noe som helst framover i hundetreningen, kurs osv. grunnen til at det heter grunnferdigheter er jo at dette bør "alle" hunder kunne, hvertfall de som trengs innen det du vil drive med. Har du dessuten mesteparten av disse inne, vil annen trening bli enklere også. :)

Når det gjelder struktur i treningen er det med loggskriving veldig lurt. Først setter du deg mål med treningen (øktene, hva skal du gjøre?), så setter du opp en liste over hvor mange økter du vil ta og hvor lenge disse vil vare. så setter du inn i hver enkelt økt hva du skal gjøre den økten, og hvor lang tid du gir hunden på det. Det kalles latenstid. (vet ikke om du er vant med slik loggføring, men fortsetter jeg ;))

så fører du belønningsfrekvens (om du klikker, hvor mange klikk (rett utført fra hundens side) i forhold til hvor mange ganger du repeterte. Til slutt skriver du opp hvordan hver økt gikk, og evt. ting du må huske til neste gang du skal trene på dette. Er så mye enklere å holde struktur i treningen på denne måten! ;)

Om du har planer om å starte til bronsemerket, er jo dette øvelser du bør få inn..bronsemerket går jo nesten utelukkende på noen av grunnferdighetene, så har du dem, er det nesten bare å sette sammen øvelsene..

lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...