Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsopplegg

Maria

Recommended Posts

Ja, det har seg sånn at jeg har hatt lang treningspause med Chessea nå, og føler på ntt vi er klare for å trene litt lydighet igjen, for å en gang kunne klare bronsjemerket så vi kan starte med agility-kurs i stovner neste sommer. Men saken er den at jeg er ganske dårlig når det kommer til å legge opp treningsøkter og å vite hva jeg skal trene på når. Struktur i treningen med andre ord.

Per i dag er det sånn at jeg går ut i hagen, trener i 10 minutter på ett eller annet (med relativt dårlig intensivitet), neste dag på noe helt annet igjen. Deretter trener jeg kanskje ikke på en uke. Av slik rote-trening kommer ikke noe godt. Vi får ikke lært inn noe som helst. Jeg skal nå prøve å trene hver dag til en fast tid.

Kan noen hjelpe meg og fortelle litt om hva jeg burde lære inn (lærer inn alt med shaping/target hvis det har noe å si), og i hvilken rekefølge, og hjelpe meg litt med å legge opp en treningsøkt? Hvor mange momenter skal vi trene på hver økt? Hvor lenge?

Alt dette målrettet mot bronsjemerket.

Setter veldig stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet du er ustrukturert, ville jeg meldt meg inn i en hundeklubb eller treningsgruppe. Å trene alene er ikke så positivt for verken deg eller hunden over lengre tid. :)

Hadde løsningen ennå vært så enkel..

Jeg har rett og slett ikke tid eller midler til å dra til hundeklubben flere ganger i uken. Det er uaktuelt å trene i den lokale klubben (dårlige erfaringer med den), og den nærmeste da er jeg avhengig av transport for å komme meg til. Har ikke bil.

Ikke meningen å virke negativ, men det blir rett og slett for vanskelig for meg nå i høst, å dra på hundeklubb flere ganger i uka. Og kurs, ja det skulle jeg gjerne gått uendelig av, men jeg har ikke råd. Derfor trenger jeg tips til hva jeg kan gjøre hjemme. Etter hvert blir det nok hundeklubb på oss også, men ikke ennå. Vi er ute og treffer andre hunder stadig vekk ellers.

Igjen.. ikke meningen å virke negativ.. Takk for tipset allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg opp en plan over hva du kan tenke deg å lære hunden. Vi har jo en hel haug med grunnferdigheter ( bla en liste over dem på martines side..) som du trenger om du skal ha et grunnlag for noe som helst framover i hundetreningen, kurs osv. grunnen til at det heter grunnferdigheter er jo at dette bør "alle" hunder kunne, hvertfall de som trengs innen det du vil drive med. Har du dessuten mesteparten av disse inne, vil annen trening bli enklere også. :)

Når det gjelder struktur i treningen er det med loggskriving veldig lurt. Først setter du deg mål med treningen (øktene, hva skal du gjøre?), så setter du opp en liste over hvor mange økter du vil ta og hvor lenge disse vil vare. så setter du inn i hver enkelt økt hva du skal gjøre den økten, og hvor lang tid du gir hunden på det. Det kalles latenstid. (vet ikke om du er vant med slik loggføring, men fortsetter jeg ;))

så fører du belønningsfrekvens (om du klikker, hvor mange klikk (rett utført fra hundens side) i forhold til hvor mange ganger du repeterte. Til slutt skriver du opp hvordan hver økt gikk, og evt. ting du må huske til neste gang du skal trene på dette. Er så mye enklere å holde struktur i treningen på denne måten! ;)

Om du har planer om å starte til bronsemerket, er jo dette øvelser du bør få inn..bronsemerket går jo nesten utelukkende på noen av grunnferdighetene, så har du dem, er det nesten bare å sette sammen øvelsene..

lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...