Gå til innhold
Hundesonen.no

Sirkuslivet for:


Montheo

Recommended Posts

PS. Magicka - sauene dine, hvis de KUN er vant til å ligge på rist i utgangspunktet, så vil dyr gjerne velge det vante.

Akkurat den biten er det forsket på. Hva sauer like å ligge på. Akkurat nyklipte så valgte de fleste å ligge i halm, men når ulla starta å vokse ut, så blir halmen rett og slett for varm for de å ligge på. Rista blir mye kjøligere, og defor mer behagelig.

Kuer derimot, liker myke liggematter veldig godt, framfor slike gummimatter.

Det er forresten ikke funnet at høner i løsdrift har det nevneverdig bedre enn burhøns og. De mangler fortsatt for mye av ting som stimulerer deres naturlige behov. Det er et type løsdriftsystem som har alle de momentene hønene trenger for å trives, men nå husker jeg selvfølgelig ikke hva det heter. Men de koster sikkert litt å bygge også.

Kuer foretrekker også å være ute i perioder på vinteren om de får muligheten for det. Kjørte forbi en gård midvinters en gang (da var det langt under 10 minus), og der lå kjøttkveget ute. Klumpet sammen for sikkert å holde varmen litt bedre, men inn gikk de ikke... (De hadde mulighet til å gå inn om de ville). Men mennesket (som ofte trives best inne i en varm sofa) klikker fort i vinkel om de ser dyr ute om vinteren. En dyrlege jeg kjenner ble oppringt av en heller hysterisk dame seinhøsten pga noen hester som gikk ute. Trass både dekken, mat, vann og et sted å gå inn for vær og vind.

Kanskje litt missforstått dyrevelferd enkelte ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Men ER det ikke bedre at folk bryr seg - bryr seg OM - og GIDDER å ta kontakt med en fagperson, istedenfor bare å gi f..., slik det vel er vanligere at skjer?

Dyr vil gjerne gå ute, ja. Men de skal ha et sted å gå inn, som det nevnes. Har de ikke noe sted å gå inn, og ikke noe le, ja, da er det en annen sak. Det er som hundegårder til hund: Det kan være himmel eller *******, og mye ER opp til eiere. Eller løpestreng-hunder, der det jo er enkelte ting som er lovregulert - og gjett hvorfor; antagelig fordi overtrampene var mange og synlige i sin tid...

Jeg kan også trekke frem like mange GODE eksempler på ymse dyrehold, som eksempler på det motsatte, men jeg tror nå likevel at det "typiske" - altså mest vanlige - i industrielt dyrehold dog er at man ligger i nedre grense, heller enn å være "for snille".

Sammenlign det med hundeburdebatten, der jeg møter folk som mener at en stor og spretten unghund SKAL sitte i bur hele dagen når eier er på jobb ("rasen ødelegger så mye inne, så de KAN ikke være løs uten bur" fremsies det uten å blunke), og hele natten når eier sover (samme argument), gjerne om kvelden ("den er så vill, at den plager gjestene") - og så kommer sluttsalven: "Men jeg er jo ute på tur TO timer med den. Hver kveld!

Det blir samme greia - jeg tror når det gjelder ALT dyrehold så vil folk tøye og bøye etter egen gode ELLER dårlige evner til innlevelse, kunnskapstilegnelse eller hang til lettvinthet eller inntjeningskrav, og derfor er det greit med visse lovreguleringer for å sørge for det elementære, grunnleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke funnet at høner i løsdrift har det nevneverdig bedre enn burhøns og. De mangler fortsatt for mye av ting som stimulerer deres naturlige behov. Det er et type løsdriftsystem som har alle de momentene hønene trenger for å trives, men nå husker jeg selvfølgelig ikke hva det heter. Men de koster sikkert litt å bygge også.

Når min far var liten hadde de høner i løsdrift, og det var alltid et par høner som ble mobbet av de andre hønene. De ble hakket på, ribbet og var nær å bli drept flere ganger. Og dette hendte med flere høner. Det er ikke bare positivt med denne løsdriften heller, det er alltid noen som blir utstøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så merkelig at hønene hakker, det kan vel ikke være fordi de har for liten plass...?

Jeg mener det er en vesentlig forskjell på sirkusdyr og husdyr, nettopp fordi sirkusdyr kun brukes for underholdning. Jeg er mot tradisjonelt husdyrhold også, men jeg mener allikevel at det lettere kan forsvares enn bruk av sirkusdyr.

Det tar faktisk mye mer enn hundre år og gjøre en art tam. Husdyrene våre er blitt tamme i løpet av tusener av år.

Jeg håper dere som er imot bruk av dyr i sirkus gjør som meg, sender en mail til Mattilsynet om hva dere mener om bruk av dyr i sirkus, og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så merkelig at hønene hakker, det kan vel ikke være fordi de har for liten plass...?

Ideelt sett er en hønseflokk på 1-3 haner og opp til 10 høner, syns jeg å huske - blir det over det, får de litt problemer med å holde orden på hakkeorden sin, og hakker litt "i vilden sky". Store løsdriftsfjøs til fjærkre er vel sånn sett like ille for høna som burdrift..

Sånn bortsett fra det så syns jeg fortsatt at det hadde vært litt ålreit om noen så nyansene her. Ikke alle husdyr blir mishandla, men det er ikke så fett i norsk landbruk som vi liker å tro, vi selvgode nordmenn.. Jeg har sett mye stygg behandling fra hestejenter i staller rundt om, uten at jeg tror at ALLE hestejenter sparker og slår hestene sine av den grunn..

Ja, det er helt sikkert sirkusdyr som behandles stygt og mishandles, men det er slettes ikke alle! Og skal man førstes storme barrikader og boikotte hele næringer fordi de mishandler dyr, så vær så snill og vær konsekvent?

Jeg får flashbacks til "den gangen jeg var ung" i denne diskusjonen, da jeg hadde en lengre prat med ei som var veldig imot krig, fred, burhøns og sånn.. Sånne "moteriktige" ting å være imot.. Og hva hadde hun på beina? Selskinnstøvler.. Og hun var veldig for EU.. :rolleyes:

Det er enkelt å boikotte sirkus - det er ikke engang veldig morsomt å se på.. Litt verre er det kanskje å boikotte norsk landbruk, for da må man faktisk forandre på noe sjøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det går an å ha TO tanker i hodet på én gang? Og fordi det kanskje er en smule mer nyansert OG interessant å diskutere dyrevelferd sett inn i en helhet, enn å skrike opp på fjortisvis at "åååå, sirkus er såååå fælt asså".

Det er "lov" at tråder utvikler seg... såvidt jeg vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det går an å ha TO tanker i hodet på én gang? Og fordi det kanskje er en smule mer nyansert OG interessant å diskutere dyrevelferd sett inn i en helhet, enn å skrike opp på fjortisvis at "åååå, sirkus er såååå fælt asså".

Det er "lov" at tråder utvikler seg... såvidt jeg vet?

Jada... For all del. Ta det rolig.

Men folk her snakker liksom ikke om sirkus lenger. Enige i mange av dem, om at det er andre dyr som har det ille OGSÅ..

2NE : Du har så rett så rett..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er mange sterke meninger.

Vi mennesker er noen egoistisk dyr, for vi er dyr selv. Ingen dyr var tamme i utgangspunktet, ikke en gang høns, hunder eller hester.

Vi mennesker var ikke snille eller brukte psykologi da vi temmet blant annet ulver til hunder.

I dag tar vi mennesker inn slanger, skilpadder, fugler og andre ville dyr som kjæledyr. Er ikke dette også dyremisshandling?

Alle er foreskjellige, og selv om noen misshandler sirkus dyr, husdyr eller kjæledyr gjør ikke alle dette.

har vært på sirkus der de koset med dyrene i pausene, lekte med dem og viste at de var glade i dem. Skulle nok ikke se det, men gikk feil og snek litt bak en gardin.... Så selv om vi bare ser skrekk eksemplene, har nok de fleste sirkusdyr og andre dyr det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt.

Selv er jeg ikke veganer, ikke vegeterianer heller for øyeblikket, men jeg spiser lite av både kjøtt, egg og meiereprodukter, og det jeg kjøper er stort sett økologisk. I denne sammenhengen mener jeg det er viktigere å begrense enn å kreve totalavholdenhet, da det uansett er lite realistisk. Om alle sammen tenkte litt mer over hva de spiste og hva klærne deres var laget av, og dermed brukte litt minde animalske produkter, tror jeg det ville hjelpe mye mer enn at noen få ble veganere.

Har noen av dere vært i et økologisk hønsehus, hvor hønsene har mulighet for å gå ute store deler av året? Sånn mener jeg hønsehold burde være, og sånne steder kjøper jeg egg fra. Det er et slikt fjøs ved oss, og hønsene har en diger innhegning ute, og de kan gå ut og inn som de vil. Der har de muligheten til å gå unna hverandre, og til å utøve naturlig adferd. Jeg har ikke mye til overs hverken for hold av burhøns, eller vanlig "frittgående" høns.

Fortsatt lurer jeg på tankegangen her, jeg mener ikke at de som skriker ut om at sirkus er ille, selv om de ikke har så sterke meninger om husdyrhold, nødvendigvis ser i svart/hvitt. Nettopp pga den vesentlige forskjellen i årsaken til utnyttelsen av dyrene. Husdyrhold er faktisk til for å holde oss mennesker med mat og skinn (selv om det ikke er nødvendig), mens sirkusdyr kun er til for å underholde. Jeg mener i alle fall at målet helliger midlet i større grad når det gjelder husdyrhold enn når det gjelder sirkusdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er nok snakk om den norske dobbeltmoralen(og vi snakker skit om USA?).

Det er flertall for at vi skal ha ulv i norge, men bare 10% vil ha den nærmere enn 1 time.

Folk skriker om sprøytemidler og tilsettningsstoffer, men kjøper mat uten å se hva det er så lenge det er billig. Folk drikker lightbrus i store mengder uten å tenke på at søtstoffene er mange ganger mer gifigere enn sukkeret de erstatter.

Vi klager over prisene på matvarer, men forlager at produsentene(bøndene) skal bruke store summer for at dyra skal ha det etter en hvis standard(og ja, vi har ganske klare lover og forskrifter til hvordan dyr skal ha det).

Samtidig så reiser mange av oss til sverige for å kjøpe mat for å spare penger, og igjen bidrar til å øke prisene her i norge.

Blir helt matt noen ganger jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Thor - og derfor så er det eneste som nytter at vi faktisk gjør noe i hverdagen, gjennom faktisk å kjøpe økologisk eller på annet vis "noe bedre" produserte produkter. Ta de små stegene, hele veien. Forbrukermakt kan være stor, men da må forbrukerne selv se litt lenger enn nesa - og tenke helhet, som LiLi skriver hun gjør i sin hverdag et stykke på vei.

Da jeg hadde sett frittgående gris her på berget, og hørt bondens utlegning om hva forbrukerne er villige til å betale for, er det dyrene får i velferd, så kjøper jeg ikke svenskekjøtt lenger - og prøver å finne alternativ. Det er sikkert som en fluelort i det store hele, men det er da en begynnelse. Og så skriver jeg her, da!

Hvis "ingenting nytter likevel"- og "de har det ikke SÅ verst da"-tankegangen blir den som blir stående igjen, da VIL lite forandre seg.

Men myndighetene må på et eller annet vis ha midler for å sørge for at vi kanskje MÅ betale det det faktisk koster. Med et solid regelverk som "tvinger" bøndene til å overholde visse ting, eller som tvinger kjøttsamvirket til å ikke stadig sentralisere og påføre dyr ulidelig lange transportetapper, i form av lover. For forbrukerne i seg selv GIDDER ikke ofte tenke gjennom konsekvensene av sine harryturer, selv om de gjerne er imot sirkusdyr og for at man mater villkatter eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...