Gå til innhold
Hundesonen.no

import av hund

Pingo

Recommended Posts

Skrevet

Har et spm. ang import av hund. Skal ringe mattilsynet i morgen, men vil sjekke om noen har en aning på hva som er rett.

I reglene så står det:

I tillegg skal dyret være vaksinert mot rabies med en inaktivert vaksine i henhold til vaksineprodusentens anbefalinger og vaksinasjonen må være gyldig2). Det skal også foreligge svar fra et godkjent laboratorium (se liste under "Andre nettsteder" til høyre) på en blodprøve som er tatt tidligst 120 dager etter siste rabiesvaksinering og senest den dagen vaksinasjonens gyldighet utløper og som viser at dyret har et antistoffnivå på minst 0,5 IE/ml. For at dokumentasjonen for tilstrekkelig høyt antistoffnivå skal beholde sin gyldighet, må dyreeier sørge for at dyret blir revaksinert mot rabies innenfor den tidsrammen vaksineprodusenten anbefaler; overskrides fristen for revaksinering, må det tas ny blodprøve.

Tidligere så stod det at valpen måtte være minst 3mnd før første vaksine(noe jeg ikke kan se at det står nå), noe som gjør at det tar minst en mnd ekstra før den kan lande i Norge.

Jeg vet at Rabisin har anbefaling helt ned til 5ukers alder, og siden reglene sier i henhold til vaksineprodusentens anbefalinger, så bør man jo kunne vaksinere så tidlig, for så å kunne få valpen ved 7mnd isteden for 9mnd?

Hva mener dere er riktig?

Skrevet

Jeg driver å styrer med å importere valp nå snart..men jeg skal importere med den nye ordningen hvor man kan føre valper under 12 uker direkte inn i landet hvis de kommer fra utvalgte land (min kommende valp kommer fra Nederland) Sikker på du ikke kan benytte deg av den ordningen? Mer info her: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=18022

Veldig praktisk..pratet med mattilsynet om det i går og hun hyggelige damen der sa at de helt sikkert ville godkjenne søknaden så lenge alt var etter forskriftene. Men så har jeg en sabla god grunn mente hun..det finnes nemlig ikke tisper av rasen i Norge, bare hannhunder :)

Skrevet

ja, jeg er klar over den"3mnd regelen", men ettersom jeg har forstått så er det kun en liste med land som man kan importere fra, på den måten. Og landet jeg skal importer fra er Ungarn, og det er ikke på listen <_<

Synes det kan være greit å få valpen hjem fortest mulig, det synes sikkert folkene som skal passe valpen i de mnd også :( Og da utgjør 1-2mnd ganske mye.

Ringte du distrikt kontakten i mattilsynet eller hvem?

Du verden så mye man glemmer i løpet av to år :) (to år siden jeg imp. hund sist)

Skrevet

Ungarn ja..uffda :)

Ringte bare 04060 og ble satt over til vetrinæren ved mitt lokale kontor.. Det er også de som skal behandle søknaden så vidt jeg har forstått.Finnes ikke noen måte å omgå de reglene på fra ungarn da? Når det er en så sjelden rase?

Skrevet
Finnes ikke noen måte å omgå de reglene på fra ungarn da? Når det er en så sjelden rase?

Jo, man kunne jo ønske seg noe sånt... men har ikke funnet noe ennå <_<

Virker som om det er eneste måten å gjøre det på...

Da skal 04060 ringes i morgen!!

Skrevet

ok, nå har jeg fått svar...

Valpen kan vaksineres lovlig fra 4-5 uker(Rabisin Vet. sin anbefaling). Men er moren vaksinert mot rabies siste året så er sannsynligheten stor for at ikke antistoffene til valpen blir høye nok til blodprøven og man må kanskje vaksinere på nytt og vente 4 nye mnd på blodprøve..

Argh... :) så hva gjør man?

Tar man sjansen på å vaksinere tidlig-få valpen hjem ved7mnd, evt muligheten for å ikke få hunden hjem til planlagt tid, eller vaksinere ved 3mnd og mest sansynlig så går alt flott og man får valpen hjem ved 9mnd...

jeg får i allefall først sjekke når mamman ble vaksinert sist. :unsure:

Skrevet

ok, nå har jeg fått svar...

Valpen kan vaksineres lovlig fra 4-5 uker(Rabisin Vet. sin anbefaling). Men er moren vaksinert mot rabies siste året så er sannsynligheten stor for at ikke antistoffene til valpen blir høye nok til blodprøven og man må kanskje vaksinere på nytt og vente 4 nye mnd på blodprøve..

Argh... :) så hva gjør man?

Tar man sjansen på å vaksinere tidlig-få valpen hjem ved7mnd, evt muligheten for å ikke få hunden hjem til planlagt tid, eller vaksinere ved 3mnd og mest sansynlig så går alt flott og man får valpen hjem ved 9mnd...

jeg får i allefall først sjekke når mamman ble vaksinert sist. :unsure:

Jeg importerte fra ungarn nå i år. Og fikk tispen min hjem når hu va 6/12 måned gammel. Det vi gjorde var å ta vanlig vaksine så tidlig som mulig også en måned før hun skulle ta blodprøve vaksinerte hun en gang til og slik fikk hun akkurat nok antistoffer :( Jeg vet at dette ikke er helt den 100% lovlige veien, men siden du er så heldig og importerer fra ungarn kan neste alt la seg gjøre! Så bare snakk med oppdretter og luft ideen din lit så kommer hun nok på noe. Hvilken rase skall du importere?

Og LOKE hvilken rase skall du importere??? så spennende da!

Skrevet
Det vi gjorde var å ta vanlig vaksine så tidlig som mulig også en måned før hun skulle ta blodprøve vaksinerte hun en gang til og slik fikk hun akkurat nok antistoffer

Mener du at dere satt grunnvaksinen(en eller to ganger? det er vel anbefalt to?), ventet tre mnd, satt en ny, og så tok blodprøve en mnd etter det igjen?

Går ut i fra at den siste vaksinen ikke ble ført opp i passet da?

Og alt gikk ok på grensekontrollen?

Jeg går ut i fra at det er best å vaksinere mot leptospirose og valpesyke også...

Rasen er Mudi, selvfølgelig :)

Skrevet

Nå har jeg ikke importert valp da.. bare over kommunegrensene;) Gutten min skulle egt flytte til Finland sammen med størsteparten av kullet. De ble vaksinert mot rabies ved 5ukers alder, så tok jeg neste etter 3mnd (iom at siste vist nok må være tatt etter fylte 3mnd), og deretter 4mnd til blodprøven. Så når han va 7mnder var alt i boks!:) Er enig med deg i at det er bedre å få de ved 7mnd enn ved 9mnd hvis det er valget:)

Skrevet
De ble vaksinert mot rabies ved 5ukers alder, så tok jeg neste etter 3mnd (iom at siste vist nok må være tatt etter fylte 3mnd), og deretter 4mnd til blodprøven.

Tror ikke det er noen regler ang 3mnd lenger, spurte i allefall dama i mattilsynet om det, og hun påstod at jeg lovlig kunne vaksinere valpen v 5 og 9 uker, men hun ville ikke anbefale det pga at det var stor sjanse for at ikke hunden fikk nok antistoffer.

Skrevet

*host* 06040 var det ja ;) Så du trengte ingen feier? ;)

Kjedelig å måtte vente så lenge på valp! ;)

Dorab01 : jeg skal ha laekenois ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...