Gå til innhold
Hundesonen.no

import av hund

Pingo

Recommended Posts

Har et spm. ang import av hund. Skal ringe mattilsynet i morgen, men vil sjekke om noen har en aning på hva som er rett.

I reglene så står det:

I tillegg skal dyret være vaksinert mot rabies med en inaktivert vaksine i henhold til vaksineprodusentens anbefalinger og vaksinasjonen må være gyldig2). Det skal også foreligge svar fra et godkjent laboratorium (se liste under "Andre nettsteder" til høyre) på en blodprøve som er tatt tidligst 120 dager etter siste rabiesvaksinering og senest den dagen vaksinasjonens gyldighet utløper og som viser at dyret har et antistoffnivå på minst 0,5 IE/ml. For at dokumentasjonen for tilstrekkelig høyt antistoffnivå skal beholde sin gyldighet, må dyreeier sørge for at dyret blir revaksinert mot rabies innenfor den tidsrammen vaksineprodusenten anbefaler; overskrides fristen for revaksinering, må det tas ny blodprøve.

Tidligere så stod det at valpen måtte være minst 3mnd før første vaksine(noe jeg ikke kan se at det står nå), noe som gjør at det tar minst en mnd ekstra før den kan lande i Norge.

Jeg vet at Rabisin har anbefaling helt ned til 5ukers alder, og siden reglene sier i henhold til vaksineprodusentens anbefalinger, så bør man jo kunne vaksinere så tidlig, for så å kunne få valpen ved 7mnd isteden for 9mnd?

Hva mener dere er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å styrer med å importere valp nå snart..men jeg skal importere med den nye ordningen hvor man kan føre valper under 12 uker direkte inn i landet hvis de kommer fra utvalgte land (min kommende valp kommer fra Nederland) Sikker på du ikke kan benytte deg av den ordningen? Mer info her: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=18022

Veldig praktisk..pratet med mattilsynet om det i går og hun hyggelige damen der sa at de helt sikkert ville godkjenne søknaden så lenge alt var etter forskriftene. Men så har jeg en sabla god grunn mente hun..det finnes nemlig ikke tisper av rasen i Norge, bare hannhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg er klar over den"3mnd regelen", men ettersom jeg har forstått så er det kun en liste med land som man kan importere fra, på den måten. Og landet jeg skal importer fra er Ungarn, og det er ikke på listen <_<

Synes det kan være greit å få valpen hjem fortest mulig, det synes sikkert folkene som skal passe valpen i de mnd også :( Og da utgjør 1-2mnd ganske mye.

Ringte du distrikt kontakten i mattilsynet eller hvem?

Du verden så mye man glemmer i løpet av to år :) (to år siden jeg imp. hund sist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungarn ja..uffda :)

Ringte bare 04060 og ble satt over til vetrinæren ved mitt lokale kontor.. Det er også de som skal behandle søknaden så vidt jeg har forstått.Finnes ikke noen måte å omgå de reglene på fra ungarn da? Når det er en så sjelden rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nå har jeg fått svar...

Valpen kan vaksineres lovlig fra 4-5 uker(Rabisin Vet. sin anbefaling). Men er moren vaksinert mot rabies siste året så er sannsynligheten stor for at ikke antistoffene til valpen blir høye nok til blodprøven og man må kanskje vaksinere på nytt og vente 4 nye mnd på blodprøve..

Argh... :) så hva gjør man?

Tar man sjansen på å vaksinere tidlig-få valpen hjem ved7mnd, evt muligheten for å ikke få hunden hjem til planlagt tid, eller vaksinere ved 3mnd og mest sansynlig så går alt flott og man får valpen hjem ved 9mnd...

jeg får i allefall først sjekke når mamman ble vaksinert sist. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nå har jeg fått svar...

Valpen kan vaksineres lovlig fra 4-5 uker(Rabisin Vet. sin anbefaling). Men er moren vaksinert mot rabies siste året så er sannsynligheten stor for at ikke antistoffene til valpen blir høye nok til blodprøven og man må kanskje vaksinere på nytt og vente 4 nye mnd på blodprøve..

Argh... :) så hva gjør man?

Tar man sjansen på å vaksinere tidlig-få valpen hjem ved7mnd, evt muligheten for å ikke få hunden hjem til planlagt tid, eller vaksinere ved 3mnd og mest sansynlig så går alt flott og man får valpen hjem ved 9mnd...

jeg får i allefall først sjekke når mamman ble vaksinert sist. :unsure:

Jeg importerte fra ungarn nå i år. Og fikk tispen min hjem når hu va 6/12 måned gammel. Det vi gjorde var å ta vanlig vaksine så tidlig som mulig også en måned før hun skulle ta blodprøve vaksinerte hun en gang til og slik fikk hun akkurat nok antistoffer :( Jeg vet at dette ikke er helt den 100% lovlige veien, men siden du er så heldig og importerer fra ungarn kan neste alt la seg gjøre! Så bare snakk med oppdretter og luft ideen din lit så kommer hun nok på noe. Hvilken rase skall du importere?

Og LOKE hvilken rase skall du importere??? så spennende da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi gjorde var å ta vanlig vaksine så tidlig som mulig også en måned før hun skulle ta blodprøve vaksinerte hun en gang til og slik fikk hun akkurat nok antistoffer

Mener du at dere satt grunnvaksinen(en eller to ganger? det er vel anbefalt to?), ventet tre mnd, satt en ny, og så tok blodprøve en mnd etter det igjen?

Går ut i fra at den siste vaksinen ikke ble ført opp i passet da?

Og alt gikk ok på grensekontrollen?

Jeg går ut i fra at det er best å vaksinere mot leptospirose og valpesyke også...

Rasen er Mudi, selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke importert valp da.. bare over kommunegrensene;) Gutten min skulle egt flytte til Finland sammen med størsteparten av kullet. De ble vaksinert mot rabies ved 5ukers alder, så tok jeg neste etter 3mnd (iom at siste vist nok må være tatt etter fylte 3mnd), og deretter 4mnd til blodprøven. Så når han va 7mnder var alt i boks!:) Er enig med deg i at det er bedre å få de ved 7mnd enn ved 9mnd hvis det er valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble vaksinert mot rabies ved 5ukers alder, så tok jeg neste etter 3mnd (iom at siste vist nok må være tatt etter fylte 3mnd), og deretter 4mnd til blodprøven.

Tror ikke det er noen regler ang 3mnd lenger, spurte i allefall dama i mattilsynet om det, og hun påstod at jeg lovlig kunne vaksinere valpen v 5 og 9 uker, men hun ville ikke anbefale det pga at det var stor sjanse for at ikke hunden fikk nok antistoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...