Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte fòr

Karina&Chica

Recommended Posts

Nå har jeg prøvd det meste på hunden min for at hun skal spise tørrforet sitt.

Vi forer henne på Eukanuba, og før så gikk det helt fint og hun spiste godt. Men så begynte hun gradvis og ikke gidde å spise. Da begynte vi å prøve ut forskjellige metoder. Vi har latt foret stå hele dagen slik at hun kan spise når hun vil, vi har foret henne til bestemte tidspunkter, vi har latt foret være tørt og vi har vetet det. Tilslutt prøvde vi å ha i litt Cesar i foret, og dette fungerte ganske lenge, før hun for en stund siden bare begynte å spise cesaren og lot tørrforet ligge igjen. Hun spiser tørrforet kun hvis hun er veldig sulten, og jeg at det i lengden ikke vil være godt for henne å bare leve på cesaren og brødskive med leverpostei(hun får restemat innimellom også). Så nå har vi kommet til konklusjonen om å bytte fòr, og vurderer å bytte til Royal Canine. Vi fikk en prøvepakke av Royal Canine, og hun likte dette foret..

Så det jeg lurer på er om noen vil gi litt info om Royal Canine? Hvor mye det koster? Om det inneholder den mengden av næringsstoffer som er anbefalt? Hvordan trives deres hund med foret? Er det et for å anbefale?

Og så lurer jeg på en ting til.. Jeg har alltid fått høre at man skal bytte foret gradvis, slik at magen til hunden vender seg til det nye foret. Men hvordan skal jeg klare dette når hun nesten ikke spiser av det foret hun har nå? Har det veldig stor betydning om jeg starter å gi det nye foret med en gang, for hvis jeg blander det med det Eukanuba, kommer hun garantert bare til å spise av det nye..

Trenger noen tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler litt i overkant av 1000 kr for tre 15 kg's RC, de har som regel '3 for 2'-tilbud der jeg handler (=500og noen kr for 15 kg). Skiftet bare rett over uten å dele halvt om halvt en stund osv. Gikk fint det, hun funka dårlig på det gamle foret. Jeg sluttet litt tidligere med å gi flere måltid om dagen, nå får hun ett på kvelden, spiser hun ikke er det bort med skålen. Etter hun spiste jevnt en periode (etter 14 'harde' dager med ingenting utenom, kun tørrfór) har jeg brukt en del vom også (hun er litt tynn), da går alt ned på høykant, men hun spiser selv om det ikke er iblandet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser tørrforet kun hvis hun er veldig sulten

Nå er jeg kanskje litt slem, men dette burde si deg noe!

La henne bli så sulten. Dette sier nemlig meg at hun er en hund, og hunder sulter seg aldri til døde med mindre de er syke.

Jeg er kanskje ennå slemmere når jeg nevner at de aller fleste hunder faktisk kan ha godt av å slanke seg et par kilo, men det er nå uansett min personlige mening.

Dropp fôrskifte, gi ett måltid om dagen, og ta den vekk om hun ikke har spist det opp ila 5 minutter. Ta det vekk og gi henne hverken restemat eller annen mat før det er måltid igjen neste kveld. Er jo ikke rart om hun dropper tørrfôret om hun får kjøttkaker og brun saus i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla får RC nå, men går "egentlig" på vom og hundemat. Hun får hypoallergenic, som er allergifôret deres, svindyrt sådan. Over 800 kr betalte jeg for 14 kg! :):) Avføringen er fin den, men veldig lys av en eller annen grunn. Ellers har jeg merket liten forskjell fra v&h, men dette er jo bare et prøveprosjekt, for å finne ut om hun er fôrallergisk, og dessuten har hun bare gått på det noen uker. Men prisen er nok til at jeg holder meg milelangt unne. På den andre siden er jo Eukanuba temmelig dyrt også, og min erfaring er at det ikke smaker så godt heller. Men de har vel en sånn smaksgaranti på det, så du kan jo få litt penger tilbake, da..

Litt avhengig av hvor gammel hunden din er, tror jeg jeg ville byttet fôr. Men skjer det samme med det nye fôret, ville jeg sett på fôringsrutinene, som Yngvil sier. Er hun over året, ville jeg byttet, men er hun under, syns jeg hun kan lære seg å spise det hun får servert. Ikke noe dilldall i eller utenom fôret, og ta det vekk hvis hun ikke har spist innen rimelig tid. Det er så utrolig surt med en matlei hund, men ikke kødd det til for dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Yngvild sier, slutt med restemat og Cæsar maten gi kun tørr for og vær HARD på det.

Har du prøvd å bøte opp maten litt før hun får det? Kanskje hun liker det bedre?

RC ligger på normal kvalitetsmat pris rundt 500kr for 15kg, skal hun ha special for som Huldra nevner så blir det dyrere, men det er det vel ikke snakk om.

Du kan jo bytte og se hvordan det går med spisinge, kan hende hun ikke liker Eukanuba, men da må du være streng når hun går på RC så hun ikke begynner å lure dere igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hunder som fort går matlei av Eukanuba'en - og hvorfor skal man da tvinge dem til å spise noe de ikke liker?

Det KAN jo hende at hunden får kjempebra matlyst når man faktisk gir den noe den liker.

Så i ditt tilfelle hadde jeg byttet tvert - men SÅ vært steinhard med fôringen (som andre har vært inne på her). Royal er et fôr som de fleste tørrfôrspisende hunder liker smaken av, i alle fall om man gir kylling-varianten. Mange hunder synes tørrfôr med lam kan være litt "rart", men de venner seg som regel til det - og starter å like det også.

Og så kan man tenke igjennom hvor mange måltider man gir valpen sin. Hvis den er matlei - dropp ett av måltidene en dag og se det an. Neste dag kan man gi det igjen, men man kanskje bare halverer mengden på et annet måltid.

Prøv å få hunden til å forstå at det er ikke ALLTID tilstrekkelig med mat - så det gjelder å passe på når man har sjangsen!

Det funker utmerket for oss som har flere hunder - bare la en av de andre ta maten fra en som er så matlei at den går vekk.. Vips - så er den ikke så "lei" lenger, gitt..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ordentlige svar :)

Egentlig er det litt "matkrangel" her hjemme..

Jeg mener og sier mye av det dere har sagt her. At en hund aldri vil sulte seg til døde, og at vi bør droppe restematen, ikke alltid gi henne brødskive med leverpostei. Hadde jeg vært henne ville jeg så klart ha valgt det beste og droppet det "kjedelige" foret.. Jeg har prøvd, og da mener jeg virkelig at jeg har prøvd, forskjellige måter å få henne til å spise tørrforet på. Men nå går det ikke lenger. Så nå prøver jeg virkelig å være konsekvens..

MEN, det er desverre ikke så lett når jeg har to foreldre bak meg som ikke helt mener det samme som meg. Det hender jeg får høre at Chica må jo sulte ihjel fordi at jeg aldri gir henne mat. Og da prøver jeg alltid å forklare at hun er nødt til å få i seg tørrforet for det er det foret som har de næringsstoffene hun trenger og at hun aldri ville sultet seg til døden.

De mene rogså at det ikke er noe galt i å gi henen restemat.. Den forrige hunden vi hadde ble 16 år uten sykdommer og fikk masse restemat.. Stakkars hunden må jo få nyte livet litt den og..

Greit, sier jeg, hun kan få restemat noen ganger, men ikke så ofte at det ødelgger tørrforrutinene..

Og det er nok det det har gjort nå! Desverre..

Men jeg skal få det inn på rett spor igjen, ved å bytte til Royal Canine og være streng på at hun ikke skal gå lei dette foret også..

Takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...