Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens høyde på fly.


icebluelagoon

Recommended Posts

Godkjente bur - mål

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS/SAS Braathens er 40x25x23cm.

Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo.

Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr.

Versågod og velbekomme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For norwegian står det dette:

Mindre kjæledyr (hund og katt) kan også fraktes i kabinen (PETC) under spesielle betingelser, men også her gjelder regelen om maksimum to dyr per flyavgang i separat IATA-godkjent bur/kennel. Maksimum vekt for slikt bur/kennel er brutto åtte kilo med maksimum dimensjoner på 43 x 31 x 20 cm. Verken dyr i lasterommet eller i kabinen er tillatt til eller fra Storbritannia. Passasjeren må selv arrangere en passende kennel/bur, IATA-godkjent, eller såkalt reise bag for kjæledyr. Denne må være laget av et solid materiale, og dessuten være vanntett og ren. Buret må være så stort at dyret kan stå oppreiset, snu seg rundt og ligge i en naturlig posisjon. Vi anbefaler en såkalt "sherpa bag", som kan kjøpes i flere dyrebutikker. Reisende med dyr må sjekke inn minimum en time før avgang. Betalingen gjøres på flyplassen på avreisedagen.

Levende dyr (hund og katt) - Innenriks - Utenriks

-----------------------------------------------------------------------

I kabinen (PETC) - NOK 150/€ 20 - Ikke tillatt

I lasterommet (AVIH) - NOK 200/€ 25 - NOK 300/€ 40 (gjelder ikke UK)

Det kan du lese mer om på norwegian.no sine sider under reiseinfo... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjente bur - mål

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS/SAS Braathens er 40x25x23cm.

Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo.

Noweigan

Maksimum vekt for slikt bur/kennel er brutto åtte kilo med maksimum dimensjoner på 43 x 31 x 20 cm. Verken dyr i lasterommet eller i kabinen er tillatt til eller fra Storbritannia.

Ikke for å være vannskelig altså men når det gjelder disse målene hva er høyde, bredde og lengde da? det står det ingenting om.

Men jeg regner med at det høyeste tallet er lengden også kommer bredde og høyden etterpå.

Hvis dette er slikt som de har på sidene sine disse flyselskapene så burde det jo også stått f.eks L 43 - H 31 - B 20 sånn at ekstremt blonde personer skjønner hva som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er Kite du skal ha med deg, går nok det akkurat.. Jeg har flydd med Saeta i voksen str. i kabinen i en liten bag, men ville ikke gjort det på en lang reise... Alt i alt tror jeg nok nesten det er bedre at de sitter i et større bur i lasterommet, og evt. får noe beroligende dersom de har lett for å stresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufthansa har 10 KG som maxvekt på bag + hund.

Centa veier 10,5 kg, så jeg oppgav en liten hvit løgn når jeg bestilte biletten til Tyskland, og sa hun veide ca 8 kg. Dermed ble hun booket opp som "pet in cabin", og da er det vanskelig for dem å gjøre noe med det.. hehe.. De rev seg i håret og skrek "Ser grosse" (eller noe i den duren) men Centa fikk bli med opp i kabinen, hun :wub:

Du må ta kontakt med det aktuelle flyselskapet og høre hva deres restriksjoner er.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyden på buret som er 20 cm (lengde x bredde x høyde), så hvis man ser for seg 20 cm i mankehøyde, er det ikke mange hunderaser det er plass til...

At de KAN godta det er noe helt annet. For endel år siden tok en venninne av meg en 7 mndrs beardedvalp, stappet den ned i en sportsbag - og greide faktisk å få den med som håndbagasje...

Nå i disse hysteriske håndbagasje-tider, så tror jeg man skal være forsiktig å stole blindt på en slik løsning. Sist jeg var i England for å hente valp hadde jeg med en sånn hundebag (Sherpa) OG en flykasse (i tilfelle de ikke godtok bag'en). Hadde bestilt plass for både hund i cabin og i cargo, men når vi sjekket inn sa vi at den store som skulle i cargo ikke skulle være med likevel..

Funket som bare dèt - men det var ikke helt problemfritt med en aktiv 10 ukers beardisvalp i en liten bag i alle de timene heller..

Ok - flyturen er jo bare i underkant av 2 timer, men fra innsjekkingen på Manchester Flyplass til vi fysisk var utenfor Gardermoen - tja, dèt tok jo sin tid.

Men vi fikk mange hyggelige smil, da - når man gikk rundt der med en bag på skulderen med et lite beardishode stikkende ut..

Da var det klart enklere når jeg hentet den forrige (4 år siden) - sendte han som Cargo fra Heathrow Flyplass, og fikk buret utlevert som spesialbagasje (på egen tralle) lenge før resten av bagasjen kom (som vi jo også måtte vente på). Småløp med buret og bagasjen på trallen rett inn på rød sone i tollen. Valpen pep (måtte på do!), og tollerne følte seg stresset nok av liten søt valp at passet knapt ble åpnet (om moms ble glemt) før vi ble sendt kjapt ut av flyplassen..

Så jeg tror absolutt jeg hadde valgt å sende hund i cargo neste gang.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian mener forresten at hunder ikke kan veie mer enn førti kilo. Til opplysning.

Hehe da vet ikke de hva store hunder er i det heletatt.

Bare bullmastiff tispen til noen vi kjenner veier jo 55kg tør ikke tenke på hva hannhunden veier altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...