Gå til innhold
Hundesonen.no

Travhester =)


pappasito

Recommended Posts

Heij :)

Jeg vet at det er mye jobb med å trene opp en X-traver til å bli en fin ridehest :) Men litt av gleden er det ikke? Å se at virkelig arbeidet ditt har gjort underverker.. :D Det synes nå jeg.. jeg hadde ikke hatt noe imot å kjøpe meg en billig X-traver å trene den.. grunnen er at jeg liker ikke konkurranse og har sldri startet noe særlig.. bare litt.. menne travere er fine som hobbyhester da

Klem... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fine hobbyhester- joda.. Men det er en kjempejobb som veldig mange avslutter halvveis, og da får man stive hester som er umulige å bøye, og som sliter fryktelig på feil muskler under jobbing, og jeg merker at for min del orker ikke jeg den jobben. Jeg har ikke motivasjonen, rett og slett. Jeg synes det er kjempemorro å ri inn og trene opp hester fra scratch, men da har du et hvitt papir å jobbe med, ikke en hest som har et helt annet grunnlag og helt andre forutsetninger. Men ekstravere kan bli herlige tur- og hobbyhester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Selv har jeg ikke så mye peiling, men har ei venninne som har trent en varmblodstraver til dressurhest. Da de begynte 'kunne ikke' hesten galoppere, på sitt første dressurstevne nå i høst kom de som nummer 2. De slo ut flere sånne 100 000 kroner hester. De hadde trent dressur i et år før de startet og hesten var 4 1/2 år gammel tror jeg hvis jeg ikke husker feil. Ikke mer enn 5 iallefall. Jeg synes de har vært flinke.

Et par bilder fra stevnet:

chaser.jpg

chaser2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei. jeg synest det mest morsome med hele traver opplegget er å trene dem til å bli travere. HAr ein vallak i løp nå, og holder på og trene opp ein til, men bruker dem som ridehester i tillegg da. Det er veldig morro å ri travere ;) Men jeg liker dem med litt fart og futt også. En god avbrekkning uansett om du omskolerer en traver eller og du trener opp en traver er horsemanship, du trenger verken være proff eller noe annet for å få det til, og hentene trives med det i tilleg som de trenes mentalt og ikke bare fysisk. Bør absolutt prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...