Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund


CWL

Recommended Posts

Jeg har alltid likt store hunder og det har aldri vært i mine tanker at jeg noen gang skulle ha en liten hund.

Men i det siste har jeg fått øynene opp for småe hunder. Jeg har jo en drøm om hund nr. 2 til sommeren så jeg sitter titt og ofte og ser på forskjellige raser. Et par av de jeg virkelig liker (har aldri møtt en i live) er Lancashire heeler og dansk/svensk gårdshund. Jeg vet at det er få av disse i norge, så det blir kanskje vanskelig å få tak i en av disse. Men om noen har erfaringer med disse nydelige hundene vil jeg gjerne høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt store hunder og det har aldri vært i mine tanker at jeg noen gang skulle ha en liten hund.

Men i det siste har jeg fått øynene opp for småe hunder. Jeg har jo en drøm om hund nr. 2 til sommeren så jeg sitter titt og ofte og ser på forskjellige raser. Et par av de jeg virkelig liker (har aldri møtt en i live) er Lancashire heeler og dansk/svensk gårdshund. Jeg vet at det er få av disse i norge, så det blir kanskje vanskelig å få tak i en av disse. Men om noen har erfaringer med disse nydelige hundene vil jeg gjerne høre :)

Noen i nærheten av meg hadde en dansk/svensk gårdshund. Den var utrolig skjønn! Men den var veldig aggresiv. Noe jeg tror har med eierne å gjøre, å ikke selve hunden.

Lykke til videre i letingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok 3 poeng til heelern :D Takk for svar alle sammen. Det å velge ny rase er veldig vanskelig, du skal jo tross alt leve med dette valget i mange år. Hadde egentlig bestemt meg for en ny korthåret vorsteh, men tror aldri jeg kommer til å få en ny Chrissy :) Tror ikke hun var veldig rasetypisk fra det andre har fortalt om sine vorstehre. Jeg har også tittet på engelsk springer spaniel som jeg synes er flotte hunder. Har også tenkt litt på puddel. Men har jo da i det siste fått opp øynene for å ha en liten hund. Det må være en hund med litt futt i som klarer å henge med Luke (min blandingshund) på f.eks en lang fjelltur. (Vi er veldig aktive i skog og mark) Ønsker også en hund som er samarbeidsvillig og vi kan trene litt lydighet eller agility med. Så fra det jeg har lest, virker heelern som en god kandidat. Nei, dette blir vanskelig :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Jeg har Lancashire Heeler. Har hatt både tispe og hannhund, men har nå bare hannhund.

Lancashire Heeler er en kjempeartig rase. De er arbeidsomme, lekne, hengivne og tåler godt å gå lengre turer. At det er mye hund i liten kropp er det ingen tvil om, de går under kallenavnet " cowboy i lommeformat." De kommer imidlertid i en del ulike varianter. De første som ble godkjent var black/tan med ståører, mens nå er også liver/tan med tippører godkjent. Str kan også variere ganske mye, men det er også godkjent. De som er av de større heelerene sies at er av den gamle typen. Heeleren er jo en rase som forsvant, men så ble avlet fram igjen. Tispa mi var ei lita, aktiv jente på 5 kg, mens hannhunden min er en plugg på 12 kg (han er ikke tykk :) ) Hele kullet til Pondus er så store som han.

I Norge er det ingen enkel rase å få tak i, men tar man turen over til Svergie er det en mye mer utbredt rase.

Avhengig av hvor du bor, så vet jeg også at det kommer heelere til utstillingen på ekeberg (tror jeg det var) i november. Om du skulle hatt muligheten til å dra dit så hadde du hvertfall fått se tre heelere live. Ellers så pleier det alltid å være noen på utstillingen på Hamar.

Lykke til med valg av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Jeg har Lancashire Heeler. Har hatt både tispe og hannhund, men har nå bare hannhund.

Lancashire Heeler er en kjempeartig rase. De er arbeidsomme, lekne, hengivne og tåler godt å gå lengre turer. At det er mye hund i liten kropp er det ingen tvil om, de går under kallenavnet " cowboy i lommeformat." De kommer imidlertid i en del ulike varianter. De første som ble godkjent var black/tan med ståører, mens nå er også liver/tan med tippører godkjent. Str kan også variere ganske mye, men det er også godkjent. De som er av de større heelerene sies at er av den gamle typen. Heeleren er jo en rase som forsvant, men så ble avlet fram igjen. Tispa mi var ei lita, aktiv jente på 5 kg, mens hannhunden min er en plugg på 12 kg (han er ikke tykk :D ) Hele kullet til Pondus er så store som han.

I Norge er det ingen enkel rase å få tak i, men tar man turen over til Svergie er det en mye mer utbredt rase.

Avhengig av hvor du bor, så vet jeg også at det kommer heelere til utstillingen på ekeberg (tror jeg det var) i november. Om du skulle hatt muligheten til å dra dit så hadde du hvertfall fått se tre heelere live. Ellers så pleier det alltid å være noen på utstillingen på Hamar.

Lykke til med valg av rase.

Takk for god informasjon. Jeg bor langt nord i landet, så jeg tror ikke jeg kommer til å ha muligheten til å komme til ekeberg eller hamar :)

Jeg har endel spørsmål om rasen, så jeg håper du gidder å svare.

Hvordan er de rundt andre hunder?

Hvor aktive er de egentlig? Jeg har jo en meget aktiv blandigshund, men han har heldigvis en av og på knapp. Er dette hunder som kan ta det rolig i noen dager uten å gå på veggen?

Egner de seg til agility eller lydighet?

Hvor stort er gjeterinstiktet i dem?

jeg tror jeg har en million spørsmål, men disse er noen jeg kommer på i farta. Jeg er jo klar over at det forskjell fra individ til individ. Og det også har mye å si hva du venner dem til. Jeg har blitt utrolig fasinert av denne rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon. Jeg bor langt nord i landet, så jeg tror ikke jeg kommer til å ha muligheten til å komme til ekeberg eller hamar :D

Jeg har endel spørsmål om rasen, så jeg håper du gidder å svare.

Hvordan er de rundt andre hunder?

Hvor aktive er de egentlig? Jeg har jo en meget aktiv blandigshund, men han har heldigvis en av og på knapp. Er dette hunder som kan ta det rolig i noen dager uten å gå på veggen?

Egner de seg til agility eller lydighet?

Hvor stort er gjeterinstiktet i dem?

jeg tror jeg har en million spørsmål, men disse er noen jeg kommer på i farta. Jeg er jo klar over at det forskjell fra individ til individ. Og det også har mye å si hva du venner dem til. Jeg har blitt utrolig fasinert av denne rasen :)

1:De er som de fleste andre hunder når det gjelder samvær med andre hunder. Er de vant med andre hunder går det stort sett veldig bra, elsker å leke. Er de ikke vant med andre hunder kan de utvikle litt bråkjekkhet mot andre av samme kjønn (som mange andre hundraser)

2: Det er aktive hunder, men de har også denne av/på knappen. De elsker stort sett å være aktive, men de ligger like gjerne på rygg i sofaen eller i armkroken. De kan fint ta det rolig noen dager, og klarer seg helt fint med litt hodebry og lek inne i stedenfor.

3: Noen av de med heeler i Norge driver med aggility, noe hundene virkelig elsker. De kan nok også brukes i lydighet, men man skal nok ha en del tålmodighet ved innlæring av ting, for vil de ikke, så vil de ikke. ;) Men vil de, så lærer de ting fort.

4: Gjeterinstinktet er helt klart til stede. De heter jo heeler fordi de napper kuene i hælene når de skal samle dem...Dette kan man også se rasen gjøre med menneskeflokken sin, men da dytter de folk på hælene, ikke napper. Men ellers så tror jeg nok at mye av instinktene er litt fra hund til hund, i og med at de er så ulike...jeg har en med større gjeterinstinkt enn hva noen av de andre heelereiere har. Pondusen min er også ivrig på å spore, og er ganske så flink på det. Men vi har ikke fulgt opp dette på mer enn på fritidsbasis og for moro.

Kommer du på mer du vil spørre om, så spør i vei, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har ikke så mye kjennskap til rasen, men tenkte jeg kunne bidra med det jeg vet B) Jeg var på Agility i Bergen for noen månedes siden og der var det en dame med 2 Lancashire heelere, en hann og en hun. De var veldig god i agility!! Så etter det jeg så egner de seg veldig godt, for de var en av de som var best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har ikke så mye kjennskap til rasen, men tenkte jeg kunne bidra med det jeg vet B) Jeg var på Agility i Bergen for noen månedes siden og der var det en dame med 2 Lancashire heelere, en hann og en hun. De var veldig god i agility! Så etter det jeg så egner de seg veldig godt, for de var en av de som var best!

Ja, de gjør det bra i aggility, og den tispa jeg regner med du så har heller ikke holdt på med det i mange år. Hun er mor til begge de jeg har hatt/har og er en helt herlig liten jente.

Ta også en titt på http://www.norsklancashireheeler.net for å se noen av Norges heelere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de gjør det bra i aggility, og den tispa jeg regner med du så har heller ikke holdt på med det i mange år. Hun er mor til begge de jeg har hatt/har og er en helt herlig liten jente.

Ta også en titt på http://www.norsklancashireheeler.net for å se noen av Norges heelere.

Kan det stemme at de er fra Arendal? Ja jeg har lest om rasen og syns det er flotte men etter jeg så de i levende live ble jeg veldig fasinert, kunne godt tenke meg en selv engang i fremtiden... :) Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...