Gå til innhold
Hundesonen.no

En belger eller tre, med eller uten krøller

tm100021

Recommended Posts

Skrevet
Må si meg veldig enig med de andre..men jeg vet veldig godt hvordan du har det :)

Drømmerasen min er en rase hvor det fødes svært få gode kull.. i verden faktisk. Det kan går år i mellom hvert kull som det er verdt å importere fra (Kull i Norge kan jeg bare glemme, det finnes en liten håndfull hannhunder her og dett er dett ).

At rasen av flere erfarne blir beskrevet som en rase du bare ikke vil ha et litt ustødig individ av (det ønsker man vel ikke med noen hunderaser, men i noen rase smeller det hardere enn hos andre raser) gjorde at jeg var svært nære å velge en annen rase. En rase jeg vet jeg kunne få en god valp av et sannsynligvis knallbra kull fra noen jeg tolker som en svært seriøs oppdretter.

Men for å ikke havne i en situasjon hvor jeg muligens aldri fikk tak i gode individer av rasen jeg aller mest ønsker meg (flere mener at rasen er raskt utdøende i sin nåværende form) eller- skekk og gru - ble så desperat at jeg endte med tre brukshunder, har jeg valgt å vente med få hund nr 2 til jeg får drømmevalpen av drømmerasen. Noe som sannsynligvis kan ta år... *sukk* Jeg kommer sikkert til å angre som en hund når valpene fra rase nr 2 blir født, mulig jeg angrer som en hund når jeg får en hund av drømmerasen (!) men den risikoen får man bare ta... Det gjelder å ha is i magen, men det var selvfølgelig mye lettere for meg som allerede hadde en hund å pusle med :D

Hva er drømmerasen:p

Guest Belgerpia
Skrevet

Hva er drømmerasen:p

hehe jeg veit jeg veit jeg veit ...... tihi...... og juhu...... hahaha

Og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, hvorfor Loke av en eller annen pussig grunn har falt for den rasen fatter ikke jeg, - men noen liker dem litt quirky.........

Loke bør komme å se på gutta boys her hun synes jeg........ *fnis* - ypperlige klikkertreneindivider tror jeg......

Skrevet

hehe jeg veit jeg veit jeg veit ...... tihi...... og juhu...... hahaha

Og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, hvorfor Loke av en eller annen pussig grunn har falt for den rasen fatter ikke jeg, - men noen liker dem litt quirky.........

Loke bør komme å se på gutta boys her hun synes jeg........ *fnis* - ypperlige klikkertreneindivider tror jeg......

Ikke frist meg! En liten sort valp :) *sukk* Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en mann bare så det ble flere om ansvaret og jeg kunne hatt flere hunder. :D Jeg vet de krøllete ikke er direkte smellvakre, men de er så søte! :D

Guest Belgerpia
Skrevet

Ikke frist meg! En liten sort valp :) *sukk* Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en mann bare så det ble flere om ansvaret og jeg kunne hatt flere hunder. :D Jeg vet de krøllete ikke er direkte smellvakre, men de er så søte! :D

Ehh.... søte?

Rare ja, men søte - nope........... men traff faktisk to jeg syntes var både pene og trivelige i England i fjor

de lignet i alle fall på belgere, hvilket kun en av de som pr. i dag er i Norge gjør etter min mening.

Men men... jeg sverger til rødt og sort langhåret jeg........ de er SØTE de......

aImg_2008.jpg

sånne små hengebuksvin for eksempel.......... :rolleyes:

Skrevet

Ehh.... søte?

Rare ja, men søte - nope........... men traff faktisk to jeg syntes var både pene og trivelige i England i fjor

de lignet i alle fall på belgere, hvilket kun en av de som pr. i dag er i Norge gjør etter min mening.

Men men... jeg sverger til rødt og sort langhåret jeg........ de er SØTE de......

Sshhh! Jeg prøver å forestille meg at jeg overhode ikke trenger en til :) Har egentlig bare sett Loke tapt til krøllene, så blir det flere av de andre på oss.

Guest Belgerpia
Skrevet

Sshhh! Jeg prøver å forestille meg at jeg overhode ikke trenger en til :) Har egentlig bare sett Loke tapt til krøllene, så blir det flere av de andre på oss.

Klart du trenger en til - alle trenger MINST to belgere.............. og da mener jeg MINST hihi...... tenk, to er dobbelt så moro som en, og så er det liksom sånn da at det er ikke særlig mer jobb med to - ut må man uansett liksom............

Nææææ to belgere er akkurat passe, og dobbelt så moro........ hihi

Skrevet

Der har du hele problemet mitt... Jeg vil ha en med riktige krøller ( ikke malle med bart eller med lang rufsete pels ) og som ser ut som en belger (ikke en bouvier), er RØD, har en stabil psyke (til Norske forhold, ikke Belgiske) og er frisk... *sukk* jeg vil ha en skikkelig Laekenois rett og slett. De er det ekstremt få av... Heldigvis så få jeg hjelp og råd når jeg leter i jungelen.

For en herlig liten skapning lille Donatello er :) Du er ond!

Men nå begynner det å bli litt vel O.T her :D

Skrevet

Klart du trenger en til - alle trenger MINST to belgere.............. og da mener jeg MINST hihi...... tenk, to er dobbelt så moro som en, og så er det liksom sånn da at det er ikke særlig mer jobb med to - ut må man uansett liksom............

Nææææ to belgere er akkurat passe, og dobbelt så moro........ hihi

*sukk* Ikke trenger jeg mye overbevisning heller. Men så var det rød, sort, kort eller lang da... :D

Men nå begynner det å bli litt vel O.T her :D

Splittet det til en egen tråd :)

Skrevet

Ehh.... søte?

aImg_2008.jpg

Den der varjo veldog sjarmerende, men gud så små ører! hehe :)

Guest Belgerpia
Skrevet

Den der varjo veldog sjarmerende, men gud så små ører! hehe :)

Små ører er bra det når du er fire uker og målet er å få de stående opp på toppen av hodet om en uke eller tre...... trenger ikke store ører da...... hihi

Skrevet

Driver å tenker på å skaffe meg en belger (har dog ikke bestemt meg). Da helst den sorte varianten. :D Skal ikke ha før tidligst rundt jul. Noen kenneler å anbefale? Det viktigste er at det er gode arbeidshunder, der foreldrene har godkjent MH, stor gjenstandsinteresse, lite redlser, høy nysjerrighet og en solid av og på knapp. Utstilling er ikke viktig (men se ikke bort fra at jeg stiller ut en gang eller to forde.. :D ).

Nydelig Donatello var da! :) *smelte*

Skrevet

Små ører er bra det når du er fire uker og målet er å få de stående opp på toppen av hodet om en uke eller tre...... trenger ikke store ører da...... hihi

Skulle han ha litt små ører om en uke eller tre så har Ace litt å ta av :) Han var herlig, ja - belgertotter er de vakreste valpene som finnes :D

Skrevet

Skulle mer enn gjerne hatt en tervueren, men per i dag vet jeg at det ikke ville bli riktig ovenfor noen om jeg skulle skaffet meg det. Jeg har ikke nok tid og kompetanse for en slik hund. "Nervueren" er jo noe som skremmer en litt da, selv om jeg ikke går rundt å trur 100% på det, vet jeg jo hva belgere står for :D

Men den lille sorte, stammoren til disse fire store belgerne, DEN kommer nok til meg :):D

Guest Belgerpia
Skrevet

Driver å tenker på å skaffe meg en belger (har dog ikke bestemt meg). Da helst den sorte varianten. :D Skal ikke ha før tidligst rundt jul. Noen kenneler å anbefale? Det viktigste er at det er gode arbeidshunder, der foreldrene har godkjent MH, stor gjenstandsinteresse, lite redlser, høy nysjerrighet og en solid av og på knapp. Utstilling er ikke viktig (men se ikke bort fra at jeg stiller ut en gang eller to forde.. :D ).

Nydelig Donatello var da! :) *smelte*

Nope, kjenner ingen som kjører MH på svartingene sine før de avler på de, men det finnes en og annen med godkjent FA. Kennelen Loke er fra planlegger vel ett kull med svarte bruksvariant belgere - pent blir det ikke, men sikkert greie brukshunder.

Kommer jo ant på hva du skal ha den til - de fleste klarer seg aldeles utmerket med en normal belger selv uten MH til vanlig bruk i lp, agility og som tur-kompis - selv om man har ambisjoner om å bli god i noen av de førstnevnte - skal du ha til bruks og har ambisjoner om å trene mye og nå langt - vel, da kan du se på kullet som planlegges hos Loke's oppdretter. Blir sikkert bra..

Det heter forøvrig ikke godkjent MH, det heter gjennomført MH, men det er en annen diskusjon. Hvorvidt en valp får lite redsler eller har stor gjenstandsinteresse er ikke spesielt lett å se, ei heller om de har av og på knapp - sistnevnte har mer med oppdragelse å gjøre enn noen annet. De fleste valper er naturlig utadvendte, leker med ting og tang og er nysgjerrige...........

Skrevet

Men er det galskap å skaffe seg en belgertott til når den 'forrige' er totre år? Hverdagslydigheten og sånne ting ligger på plass og hun er stort sett som jeg vil ha henne, lite stress og nesten hakket for rolig osv.

*sukk!* Noen må holde meg fast på Hamar i år tror jeg.... :)

Skrevet

Nope, kjenner ingen som kjører MH på svartingene sine før de avler på de, men det finnes en og annen med godkjent FA. Kennelen Loke er fra planlegger vel ett kull med svarte bruksvariant belgere - pent blir det ikke, men sikkert greie brukshunder.

Kommer jo ant på hva du skal ha den til - de fleste klarer seg aldeles utmerket med en normal belger selv uten MH til vanlig bruk i lp, agility og som tur-kompis - selv om man har ambisjoner om å bli god i noen av de førstnevnte - skal du ha til bruks og har ambisjoner om å trene mye og nå langt - vel, da kan du se på kullet som planlegges hos Loke's oppdretter. Blir sikkert bra..

Det heter forøvrig ikke godkjent MH, det heter gjennomført MH, men det er en annen diskusjon. Hvorvidt en valp får lite redsler eller har stor gjenstandsinteresse er ikke spesielt lett å se, ei heller om de har av og på knapp - sistnevnte har mer med oppdragelse å gjøre enn noen annet. De fleste valper er naturlig utadvendte, leker med ting og tang og er nysgjerrige...........

Knis, gikk litt fort da jeg skreiv. Gjennomført MH med godkjent skudd mente jeg. :) Om man har gjennomført en MH så ser man de fleste kravene jeg har satt. God av og på knapp kommer mye fra oppdragelse, men ikke bare. Har sett alt for mange dårlige hunder av diverse raser, selv med eiere som VEThva de gjør.

Gjennom dårlig avl kan man ikke bare miste gjeterinstinktet som belgerne tidligere hadde, men også f.eks lekelyst, skuddfasthet, og funksjonaliteten om å jobbe intenst (men ikke koke over) og slappe av når det ikke er noe å gjøre. Det er ikke så viktig med akkurat en MH test, men når jeg skaffer meg en brukshund vil jeg gjerne vite hva som ligger i foreldrene og linjene, så en eller annen test vil jeg gjerne se. :D

Ble kanskje litt OT.. :unsure:

Har sett på Nanduhria, noen som vet noe om dem?

Skrevet

Men er det galskap å skaffe seg en belgertott til når den 'forrige' er totre år? Hverdagslydigheten og sånne ting ligger på plass og hun er stort sett som jeg vil ha henne, lite stress og nesten hakket for rolig osv.

Jeg holder deg ikke fast...jeg synes en belger til er det eneste fornuftige :D Jeg stemmer for en korthåret en denne gangen eller aller helst en sort :D Kan ikke ha 2 like vet du vel... *ler*

Det kullet Nangijala planlegger til vinteren er vel noen perifere slektninger av Lokeliten? Var det tanten hans som var moren? :unsure: Jeg syntes i utgangspunktet det så knallspennende ut, meeen så har jeg en svakhet for svartinger som ser litt ut som belgere og vel..jeg vet at en annen av tantene hans kan tas for å være en rar blanding av noe annet :D Men jeg syntes ikke foreldredyrene der så ille ut på bildene.

Skrevet

Jeg synes ikke det er galskap, men det vet du jo.. Synd forsøkene mine tidligere i år ikke funket, ellers hadde du jo sitti med en vakker liten tervtott til nå :D

Skrevet

Jeg synes ikke det er galskap, men det vet du jo.. Synd forsøkene mine tidligere i år ikke funket, ellers hadde du jo sitti med en vakker liten tervtott til nå :)

Hysj! Hehe... Til våren igjen kanskje? *tenke*

Skrevet

*sukk!* Noen må holde meg fast på Hamar i år tror jeg.... :lol:

Klart det ikke er galskap, du sier jo sjøl at hverdagslydigheten er på plass og det er lite stress.. Tror nesten du burde hatt en liten svarting jeg, det hadde sett lekkert ut ved siden av den røde vettu ;)

Skrevet

Klart det ikke er galskap, du sier jo sjøl at hverdagslydigheten er på plass og det er lite stress.. Tror nesten du burde hatt en liten svarting jeg, det hadde sett lekkert ut ved siden av den røde vettu :lol:

Ja, fryktelig også det :closedeyes:

Er det forskjell på de røde og de svarte? Annet enn fargen?

Guest Belgerpia
Skrevet

Ja, fryktelig også det :closedeyes:

Er det forskjell på de røde og de svarte? Annet enn fargen?

De svarte er penere? :lol:

Neida, forskjellene er ikke store - og omtrent like individuelle som det er mellom individer med samme farge. Noen er slik og noen er sånn........ utover det er det ganske likt synes nå jeg.

Skrevet

Neida, forskjellene er ikke store - og omtrent like individuelle som det er mellom individer med samme farge. Noen er slik og noen er sånn........ utover det er det ganske likt synes nå jeg.

Jeg har sjelden sett et innlegg jeg er mer enig i ;)

Skrevet

Tsk! Hehe ;)Har siklet på en korthårs rød siden jeg var 16-17 *sukk* Noe annet enn en belger som nr2 tror jeg ikke funker heller, jeg kaster meg sikkert over dere på Hamar med liv og lyst i søken etter oppdretter/kull/variant.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...