Gå til innhold
Hundesonen.no

En belger eller tre, med eller uten krøller


tm100021

Recommended Posts

Må si meg veldig enig med de andre..men jeg vet veldig godt hvordan du har det :)

Drømmerasen min er en rase hvor det fødes svært få gode kull.. i verden faktisk. Det kan går år i mellom hvert kull som det er verdt å importere fra (Kull i Norge kan jeg bare glemme, det finnes en liten håndfull hannhunder her og dett er dett ).

At rasen av flere erfarne blir beskrevet som en rase du bare ikke vil ha et litt ustødig individ av (det ønsker man vel ikke med noen hunderaser, men i noen rase smeller det hardere enn hos andre raser) gjorde at jeg var svært nære å velge en annen rase. En rase jeg vet jeg kunne få en god valp av et sannsynligvis knallbra kull fra noen jeg tolker som en svært seriøs oppdretter.

Men for å ikke havne i en situasjon hvor jeg muligens aldri fikk tak i gode individer av rasen jeg aller mest ønsker meg (flere mener at rasen er raskt utdøende i sin nåværende form) eller- skekk og gru - ble så desperat at jeg endte med tre brukshunder, har jeg valgt å vente med få hund nr 2 til jeg får drømmevalpen av drømmerasen. Noe som sannsynligvis kan ta år... *sukk* Jeg kommer sikkert til å angre som en hund når valpene fra rase nr 2 blir født, mulig jeg angrer som en hund når jeg får en hund av drømmerasen (!) men den risikoen får man bare ta... Det gjelder å ha is i magen, men det var selvfølgelig mye lettere for meg som allerede hadde en hund å pusle med :D

Hva er drømmerasen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva er drømmerasen:p

hehe jeg veit jeg veit jeg veit ...... tihi...... og juhu...... hahaha

Og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, hvorfor Loke av en eller annen pussig grunn har falt for den rasen fatter ikke jeg, - men noen liker dem litt quirky.........

Loke bør komme å se på gutta boys her hun synes jeg........ *fnis* - ypperlige klikkertreneindivider tror jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg veit jeg veit jeg veit ...... tihi...... og juhu...... hahaha

Og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, hvorfor Loke av en eller annen pussig grunn har falt for den rasen fatter ikke jeg, - men noen liker dem litt quirky.........

Loke bør komme å se på gutta boys her hun synes jeg........ *fnis* - ypperlige klikkertreneindivider tror jeg......

Ikke frist meg! En liten sort valp :) *sukk* Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en mann bare så det ble flere om ansvaret og jeg kunne hatt flere hunder. :D Jeg vet de krøllete ikke er direkte smellvakre, men de er så søte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ikke frist meg! En liten sort valp :) *sukk* Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en mann bare så det ble flere om ansvaret og jeg kunne hatt flere hunder. :D Jeg vet de krøllete ikke er direkte smellvakre, men de er så søte! :D

Ehh.... søte?

Rare ja, men søte - nope........... men traff faktisk to jeg syntes var både pene og trivelige i England i fjor

de lignet i alle fall på belgere, hvilket kun en av de som pr. i dag er i Norge gjør etter min mening.

Men men... jeg sverger til rødt og sort langhåret jeg........ de er SØTE de......

aImg_2008.jpg

sånne små hengebuksvin for eksempel.......... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... søte?

Rare ja, men søte - nope........... men traff faktisk to jeg syntes var både pene og trivelige i England i fjor

de lignet i alle fall på belgere, hvilket kun en av de som pr. i dag er i Norge gjør etter min mening.

Men men... jeg sverger til rødt og sort langhåret jeg........ de er SØTE de......

sånne små hengebuksvin for eksempel.......... :rolleyes:

Sshhh! Jeg prøver å forestille meg at jeg overhode ikke trenger en til :) Har egentlig bare sett Loke tapt til krøllene, så blir det flere av de andre på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sshhh! Jeg prøver å forestille meg at jeg overhode ikke trenger en til :) Har egentlig bare sett Loke tapt til krøllene, så blir det flere av de andre på oss.

Klart du trenger en til - alle trenger MINST to belgere.............. og da mener jeg MINST hihi...... tenk, to er dobbelt så moro som en, og så er det liksom sånn da at det er ikke særlig mer jobb med to - ut må man uansett liksom............

Nææææ to belgere er akkurat passe, og dobbelt så moro........ hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du hele problemet mitt... Jeg vil ha en med riktige krøller ( ikke malle med bart eller med lang rufsete pels ) og som ser ut som en belger (ikke en bouvier), er RØD, har en stabil psyke (til Norske forhold, ikke Belgiske) og er frisk... *sukk* jeg vil ha en skikkelig Laekenois rett og slett. De er det ekstremt få av... Heldigvis så få jeg hjelp og råd når jeg leter i jungelen.

For en herlig liten skapning lille Donatello er :) Du er ond!

Men nå begynner det å bli litt vel O.T her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du trenger en til - alle trenger MINST to belgere.............. og da mener jeg MINST hihi...... tenk, to er dobbelt så moro som en, og så er det liksom sånn da at det er ikke særlig mer jobb med to - ut må man uansett liksom............

Nææææ to belgere er akkurat passe, og dobbelt så moro........ hihi

*sukk* Ikke trenger jeg mye overbevisning heller. Men så var det rød, sort, kort eller lang da... :D

Men nå begynner det å bli litt vel O.T her :D

Splittet det til en egen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... søte?

Rare ja, men søte - nope........... men traff faktisk to jeg syntes var både pene og trivelige i England i fjor

de lignet i alle fall på belgere, hvilket kun en av de som pr. i dag er i Norge gjør etter min mening.

Men men... jeg sverger til rødt og sort langhåret jeg........ de er SØTE de......

aImg_2008.jpg

sånne små hengebuksvin for eksempel.......... :rolleyes:

Den der varjo veldog sjarmerende, men gud så små ører! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Den der varjo veldog sjarmerende, men gud så små ører! hehe :)

Små ører er bra det når du er fire uker og målet er å få de stående opp på toppen av hodet om en uke eller tre...... trenger ikke store ører da...... hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å tenker på å skaffe meg en belger (har dog ikke bestemt meg). Da helst den sorte varianten. :D Skal ikke ha før tidligst rundt jul. Noen kenneler å anbefale? Det viktigste er at det er gode arbeidshunder, der foreldrene har godkjent MH, stor gjenstandsinteresse, lite redlser, høy nysjerrighet og en solid av og på knapp. Utstilling er ikke viktig (men se ikke bort fra at jeg stiller ut en gang eller to forde.. :D ).

Nydelig Donatello var da! :) *smelte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små ører er bra det når du er fire uker og målet er å få de stående opp på toppen av hodet om en uke eller tre...... trenger ikke store ører da...... hihi

Skulle han ha litt små ører om en uke eller tre så har Ace litt å ta av :) Han var herlig, ja - belgertotter er de vakreste valpene som finnes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle mer enn gjerne hatt en tervueren, men per i dag vet jeg at det ikke ville bli riktig ovenfor noen om jeg skulle skaffet meg det. Jeg har ikke nok tid og kompetanse for en slik hund. "Nervueren" er jo noe som skremmer en litt da, selv om jeg ikke går rundt å trur 100% på det, vet jeg jo hva belgere står for :D

Men den lille sorte, stammoren til disse fire store belgerne, DEN kommer nok til meg :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Driver å tenker på å skaffe meg en belger (har dog ikke bestemt meg). Da helst den sorte varianten. :D Skal ikke ha før tidligst rundt jul. Noen kenneler å anbefale? Det viktigste er at det er gode arbeidshunder, der foreldrene har godkjent MH, stor gjenstandsinteresse, lite redlser, høy nysjerrighet og en solid av og på knapp. Utstilling er ikke viktig (men se ikke bort fra at jeg stiller ut en gang eller to forde.. :D ).

Nydelig Donatello var da! :) *smelte*

Nope, kjenner ingen som kjører MH på svartingene sine før de avler på de, men det finnes en og annen med godkjent FA. Kennelen Loke er fra planlegger vel ett kull med svarte bruksvariant belgere - pent blir det ikke, men sikkert greie brukshunder.

Kommer jo ant på hva du skal ha den til - de fleste klarer seg aldeles utmerket med en normal belger selv uten MH til vanlig bruk i lp, agility og som tur-kompis - selv om man har ambisjoner om å bli god i noen av de førstnevnte - skal du ha til bruks og har ambisjoner om å trene mye og nå langt - vel, da kan du se på kullet som planlegges hos Loke's oppdretter. Blir sikkert bra..

Det heter forøvrig ikke godkjent MH, det heter gjennomført MH, men det er en annen diskusjon. Hvorvidt en valp får lite redsler eller har stor gjenstandsinteresse er ikke spesielt lett å se, ei heller om de har av og på knapp - sistnevnte har mer med oppdragelse å gjøre enn noen annet. De fleste valper er naturlig utadvendte, leker med ting og tang og er nysgjerrige...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det galskap å skaffe seg en belgertott til når den 'forrige' er totre år? Hverdagslydigheten og sånne ting ligger på plass og hun er stort sett som jeg vil ha henne, lite stress og nesten hakket for rolig osv.

*sukk!* Noen må holde meg fast på Hamar i år tror jeg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, kjenner ingen som kjører MH på svartingene sine før de avler på de, men det finnes en og annen med godkjent FA. Kennelen Loke er fra planlegger vel ett kull med svarte bruksvariant belgere - pent blir det ikke, men sikkert greie brukshunder.

Kommer jo ant på hva du skal ha den til - de fleste klarer seg aldeles utmerket med en normal belger selv uten MH til vanlig bruk i lp, agility og som tur-kompis - selv om man har ambisjoner om å bli god i noen av de førstnevnte - skal du ha til bruks og har ambisjoner om å trene mye og nå langt - vel, da kan du se på kullet som planlegges hos Loke's oppdretter. Blir sikkert bra..

Det heter forøvrig ikke godkjent MH, det heter gjennomført MH, men det er en annen diskusjon. Hvorvidt en valp får lite redsler eller har stor gjenstandsinteresse er ikke spesielt lett å se, ei heller om de har av og på knapp - sistnevnte har mer med oppdragelse å gjøre enn noen annet. De fleste valper er naturlig utadvendte, leker med ting og tang og er nysgjerrige...........

Knis, gikk litt fort da jeg skreiv. Gjennomført MH med godkjent skudd mente jeg. :) Om man har gjennomført en MH så ser man de fleste kravene jeg har satt. God av og på knapp kommer mye fra oppdragelse, men ikke bare. Har sett alt for mange dårlige hunder av diverse raser, selv med eiere som VEThva de gjør.

Gjennom dårlig avl kan man ikke bare miste gjeterinstinktet som belgerne tidligere hadde, men også f.eks lekelyst, skuddfasthet, og funksjonaliteten om å jobbe intenst (men ikke koke over) og slappe av når det ikke er noe å gjøre. Det er ikke så viktig med akkurat en MH test, men når jeg skaffer meg en brukshund vil jeg gjerne vite hva som ligger i foreldrene og linjene, så en eller annen test vil jeg gjerne se. :D

Ble kanskje litt OT.. :unsure:

Har sett på Nanduhria, noen som vet noe om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det galskap å skaffe seg en belgertott til når den 'forrige' er totre år? Hverdagslydigheten og sånne ting ligger på plass og hun er stort sett som jeg vil ha henne, lite stress og nesten hakket for rolig osv.

*sukk!* Noen må holde meg fast på Hamar i år tror jeg.... :)

Jeg holder deg ikke fast...jeg synes en belger til er det eneste fornuftige :D Jeg stemmer for en korthåret en denne gangen eller aller helst en sort :D Kan ikke ha 2 like vet du vel... *ler*

Det kullet Nangijala planlegger til vinteren er vel noen perifere slektninger av Lokeliten? Var det tanten hans som var moren? :unsure: Jeg syntes i utgangspunktet det så knallspennende ut, meeen så har jeg en svakhet for svartinger som ser litt ut som belgere og vel..jeg vet at en annen av tantene hans kan tas for å være en rar blanding av noe annet :D Men jeg syntes ikke foreldredyrene der så ille ut på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det galskap å skaffe seg en belgertott til når den 'forrige' er totre år? Hverdagslydigheten og sånne ting ligger på plass og hun er stort sett som jeg vil ha henne, lite stress og nesten hakket for rolig osv.

*sukk!* Noen må holde meg fast på Hamar i år tror jeg.... :)

Jeg synes ikke det er galskap, men det vet du jo.. Synd forsøkene mine tidligere i år ikke funket, ellers hadde du jo sitti med en vakker liten tervtott til nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det galskap å skaffe seg en belgertott til når den 'forrige' er totre år? Hverdagslydigheten og sånne ting ligger på plass og hun er stort sett som jeg vil ha henne, lite stress og nesten hakket for rolig osv.

*sukk!* Noen må holde meg fast på Hamar i år tror jeg.... :lol:

Klart det ikke er galskap, du sier jo sjøl at hverdagslydigheten er på plass og det er lite stress.. Tror nesten du burde hatt en liten svarting jeg, det hadde sett lekkert ut ved siden av den røde vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det ikke er galskap, du sier jo sjøl at hverdagslydigheten er på plass og det er lite stress.. Tror nesten du burde hatt en liten svarting jeg, det hadde sett lekkert ut ved siden av den røde vettu :lol:

Ja, fryktelig også det :closedeyes:

Er det forskjell på de røde og de svarte? Annet enn fargen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, fryktelig også det :closedeyes:

Er det forskjell på de røde og de svarte? Annet enn fargen?

De svarte er penere? :lol:

Neida, forskjellene er ikke store - og omtrent like individuelle som det er mellom individer med samme farge. Noen er slik og noen er sånn........ utover det er det ganske likt synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svarte er penere? :lol:

Neida, forskjellene er ikke store - og omtrent like individuelle som det er mellom individer med samme farge. Noen er slik og noen er sånn........ utover det er det ganske likt synes nå jeg.

Jeg har sjelden sett et innlegg jeg er mer enig i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...