Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp - jeg er redd løshunder...


eslaaen

Recommended Posts

Skikkelig duste-innlegg, dette her, men, men...

Det har seg slik at jeg er rett og slett blitt redd for hunder, særlig løse hannhunder av ymse (i mitt hode) skumle raser...

Det er ikke meg selv jeg er engstelig for, men frykten for at noen skal gå løs på dyret mitt. Han er nå en liten brummer "av natur", og han kan virkelig kunsten og erte på seg gråstein. Han brummer til tider (ikke alltid) ganske voldsomt mot andre hannhunder, men når den andre hannhunden "svarer", viser han tydelige tegn på at han ikke vil sloss. Han snur seg en annen vei og senker halen. To instruktører som observerte han på kurs, mente han var en ordentlig kjekkas, men at han når det kommer til stykket ikke er så tøff som han gjerne vil gi uttrykk for.

Det jeg er redd for, er jo at det en dag skal smelle skikkelig - og den frykten er nå blitt så voldsom at jeg ikke lenger tør ta han med meg i marka alene p.g.a. at jeg heeelt sikkert ikke kommer til å takle det hvis det en dag smeller (og det er jo mange løshunder i marka nå som båndtvangen er over, forståelig nok). Det er jo ganske hemmende - jeg elsker jo å gå tur i skogen alene med hunden...

Det skal sies at jeg etter samtale med en mengde veterinærer gikk til skrittet og kastrerte dyret (prøvde først en kjemisk kastrering med vellykket resultat), så jeg har jo håp om at det kanskje roer seg litt i topplokket hans etterhvert.

Så det jeg egentlig trenger, er å bli "strammet opp litt", bli fortalt at de fleste som slipper hundene sine har velfungerende ikke-hannhund-spisende-monstre... Og at det stort sett går bra, at jeg må ta meg sammen og pelle meg ut i marka!?

Det skal tilføyes at jeg har vært (nær)vitne til et par ikke-hyggelige hunde-slosskamper, hvorav den ene kampen endte med døden for den ene hunden. Jeg vet at det er vanlig at ikke alle hannhunder liker hverandre, det er jo jeg som har et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frykten din! Nå har jeg nesten alltid hatt tisper, så har ikke hatt det samme problemet. Men jeg har også vært vitne til noen stygge angrep. Ingen dødsfall, men yns likevel det er utrolig ekkelt.

Får håpe det hjalp med kastereringen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag gik jeg forbi en dame med en svæær rottweiler hanne. Han hadde pigghalsbånd og greier. Når han så Hera, begynte han å dra og kobbelet røk tvers av og han kom løpende på oss. Jeg ble overraska og Hera kjefta på han som hun pleier på byksede hunder. Han gjorde ikke Hera noe, siden hun er en tispe, men Gud tenk hvis jeg hadde hatt en hannhund feks.! :) Da kunne det blitt ille tror jeg. Vet jo ikke det da, men kunne ha skjedd. Hun dama fikk ikke tak i han heller og mista han flere ganger etter at hun tok fatt i halsbåndet. Han var så sterk. Han bare løp rundt og rundt oss og peste. Klart, skummelt er det! Man vet jo aldri hvordan den andre hunden er. Så jeg skjønner godt at du er redd hvis du ser andre hunder som er løse. Men hunden din kjenner godt at du er redd, så det forsterker jo hele opplevelsen. Vanskelig ja, men man må prøve å bli mer selvsikker. kanskje din hund blir roligere nå etter kastreringen, og ikke vil yppe til slosskamp, selv om kanskje andre kommer bort til han. Du må prøve å tenke positivt og at det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - det er akkurat slike episoder jeg mener. Hva har jeg å stille opp med mot store, muskuløse hannhunder hvis noe skulle skje en gang?

Og jeg vet jo at min frykt ikke akkurat hjelper på dyret jeg har i kobbelet, liksom... Det hender jeg står med hjertet i halsen og tenker så gode tanker jeg bare kan for å få ned pulsen min litt! :)

Jaja, jeg må jo bare prøve og skjerpe meg betraktelig! De aller fleste som slipper hundene sine der folk ferdes har vel nogenlunde stabile dyr, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig med deg. Nå har jeg også hatt et par skikkelig gufne opplevelser med den lille bedlingtonkongenigatahannbikkja vi hadde. Min erfaring var at det var jeg som måtte gå inn og skille dem, hvis han sloss, for den andre hanhundeieren var redd for å gripe inn overfor sin egen hund!

Knøttet mitt kunne erte på seg en gråstein og var i sine velmaktsdager rimelig sikker på at alle damene var hans og alle andre hannhunder skulle nedkjempes så fort som mulig. Var det ikke noen dame i nærheten, kunne det jo komme en! Selvom han var lynrask og hadde en sånn hopp og sprett angrepsmetode, hendte det jo at den andre hunden fikk tak på han og fikk bendt han ned. Da lå han jo nederst og jeg måtte røske den store hunden vekk, for å berge livet på min egen, mens den andre hundeeieren gjerne sto paralysert et stykke unna! Eller h*n sto og hylte og brølte på hunden sin, som om det var til noe hjelp! Hvem som var "skyld" i disse slåsskampene og hva vi kunne gjort for å forhindre dem, kan vi sikkert diskutere, men det hender nå at hunder sloss og noen er litt kjappere til å tenne enn andre...

Jeg har også et arr ved kneet etter et lynangrep fra ei rottweilertispe som jeg ikke hadde tenkt å hilse på i det hele tatt. Til hennes forsvar, banket jeg på og gikk inn i huset hun var på besøk i, uten å vite at det var en selvutnevnt livvakt der... Etter å ha bitt meg i forbifarten, sprang hun ut med mitt blod på tennene og i munnviken og rett bak meg satt yngstebarnet mitt i barnevognen sin... :unsure:

Disse tollerdamene vi har nå, er nå ikke alltid så begeistret for andre hunder, de heller, men jeg har aldri opplevd noen truende situasjoner i skogen, eller ved badeplassen vår. Litt sånn bulder for å bli enige om spillereglene hender det jo at det e, men så fort de har funnet ut av hvor de har hverandre hen, så enten overser de hverandre og bader og leker med sitt, eller så flyr de litt rundt og jager hverandre og gjør slik som hunder gjør når livet er godt å leve!

Kan du ta et kurs i språk og passering, kanskje?? Da vil du lære masse og kanskje det vil hjelpe deg til å slappe av litt!

Det vil helst gå bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, har vært i sånn situasjon en gang. Og det var ikke herlig...

Gikk en tur med Milo og kompisen. Ei dame med Flatcoated hannhund kom mot oss, og Milo begynte og bjeffe, reiste bust og knurret. Vel, det var glatt, Falt'en trakk og dama datt. Flat'en kom i fullfart for å gå på Milo, mens Milo prøvde og hive seg framover for å ta han. Der satt lille meg midt mellom hannhundene. Begge armene mine var utstrakt- Milo i den ene handen og i den andre- Flat'en. Det var skikkelig tungt og jeg holdt på og glippe et par ganger. Var vel ikke så smart og sitte i midten av de, og det å gå imellom før det smalt helt, men innstinket mitt sa at jeg måtte...

Det værste var jo at eieren til Falt'en bare lå der på isen, veninna mi sto med sin hund lengre borte som også kjeftet som bare det og det kom mange biler forbi oss, som ikke gidda og stoppe for å hjelpe noen av oss..

Ble ikke akuratt veldig redd løshunder etter det, men jeg blir veldig usikker om en stor, sterk hund kmmer i full fart mot meg/oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gøy med slike episoder og tanker nei..men de fleste (hann)hunder som er løse dreper nok ikke hunden din. Og dessuten kan tisper være like ille og møte på de..det er min erfaring hvertfall.

Trur det er viktig å huske at hunder føler frykt/nærvøsitet osv, og da er det ikkeno som er morsommere enn å plage den personen enda litt mer :D forhold deg rolig, så godt du kan, om du møter løse hunder og bli redd. ikke vis at du er redd osv, vet det kan være vanskelig, men det gjør ting så mye bedre akkurat da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...