Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva med ferie?


Basse

Recommended Posts

Hei, dette er ett at kriteriene som "hindrer" meg litt fra å få hund.. Feriene våre er veldig uvisse og vi bestemmer oss nok så ofte uken før vi skal reise noe sted (spes i sommerferien) at vi skal reise dit.. Dette kan man selvfølgelig ikke gjøre om man har en hund.. Man kan jo ikke bare reise bort fra den, og det vet jeg jo.. Man setter den som regel på kennel eller annet.. Men det er vel også begrensninger på hvor kort forvarsel de kan ha, og hvor lenge man kan ha hunden der (feks ferie på 2 uker)... Hvordan ordner dere dere i feriene? Hvis mor plutselig kommer å sier at dere skal til paris? (Vel, hun burde jo tenkt litt lenger enn det hvis dere har hatt hunden lenge, men jah..) Det er liksom en av tingene som foreldre kan synes blir litt dumt når ferien blir "bundet etter hunden"? Eller har dere ikke noen problemer med det? Er det vanskelig å overbevise foreldre om at hund er det rette for det, og ferie er ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemme hver sommer de siste 5 årene, fordi jeg har hatt såpass mange kaniner, så det har vært vanskelig å få noen ansvarlige folk til å passe de.

Så det å skaffe seg hund var ingen "demper" for ferieringa mi, siden jeg uansett ikke kan reise vekk, hehe..

Men hvis man skal på ferie i Norge eller Sverige, så kan jo hunden fint være med. Turer til Paris blir fort litt verre. Når man skaffer seg hund så blir det alltid noe som må vike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant.. At noe må vike mener jeg... Men så begynner jeg vel snart også å bli "for stor" til å være med mamma og pappa på turer... Men så begynner turer med venninner da... Men såklar, jeg hadde jo gitt avkall på det om jeg hadde fått hund, men så er det foreldra da.. Det er liksom tiden for "sammenkomst" det da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer med venner går jo flott, bare du ikke er på det akkurat når foreldrene er på ferie. For de stiller sikkert opp og passer hunden ei langhelg eller noe, hvis du skal på ferie med venner :lol:

Den første dryge mnd så blir du utrolig bundet hjem til valpen. Jeg var ikke sosial for fem flate øre fra først på mai til midten av juni ;) Men nå er Eso såpass stor at han ikke trenger tilsyn 24 timer i døgnet, tisser ikke inne selv om han ikke får ut på et par timer og sånt. Kan ligge å slappe av mens familien ser på tv o.l.

Livet blir jo "snudd på hode" når det kommer valp i huset. Men man har selv valgt det, og må pent innstille seg etter hunden, hehe.. Har ikke vært noe problem for meg ihvertfall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. nok en gang, nøye gjennomtenkt :lol: Jeg har hatt friår dette året, verken gått på skole eller jobbet. Derfor skaffet jeg med valp nå, sånn at den blir stor nok til å greie seg selv noen timer alene, fra høsten av.

Men går du på skole, og foreldrene jobber, så anbefaler jeg å enten skaffe valpen til sommerferien, så man har 2 mnd sammen med den. Eller at man rett og slett tar seg fri fra skolen rett etter av valpen har kommet hjem.

Jeg vet ikke hva de andre her har praktisert jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det jo veldig greit da, broren min på snart 18 år passer hundene og kattungen om vi andre i familien er borte samtidig. Ellers så er jeg ikke så glad i å reise rundt omkring (bortsett fra til utstillinger! :lol: ), så jeg er ikke så ofte borte.

Om man ikke får plass på hundepensjonat, kan man jo sette annonse i avisen/på nettet etter private hundepassere. Kanskje man finner noen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt friår i år, derfor passet det så bra å kjøpe valp!

Ellers så reiser jeg ikke så mye på ferie, da vi har dårlig råd. Jeg har også både katt og hest, så det er ikke så lett å bare reise avgårde. Har vært i sverige noen ganger og litt rundt i norge, og da var hunden med. Ellers så er ikke kennel/pensjonat noe alternativ for meg ennå. Da må hunden i alle fall være godt voksen først. Så dette må du nok tenke en del på. Det er mye som må ofres hvis du skal ha hund. F.eks. må du rett hjem fra skolen hver eneste dag for å lufte hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over det... Derfor vet jeg ikke om det er et helt riktig tidspunkt å skaffe seg hund ennå, da jeg driver aktivt med tennis tre ganger i uken, og de fleste etter skolen også( eller dvs en og en halv time etter skolen, men vitsen m å dra hjem i mellom blir liten, det blir å ta buss hjem og være der bittelitt og buss tilbake) Det er noe av grunnen til at jeg vil vente, og jo lenger jeg venter jo mer sannsynlig blir det jo at en flytter ut etterhvert, å da kan man jo liksågodt skaffe seg en golden da.. Men har liksom lyst på hund om ikke så lenge, så det er Ikke umulig at det blir en allergivennlig hund... Kommer jo til å ta godt vare på den, etter beste evne.. :lol: Vi får se, jeg må jo vite litt mer om de forskjellige typene først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg har ingen til å passe for meg når jeg er på ferie med mamma og pappa, så det blir lite turer... men hvis jeg vil reise med venner senere vil de sikkert passe Vicky en gang iblant :lol: Nå får jeg jo min andre aussie, så da blir det liv, rai rai! hihi.... Hund er best uansett hva, er min mening da ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi fikk hund har vi lagt opp ferien til Norge, vi har hatt noen turer til utlandet men da har det hele tiden vært noen hjemme i familien og passet hunden, men det kan skje uventede reiser som begravelser, etc. og da bør du vite at du har noen som kan ta hundene dine :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofret fint ferier med familien for å få hund jeg.

Syns det er koseligere med en hund som du har i 14 år enn

en ferie i 1 uke..

Er ikke så veldig glad i å reise på ferie heller.

Så null problem for meg.. :lol:

Og neste år når jeg og en vennine skal til Syden så

har jeg søsteren min til å passe Diego.

(fordelen med søsken ;) ) Jeg og søsteren min passer på hverandres hunder når den andre skal noe..

Så hund før ferie.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jeg har ikke tellingen på hvor mange kontakter jeg har i hele Norge (hundefolk). Både unge, oppdrettere, utstillingsfolk, agilityfolk, blodsporfolk, lydighetsfolk osv.. Så når vi reiser til utlandet (hundene er alltid med rundt om i Norge) finnes det alltid folk som kan passe hundene våre! Cita har kun vært på kennel èn gang, og det var kun fordi vi ville gjøre det mens hun ennå var ung (sammen med Balder), slik at hun ikke skulle bli redd kennel når hun ble eldre. Men det har aldri vært bruk for det. Som sagt, jeg kan velge og vrake i folk som skal passe de:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...