Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og trafikk

Toller

Recommended Posts

Jeg skal få valp nå i september. Jeg bor i Oslo rett ved siden av en nokså traffikert veg og et kryss. Er det noen andre der ute som har noen erfaringer med dette? Vi har akkurat flyttet hit, og jeg er redd for at hunden skal gå ut i veien (skal jo så klart gå i bånd da, men alt kan skje). Hvordan forholder hunden din seg til trafikken?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på om den skal bli redd eller ikke så er det sikkert ikke noe å uroe seg for. Den vil bli fort vant til sin nye tilværelse i byen (hvis den er oppvokst utenfor), så det gjelder bare å ikke "trøste" den hvis den synes biler er litt skummelt i begynnelsen. Vis valpen at det er helt naturlig at det dundrer biler forbi litt nå og da.

Hvis du tenker på valpen i forhold til faren for å bli påkjørt, så er det dessverre helt og holdent DU som må styre dette.

Valper (hunder) skjønner ikke at biler kommer og kjører over dem - og de har null nix trafikkvett. Så et skikkelig bånd, både rundt halsen og leiebånd er et MUST spesielt i byen.

Inngjerdet hage el. område hvor valpen kan gå løs er også utrolig deilig å ha. Da slipper man bånd-trening fra første dag i hus, og kan konsentrere seg på andre ting helt i førsten. Men stol aldri 100% på et gjerde heller - det er utrolig hvor liten sprekk som trengs før en valp er på andre siden. Men hvis man er ute sammen med valpen og har den løs fra første dag, så lærer den seg ganske kjapt sånne megaviktige ting som innkalling, etc.

Lykke til med ny valp!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hold deg unna lange ukontrollerbare bånd som flexi osv nær slike traffikkerte veier ;) Og som susanne skrev, så lenge du er en fornuftig hundeeier ved trafikken, kan faktisk ikke "alt mulig skje" :)

Min hund har alltid taklet trafikk bra, selv som valp, men nå bor ikke vi i oslo da ;) med tilvenning og riktig trening på dette med trafikk og forholdsregler med den, går det heelt fint!

lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... Phu.. Ble litt lettere til sins nå. Har aldri hatt noe problem med hund og trafikk før, men nå har vi liksom flyttet til nytt sted osv. Det går sikkert fint som dere sier ;)

Dessuten ser jeg ofte hunder gå løse og rolige sammen eier på fortauet her (selv om jeg aldri skal gjøre det! ;) )

Det skal nok gå fint, er bare så redd for at hunden skal stikke av, når vi f.eks er i frognerparken, og bare løpe og løpe til det kommer en traffikert vei. Menmen.. Det ordner seg sikkert :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...