Gå til innhold
Hundesonen.no

juwel pumpe

janne&kenny

Recommended Posts

Skrevet

da har jeg henta et 70liters juwel akvarium. men jeg forstår ikke så mye av pumpa.. hvordan skal den settes sammen? har noen kanskje et bilde eller noe og kan forklare? jeg forstår ikke så mye av plast beholderen(de to hvite). må dette akvariet stå en uke uten fisk pga bakteriene?

Skrevet

da har jeg henta et 70liters juwel akvarium. men jeg forstår ikke så mye av pumpa.. hvordan skal den settes sammen? har noen kanskje et bilde eller noe og kan forklare? jeg forstår ikke så mye av plast beholderen(de to hvite). må dette akvariet stå en uke uten fisk pga bakteriene?

Alle nystartete akvarier skal helst gå noen dager før man setter fisk i det. Det finnes ting man kan putte i vannet for å skynde på prosessen, hør der du kjøpte akvariet.

Angående pumpen, er det en innvendig pumpe? Ingen bruksanvisning?

Skrevet

Akvariumet skal stå minimum to uker før du putter fisk i det. Dette pga at det skal danne seg et skikkelig miljø oppi der, men du kan gjerne putte planter oppi. Det hjelper på på prosessen

Skrevet

ok. dette akvariet låner jeg av min søster. hun husker ikke hvordan det skulle settes sammen når hun ikke hadde det forran seg, og jeg bor 1 time fra stavanger.. håpte noen hadde svar her på sonen... ? det er innvendig pumpe.

Skrevet

Hvis du kan prøve å forklare pumpen litt mer så er det kanskje litt lettere å forklare! ;) Ellers så kan du jo ta den m på en dyrebutikk å få hjelp! :P

Skrevet

juwel har en standard pumpe som følger med i akvariene. det er en stor boks oppi akvariet. det er fire filtere, et rør, to rare plast beholdere? og selve motoren. jeg tror de to plast greiene skal skille filtera på ein måte, men er ikke sikker, og har ikke peiling på hvordan.

jeg må nok få søstera mi bort en dag.

Skrevet

Ren gjetting (utifra hvordan mitt Juwel akvarium er satt sammen) - pumpen er inne i en sånn lang plastboks som er festet i hjørnet. Nedi der er det to sånne hvite plastholdere for disse blå svampene. Disse stables nedi plastboksen slik at de når helt ned til bunnen.

Selve pumpen har en sånn liten "utvekst" som passer nedi et hull nedi den sorte plastboksen, og da ser du at utløpet fra pumpen stemmer med hullet i den sorte plastboksen. Det er et løst plastrør som sitter på pumpen, som gjør at vannet som pumpes ledes ut i akvariet, og ikke bare blir blåst rundt inne i selve plastboksen...

Ok - hadde vi snakket sammen så hadde du kanskje stoppet meg ved første notat om den sorte plastboksen - da det ikke er sikkert det er sånn på de mindre Juwel-akvariene.

Men hvis det er så skjønner du kanskje hva jeg snakker om..

Men en dyreforr. er sikkert best å forhøre seg med - de selger oftest akkurat slike akvarier, så de bør jo vite.

Lykke til!

Susanne

• 3 weeks later...
Skrevet

Alle nystartete akvarier skal helst gå noen dager før man setter fisk i det. Det finnes ting man kan putte i vannet for å skynde på prosessen, hør der du kjøpte akvariet.

hvorfor det ? jeg har da satt mine fisker i nytt akvarium og de har overlevd de !

• 2 weeks later...
Skrevet

hvorfor det ? jeg har da satt mine fisker i nytt akvarium og de har overlevd de !

Rett og slett fordi vannet har helt feil verdier for en fisk og fordi bakeriekulturen i filtermaterialet trenger ca. 3-5 uker til å bygge seg opp. Man får kjøpt bakteriemiddler som kan tilsettes karet ved oppstart slik at denne prosessen reduseres til ca. 14 dager.

Men man skal være veldig oppmerksom på at siden bakteriekulturen i både vannet og filteret bruker såpass lang tid på å bli rett for fisk, får de fleste nye kar en nitrittbombe etter ca. 2-3 uker. Dette kan medfører en smertefull forgiftningsdød for fisken.

Ser at du har gullfisk/slørhale og det kan være et svar på "flaksen" din; dette er meget hardføre fisketyper når det gjelder vannverider, som også krever lavere temperaturer enn annen tropisk fisk.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...