Gå til innhold
Hundesonen.no

Travsport

Mina

Recommended Posts

Jeg LEVER av travsport, jeg..

Til tross for at jeg er så allergisk at folk som kommer fra stallen utløser fryktelige nyseattakker, snufsing og harking i lang tid etterpå... Har ridd kanskje 5 ganger i hele mitt liv (Islandshester - èn gang på Island) men synes egentlig hester mest er store og skumle...

Jeg jobber på Det Norske Travselskapet - noe som selvsagt kun er en kontorjobb, da. Riktignok har vi kontorer på Bjerke Travbane, så vi ser jo nok av travhester, da..

Mine arb.oppgaver er å registrere alle importer og eksporter av travhester til Norge, samt å utstede tollpapirer til alle som reiser utenlands for å starte med hestene sine.

Så travhest - Jippi!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapp Nils er kjent ja, men tror ikke jeg har hørt om moren. Det er så synd når hester med potensial blir solgt fordi eierene ikke gidder å trene hesten. Det samme har skedd med avlsoppa mi. hun ble brukt til sprang i stedet for trav som hu er avlet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg LEVER av travsport, jeg..

Til tross for at jeg er så allergisk at folk som kommer fra stallen utløser fryktelige nyseattakker, snufsing og harking i lang tid etterpå... Har ridd kanskje 5 ganger i hele mitt liv (Islandshester - èn gang på Island) men synes egentlig hester mest er store og skumle...

Jeg jobber på Det Norske Travselskapet - noe som selvsagt kun er en kontorjobb, da. Riktignok har vi kontorer på Bjerke Travbane, så vi ser jo nok av travhester, da..

Mine arb.oppgaver er å registrere alle importer og eksporter av travhester til Norge, samt å utstede tollpapirer til alle som reiser utenlands for å starte med hestene sine.

Så travhest - Jippi!

Susanne

Kjekt å hilse på noen DNT folk også da :Laugh: Da vet jeg iallefall hvem jeg skal snakke med da hoppa vår skat til Jervsöfaks til bedekning. Hyggeligt og hilse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Har 5 hester hjemme på stallen vår hvor 3 av dem er kaldblodstravere. Den ene er 5 år, hun er fortiden drektig med Lome Elden. De to andre er bare unghester enda... men håper å få 2 års hoppa startklar slik at hun kan ta mønstringsløpet sitt på en brukbar tid innen sommeren... Den andre unghesten er en hingst på 1 år.. Han skal selvfølgelig ikke startes før neste år men han ferdig innkjørt og en lovende hingst.. travsport er en kjempe fin sport.. skal ta monte lisens til høsten hvis alt går etter planen..Gleder meg masse! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

Jeg har fagbrev i hestefaget. Hadde lærling tida mi hos Øystein Tjomsland.. Trent en del travere opp igjennom, men akkurat nå jobber jeg ikke, men rir ei varmblodshoppe 3 dager i uke, June Bride. herlig hest..

Kommer vel til å få meg egen traver etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har drevet med trav i over halvparten av mitt liv.

jobbet hos travtrenere her i midt norge og har eid hester selv.

nå består livet av familien,jobb og hund.

men når jeg får litt tid til overs så blir det hest igjen på meg også.

trav er en super sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
Noen som driver med trav her?

Selv trener jeg en kaldblodstraver jeg har mål å få i form etter en lat tid på sommerbeite.

Hei.. :rolleyes:

jeg driver med trav... har en egen kaldblodstraver på 6 år... henne har blitt brukt som ridehest i 2 år.. og når jeg kjøpte henne så trena jeg henne som en vanlig ridehest. bare lekte og hadde det gøy... jeg er ganske ny når det gjelder travmiljøe, men begynner og lære.. det er artig... jeg er aldrig på travbanen utenom løp. kjører henne nesten ikke i det hele tatt... henne hopper 115 cm høyt... men henne gjør det bra på banen... dette fungerer på min hest.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

har dervet en god del med travhester og har en traver nå, eller eks-traver;)

han er en bitte liten hingst etter Ideal Sund med et hjerte av gull og godt lynne<3

før jeg kom borti blodsere trodde jeg dette var bare heite ukontrolerbare hester:P hehe viste seg at det var VELDIG feil:P de jeg har vært borti har vært knallfine hester=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med trav, kom først borti det på ene jobben, jobba på 'travstall'(gård med ti hester), i et halvt år. Og nå jobber jeg på hundepensjonat, og her har vi også 6 hester:

En varmblodsvallak på 6 år, Kilmore, som ikke har gjort det så bra før, og som er trent opp igjen nå, skal vel starte prøveløp snart tenker jeg. Utrolig snill og grei hest, så fantastisk lettkjørt, og ikke redd for NOE. :lol: Har ridd ham 3 ganger nå også.

En kaldblodshingst på 2 år, Ålsgutten, sønn av Griniblesa og Spikeld, som er under trening, håper på å få ham i mønstringsløp i løpet av desember. Han er fryktelig stor, nesten like høy som Kilmore, så vi må ta det litt pent med ham, så han ikke overbelaster beina, også fordi han har fryktelig høye hæler/drakter, så er mest skritt og lett jogg enda. Redd for biler og traktorer, egentlig bare en baby i en diger kropp.

Ei varmblodshoppe på 2 år, Åls Elvira, som har hatt laaang pause fra trening pga operasjon av løse beinsplinter, grei hoppe, litt skvetten iblant.

Ei varmblodshoppe på 8 år(ca), Speedy Ann Master, som er drektig nå, mor til Elvira. Kjempesnill og grei hoppe, som er pensjonert pga skade i beinet.

Ei kaldblodshoppe på 12(tror jeg), Griniblesa, som har føll ved fot, men som er tom i år. Mor til Ålsbrunen. Kjempesnill og grei hoppe, litt stri iblant. Veldig stri å kjøre, men pensjonert fra løpsbanen fordi hun ikke ville mer. Fin å ri.

Et kaldblods hoppeføll, Åls Jerka, datter av Griniblesa og Mørtvedt Jerkel. Født i vår. Utrolig viljesterk og tøff liten dame, kommer til å bli morsom å jobbe med etterhvert. Jaget bort Speedy Ann fra kraftfôret når de gikk på beite sammen.

Kjempemorsomme hester å holde på med, jeg har jo også jobba på ridesenter, og jeg må si at jeg trives mye bedre med å jobbe med travhest på mange måter, for det er liksom ikke så mye dill med de her. Det er jo selvfølgelig forskjellig fra stall til stall, men i forhold til de jeg har vært innom, så synes jeg på mange måter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde selv en travhest etter super news, en kjent traver og ellers har jeg vert en del på stalen til fam.teigen som er oppdretter av Thai Tanic.. guuud for en fantastisk hest, er nydelig å se til og avkommene hans er bare helt fantastisk herlige^^ men selv har jeg vert mest akktiv innen sprangridning i de høyere klasser. Men en del travkjøring har det blitt i den tiden jeg var på forus hesteklinikk (travbanen).

har desverre sett alt for mye fælt i travmiljøet. folk som driver hestene som noen maskiner og tar livet av dem så alt for unge da de selv har ødelakt dem. er trist å se unge fine hester sovne inn fordi eiere ikke tar vare t dem. Så jeg har fått litt "skrekke" etter det. men vet at det er mangen fantstisk fine folk i miljøet også, og jeg er så heldig og fått jobbe med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...