Gå til innhold
Hundesonen.no

Travsport


Mina

Recommended Posts

Har stelt 4 hester som har gått som travere. Ei avlshoppe som er sliten og trøtt stakar, to hopper til og en vallak: ho ene ble kun 2år før hun måtte avlives, den andre tok de når hun var 3år..begge på grunn av at de ble kjørt for hardt. Vallaken fikk en skade i beinet som 4åring og kunne ikke brukes mer annet enn til lett arbeid :/

Etter det har jeg holdt meg unna travsporten.

Men kjempeflotte hester hele gjengen :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ridd/trent travhester i 12år, har nå trappet en gooood del ned iom at jeg flyttet 90mil unna stallen, men prøver å få være med favoritthesten når jeg er hjemme. Står tre hester i stallen hvor jeg har vanket, hvor den elste (favoritten) ble pensjonert fra løp 6år gammel (er nå 23) pga en ulykke, jeg har trent litt smått dressur og hoppet litt med henne, men hun har for det meste blitt brukt som ridehest (og montè) og tur/hobbykjøring. Den midterste har gått løp i mange år, men er nå pensjonert og blir også brukt til hobbykjøring og ridning (montè). Den yngste har nettopp kommet, så hun har jeg ikke så mye kjennskap til, men hører hun er flink!:) Er artig å kjøre, har lisens selv, men kommer nok ikke til å drive aktivt med travløp når jeg selv får meg hest en gang når jeg blir stor (gammel og rik). Før var det aktiv trening av hest + turhund som gjaldt, nå er det aktiv trening av hund og turhest som gjelder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstren min har 3 travhester så har vært en del ganger med å trent de, men det er kun en av de som går trav/monteløp nå. Hun har også hatt en veldig god travvalakk til trening i en lengre periode, men måtte desverre gi han fra seg. Når jeg er å besøker dem rir, kjører og trener jeg hestene :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Isjda.. hvorfor ble de avlivet?

Hingsten, som het Aaby Nils ble avlivet pga. han blødde i lungene sine... og det er ikke akkurat så godt når man skal gå travløp.. så de gjorde det beste for han.. Svarta, min traver som je kalte henne.. ble tatt livet av pga. eieren ikke hadde mer tid til henne.. spør du meg kunne hun blitt gitt bort eller solgt for en liten slant med penger... jeg kunne godt tenkt meg å ha henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

jeg driver aktivt med trav, har en vallak som går løp nå og holder på å trene opp en til som jeg satser på skal gå prøveløp i april-mai en gang. Har også rekrutt kusk og monte lisensen. flere som har lisens forresten? Trav er livet rett og slett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dreiv med travhester i ca 16 år før jeg rullet den inn og fant meg en litt varmere hobby. Har hatt flere kaldblodser i trening og holder en knapp på kaldsblodsen som favoritthest, men endte selv opp med en varmblodstraver som skulle slaktes pga dårlig gemytt..selvfølgelig :rolleyes: Til mitt forsvar hadde jeg kjent han helt siden han ble født og han ga meg en blodutredelse på øyet når han var under tre timer gammel så vi hadde liksom en connection*ler* Desverre hadde jeg ikke råd til å beholde han (var student)og de jeg solgte han til fikk etter flere år igjen de problemene han hadde når jeg kjøpte han så han ble da slaktet. Han het Ra (egentlig Carribian Line)og var så fantastisk at jeg alltid sammenlignet andre hester med han senere.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hører du til da? Jeg bor midt mellom Bergen og Stavanger, hører vel egentlig til på Haugalandet, men det er jo bare lokalbane så...

Har du hest som går løp eller? Min går på østlandet for tiden... Laaaangt borte det...:D

Bergen. Eier ingen hest selv. Men trener en kaldblodstraver, som går i løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Bergen. Eier ingen hest selv. Men trener en kaldblodstraver, som går i løp.

Åja, kjenner mangen der ja:) Trener du hest som står på banen då eller privat?

Har jobbet med travere i mange år. Trente opptil 5 hester på det meste, har også monte lisens.

Sluttet for ca 2 år siden da jeg selv kjøpte meg hest og fikk ikke tid til alle travløp og trening.

Hvilken bane hører du til på da? Hvilken rase kjøpte du deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klosterskogen travbane...

Jeg kjøpte meg en kaldblods vallak ved navn Helmin Lapp (birk)

x-travar eller? følte eg hadde hørt navnet før..

klosterskogen ja, den ene hesten min går mange løp der, Tunge Faks kanskje du har hørt navnet? :icon_confused:

(blåser litt i mitt eget horn ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden jeg var på travbanen så har detti litt ut...ja han er blitt trav trent men gikk aldri løp for første eier hadde ikke tid og solgte han derfor til et ride senter... Kanskje hørt om faren, han er ganske kjent: Lapp Nils og mor: Helmin Pila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...