Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkars lille jenten min


trevi

Recommended Posts

Lille Roma jenten min hadde seg sin daglige tussebyge som hun får rett før hun skal sove for natten... så slenger hun seg etter meg, hekter seg fast i sømmen på lommen min, og hjørnetannen knekker på midten og splintrer seg... Ringte dyrlegevakten og de ba meg ise ned tannen så blødningen stoppet, ingenting å gjøre med i kveld... Har gjort det nå, men er likevel urolig... Får nok komme meg til vet'en first thing in the morning.. for dette kan umulig være godt for gullet mitt...

Heldigvis er dette en melketann... men allikevell.. det er et par uker for tidlig, for den har ikke begynt å løsne enda, og hun er nettopp fylt 4 måneder...

Kan dette ha noen effekt for den kommende tannen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du kan ta det helt med ro så lenge du stikker innom dyrelegen idag. Jeg har ikke peiling på melketenner, men det værste som kan skje er jo at de må trekke den og at den nye tannen kommer litt tidligere. Om dette har noen betydning for tannstillingen vet jeg ikke (dersom du skal stille), men vetrinæren kan nok svare deg på det. Dersom bruddet er langt nede på tannen gjør de sikkert ingenting og lar tannen falle ut av seg selv når den tid kommer. Min hund knakk nylig hjørnetannen sin (ikke melketann) og hun har ingen plager av dette. Jeg var veldig bekymret selv for det blødde jo sååå masse! Men det gikk bra, og tannen er fortsatt like halv... :D

Må få høre hvordan det går da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. ja da, alt står bra til med jenten min... tannen er halv og nerven gliser.. *hehe* Vet'en ville ikke trekke den enda, fordi det kan ødelegge for veksten av den nye tannen (ja, hun skal stilles)... Fikk antibiotika for å forhindre infeksjon og noen smertestillende tabletter som hun skal få de førstkommende dagene...

Hun henger litt med hodet idag, og er ikke helt i form... Men etter en sånn opplevelse skjønner jeg henne godt... Hun har sikkert litt smerter og... Men men.. ikke så veldig lenge til tennene skal felles da, så håper det ordner seg for henne... *lille monster jenten min*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Heisann.. ja da, alt står bra til med jenten min... tannen er halv og nerven gliser.. *hehe* Vet'en ville ikke trekke den enda, fordi det kan ødelegge for veksten av den nye tannen (ja, hun skal stilles)... Fikk antibiotika for å forhindre infeksjon og noen smertestillende tabletter som hun skal få de førstkommende dagene...

Hun henger litt med hodet idag, og er ikke helt i form... Men etter en sånn opplevelse skjønner jeg henne godt... Hun har sikkert litt smerter og... Men men.. ikke så veldig lenge til tennene skal felles da, så håper det ordner seg for henne... *lille monster jenten min*

Ehhh.......... jeg ville gått til en annen veterinær jeg da....... - har aldri hørt at en veterinær lar en valp gå rundt å ha vondt fremfor å trekke tenner som skades. Bittet hennes blir ikke ødelagt av å miste en melketann - og du skriver at hun skal stilles - vel, tror du lille Roma vil synes det er fantastisk at fremmede folk skal plukke i munnen hennes om hun skal gå å ha vondt i ett par uker?

Nope - sikreste måten å få en hund til å virkelig HATE tannvisning er jo å ha vondt i munnen - så for utstillingskarrierens del så bør den tannen ut umiddelbart liksom.........

Hun er jo i en aldre hvor tennene om litt kommer til å hagle ut - så hvorfor i all verden skal hun gå å ha vondt til den løsner av seg selv.

Har hatt sprukket tann med synlig nerve jeg - og DET var nok til å få meg til tannlegen - og jeg har tannlegeskrekk av en sånn grad at jeg ligger våken natten før jeg skal og kaster opp i rein skjær angst......... Åpen nerve er vondt vondt vondt.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny time bestilt hos en annen vet... kl 1830 skal jeg inn og få trekt tanna... de var enig med deg belgerpia i at tannen kan trekkes og at det ikke vil ha noe å si for tannstilling... og jeg har sett og sett, og blir mer sikker på at jeg vil gjøre det... det kan umulig være godt å ha den nerven hengende ute sånn som det...

wish me luck... aldri gøy når bikkjene skal i narkose... men må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da er ny time bestilt hos en annen vet... kl 1830 skal jeg inn og få trekt tanna... de var enig med deg belgerpia i at tannen kan trekkes og at det ikke vil ha noe å si for tannstilling... og jeg har sett og sett, og blir mer sikker på at jeg vil gjøre det... det kan umulig være godt å ha den nerven hengende ute sånn som det...

wish me luck... aldri gøy når bikkjene skal i narkose... men må man så må man...

Flott - lykke til - det går sikkert superbra........... :huh: skal tenke på dere vi......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj.... hadde ikke trodd at det måtte en 3 timers operasjon til... splintringen hadde forplantet seg helt opp i roten på tannen... så lille gullet måtte i full narkose og en tannlege ble kalt inn... De plukket små biter av tannen i fler timer... og lille snusk har sydd 3 bittesmå sting i munnen sin... Helt utrolig at det skal gå så gale bare ved at hun hang seg fast i buksen min... jaja, good thing at jeg ringte en annen dyreklinikk... så nå går lille sjangletrollet rundt her og lager moro... hun er helt utrolig, etter en 3 timer lang operasjon, og likevel finner hun på f**n.. hehe... tapre lille jenten min...gaflet i seg et helt måltid med "mushy" oppbløtt fôr (hun liker det best tørt til vanlig), hun var sikkert utsultet, stakkar...

takk til dere som har tenkt på oss... nå satser vi på at det ikke skjer mer uhell med stakkaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...