Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing


goklumpen

Recommended Posts

Hei! er det noen som har noen gode tips om hvordan jeg kan stoppe hunden min å bjeffe når jeg går på jobb om dagen? han holder på ca 15 minutter, ikke konstant, men kaller på "flokken" sin. Naboen sier at han til tider er ganske ille. Men har max holdt på i en halv time.

Hver morgen før jeg går lufter jeg han i parken, vi går hjem og jeg legger ut godbiter og setter på radioen. Sier "passe huset, være her etc" (kan ikke si hadet bra, da tar han helt av). Har noen ganger stått i gangen og lyttet men han starter som regel ikke før etter ca 5 minutter etter at jeg har gått. Når jeg bare er inne hos naboen bjeffer han ikke og han får alltid godbit når jeg kommer tilbake. Tror faktisk han reagerer på at jeg låser døra (det gjør jeg ikke når jeg går inn til naboen). Selv synes jeg ikke 15 minutter med litt bjeffing er så ille, men vil gjerne avvenne han med det.

Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut til at du må "trene" ham opp til å takle det helt på nytt. Noe har nok "gått galt" underveis da du lærte ham dette.

For det første.. begynn å lås døren din når du går til naboen... Da vil han i alle fall ikke vite forskjellen.

Dessuten, legger du ut godis til ham når du går til naboen også?

Tror nok at aktiviteten før du går, er god nok. Det er bare rutinene når du går som er "problemet". Mest sannsynlig, så forbinder han alle disse (godbiter, radio, "pass på huset"osv) med at du faktisk forsvinner.. (i motsetning til når du går til naboen)

Jeg ville nok bare kuttet ut dette. Noen hunder kan jo bli giret av radio også f.eks. og starte forsiktig med å få ham til å ikke få noe særlig oppmerksomhet ved at du skal "forsvinne".

Det kommer nok noen gode svar til deg her inne. Jeg selv har aldri hatt dette med Sofus, men ville bare "dele" tankene mine rundt det du skrev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Ser ingen grunn til at du skal gi han godbit når du kommer hjem igjen? Det synes han sannsynligvis er god nok belønning i seg selv. Prøv heller å lat som ingenting når du kommer hjem, ikke hils på hunden med en gang, gjør heller andre ting og hils rolig (ikke overstrømmende) på hunden etter en stund når den er rolig. Prøv også å gå ut av døren ofte. Gjør akkurat det samme som du gjør når du går på jobb, lås døren og bli borte, men ikke så lenge at han begynner å bjeffe. Bare gå ut i et halvt sekund først, så litt lenger og litt lenger. Om han rekker å begynne å bjeffe, vent til han er stille igjen før du går inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Ser ingen grunn til at du skal gi han godbit når du kommer hjem igjen? Det synes han sannsynligvis er god nok belønning i seg selv. Prøv heller å lat som ingenting når du kommer hjem, ikke hils på hunden med en gang, gjør heller andre ting og hils rolig (ikke overstrømmende) på hunden etter en stund når den er rolig. Prøv også å gå ut av døren ofte. Gjør akkurat det samme som du gjør når du går på jobb, lås døren og bli borte, men ikke så lenge at han begynner å bjeffe. Bare gå ut i et halvt sekund først, så litt lenger og litt lenger. Om han rekker å begynne å bjeffe, vent til han er stille igjen før du går inn.

Han får bare godbit de gangen jeg er ute en liten stund og han ikke bjeffer -som belønning- (som f.eks når jeg går bort til naboen) når jeg kommer inn setter han seg " på plass" automatisk og venter på godbiten. Når jeg kommer hjem fra jobb får han kanskje vel litt mye oppmerksomhet, men ingen godbit. Da hender det heller at han finner frem de jeg la ut før jeg gikk på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får bare godbit de gangen jeg er ute en liten stund og han ikke bjeffer -som belønning- (som f.eks når jeg går bort til naboen) når jeg kommer inn setter han seg " på plass" automatisk og venter på godbiten. Når jeg kommer hjem fra jobb får han kanskje vel litt mye oppmerksomhet, men ingen godbit. Da hender det heller at han finner frem de jeg la ut før jeg gikk på jobb.

Det er ganske sikkert nok belønning i seg selv at du kommer hjem :) Men selvsagt, det er jo ingenting i veien for å gi han en godbit, om han ikke blir for gira av det. Husk at du må prøve å få han til å bry seg mindre om du går ut eller ikke, og da hjelper det ikke å gjøre hjemkomsten til en stor gledesstund (større enn den allerede er). Selvsagt skal du ikke gjøre den til noe negativt heller, men prøv kanskje å gjør den litt mer nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...