Gå til innhold
Hundesonen.no

Livmorbetennelse,diare' og hvit orm ved analåpning og rundt


Merete

Recommended Posts

Svigerfar har en Leonberger tispe på snart 9 år.

Har vært hos vet., fått antibiotika,kortison og masse annet (:hans ord)

Etter han kom hjem hadde det kommet mange egg og hvite orm rundt analåpning og inn i tarmen der bak.

Trolig pga diare'n hun har.

Finnes det noen enkle grep han kan gjøre for å bli kvitt dette?

Han får ikke tak i dyrlegen sin,

og ønsker å få gjort noe.

Hun plages av det.

Han ønsker ikke å gi noe annet av medikamenter,

siden han ikke vet hva hun har fått fra før av.

Erfaringer med "mark i feil ende" ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp markmiddel og gi hunden. Om det ikke blir borte da, så kontakt veterinær for spesialmiddel.

Marken kommer jo ikke innenfra, den kommer utenifra og inn i endetarmen..

Bikkja er så syk, at det er kanskje ikke veldig lurt å gi markmiddel..

..og ikke vet han hva hu har fått tidligere av dyrelegen heller..

Dyrlegen hans er ikke tilgjengelig...

Derfor tør han ikke gjøre noe.

Men finnes det ingenting å gjøre uten å bruke medikamenter?!

Det jeg lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer marken inn utenifra? Det har jeg aldri hørt om før.. Ville heller trodd at marken kommer inn gjennom egg, for når det er larver er det jo på stadium 2. Markmiddel kjøpt på apoteket er så mildt av valper, drektige tisper og menneskebarn kan spise det.. Ikke særlig sterkt i det hele tatt. Men hvorfor i alle dager bytter han ikke dyrlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa får jo medisiner for livmorinfeksjonen,og har blitt fulgt opp av den årsaken,

det er for marken (akkurat rundt analåpningen) bak han lurer på...

Finnes den en enkel og grei måte å bli kvitt det på?

.....finnes det ikke det må han jo bare vente, eller ringe en annen

Søker altså etter en som har erfaring fra akkurat dette her..

Hvordan kommer marken inn utenifra? Det har jeg aldri hørt om før.. Ville heller trodd at marken kommer inn gjennom egg, for når det er larver er det jo på stadium 2. Markmiddel kjøpt på apoteket er så mildt av valper, drektige tisper og menneskebarn kan spise det.. Ikke særlig sterkt i det hele tatt. Men hvorfor i alle dager bytter han ikke dyrlege?

Ja, det er jo det som virker mest nærliggende å tro..

men han er fast bestemt på at de kommer inn bakfra..

Siden det ligger masse egg rundt analåpningen..og mark i pelsen rundt der.

Har sagt han bør klippe rundt der ihvertfall,

så kanskje han ser mer..

Nei, si det..aner ikke hvorfor han ikke tar en annen dyrelege..

Han er jo en voksen mann som stoler på få..

Har sagt til han at markmiddel er veldig skånsomt,

men han er veldig redd for alt sånt som har med medikamenter å gjøre..

Veldig dumt..

Jah, også en gang til..

Han hadde en New F før, den døde etter markkur, så er derfor han er veldig redd for alt..

*Endret av mod Nina, dobbelpost - bruk siterknappen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, ormen kan legge egg rundt analåpningen selv om den har orm oppover langs hele tarmen og.. :/ Hvis han er redd for hunden sin, si rett ut til han at han MÅ bytte vet til en dyktig en. Mange her som har tips om gode veterinærer i alle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ligger masse egg rundt analåpningen..og mark i pelsen rundt der.

Kan det være fluelarver? Dersom det har kommet puss i forbindelse med livmorbetennelsen så kan det være mye "gædd" der og det tiltrekker seg fluene som legger egg.

Dersom dette er tilfelle, og jeg understreker dersom, så må det gjøres noe med det. Fluelarver kan finne på å spise kjøtt fra hunden, og dette er selvfølgelig ikke akseptabelt!

Jeg ville også foreslått som det å klippe pelsen rundt analåpningen, og vasket godt for å fjerne egg og larver. Grønnsåpe er fint. Det fjerner møkk og lort som fluene tiltrekkes av.

Deretter så ville jeg funnet en veterinær så fort det lar seg gjøre. Om den ene veterinæren ikke er tilgjengelig, så prøv en annen.

Det er snakk om hundens velferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg anbefaler og anbefaler jeg.

Og jeg kjenner godt til mange gode dyrleger her i området..

(Når man har hunder gjør man jo gjerne det *le)

Han fortsetter jo å ringe til han får tak i mannen,

så det er jo ikke det at han ikke ønsker å hjelpe hunden sin.

Regner med han får tak i han i morgen,

hvis ikke får jeg ringe dyrlegen jeg kjenner godt

-og heller spørre om hun kan ta seg en tur opp der.

Men vil jo helst vente så lenge som mulig med å fysisk blande meg inn..

Jeg liker veldig lite at folk gjør det med meg og mitt.

Så respekt skal man ha for andre og andre hundeeieres meninger..

Blander meg ikke inn før det er helt nødvending..Men har han ikke fått hjelp iløpet av morgendagen med dette her-så må jeg nok det..

Vell vell-takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får klippe vekk pelsen og vaske godt med grønnsåpe vann. og er det fluelarver så for all del få hunden til vetrinær da de spiser seg bare lengre inn i hunden(en kan risikere at hunden blir spist levendes).

Er det bare vanlig innvols orm så tror jeg hunden trenger en behandling eller to med makkakur for da kan det være ganske mye der inni for å si det sånn.

Men uansett en ny tur til dyrelege hadde ikke vært å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det fluelarver så for all del få hunden til vetrinær da de spiser seg bare lengre inn i hunden(en kan risikere at hunden blir spist levendes).

Nå spiser disse fluelarvene "råttent" kjøtt og lar det friske være igjen.

Det er faktisk enkelte sykehus som bruker disse larvene til å rense opp bl.a. liggesår som de ikke får til å gro på noen annen måte. Så at de "spiser hunden levende" er vel bare "overtro"

Mvh

Laila S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser disse fluelarvene "råttent" kjøtt og lar det friske være igjen.

Det er faktisk enkelte sykehus som bruker disse larvene til å rense opp bl.a. liggesår som de ikke får til å gro på noen annen måte. Så at de "spiser hunden levende" er vel bare "overtro"

Mvh

Laila S

Ja det kan godt hende at det er overtro, men hadde jeg fått noe slikt på hundene så hadde jeg løpt til nærmeste dyrelegen så fort jeg fikk sjangsen.

Var hos dyrelegen hin dagen og der traff vi en chowchow som hadde fått fluelarver i en svults som det hadde gått hull på, halve hunden var jo barbert :)

må si jeg misunnte ikke eieren av den hunden altså(det var andre dag på rad at de var hos dyrelegen med hunden på grunn av det).

Men for å være helt ærlig så stinket jo hunden så en skulle tro den aldri hadde sett vann før da, så hvis den hadde vært bedre stelt så hadde de kanskje sluppet det problemet med den. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser disse fluelarvene "råttent" kjøtt og lar det friske være igjen.

Det er faktisk enkelte sykehus som bruker disse larvene til å rense opp bl.a. liggesår som de ikke får til å gro på noen annen måte. Så at de "spiser hunden levende" er vel bare "overtro"

Mvh

Laila S

Det er nok ikke så ofte man ser det på hund, men det er ikke fullt så uvanlig på sau. Sau blir ofte svært skittne i baken, og pga den tykke ulla får fluelarver gode forhold. Klipper man så av ulla, så ser man at fluelarvene fint kan skape store, stygge sår og "spise sauen levende".

Det at man bruker "likmark" til å fjerne dødt vev er riktig, men det er nok ikke hvilke som helst larver som får den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...