Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din erfaring med å ha hunden på kennel?


ida

Recommended Posts

Innspirert av egen tråd som tok en liten vending ;), starter jeg en annen tråd om hunder på kennel. Vi har gjort vår første erfaring og vil jo gjerne at den skal være god, men blir litt usikre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ikke hatt hund på kennel, men har hentet hunder for folk jeg kjenner, og de har ikke vært fornøyde. ene hunden hadde stort bittsår som ikke var tatt hånd om, andre hunden gikk på medisiner, men en full pakke medisiner ble levert - hunden hadde ikke fått en eneste tablett, selv om det stod på skjemaet.

Min venninne fikk utdelt en heavy regning fordi hunden hennes hadde bitt en annen hund. Dette skjedde da kennelen luftet hundene sammen med andre. Noe eieren hadde gitt klar beskjed om at IKKE skulle skje da hunden ikke likte andre hunder. Dette stod også på opplysningsskjemaet, men hunden var blitt luftet med andre. Hun nektet selvsagt å betale regningen.

Jeg stoler ikke på hundepensjonat. Foretrekker å ha hundene hos venner, da vet jeg hvilken behandling de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt hunder på kennel. Men heldigvis har jeg kjent dem som driver stedene (ellers hadde jeg aldri plassert hunden der)

Hundene mine har under oppholdt over 1 uke blitt tynnere og røyter gjerne. Dette har med stress å gjøre. Om hunden ikke er vant med å være i kennel og løpegård så skjer dette. Lukter litt gjør dem alltid også, dem er gjerne i mer nærkontakt med urin i løpegården enn ellers.

Men sår uten forklaring, ustelt hund eller nervøst vrak etterpå har jeg ikke opplevd. (Den gangen hunden ble skadet, knekte en klo, så fikk jeg tlf).

Men jeg hadde nok aldri satt hunden ett sted hvor jeg ikke hadde kontroll på hvordan forholdene virkelig var, eller som ikke fulgte mine retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ikke hatt hund på kennel, men har hentet hunder for folk jeg kjenner, og de har ikke vært fornøyde. ene hunden hadde stort bittsår som ikke var tatt hånd om, andre hunden gikk på medisiner, men en full pakke medisiner ble levert - hunden hadde ikke fått en eneste tablett, selv om det stod på skjemaet.

Min venninne fikk utdelt en heavy regning fordi hunden hennes hadde bitt en annen hund. Dette skjedde da kennelen luftet hundene sammen med andre. Noe eieren hadde gitt klar beskjed om at IKKE skulle skje da hunden ikke likte andre hunder. Dette stod også på opplysningsskjemaet, men hunden var blitt luftet med andre. Hun nektet selvsagt å betale regningen.

Jeg stoler ikke på hundepensjonat. Foretrekker å ha hundene hos venner, da vet jeg hvilken behandling de får.

Må si meg ganske så enig med deg her :-) Jeg har heller ikke hatt hund på kennel, men har opplevd at det er litt ymse rundt omkring. Skal for all del ikke 'ta alle under en kam', men vet at det er vanskelig for en spesielt endel 'enebarn-hunder', det å være i ett kennelmiljø.

Endel hunder har selvfølgelig individuelle behov, i forskjellige henseender. Disse behovene/ønskene (som bl. annet du nevner om de som har gitt besked om at hunden ikke må luftes sammen med andre) kan være vanskelige å få til/oppfylle på kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en dårlig erfaring med kennel. Da jeg hentet mine etter en helg på den aktuelle kennelen satt de livredde bakerst i sitt rom, og turte nesten ikke komme fram selv om de så det var meg. Hva som hadde skjedd fikk jeg aldri noe svar på, men jeg nektet også og betale for det oppholdet.

Neste gang jeg måtte ha dem på kennel så brukte vi lang tid i forkant for å finne en kennel vi synes virket bra. Den vi bruker nå fikk vi anbefalt av noen andre. Dro for og ta en titt og ble sittende et par timer og prate med kenneleieren. I den perioden tok han seg god tid med å bli kjent meg hundene. Vi bestillte til helgen etter og da vi hentet dem var det to lykkelige hunder som møtte oss i døra. Men de løp ikke rett til oss når døren åpna seg, men til han som eide kennelen. Vi har siden brukt denne kennelen og bikkjene kom seg aldri fort nok ut av bilen når vi var framme der. Til og med min litt usikre lille tispe storkoste seg der.

Nå har vi dessverre ikke tispa lenger, så da vi skulle levere Pondus der alene for første gang hadde mor litt vondt i magen, men det hadde gått strålende. Han hadde lekt og kost seg med andre hunder og blitt en enda mer selvstendig hund. (og litt privilegier hadde han fått siden han akkurat hadde blitt "enebarn").

Vi er hvertfall storfornøyde med kennelen. Dette er en liten kennel og han som driver det baserer seg kun på ryktet. :) Man kan også ta med seg mat, leker og kurven til hunden hvis man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida, jeg fikk sjokk når jeg så bildene av prinsessa. Jeg hadde virkelig ikke kjent igjen den flotte tolleren jeg traff ikke lenge før dere reiste... Og det har vært min store skrekk de gangene jeg har hatt min hund på kennel.

Jeg har hatt min hund på kennel to ganger. Ene gangen var han bare lille valpen og, og det var grusomt å sende han dit. Da var han på **** en helg, og hadde det storveis! Han var 5 mnd og usedvanlig omgjengelig og hadde fått mye tur, lek og aktivisering. Han sov i et par dager etter at han kom hjem :P

Han var også en uke på "en annen kennel" når han var rundt året. Jeg hadde blitt anbefalt stedet av en meget storforlangen og kresen hundeeier, så jeg regnet det for trygt. Fikk litt sjokk når jeg snakket med han som tok imot, for det virket egentlig som om han ikke hadde noe særlig peiling på hund.

Det er vel kanskje oppfatningen jeg sitter igjen med i ettertid og, og at de ikke sitter på allverdens av kunnskaper, men er snille og gode, og ikke tar unødige sjanser med hundene. Jeg vil uansett ikke at andre skal trene med min hund, så litt kos, tur og mat er liksom det som er viktig.

Min hund hadde virkelig fått et nært og godt forhold til kenneleieren. Når vi satt og skravlet når jeg hentet han, la likeså godt hunden min seg i hans fang... :) (hrmf.. Ikke veldig fornøyd med det da, men.. Nå ser jeg på det som positivt)

Nå var det riktig nok bare en uke han var borte, men han var fin og blank i pelsen, magen var helt normal og bikkja var lykkelig og sliten.

Jeg husker ikke i farta hvor du skrev Fibi skulle, men jeg vil gjerne vite det... :)

Jeg liker uansett ikke å sette han på kennel, men av og til må man jo..

EDIT: fjernet kennelnavn da det vistnok er ufint å nevne navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg men jeg syns dette blir litt hysterisk...! Kennelen det er snakk om har et meget godt rykte og det er en selvfølge at hundene blir tynne av å løpe hele dagen! Som Jeanette sier så er et kennelopphold stressende for en hund, spesielt for hunder som er vant til å ligge i mors seng.. :P Så da er det helt normalt å slippe pels, det har jo også vært ganske varmt, også en grunn til å slippe pels..

Og uansett hvor mange timer Fibi er vant til å gå på tur, så kan ikke løpe løs i timer sammen med andre hunder sammenliknes med timer tur i bånd sammen med mor! :)

At hunden har noen sår, ja vel, det skjer! Og våteksem kommer fort så derfor kan det være vanskelig å oppdage, kan tenkes hun fikk det samme dag som de kom hjem? Hvem vet..? :)

Jeg har ikke hatt noen av mine på kennel, (folk står i kø om å få passe :P ) men skulle jeg det så hadde jeg valgt den kennelen Fibi og Solo har nå vært på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer egentlig hunder på å bli sluppet løs med mange andre fremmede hunder? Vil det bli slitsomt å måtte finne sin plass i flokken? Vil det bli kamp om rang?

Tenker at dette kan bli traumatisk og slitsomt for en hund når den må kjempe slik i to uker. Eller er det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg men jeg syns dette blir litt hysterisk...! Kennelen det er snakk om har et meget godt rykte og det er en selvfølge at hundene blir tynne av å løpe hele dagen!

Jeg mener jeg leste at Fibi hadde muskler når hun ankom kennelen men ikke når hun kom hjem jeg. En hund som løper hele dagen vil bygge opp bra med musklatur. Rart Fibi ikke har dette da, om hun har løpt hele dagen.

En annen ting: Dersom hundene løper hele dagen, så gir man fór der etter også. Økt aktivitet er likt med økt mengde mat. Det er ingen grunn til at hunden skal bli tynn fordi om den løper. De fleste med litt vett mellom øra vet at når man øker aktiviteten på en hund skal man øke matmengden også, ellers raser den ned i vekt, og det har ingen hensikt med mindre hunden skal slankes, noe jeg regner med Fii ikke skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg men jeg syns dette blir litt hysterisk...! Kennelen det er snakk om har et meget godt rykte og det er en selvfølge at hundene blir tynne av å løpe hele dagen! Som Jeanette sier så er et kennelopphold stressende for en hund, spesielt for hunder som er vant til å ligge i mors seng.. :P

Trodde hunder som sov i bur var like knytta til eieren som fotvarmerne, jeg (se div. burtråder).. :)

Så da er det helt normalt å slippe pels, det har jo også vært ganske varmt, også en grunn til å slippe pels..

Og uansett hvor mange timer Fibi er vant til å gå på tur, så kan ikke løpe løs i timer sammen med andre hunder sammenliknes med timer tur i bånd sammen med mor! :)

Det er meget mulig at det er blitt en smule voldomme reaksjoner her. Hvis du leser trådstart, har det jo tatt en litt hysterisk vri et sted her, ja. Jeg velger å ikke bebreide noen eller dra noen slutninger om noe som helst før vi har vært hos vetten! !

At hunden har noen sår, ja vel, det skjer! Og våteksem kommer fort så derfor kan det være vanskelig å oppdage, kan tenkes hun fikk det samme dag som de kom hjem? Hvem vet..? :P

Såret til Solo oppdaget jeg rett etter at de var kommet inn døre her. Det var ikke helt ferskt, heller!

Jeg har ikke hatt noen av mine på kennel, (folk står i kø om å få passe :P ) men skulle jeg det så hadde jeg valgt den kennelen Fibi og Solo har nå vært på! :P

Det var godt å høre. Vi har jo i utgangspunktet et godt inntrykk av dem, vi også.Det er jo ikke akkurat noen som står i kø for å passe Fibi, da... :blush: . Det hadde vært fint å ha et sted hun kunne reise, slik at jeg kan reise bort innimellom!

Hvordan reagerer egentlig hunder på å bli sluppet løs med mange andre fremmede hunder? Vil det bli slitsomt å måtte finne sin plass i flokken? Vil det bli kamp om rang?

Det pleier å gå veldig fint. Det er jo en naturlig omgangsform for hunder og det er skjelden det blir noe slossing i det hele tatt!

Tenker at dette kan bli traumatisk og slitsomt for en hund når den må kjempe slik i to uker. Eller er det ikke sånn?

Nei, det er lite kjemping! De finner sin plass i flokken og sine "favoritter" og kanskje noen de holder seg litt unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg men jeg syns dette blir litt hysterisk...! Kennelen det er snakk om har et meget godt rykte og det er en selvfølge at hundene blir tynne av å løpe hele dagen! Som Jeanette sier så er et kennelopphold stressende for en hund, spesielt for hunder som er vant til å ligge i mors seng.. wink.gif

Trodde hunder som sov i bur var like knytta til eieren som fotvarmerne, jeg (se div. burtråder)..

Hvorfor drar du bur inn i denne tråden?

Hvordan reagerer egentlig hunder på å bli sluppet løs med mange andre fremmede hunder? Vil det bli slitsomt å måtte finne sin plass i flokken? Vil det bli kamp om rang?

Det pleier å gå veldig fint. Det er jo en naturlig omgangsform for hunder og det er skjelden det blir noe slossing i det hele tatt!

Tenker at dette kan bli traumatisk og slitsomt for en hund når den må kjempe slik i to uker. Eller er det ikke sånn?

Nei, det er lite kjemping! De finner sin plass i flokken og sine "favoritter" og kanskje noen de holder seg litt unna...

Oki... Er det en naturlig omgangsform for hundene? Det viste jeg ikke. Da kan jeg ikke fatte og begripe at hunder sliter litt med å treffe andre hunder ute på tur som ikke tilhøres dens egen flokk :) .

Det finnes ikke naturlig i det hele tatt! Om vi nå skal trekke paralleller til vill ulv, så ville en fremmling blitt tatt noe sinnsykt om den i sin dumhet og naivitet beveget seg inn på en annens territorie. Så å dra på et sted hvor hunden måtte forholde seg til andre hunder over tid, vil skape stress og slikt igjen fremkaller andre symptomer lik det Fibi har fått (og Solo for den saks skyld) Bortsett fra sårene, som jeg klart finner litt mistenkelig. Igjen... det blir nok mer knuffing på slike steder enn man aner.

Mulig jeg tar feil, men sliter ikke Fibi litt med seg selv? Kanskje hun kunne hatt det bedre på et mindre sted der hun ville fått litt spesial behandling. Som Alucino sier, de store kennlene har problemer med å holde en viss oversikt. Ikke meningen å gi deg enda mer dårlig samvittighet, og jeg tipper du har lært til neste gang de to frøknene skal på kennel. Flere her ser jo ut til å vite om små intime steder, der hundene får oppfølgingen de trenger.

Alucino: Ja, formengden burde vært satt opp, men dette er også eiers ansvar like mye som kenneleier sitt :) Når foringsmengden ikke er satt opp, vil det automatisk bli svinn i musklatur når de blir utsatt for tøffere "trening". De må ta av reserver de har i kroppen for at kroppen i det hele tatt skal virke og når de gjør det, så går det naturligvis utover andre ting, som vekt, pels og almen tilstanden hos hunden. Så for en hund som i utgangspunktet var i god form, men gode muskler så vil ett opphold på denne måten, uten å sette opp formengden tilstrekklig, skape ett vist svinn i hundens musklatur og fett.

Molly: er det ikke litt ufint å gjengi navn på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt hund på kennel, men har noen erfaringer på det området allikevel. Vår GS tispe ble med meg da jeg flyttet på internatskole. Her var det utegårder og innendørsgårder, en til hver hund- et skikkelig kennelanlegg med andre ord. Frøya var superstabil og hadde en sterk psyke, men jammen tålte hun ikke overgangen til kennel. Hjemme stod hun i utegård hver eneste dag, men hun var inne om natta, om kvelden og gjerne litt midt på dagen. Da hun flyttet ble hun tynn, glansløs i pelsen og var en helt annen hund enn hjemme, selv om hun hadde meg rett ved. Moralen med min lille historie? Vel, det er ikke alltid det er dårlig stell fra kennelens side som gjør at hundene kommer hjem tynne, pelsløse eller lignende, det er vel normalt når det gjelder kraftig bytte av omgivelser som dette. Når det gjelder at de ikke oppdaget sår o.l., så synes jeg dette er mye værre, og rimelig svakt. Bittsår kommer jo som regel av bitt (hoho), noe som sannsynligvis burde bli oppfattet av den/de som var med hundene på lufting, og da burde selvsagt hundene sjekkes nøye, og eier gitt beskjed. I mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki... Er det en naturlig omgangsform for hundene? Det viste jeg ikke. Da kan jeg ikke fatte og begripe at hunder sliter litt med å treffe andre hunder ute på tur som ikke tilhøres dens egen flokk :) .

Det finnes ikke naturlig i det hele tatt! Om vi nå skal trekke paralleller til vill ulv, så ville en fremmling blitt tatt noe sinnsykt om den i sin dumhet og naivitet beveget seg inn på en annens territorie. Så å dra på et sted hvor hunden måtte forholde seg til andre hunder over tid, vil skape stress og slikt igjen fremkaller andre symptomer lik det Fibi har fått (og Solo for den saks skyld) Bortsett fra sårene, som jeg klart finner litt mistenkelig. Igjen... det blir nok mer knuffing på slike steder enn man aner.

Mulig jeg tar feil, men sliter ikke Fibi litt med seg selv? Kanskje hun kunne hatt det bedre på et mindre sted der hun ville fått litt spesial behandling. Som Alucino sier, de store kennlene har problemer med å holde en viss oversikt. Ikke meningen å gi deg enda mer dårlig samvittighet, og jeg tipper du har lært til neste gang de to frøknene skal på kennel. Flere her ser jo ut til å vite om små intime steder, der hundene får oppfølgingen de trenger.

Alucino: Ja, formengden burde vært satt opp, men dette er også eiers ansvar like mye som kenneleier sitt :) Når foringsmengden ikke er satt opp, vil det automatisk bli svinn i musklatur når de blir utsatt for tøffere "trening". De må ta av reserver de har i kroppen for at kroppen i det hele tatt skal virke og når de gjør det, så går det naturligvis utover andre ting, som vekt, pels og almen tilstanden hos hunden. Så for en hund som i utgangspunktet var i god form, men gode muskler så vil ett opphold på denne måten, uten å sette opp formengden tilstrekklig, skape ett vist svinn i hundens musklatur og fett.

Molly: er det ikke litt ufint å gjengi navn på den måten?

Du gir meg ikke dårlig samvittighet, men jeg får en litt sånn "tror-hun-jeg-er-helt-idiot" følelse av innleggene dine. :P Men det kan jo like gjerne være jeg som leser innleggene dine svært subjektivt. Hvordan eier kan ta ansvar for å sette opp fòrmengden når hunden er på kennel, er meg en gåte. Men vi ser jo tydligvis ganske forskjellig på så mangt, at du har sikkert et smart svar på det også!

Lurer litt på hva du mener jeg skal ha lært til neste gang de skal på kennel? At de blir magre og får bittsår uten noen forklaring på hva som har skjedd? At store kenneler ikke vet hva hundene driver med, eller makter å gi rapport på avtalt medisinsk oppfølging. Lurer også litt på hva slags spesialbehandling du tror Fibi trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir meg ikke dårlig samvittighet, men jeg får en litt sånn "tror-hun-jeg-er-helt-idiot" følelse av innleggene dine. :)Auda, det var ikke meningen, Men du har nå fått krast svar fra Belgerpia å :P

Hvordan eier kan ta ansvar for å sette opp fòrmengden når hunden er på kennel, er meg en gåte. Men vi ser jo tydligvis ganske forskjellig på så mangt, at du har sikkert et smart svar på det også!

Hmmm, vleger å overse spydigheten og prøver å forklare meg litt bedre. Det jeg mente var at du burde kanskje sagt i fra at formengden burde settes opp. Nå kommer det en del mer svaret du ga til Belgerpia (som jeg forøvrig mener var noe mer skarpt enn mitt), så jeg skal ikke si så mye. Du nevner at du tror de ikke fikk det foret de var vandt til og da stiller kanskje saken seg litt anderledes. Var jeg ovenifra og ned nå?

Lurer litt på hva du mener jeg skal ha lært til neste gang de skal på kennel? At de blir magre og får bittsår uten noen forklaring på hva som har skjedd? At store kenneler ikke vet hva hundene driver med, eller makter å gi rapport på avtalt medisinsk oppfølging.

Det med magerhet føler jeg at jeg har svart deg på, og jeg sier også at det med bitesår er mistenklig. Du har jo gitt tilstrekklig melding om hundene dine sant? Ergo synes ikke jeg at de som stor kennel har klart å følge opp dine instrukser når det gjelder dine hunder. Var faktisk ment som en støtte til deg, men du har låst deg litt :P

Lurer også litt på hva slags spesialbehandling du tror Fibi trenger...

Ang Fibi, så har jeg fått ett intrykk av at hun sliter litt med seg selv, hvilket jeg også spurte deg om i det svaret. Gjør hun ikke det, gjelder heller ikke det jeg skriver under. Spesial behandlingen jeg snakker om er at hun kanskje får litt mer individuell oppfølging alla det belgeripia skrev. Tur, kose seg ute med Solo, få egen kos og at noen faktisk gjør som du har bedt om, siden hun er den hun er.

Oki... Er det en naturlig omgangsform for hundene? Det viste jeg ikke. Da kan jeg ikke fatte og begripe at hunder sliter litt med å treffe andre hunder ute på tur som ikke tilhøres dens egen flokk .

Var det denne du reagerte på? Var ment litt ufint å den :P For jeg oppfattet det som litt gammeldags å si det du sa :P Men kjære, kunne helt sikkert ha skrevet det anderledes. Om du har noe mer å ta opp med meg, foreslår jeg at du og jeg tar det på PM :)

Håper jeg har fått oppklart litt, tar det til meg og velger å rette opp i stedet for å gå fullstendig i forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki... Er det en naturlig omgangsform for hundene? Det viste jeg ikke. Da kan jeg ikke fatte og begripe at hunder sliter litt med å treffe andre hunder ute på tur som ikke tilhøres dens egen flokk .

Var det denne du reagerte på? Var ment litt ufint å den :P For jeg oppfattet det som litt gammeldags å si det du sa :P Men kjære, kunne helt sikkert ha skrevet det anderledes. Om du har noe mer å ta opp med meg, foreslår jeg at du og jeg tar det på PM :)

Håper jeg har fått oppklart litt, tar det til meg og velger å rette opp i stedet for å gå fullstendig i forsvar.

Den er helt grei! Aldeles OT: Det er rart hvordan ulike innlegg oppfattes ofte uavhengig av forfatterens intensjoner! Unnskyld spydigheten. Det var ikke meningen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly: er det ikke litt ufint å gjengi navn på den måten?

Trodde ikke det var så veldig ufint, så lenge jeg skryter av begge stedene. Hadde jeg klagd over et eller annet hadde saken stilt seg litt annerledes, men jeg sier jo bare pene ord om begge steder....?

Men, selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med kennelopphold..

Jeg har hadde hundene mine noen ganger på granddano gaard som ble stengt for noen år siden, men hundene stor trivdes, de ville ikke bli med frivillig hjem når de var der.

Siden har det gått en vei med kennel opphold å det har vært nedover..

Jeg har forsøkt både de store og noen små og bare negativ erfaring.

Jeg har kommet til kennel hvor hunden min ikke har fått vann eller mat på ett par dager fordi hunden min visst nok hadde blitt aggresiv å de ikke turde gå inn?. Aldri vist tegn til dette før eller etter dette oppholdet (2år siden) tillegg ringte de aldri å ga beskjed om dette selvom jeg hadde levert tlf nr til familiemedlem til dem hvis det skulle skje noe, som kunne evt hente hunden på dagen. Neida hunden drakk 3 liter når jeg fylte opp vannskåla der. Tillegg krevde de 1000kr ekstra for overtid (hadde visst forsøkt mange timer overtid for å overtale hunden til å bli snill) Hehe dette er snakk om en overlykkelig Labrador som heller gjemmer seg i hjørnet enn å angripe.. Ingen andre kenneler har opplevd han agresiv så jeg tror hva jeg vil om det. Jeg nektet å betale overtid betaling for hunden min fikk ikke vann og mat. De burde takle aggresive hunder hvis dette hadde vært tilfelle.. men jeg kjenner flere dårlige tilfeller fra dette hundepensjonatet.. En dobberman fikk magedreining og døde der, det viste seg for eier krevde hunden obdusert at hunden hadde vært død i minst 3 dager.. så hunden hadde nok ligget 3 dager før hundepensjonatet oppdaget han var død!

Eier fikk ikke hunden erstattet i stedet fikk hun en dobberman av dem (omplasseringshund) 4 år gammel, hunden bodde hos henne i 2 dager så gikk den til angrep på denne nye eieren, eieren ble så skadet at hun var innlagt på sykehus i 5dager. Hundepensjonatet krevde hunden tilbake de ville ikke at den skulle avlives for denne hunden kunne bli fin vakthund.. Men ny eier avlivet hunden gudskjelov! Eier lå faktisk å sov så denne hunden var farlig!

Siste kenneloppholdet til hunden min var i fjor, jeg ga beskjed om at hunden min var redd schæfere så helst ikke i nærheten av ett slikt eksemplar.. men neida gitt kom for å hente han å da hadde han 1 scæfer i boksen til venstre for han og en til høyre for han tillegg stod det 2 rett ovenfor han, så stakkars gutten satt i innerste hjørnet turde ikke komme til meg fordi han var livredd. Å de forstod ikke hvorfor han var så redd.. Hadde de lest igjennom papirene så hadde forstått det :)

Heretter så blir det bare familie medlemmer som er feriepassere for han trives dårlig på kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Min erfaring med kennelopphold..

Jeg har hadde hundene mine noen ganger på granddano gaard som ble stengt for noen år siden, men hundene stor trivdes, de ville ikke bli med frivillig hjem når de var der.

Siden har det gått en vei med kennel opphold å det har vært nedover..

Jeg har forsøkt både de store og noen små og bare negativ erfaring.

Jeg har kommet til kennel hvor hunden min ikke har fått vann eller mat på ett par dager fordi hunden min visst nok hadde blitt aggresiv å de ikke turde gå inn?. Aldri vist tegn til dette før eller etter dette oppholdet (2år siden) tillegg ringte de aldri å ga beskjed om dette selvom jeg hadde levert tlf nr til familiemedlem til dem hvis det skulle skje noe, som kunne evt hente hunden på dagen. Neida hunden drakk 3 liter når jeg fylte opp vannskåla der. Tillegg krevde de 1000kr ekstra for overtid (hadde visst forsøkt mange timer overtid for å overtale hunden til å bli snill) Hehe dette er snakk om en overlykkelig Labrador som heller gjemmer seg i hjørnet enn å angripe.. Ingen andre kenneler har opplevd han agresiv så jeg tror hva jeg vil om det. Jeg nektet å betale overtid betaling for hunden min fikk ikke vann og mat. De burde takle aggresive hunder hvis dette hadde vært tilfelle.. men jeg kjenner flere dårlige tilfeller fra dette hundepensjonatet.. En dobberman fikk magedreining og døde der, det viste seg for eier krevde hunden obdusert at hunden hadde vært død i minst 3 dager.. så hunden hadde nok ligget 3 dager før hundepensjonatet oppdaget han var død!

Eier fikk ikke hunden erstattet i stedet fikk hun en dobberman av dem (omplasseringshund) 4 år gammel, hunden bodde hos henne i 2 dager så gikk den til angrep på denne nye eieren, eieren ble så skadet at hun var innlagt på sykehus i 5dager. Hundepensjonatet krevde hunden tilbake de ville ikke at den skulle avlives for denne hunden kunne bli fin vakthund.. Men ny eier avlivet hunden gudskjelov! Eier lå faktisk å sov så denne hunden var farlig!

Siste kenneloppholdet til hunden min var i fjor, jeg ga beskjed om at hunden min var redd schæfere så helst ikke i nærheten av ett slikt eksemplar.. men neida gitt kom for å hente han å da hadde han 1 scæfer i boksen til venstre for han og en til høyre for han tillegg stod det 2 rett ovenfor han, så stakkars gutten satt i innerste hjørnet turde ikke komme til meg fordi han var livredd. Å de forstod ikke hvorfor han var så redd.. Hadde de lest igjennom papirene så hadde forstått det :)

Heretter så blir det bare familie medlemmer som er feriepassere for han trives dårlig på kennel.

Nei? :) Du har vel ikke hunden din der mer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå setter jeg kun hunden min på kenneler der jeg kjenner innehaver, rutiner osv. :) Og har foreløbig ingen dårlige erfaringer med de to kennelsene vi har brukt til ask (han kopm hjem fra en av de for mindre enn en time siden, etter en ukes opphold)

Vet det er mye tull og useriøshet rundt og går på hundepensjonater, men har vært svært heldig med "mine" hittil. Det eneste jeg har å utsette på en av dem er at det blir alt for mye hundegård, og alt for lite tur. Som jeg nevnte i en tråd lenger ned her om ask på pensjonat, er turene på dette pensjonatet forbehold hunder som ikke trives i hundegård. Dette liker jeg slett ikke, greit at hunden ikke tar skade av det men liker ikke tanken på en hel uke osv uten tur. Det er vel den eneste "dårlige" erfasringen med pensjonat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt hunden min på hundepensjonat, dermed får jeg ingen dårlige opplevelser heller. ;)

Det som er så dumt med slike som bannlyser hundepensjonat og aldri plasserer hunden sin der, er at de frarøver hunden masse gøy! Noen negative eppisoder her og der, men hvor mange ganger leser man ikke om hunder som stortrives på pensjonat?

btw..du tilbød jo pass av hund i sommer..virker jo litt motsigende å ikke ville plassere sin egen hund på pensjonat/ kennel osv, men driver en slik bedrift selv..? Du av alle burde jo se at de fleste hunder trives i et slikt opplegg..hvertfall var det det jeg så når jeg jobbet på pesjonat..

fikk du mange kunder forresten? vurderte å spørre om du ville passe ask denne uken, mens vi var i kreta, men han er ikke serlig flink til å gå innendørs med andre hunder og katter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så dumt med slike som bannlyser hundepensjonat og aldri plasserer hunden sin der, er at de frarøver hunden masse gøy! Noen negative eppisoder her og der, men hvor mange ganger leser man ikke om hunder som stortrives på pensjonat?

btw..du tilbød jo pass av hund i sommer..virker jo litt motsigende å ikke ville plassere sin egen hund på pensjonat/ kennel osv, men driver en slik bedrift selv..? Du av alle burde jo se at de fleste hunder trives i et slikt opplegg..hvertfall var det det jeg så når jeg jobbet på pesjonat..

fikk du mange kunder forresten? vurderte å spørre om du ville passe ask denne uken, mens vi var i kreta, men han er ikke serlig flink til å gå innendørs med andre hunder og katter.. ;)

Jeg er temmelig sikker på at min hund ikke ville hatt det gøy på en tradisjonell kennel. :) Jeg har tross alt en selskapshund som er vant til å være med meg stort sett hele tiden, ligge i fanget, sove i senga osv. Det blir litt annerledes med en hund som er vant til å stå ute i luftegård, den vil kanskje trives bedre på hundepensjonat.

Det er nettopp derfor jeg har passet hunder i sommer, for å gi folk et alternativ til slike hundepensjonat hvor hunden står i en sementbule nesten hele døgnet. Her bor jo hundene inne sammen med meg, de er med på minst tre turer hver dag, de får trening og aktivisering, de får være sammen med andre hunder og mennesker, de er med meg på lik linje med min egen hund. Hvordan kan det sammenlignes?

Ja, har hatt en del. ;) Har en Golden for øyeblikket, han drar idag og da er jeg ferdig for denne gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine har det gøy nok i hverdagen, så de trenger ikke noe "moro" a la det endel hundepensjonater tilsynelatende tilbyr - nemlig å slippe hunder de ikke ANER noe som helst om, sammen, og så la eieren få igjen en hund som kan ha fått negative erfaringer, men uten at eier får det opplyst...

Har prøvd både store og små kenneler i min tid, med forskjellige hunder, og det er mye rart. Har også kjent endel ungjenter hyret inn som kennelhjelp, som har fortalt litt om de uoffisielle sidene ved enkelte høyt profilerte kenneler, hvor "ekstraservicen" om bading skyldes at de møkkes fullstendig ned i løpet av kenneloppholdet fordi det er for lite bemanning.... slike ting.

Nå bruker jeg et strålende, lite sted, der hundene kjenner seg godt igjen - etter litt innkjøring, og det er de samme som alltid jobber der. De tar imot få hunder, og er trygge i forhold til de fleste hunder. Det er ikke så nytt og flott, hundene har ikke egne hundegårder, men slippes ut i noen store og fine, og de settes ikke ut sammen med andre med mindre det er spesielt avtalt. Og så ringer de... dersom det er noe.

Tur? Nei, søren heller, det er ikke mange av hundevennene mine jeg stoler på heller til å lufte dyrene, så hvorfor skal de mases på når de er på kennel? De får timelange turer hver dag ellers, og skogstur så det holder hver helg når jeg er hjemme, som er de aller fleste, så da overlever de en uke eller to med passivitet og bare rolig og liten håndtering - det jeg kaller "oppbevaring".

Har sett nok av hundelufterfirmaer som slipper en haug hunder uten kontroll, som ikke kan svare vettugt på forsikrings/ansvarsordninger, som har "glemt" igjen en hund når turen er over og alt skal stappes inn i bilen igjen... til at jeg tror for godt om kenneler flest før det motsatte er bevist :)

En kennel havnet for endel år siden på VGs forside da en hund på kennel drepte en annen. Eieren av den døde hunden hadde spesielt bedt om at den IKKE skulle gå sammen med andre (husker ikke helt hvorfor, men den var ikke så vant til andre hunder, mener jeg å huske), men "velvillige" kennelhjelper som "visste bedre" skulle kanskje "berge" denne hunden og vise at "jajamensann, dette går sikkert kjempefint når ikke dumme matmor er her og ødelegger"? Jepp, kan godt være at de hadde rett (hvis jeg husker riktig) - men skulle de prøvd det ut, måtte de vært tilstede og klare til å gripe inn - og ikke gått inn igjen mens "eksperimentet" pågikk.

OG, ikke minst: Eier betaler, eier er kunden - da kan man komme med krav som en kennelinnehaver bør holde, selv om han eller hun er uenig. Kennelopphold er en ting, kursing og "kurering" av problematferd en annen ting.

Når det gjelder å finne en kennel, så er min ringe erfaring at de som har godt rykte på seg, ikke minst de mindre, får kunder bare via "munn til munn"-metoden - og trenger ikke "jålereklame" om at de er størst og best og eldst og sånn.

Så er det jo også snakk om hva eier selv gjør av forhåndsforberedelser da, gjennom å gjøre hunden trygg på å tåle andre mennesker, og til en gradvis tilvenning til kennelen - gjennom for eksempel en "overnatting".

Har man hunder som er litt mer enn en A4-golden, så tror jeg det er en fordel med minst mulig håndtering og mas, og mer bare "vente på mor selv om det er kjedelig"-holdning til sine hundegjester. Jo mer håndtering, jo flere hunder å forholde seg til, jo mer må hunden tilpasse seg frem - og så tilbake. En bekjent stallet et par hunder opp på kennel, der de ikke "gjorde" noe med dem, og de andre to inn hos en bekjent. De sistnevnte brukte mye lenger tid på å "justere" seg tilbake til dagliglivet enn dem som hadde vært på kennel.

For meg blir det viktigste å finne noen jeg stoler på, og som andre - med samme krav som meg - har god erfaring med over tid. Fordi at det jeg hørte i sin tid, selv om det er noen år siden, så var det at kontrakter og avtaler om ditten og datten ikke spiller rare rollen - i realiteten. Har hørt en kenneleier sitte og legge ut om en hund "som trivdes såååå bra", og som legger på røret, snur seg, og spør en av hjelperne om hvilken hund det kunne være snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt min hund på kennel, men tanta mi driver en. Der har jeg vært endel og jabba litt. Den virker kjempe bra, og det er flere hunder som ikke vil hjem igjen. Hun setter ikke hunder sammen med mindre de bor sammen, og går tur med den hver for seg. Hun lar aldri hunder som ikke kjenner hverandre hilse eller leke. For ikke så lenge siden tok hun imot en schafer. Den hadde oppført seg fint når eierene var der, og tok hunden inn i gården sin. Når tanta mi skulle ta ut hunden for å gå tur stod den og knurra og gjorde seg klar til å angripe. Hun gikk da inn, tok på seg støvler, flere bukser og gensere, jakke og hansker sånn at hunden ikke kunne bite igjennom klærene. Hun gikk da inn til hunden og tok på den båndet, etter det kunne hun fritt gå inn til hunden. På det pensjonatet gjør de alt de kan for hundene, er det en tynn og underernært hund som kommer, blir den riktig foret med vitaminer, sånn at den blir fin og frisk (har selv sett ett resultat). Hvis hun ser at en hund har ett sår, eller at noe er rart ved hundens oppførsel ringer hun eieren og dyrlege hvis det trengs. Dt er en kjempe fin kennel som hundene somregel stortives på. Hvis jeg noen gang må sette hunden min på kennel, skal jeg plassere henne der :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...