Gå til innhold
Hundesonen.no

Så farlig er hunden din


Montheo

Recommended Posts

Aftenposten artikkel

HER ER LISTEN:

Listen over hvor tilbøyelige hunderasene er til å angripe barn. Risikoen for å blit bitt av en dobermann er for eksempel fem ganger høyere en å bli bitt av en labrador.

1. Schäfer: 2,83

2. Doberman: 2,71

3. Spets (finsk jakthund): 1,81

4. Pekineser: 1,56

5. Dachs: 1,35..

6. Schnauzer: 1,33

7. Collie: 1,30

8. Hound dog: 1,29

9. Puddel: 0,98

10. Rottweiler: 0,92

11. Beagle: 0,80

12. Terrier: 0,61

13. Bernersennen: 0,58

14. Labrador retriever: 0,49

15. Blandingshund: 0,46

16. Spaniel: 0,31

17. Shi Tzu: 0,26

18. Malteser: 0,00

Risikonivået er beregnet ved å dividere andelen hunder av en rase med hvor ofte hunder av samme rase har bitt barn alvorlig.

(Kilde: Pediatrics (Scientific journal of the American Academy of Pediatrics))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hva er poenget med og ha med en mix? Om størstedelen av blandinger som biter er dobbermann/schæfer mix(f.eks) så er det jo større sjans for og bli bitt av de, enn en labrador pit bull mix, i følge den lista. Tullete..

Dessuten er det jo en hel masse hunderaser som ikke er med. Vil det si at det bare er hunder på den lista som er agressive? Da kan vi i så fall lovliggjøre alle rasene vi har forbudt,for de står ikke på lista.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge unga holder seg unda bikkja mi, så går det bra. Jeg liker ikke barn som kommer å spørr, KAN VI KLAPPE! ÆSJ!, På egen risiko altså!

Det var jo litt av en innstilling... Det er vel bedre at de spør enn at de bare ruser rett bort for å klappe den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt av en innstilling... Det er vel bedre at de spør enn at de bare ruser rett bort for å klappe den?

Mente det ikke slik, men uansett så er jeg ikke så "in to" at barn kommer å spørr om å få klappe!! Var det jeg mente!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente det ikke slik, men uansett så er jeg ikke så "in to" at barn kommer å spørr om å få klappe! Var det jeg mente!

der er jeg ganske enig, men en dag lot jeg to gutter få komme å klappe han, men rex virka usikker, så gud vet hva barn kan ha gjort mens han har stått ute (skal ikke si noe sikkert, men har funnet epler i hagen som ikke kommer fra epletreet vårt). Og det er bare barn han reagerer på.

Er ikke rasistisk, men noen av de guttene ser jeg at er slemme mot katter å slikt(og vet flere av de rundt her er respektløse), og det var utlending sånn som ville klappe rex. Og rex har ALDRI oppført seg sånn, han vil hilse på alt og alle i all iver (bare å spørre de som har hilst på han :) )

Så nå gjennstår det bare å finne ut om det er alle barn han er usikker på, eller om det går på rase, eller bare at det var et engangs tilfelle.

(nå lar jeg heller aldri Rex gå alene i hagen uten at jeg står der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der er jeg ganske enig, men en dag lot jeg to gutter få komme å klappe han, men rex virka usikker, så gud vet hva barn kan ha gjort mens han har stått ute (skal ikke si noe sikkert, men har funnet epler i hagen som ikke kommer fra epletreet vårt). Og det er bare barn han reagerer på.

Er ikke rasistisk, men noen av de guttene ser jeg at er slemme mot katter å slikt(og vet flere av de rundt her er respektløse), og det var utlending sånn som ville klappe rex. Og rex har ALDRI oppført seg sånn, han vil hilse på alt og alle i all iver (bare å spørre de som har hilst på han ;) )

Så nå gjennstår det bare å finne ut om det er alle barn han er usikker på, eller om det går på rase, eller bare at det var et engangs tilfelle.

(nå lar jeg heller aldri Rex gå alene i hagen uten at jeg står der)

Veldig OT: mange hunder reagerer med frykt/usikkerhet ovenfor mennesker med andre hudfarger, spesielt mørke. Dette uavhengig av eventuelle tidligere dårlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT: mange hunder reagerer med frykt/usikkerhet ovenfor mennesker med andre hudfarger, spesielt mørke. Dette uavhengig av eventuelle tidligere dårlige erfaringer.

MEn han har ALDRI og da mener jeg aldri sett annerledes på dem før,. Når vi har gått tur så har han villet hilse. Men får se det an litt. Merker fort om noen har gjort noe. Må bare møte flere barn- Men tar det forsiktig, og håper det bare var denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT: mange hunder reagerer med frykt/usikkerhet ovenfor mennesker med andre hudfarger, spesielt mørke. Dette uavhengig av eventuelle tidligere dårlige erfaringer.

Ja, det har vi opplevd med vorstehervalpen vår også. En gang sto hun plutselig og knurret på en mørk mann, mens en annen gang brydde hun seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...