Gå til innhold
Hundesonen.no

sirklende ulv .. skummelt?eller misforstått?

henrikke

Recommended Posts

I Sverige var det ifjor en ti år gammel jente som ble forfulgt av en ulv, noe avisene skrev om. Den var helt tett innpå henne, og foreldrene syntes ikke det var voldsomt festlig - der hun måtte ned til hovedveien for å ta skolebussen.

Uansett: Disse to tilfellene - noen av en rekke eksempler, ellers kan man jo nevne Nesodden-ulven, som vandret blant villaene - tyder jo på at ulven slettes ikke oppfører seg som for eksempel Foreningen Våre Rovdyr proklamerte i mange tiår:

At ulver er naturlig sky.

De virker derimot litt for tilpasningsdyktige, og kan kjapt skaffe seg unoter. I Russland fant en ulveflokk ut at letteste måltid var hund, så deres meny bestod av en ganske stor andel hund - det var det minst anstrengende. Var ikke mange hunder igjen i den landsbyen, for å si det slik...

Og når ja til ulv-propagandaen tar feil på noe så sentralt, så tviler jeg på resten. Jeg liker muligheten til å ferdes trygt i skog og mark MED hund, og til å kunne slippe hunden løs i bynær skog - der rovdyrforkjemperne nærmest hevdet at ulven aldri ville bli å finne. Ulv er opportunister, de drar dit maten er lettest å finne - og når sauebøndene ikke kan ha sau gående ute på beite lenger, hva blir da letteste mat?

Om ikke damer på fisketur... så muligens hunder? For eksempel.

Men en kar som Viggo Ree, rovdyrforkjemper de luxe, han mener jo at hunden nærmest ikke burde være i skogen og bare har godt av å bli spist... ikke minst hvis den er en jakthund. Betryggende synspunkt?

Det jeg savner noe saklig om, er dette med å skremme ulv. DERFOR var den sky i gamle dager - fordi det VAR jakt, og valper lærte av foreldredyrene å sky folk og tettbygde strøk. Idag er jakt forbudt, men hva med å skremme ulven - skyte på den med gummikuler (noe man i sin tid vurderte med den altfor tamme svenske ulvetispa Ylva, som imidlertid døde før man rakk så langt), oppsøke den og skremme den bevisst.

Fra USA så jeg et TV-program der man gav bjørner som tok opphold for nære bolighus en ny sjanse til livet - de ble fanget inn, fraktet vekk, og når de ble sluppet ut av buret, laget man et helvetes leven, sendte karelske bjørnehunder etter dem, og forsøkte vel å gjøre det klart at folk = trøbbel, så hold deg unna. Var visstnok suksessfullt.

Inntil slikt gjøres, så er jeg blitt atskillig mer tvilende innstilt til ulv enn jeg var før - da jeg trodde på rovdyrforkjemperne om at den var "så sky at man knapt ville få se den noensinne". Jeg liker friluftslivet mitt, og jeg liker det slik det er idag - jeg pusler rundt i en skog rett ved Norges største by, og ikke langt uti villmarka - den villmarka ulvene gjerne må få ha i fred for meg, men der de tydeligvis ikke liker å holde seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å dømme noe ut ifra en liten artikkel. Alt jeg vet er at siste registrerte menneskedødsfall her til lands pga ulv var for over to hundre år siden. Men det er selvsagt skremmende uansett, hvis man havner i en slik situasjon.

Skremmetaktiken de driver med på rovdyr i andre land høres intressant ut. Heller det enn å skyte de. Man kan ikke utrydde en art (selv om det "bare" er i ett land) når denne har vært en del av næringskjeden der i uminnelige tider.

Og ang de som slipper bikkjer og andre dyr løs i naturen uten oppsyn, de ber om det. Man slipper ikke løs dyr uten oppsyn i natur hvor det ferdes rovdyr. Det er i mine øyne like uansvarlig som å slippe dyr ut på motorveien; man ber om at de skal bli skadd.

Når ulven kommer og tar hunder som går i kobbel sammen med eieren er det jo noe annet. Da må man lære ulven å frykte mennesket igjen.

Selvsagt vil man ferdes trygt i skogen. Å vite at det lusker ulv og kanskje til og med bjørn rundt i skogsområdet der man går tur er uhyggelig som f***. Man vil jo være trygg!

Men til hvilken pris ... ? Kanskje det er på tide å innse at vi ikke EIER naturen og derfor ikke kan ferdes akkurat der vi vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang de som slipper bikkjer og andre dyr løs i naturen uten oppsyn, de ber om det. Man slipper ikke løs dyr uten oppsyn i natur hvor det ferdes rovdyr. Det er i mine øyne like uansvarlig som å slippe dyr ut på motorveien; man ber om at de skal bli skadd.

Når ulven kommer og tar hunder som går i kobbel sammen med eieren er det jo noe annet. Da må man lære ulven å frykte mennesket igjen.

Selvsagt vil man ferdes trygt i skogen. Å vite at det lusker ulv og kanskje til og med bjørn rundt i skogsområdet der man går tur er uhyggelig som f***. Man vil jo være trygg!

Men til hvilken pris ... ? Kanskje det er på tide å innse at vi ikke EIER naturen og derfor ikke kan ferdes akkurat der vi vil?

Så du mener man skal drive rypejakt i kobbel? Eller kanskje man skal kutte ut all småviltjakt i Norge?

Alle prater også om at ulven hører naturlig hjemme i norge - men hvor lenge er det siden det fantes flokker av ulv i norge? Det er først de siste årene, men flytting av ulv i sverige, at det har begynt å vandre mer ulv i norsk utmark også - og før dette skjedde er det ganske så lenge siden ulveflokker var en naturlig del av norsk natur. Samme som med moskusokse. Denne var også en naturlig del av norsk natur - men den er det ikke nå. Derimot "sprekker" utallige moskusokser av varmen hver sommer i dovre-området fordi noen fikk den glupe ideen å hente inn masse moskus og plassere dem ut i områder de holdt til for hundredevis av år siden.

Jeg er ikke imot ulv, men jeg er i mot å "avle" frem en vill rase fordi den en gang fantes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er veldig enig med deg Akela, at skremming av ulv er noe jeg savner og.. Men jeg er helt overbevist om at ulv ikke er farlig for mennesker, iallefall ikke voksne. MEN det er jo en kjent sak at den kan være en trussel mot hunder, andre husdyr, og eventuelt små barn? Jeg er litt sånn jeg da, at jeg gjerne VIL ha disse dyrene tallrike i vår fauna, og da godtar jeg det at de kan være en trussel. Hvorfor skuler vi ikke mot Svalbard, og ser hvordan de lever sammen med isbjørnen der? Eller hva med Alaska og Canada, og deres villdyr? Nå vil jeg jo og si at motorveier inntil barneskoler og all annen biltrafikk utgjør en ti tusen ganger større trussel for mennesker enn det et par skarve ulv i skogen gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis disse ulvene var ute etter å prøve seg på menneskene, så hadde de oppført seg annerledes. Men jeg er ingen ulveekspert, så jeg vet selvsagt ikke. At de kanskje funderte på å stikke av med fisken kan jo kanskje hende.

Ellers synes jeg som akela, man skulle prøvd å skremme ulven slik jeg har sett programmer om at de har gjort andre steder. Da begynner ulven igjen å forbinde mennesker med noe skummelt og farlig, og det er vel det tryggeste for alle parter - både ulv, hunder og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...