Gå til innhold
Hundesonen.no

Melk?

Henriette

Recommended Posts

Doffen fikk i seg noe meld her en dag, da begynte jeg å tenke.

kan de drikke dette?

Gizmo har fått i seg len liten skvett melk ved flere anledninger og han lever i beste velgående fortsatt ;)

Han elsker melk, har aldri opplevd at han blir dårlig i magen av det. Kan man gi Biola osv så tviler jeg på at vanlig melk er så farlig!

Vet også om flere oppdrettere som gir hundene sine geitemelk en gang i blandt, og jeg skal love deg at det slukes fort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han elsker melk, har aldri opplevd at han blir dårlig i magen av det. Kan man gi Biola osv så tviler jeg på at vanlig melk er så farlig!

Syrnet melk som blant annet Biola inneholder vel ikke laktose - som etter det jeg har hørt er stoffet mange hunder reagerer på...

Og er det ikke forskjell på voksne hunder og valper også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder regnes for å være laktoseintolerante (kumelk), derfor bli de ofte dårlige med diarè osv om de drikker vanlig melk. Syrnet melk inneholder mindre laktose (den er jo syrnet) og de blir derfor ikke dårlige av den.

Ok, kjekt å vite!

Men er det forskjell på vanlig kumelk og geitemelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du utifra om det kan ha vært skadelig at han fikk i seg melk, eller utifra om du kan gi han dette i framtiden eller ikke?

Jeg tror nok ikke han har tatt skade av den melken han har fått i seg, men jeg ville heller ikke gitt han melk med vilje, det ser jeg ingen grunn til. I så fall ville jeg heller brukt Biola, som kan være gunstig or magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer sikkert fra hund til hund hvor intolerante de er, og valper kan nok være mer tolerante enn voksne hunder, siden de fra naturens side skal drikke melk (riktignok hundemelk). Spekulasjoner fra min side, riktignok ;)

Geitemelk brukes ofte som en "universalmelk" for nyfødte og diende som har mistet mora eller som må få tilskudd. Vet ikke helt hvorfor geitemelk er så gunstig ifht kumelk, men det må jo ha noe med sammensetningen å gjøre. Mulig mindre sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder tålen er liten skvett vanlig kumelk, men mange blir dårlige i magen av større doser. Det er også avhengig av om hunden er vant til å drikke melk eller ikke.

Jeg jobbet som budeie en sommer, og da fikk dyret en skvett fersk melk til frokost hver dag og dette gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...