Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighets konkurranser...

TineSimbaNana

Recommended Posts

Jeg blir utrolig nervøs og dette merker Nana utrolig godt!

Dere som er nervøse.. går det over etter dere har vært mye i ringen eller klarer dere å styre det?

jeg blir litt sånn"vill" først, da er jeg virkelig nervøs :) Også når jeg kommer i ringen gjør jeg masse som jeg absolutt ikke ville gjort på trening! når jeg går lineføring/ fri ved fot så sa jeg ikke engang på plass når han så sakte marsj, vanlig marsj og spring marsj noe man faktisk kan si! hmm.. Noen andre som også har det lignende? det er vel sikkert ikke bare meg som har det slikt :)

Noen tips til hvordan jeg kan "takle" det :) ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver ikke jeg med konkurranse lydighet(enda), men man opplever jo litt nerver i agility'n og :) Det jeg har funnet ut at er lurt for at min føring skal bli bedre og at han skal følge meg bedre er at vi trener på ting vi begge synes er morsomt før vi går inn i ringen. Eventuellt leker masse med han.

Du vil nok få en bedre rutine etterhvert som du får flere konkurranser på baken, men det er lurt å begynne tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er/var ekstremt nervøs. Jeg har lært meg å takle dem på denne måten:

• slutte å fokusere på nervene og heller godkjenne at de er der.
  • erkjenne for meg selv at jeg faktisk har lyst til at det skal gå veldig bra.
  • Ikke prate om dem i hytt og pine, konsentrere meg om noe annet. Teller til ti, finne en sang man kan få på hjernen (enormt iriterende med Carola, men funker)
  • Sørge for å være godt forberedt, sekken er pakket og alt du trenger ligger der. Det samme med eventuell bil, den skal være klar den å.
  • Skape en god rutine utenfor og inne i ringen.
  • Huske at hunden og jeg gjør jobben sammen, han fortjener at jeg konsentrerer meg om han og sørger for at han får en god opplevelse. Finne boblen min :)
  • være dønn fokusert på hva som skjer i ringen, så jeg vet hvordan dommer legger opp til. Personlig liker jeg best å sitte alene på stevnedagen. Noen mener jeg blir for fokusert, men jeg føler da at jeg får oversikt og ikke tuller og skravler så fært at jeg glemmer oppgaven min.

Jeg har masse mer jeg går å grubler over, jeg har skrevet en oppdatert liste på siden min over hva jeg gjør. Det er ikke sikkert at det passer for deg, men kanskje vært å se hvordan jeg forbereder meg, og som har hjulpet enormt. Jeg er fortsatt spent og litt nervøs, men det må man være for å være skjerpet.

Ellers så har www.yngvil.com en fantastisk god liste på siden sin *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...